![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1521 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() Maareuh, R is niet hoger dan 1 hoor; als dat zo was dan zou dagelijkse nieuwe hospitalisaties blijven toenemen, wat dus niet het geval is. Om fit te krijgen op 1e afgeleide zou ik R van 0.9-0.95 aannamen na maatregelen, maareuh om die nu te fitten op een moment dat 2e afgeleide nog maar net negatief is lijkt me weinig zinvol. Overigens, er is zeker ook iets mis met assumpties zorgbehoefte. In ieder geval, te veel vrijheidsgraden.
![]() |
![]() |
#1522 |
Minister-President
|
![]() Amaai, vertrekken die van R ~ 7 zonder maatregelen?! ja ok, dat verklaart ook e.e.a.! Ik neem 2.8-3 of zo. Hmm, misschien straks er nog eens wat spelen. al bij al nog plezant
![]() |
#1523 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar kijk naar de plot van Imperial College voor Italie, die vroeger in lockdown ging: We zitten daar toch wel al serieus op de dalende lijn bij de doden. Als ik daar dus mijn naief exponentieel fitje op doe, wat ik dus heb gepost, dan vind ik een halfwaardetijd van 17 dagen. En dat lijkt vrij stabiel te zijn, of ik nu gans april neem, of de laatste week. Als ik naar Spanje kijk, vind ik ongeveer dezelfde tijdsconstante. De andere landen die later in confinement zijn gegaan, zijn nog aan het fluctueren, maar Belgie schiet daar uit met een stijgende lijn, terwijl de anderen allemaal al aan een daling begonnen zijn de laatste week. Ik geef toe dat het statistisch nog wat koffiedik kijken is. Behalve voor Italie en Spanje, lijken de tendenzen nog niet gestabiliseerd. Ik zie niet in waarom het radikaal verschillend zou zijn in de verschillende landen, tenzij 1 land precies DE contaminerende interactie heeft gestopt, en een ander land precies DE contaminerende interactie toelaat of zo. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1524 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je zou het paper moeten lezen. Het model is heel goed bedacht, maar men is verplicht om een ganse reeds aannames te maken (wegens gebrek aan data) die wel twijfelachtig kunnen zijn. Het geeft tendenzen aan, geen juiste voorspellingen. Wat we wel kunnen besluiten is dat deze lockdowns R NIET heel klein maken. Waardoor ze eigenlijk hun doelstelling niet halen. Wat ook de doelstelling zou geweest zijn. Maar het idee was: "hammer" (R klein maken, 0.3 of zo...) ==> vrij snel naar een heel beperkt aantal gevallen gaan ==> (R onder 1 houden) met maatregelen die sociaal-economisch aanvaardbaarder zijn, maar niet kunnen werken als er een miljoen geinfecteerden rondlopen "dance". Blijkt dat onzen "hammer" maar net precies goed genoeg zou zijn voor een "dance". Laatst gewijzigd door patrickve : 16 april 2020 om 09:34. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1525 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Dat gehele 'lockdown'-gedoe is zo lek als een mandje, kost schatten op economisch en maatschappelijk gebied en brengt virologisch niets op. Het geeft de overheid teveel macht. Een staatsgreep onder de dekmantel van de 'gezondheidszorg'.
![]() |
#1526 |
Minister-President
|
![]() Ja ik heb er mijn hoofd ook al over gebroken. Er "klopt iets niet" in BE, qua gedrag van de epidemie. Gelijkaardige maatregelen + timing tijdens epidemie, gelijkaardige start-situatie en toch doet bvb. NL het beter.
Ik ben wat voorzichtig conclusies te treken, kan vanalles zijn. Is het naleving van de maatregelen? Twijfelachtig. Mobiliteitsindices zien zelfde tendenzen tussen landen Is het omdat in BE Covid omnipresent is i.t.t. ES & IT waar er duidelijke hotspots zijn. Dat kan de besmettelijkheid beïnvloeden Zit het in de data? best mogelijk, tel-methode is zeker niet consistent, dus we kalibreren eenzelfde model tegen verschillende data. BE test ook iets uitgebreider dan andere landen en intensiteit van testen evolueert in de tijd. Ik weet niet zo goed wat er van te maken
![]() |
#1527 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#1528 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Het is nu wel zo dat Belgie zijn doden anders telt dan sommige buren. Maar Belgie zou het *beter* tellen. Dan moet het natuurlijk BETER fitten. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#1529 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Uw testen zijn dan onuitvoerbaar (je moet gans de bevolking testen), en uw "contacten" zullen dan gans de bevolking als potentieel gecontamineerd aangeven. Dat gaat als ge 50 gekende gevallen hebt, en de 700 man die er de vorige dagen mee in contact geweest zijn, in quarantaine zet. Dat gaat niet als ge duizenden gevallen rondlopen hebt, die met tienduizenden mensen in contact geweest zijn, die zelf met nog tientallen duizenden mensen in contact geweest zijn. Er zijn trouwens praktische problemen. Zo hebben kinderen van de lagere school bijvoorbeeld meestal geen iphone in hun zak. Die zijn zelfs hier in Frankrijk verboden beneden de 15 jaar. (je mag niet met een - zelfs uitgeschakelde - smartphone de school binnen beneden de 15 jaar). Dat breekt dan totaal een van de voornaamste incubatoren-links. Als ik gisteren op de tram ben geweest, naast de vader van een kleine, en die kleine gaat twee dagen later zonder zijn smartphone naar school, en komt daar 40 kinderen tegen waarvan ene dat thuis aan zijn grote broer doorgeeft die een verzorger is in een bejaardentehuis, hoe gaat dat getraceerd worden ? Citaat:
En dan hebben we op dat moment nog 50 besmettingen PER DAG, wat U waarschijnlijk 500 zieken oplevert op elk moment. Dat is al veel om te traceren en al hun kennissen op te sluiten he. En als daar schoolgaande kinderen tussen zitten piept dat er toch vanonder. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#1530 | |||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Wat vooral opvallend is, is dat BE hetzlefde doet als NL/FR, vanaf ongeveer hetzelfde moment en toch zie je dat het voor BE net iets minder gunstig evolueert. Ergo, we missen ergens een verklarende variabele. Citaat:
Citaat:
In ieder geval, het is moelijke (gefitte) modellen te vergelijken als ze gefit worden tegen data die verschillende dingen capteren, ongeachte het 1 nu completer/"beter" is dan het andere
![]() |
![]() |
#1531 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Nog eens, geen enkele maatregel volstaat om R voldoende laag te houden. Test&trace is wsk een methode die aan relatief lage kost R al behoorlijk laag kan houden, uiteraard alleen in een situatie waarbij de prevalentie voldoende laag is, dat is juist. Je bekijkt het veel te binair: lockdown vs. geen lockdown. Er is nog een gans spectrum daartussen. Dat zie je trouwens ook in de model assumptie van ICL op R ifv individuele maatregelen. Dus, het is niet zo dat deze hardcore lockdown essentieel is om epidemie onder controle te houden. Het is evenwel ook niet zo dat we snel tot een business as usual situatie zullen komen. Ge weet wel, de dance...
![]() |
![]() |
#1532 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1533 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De enige zinvolle plannen zijn die waar men na een beperkte tijd "business as usual" weer kan doen. Zoniet zijn dat geen plannen om een probleem op te lossen, maar transformaties van de maatschappij. Wij gaan onze maatschappij niet veranderen voor het overleven van een piepkleine minderheid he. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1534 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Test-capaciteit is bepalend en die is overal aan het uitbreiden. Zie maar: https://ourworldindata.org/coronavirus
![]() |
![]() |
#1535 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Mijn punt is enkel dat je met maatregelen R nog steeds voldoende laag kan houden die niet "hardcore lockdown" zijn, die dus geen gigantische negatieve impact hebben op de economie. Nog steeds negatief, jazeker (ik zie vooral horeca, cultuur en evenementen lijden) maar geen complete destructie van het economische weefsel. Ge ziet dat echt veel te binair, er is een balans te vinden tussen maatregelen om R laag te houden, druk op gezondheidszorg, vrijheidsbeperking van burgers (aja!) en economische activiteit.
![]() |
![]() |
#1536 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Alles valt en staat met de juiste definitie van een epidemie dat ge kunt stellen dat ze is gestopt. ...en zover ik weet is die definitie enkel gebaseerd op de grootorde in een tijdspanne ...de hevigheid zal ik maar zeggen Dus ja nieuwe ziekten met een R die nogal groot uitvalt Maar daar ging het m hier niet echt over hé Het ging erover of er na die algemene groepsimmuniteit (neem 60%) nog enig gevaar zou zijn voor rusthuizen wzc etc En ja de kans is veel kleiner maar vermits die groep wzc bij die 40% zit/zat (in het totale plaatje) maar wel bij elkaar hokt kan je spreken over als er daar een besmetting binnenkomt van een nieuwe ( weliswaar kleinere populatie) zonder groepsimmuniteit ...en dus lokale uitbraak van de epidemie Ge hebt bij wijze van spreken eerst een populatie volledig ontrokken door de 'grenzen' te sluiten en dan komt er een gevalleke binnen bij een S=100% Dus mag ik toch stellen dat het spel dan terug start ? En ja (om in termen van die geliefde forum te spreken) dat kan dus slechts met 1 van die 5000 nieuwkomers zijn Laatst gewijzigd door praha : 16 april 2020 om 10:55. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1537 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Nederland kent geen ophokplicht. Nederland heeft zijn bedrijven en winkels niet gesloten. En toch doet Nederland het beter dan België op papier. Maar in België telllen ze alle doden in de RVT's die zelfs nog maar vermoedelijke besmet zijn met Covid-19 als een corona-dode. Iemand met longkanker die slechts voor 5% vermoedelijk besmet is, telt als een corona-dode in België. In België tellen ze dus veel meer sterfgevallen mee in de corona-doden dan in Nederland. In België hebben ze die hoge cijfers ook nodig om de maatregelen te kunnen rechtvaardigen. Nederland heeft de lage cijfers nodig om het gebrek aan maatregelen te rechtvaardigen |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1538 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat gebeurt met horden en stoten en ge komt pas in het ziekenhuis als ge er last van hebt Dus mensen met misschien wat onderliggende probs of zo Kan dus best dat om de één of andere reden R hoger ligt en zich vooral uit bij een stuk van de bevolking die er minder last van heeft....en pas later ( zie bv wzc ) een deel wordt getroffen die massaal gaan opgenomen moeten worden |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1539 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() wereldwijd dan toch ?
|
![]() |
![]() |
![]() |