Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Bekijk resultaten enquête: Moeten we religieuze scholen afschaffen?
Ja. 17 34,00%
Nee. 29 58,00%
Ik weet het nog niet. 4 8,00%
Aantal stemmers: 50. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 22 april 2005, 20:25   #141
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.930
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf
Nee, alleen het godsdienstonderwijs moet afgeschaft worden. Onderwijs hoort neutraal te zijn. Wie godsdienstonderwijs wil volgen, moet dat maar buiten de schooluren doen. Godsdienst hoort niet thuis in een school.
Blijkbaar volgens uw dogmatische en starre gedachtegang, niet echter volgens de mijne. Een stelling trouwens die door vele ouders wordt gedeeld, zoals ik eens te meer heb mogen vaststellen tijdens onze voorbije openschooldag.
Jan van den Berghe is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2005, 20:28   #142
Rene Artois
Minister
 
Rene Artois's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 februari 2005
Locatie: Nouvion
Berichten: 3.264
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door argoo
Euh, we laten andere moordenaars ook vervroegd vrij... Ik zie het verschil niet echt. Renneboog vermoorde zijn vrouw en werd daarvoor veroordeeld, er zijn tegenwoordig nogal wat gevallen van mensen die vrijgesproken worden voor dezelfde feiten... Ik zie daar ook niet echt de loge in.
Excuseer mij voor mijn vergissing. Renneboog heeft gratie gekregen om de vermelde reden. Het was geen geval van vervroegde vrijlating volgens de wet Lejeune.
Rene Artois is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2005, 20:42   #143
Raf
Secretaris-Generaal VN
 
Raf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2003
Berichten: 53.640
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Blijkbaar volgens uw dogmatische en starre gedachtegang, niet echter volgens de mijne. Een stelling trouwens die door vele ouders wordt gedeeld, zoals ik eens te meer heb mogen vaststellen tijdens onze voorbije openschooldag.
En uw school in één of ander godvergeten boerengat is de maatstaf voor alle scholen in Vlaanderen?
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Demper Bekijk bericht
Een blote mannenkont is pure kunst.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2005, 20:47   #144
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.930
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf
En uw school in één of ander godvergeten boerengat is de maatstaf voor alle scholen in Vlaanderen?
Niet noodzakelijk, maar dat doe ik niet. Ik oordeelde even vanuit een aantal reacties van ouders. Een van die gesprekken wil ik u niet onthouden trouwens. Gevoerd met een vader, beroepsmilitair, ongelovige, maar die bewust heeft gekozen voor het katholiek onderwijs. En hij vertelde ook waarom: "Omdat ze in deze school tenminste ook nog iets leren en ook omdat nog waarden meekregen, zelfs al deel ik niet alle waarden die ze hier vanuit het geloof aanleren". Er zijn dus nog wel wat meer ongelovigen die ruimer denken dan de vakjesmentaliteit waar u in terecht bent gesukkeld.
Jan van den Berghe is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2005, 21:18   #145
argoo
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 27 november 2004
Locatie: Mechelen
Berichten: 94
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Artois
In acht genomen dat vrijzinnigheid een recente vinding is mag gezegd worden dat zij erg hun best gedaan hebben om de RKK bij te benen. Het zou vrijzinnigen sieren mochten zij de "misdaden van de katholieken" eens in het tijdskader plaatsen dan zou men leren dat de kerk in elk geval stukken minder "misdadig" was dan het wereldlijk gezag. Zo was bv. de inquisitie een toonbeeld van goede rechtsgang, methodologie en rationaliteit vergeleken met de wereldlijke rechtbanken.
Kan je me één voorbeeld geven van een vrijzinnige die mensen omgebracht heeft omdat ze in iets geloofden? Kom niet af mensen als Stalin,... Godsdienst lag niet aan de basis van hun geweld. Ik kan je een waslijst bezorgen van katholieken waar godsdienst wel aan de basis lag.
Ook in kerkelijke rechtbanken werden bekentenissen afgedwongen door folteringen. Verder werden wetenschappers die zuiver wetenschappelijke bewijzen naar voren brachten gestraft, ongelovigen werden veroordeeld omdat ze aan het "ware" geloof verzaakten,...

Wel tof dat de vorige Paus een tijdje geleden nog toegegeven heeft dat er "fouten" gemaakt zijn, bijvoorbeeld in het geval van Gallileo en dat zon wel degelijk het centrum van ons zonnestelsel is...

Recente vinding? Nee, maar de katholieken hebben in onze streken er wel voor gezorgd dat ze niet doorbrak... In 1252 beval de paus aan wereldlijke leiders alle afvalligen te arresteren en om te brengen (wat niet steeds uitgevoerd werd). Ad extirpanda, wat "te vernietigen" betekend, was zijn encycliek. En als we nu zien dat bijvoorbeeld in sommige staten van de VS de leer van Darwin verboden wordt op scholen, denk ik dat sommige katholieken de les van de geschiedenis nog niet echt begrepen hebben.

Anaxagoras, een Grieks filosoof en astronoom, was een vrijdenker. Hij leefde rond 500 VOOR Christus. Uiteraard werd hij beschuldigd van ketterij (of de toenmalige variant ervan) en verbannen. Hij is niet het enige voorbeeld uit die tijd, trouwens... Vrijzinnigheid is dus blijkbaar ouder dan het RK geloof. Komt daarbij dat vrijzinnigheid moet proberen uit te leggen dat alles wat mensen geloven fout is in tijden van ongeletterdheid, dat atheïsten vervolgd worden,...

Nog wat voorbeelden vind je hier: http://www.objectivethought.com/atheism/history.html

Het rooms katholiek geloof is ook een stukje jonger dan het boeddhisme, ook daar heb ik nooit van vervolging uit religieuze overwegingen gehoord. Dat zijn trouwens atheïsten vermits ze niet in god geloven, maar vrijzinnig zou ik hen niet noemen.
__________________
We will live together as rational human beings or die together as fools.
Martin Luther King
argoo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2005, 21:21   #146
argoo
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 27 november 2004
Locatie: Mechelen
Berichten: 94
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Artois
Excuseer mij voor mijn vergissing. Renneboog heeft gratie gekregen om de vermelde reden. Het was geen geval van vervroegde vrijlating volgens de wet Lejeune.
Gratie gekregen van Koning Boudewijn? Lijkt me nogthans eerder een Opus Dei-fan dan een logebroeder
__________________
We will live together as rational human beings or die together as fools.
Martin Luther King
argoo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2005, 21:24   #147
Rene Artois
Minister
 
Rene Artois's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 februari 2005
Locatie: Nouvion
Berichten: 3.264
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door argoo
Gratie gekregen van Koning Boudewijn? Lijkt me nogthans eerder een Opus Dei-fan dan een logebroeder
De koning zet zijn krabbel. Gratie is een politieke beslissing op het ministerie van justitie en daar speelt weer het spel der evenwichten.
Rene Artois is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2005, 21:27   #148
Raf
Secretaris-Generaal VN
 
Raf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2003
Berichten: 53.640
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Niet noodzakelijk, maar dat doe ik niet. Ik oordeelde even vanuit een aantal reacties van ouders. Een van die gesprekken wil ik u niet onthouden trouwens. Gevoerd met een vader, beroepsmilitair, ongelovige, maar die bewust heeft gekozen voor het katholiek onderwijs. En hij vertelde ook waarom: "Omdat ze in deze school tenminste ook nog iets leren en ook omdat nog waarden meekregen, zelfs al deel ik niet alle waarden die ze hier vanuit het geloof aanleren". Er zijn dus nog wel wat meer ongelovigen die ruimer denken dan de vakjesmentaliteit waar u in terecht bent gesukkeld.
En uit dat ontroerende verhaaltje (als het al waar is, wat ik ten zeerste betwijfel) wenst u conclusies te trekken voor heel Vlaanderen?
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Demper Bekijk bericht
Een blote mannenkont is pure kunst.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2005, 21:27   #149
Rene Artois
Minister
 
Rene Artois's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 februari 2005
Locatie: Nouvion
Berichten: 3.264
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door argoo
Kan je me één voorbeeld geven van een vrijzinnige die mensen omgebracht heeft omdat ze in iets geloofden?
Ooit gehoord van de franse revolutie?
Rene Artois is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2005, 22:00   #150
argoo
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 27 november 2004
Locatie: Mechelen
Berichten: 94
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Artois
De koning zet zijn krabbel. Gratie is een politieke beslissing op het ministerie van justitie en daar speelt weer het spel der evenwichten.
Jamaar, waar zit de loge dan???

Wie was er minister ten tijde van die vrijlating? Want justitie lijkt me de laatste tijd het favoriete departement van de katholieken te zijn: Wathelet, De Clerck, Van Parys en pas recenter Verwilghen (VLD).

Als ze én een katholiek minister zo ver krijgen én de koning, dan is dat inderdaad een sterke organisatie... Ik moet de eerste aanwijzing voor logebetrokkenheid nog krijgen.
__________________
We will live together as rational human beings or die together as fools.
Martin Luther King
argoo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2005, 22:08   #151
argoo
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 27 november 2004
Locatie: Mechelen
Berichten: 94
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Artois
Ooit gehoord van de franse revolutie?
Omgebracht vanwege geloof? Of vanwege effectieve uitbuiting door de kerk?

En de jacobijnen, waren dat allemaal ongelovigen? Robespierre, toch zowat de bekendste, in elk geval niet! Robespiere was helemaal geen vrijzinnige en ook geen atheïst.

http://www.onsverleden.net/
Deugd en terreur gaan bij Robespierre hand in hand. De cultus van de Rede vervangt hij als deïst door de eredienst van het Opperwezen. Zelfs medestanders op andere terreinen, vonden dat hij te ver ging. Doel van dit al: de vorming van nieuwe Fransen.


__________________
We will live together as rational human beings or die together as fools.
Martin Luther King
argoo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2005, 22:55   #152
Rene Artois
Minister
 
Rene Artois's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 februari 2005
Locatie: Nouvion
Berichten: 3.264
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door argoo
En de jacobijnen, waren dat allemaal ongelovigen? Robespierre, toch zowat de bekendste, in elk geval niet! Robespiere was helemaal geen vrijzinnige en ook geen atheïst.
Er zaten in elk geval genoeg radicale atheïsten tussen de jacobijnen om een lelijke slachting te houden. Voornamelijk Hébert en zijn volgelingen hebben hiervoor hun best gedaan. Robespierre, die als ik mij goed herinner vond dat Hébert overdreef en hem dit duidelijk maakte door hem ook maar onder de guillotine te steken, is een moeilijker geval. Gedurende de terreur heeft hij zich pas vrij laat verzet tegen de anti-christelijke tendenzen. Het feest van het opperwezen waar u op doelt in juni 1794 komt maar enkele maanden voor de val van Robespierre en het einde van de revolutie die toen al vrij bizarre trekken begon te krijgen.
Rene Artois is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2005, 04:36   #153
Cynicus
Banneling
 
 
Cynicus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 oktober 2003
Berichten: 3.399
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andromeda1968
Moeten we religieuze scholen houden of afschaffen?
Waar is een school voor bedoeld? Voor het uitdragen van religieuze propaganda, of voor het leren van vakken die belangrijk zijn voor het leren van een beroep en de algemene ontwikkeling. Ik denk het laatste.
Een school dient naar mijn mening een neutrale plek te zijn, en dient zich niet uit te spreken over het wel of niet bestaan van een God. Als ouders willen dat een kind iets leert over God, dan kan dit thuis of in de kerk, moskee of tempel.
Daar onze openbare financiën er zeer slecht voorstaan, moet er overal bespaard worden waar er kan worden bespaard. Het vak godsdienst op school dient dan ook resoluut te worden afgeschaft. Hetzelfde geldt trouwens ook voor subsidies aan religies.
Cynicus is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:26.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be