Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 1 september 2016, 20:51   #141
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 177.237
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht

Maar die grote flamingante muilen die het altijd hebben over de bescherming van de eigen cultuur in het Vlaamse gewest, zijn wel diegenen die zich het meeste inspannen om die eeuwenoude taalcultuur op hun grondgebied zo snel mogelijk te doen verdwijnen.

Ik ben benieuwd naar het taalgebruik in de TV-serie die hier in het Maasland opgenomen werd, en volgend voorjaar zal uitgezonden worden. Ik verwacht er mij aan dat o momenten dat er geen AN gesproken wordt, onze eeuwenoude plaatselijke taal vervangen zal worden door een afschuwelijk lelijke Antwerpse tussentaal.
Juist, onze cultuursector bulkt van de "grote flamingante muilen". Al die acteurs zijn waarschijnlijk ook nog eens allemaal VB'er of N-VA'ers, nietwaar?!
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2016, 20:53   #142
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 177.237
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Ik ben een Hollandse Nederlander, maar heb sympathie met streektalen en ook de mensen daar, verder geen emoties. Het gaat er om dat menigeen zich emotioneel verbonden voelt met zijn of haar streektaal. In de streektaal kan men zich vaak beter uitdrukken.
Als Waregemnaar heb ik geen nood aan een of andere erkenning van mijn dialect om het te kunnen spreken en ook door te geven.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2016, 20:54   #143
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 177.237
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Zever.

De taalunie volgt de politieke wensen van hun bazen de overheid. De (Antwerpse) politieke bazen weigeren in het Vlaamse parlement het Europese handvest van regionale talen te onderteken.
Die beslissing van de taalunie is een politieke keuzen, en heeft niks met taalkunde te maken.
Er zitten dus geen Limburgers in de Vlaamse regering?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2016, 20:58   #144
dalibor
Secretaris-Generaal VN
 
dalibor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 mei 2014
Berichten: 21.385
Standaard

Twee jaar palaveren. Is er al een vlag gekozen?
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2016, 07:05   #145
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Als Waregemnaar heb ik geen nood aan een of andere erkenning van mijn dialect om het te kunnen spreken en ook door te geven.
En als ge het als ouders niet doorgeeft moet ge ook niet verwachten dat het door een erkenning en de bijkomende kosting die zo een erkenning geeft dat het wel zal opleven.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2016, 08:32   #146
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.555
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dpg Bekijk bericht
En als ge het als ouders niet doorgeeft moet ge ook niet verwachten dat het door een erkenning en de bijkomende kosting die zo een erkenning geeft dat het wel zal opleven.
Ik ben volledig akkoord dat ge dat in de eerste plaats zelf als ouder moet doorgeven. Wij hebben dat dan ook gedaan, tegen de wil van de omgeving die vonden dat wij onze kinderen daardoor achterstelden in de school.

Nochtans zullen mijn kleinkinderen geen Midden-Limburgs meer spreken/leren. Vooreerst omdat de partners van mijn kinderen de taal niet beheersen. Ten tweede (voornaamste reden) omdat ze niet in deze streek wonen.

Een erkenning van Limburgs zou de overheid verplichten om aan mensen die hier komen wonen en zich volledig willen integreren de mogelijkheid te bieden onze taal te leren via cursussen.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2016, 08:47   #147
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.812
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht

Een erkenning van Limburgs zou de overheid verplichten om aan mensen die hier komen wonen en zich volledig willen integreren de mogelijkheid te bieden onze taal te leren via cursussen.
Wat houdt Limburgse steden en gemeenten tegen om dergelijke cursussen te organiseren? Er worden zo veel taalcursussen georganiseerd?

Indien er voldoende vraag voor is, kan financiering ook geen probleem zijn.
TheFourHorsemen is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2016, 19:13   #148
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Een erkenning van Limburgs zou de overheid verplichten om aan mensen die hier komen wonen en zich volledig willen integreren de mogelijkheid te bieden onze taal te leren via cursussen.
En hoeveel gemeenten van Nederlands Limburg doen dat daadwerkelijk. En twee: hoeveel procent van de inwijkelingen gaat naar die lessen ?

Maar goed, als dat uw antwoord is op Jans vraag:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Mooie, wollige tekst die u daar dan citeert. Ik zie evenwel niets in de praktijk, tenzij u mij natuurlijk kunt wijzen op concrete initiatieven.
dan is die erkenning inderdaad wel een lege doos en de door U geciteerde wikitekst wollig tot en met.

Het enige initiatief dat van belang is om een bedreigde taal van uitsterven kan behoeden is het organiseren van onderwijs met die taal als voertaal. Overal waar dat niet gebeurt is een taal gedoemd om te verdwijnen. Al de rest is goedbedoelde folklore. Maw al de dialekten zullen verdwijnen en dat proces is volop aan de gang.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 2 september 2016 om 19:30.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2016, 19:17   #149
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.686
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Wat houdt Limburgse steden en gemeenten tegen om dergelijke cursussen te organiseren? Er worden zo veel taalcursussen georganiseerd?

Indien er voldoende vraag voor is, kan financiering ook geen probleem zijn.
Krijg eerder het idee dat men het Nederlands uit wil bonjouren ten gunste van het Frans en het Limburgs met hun Limburgse agenda.

Laat ze daar dan duidelijk over zijn!
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 2 september 2016 om 19:18.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2016, 19:31   #150
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Ja, ja gij "geleuft" dat zelf, zijn hoogstens wat losse projectjes....
Hoort, gij doven en schouwt aan, gij blinden om te zien (Jes. 42:18)
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2016, 19:38   #151
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Ik ben volledig akkoord dat ge dat in de eerste plaats zelf als ouder moet doorgeven. Wij hebben dat dan ook gedaan, tegen de wil van de omgeving die vonden dat wij onze kinderen daardoor achterstelden in de school.

Nochtans zullen mijn kleinkinderen geen Midden-Limburgs meer spreken/leren. Vooreerst omdat de partners van mijn kinderen de taal niet beheersen. Ten tweede (voornaamste reden) omdat ze niet in deze streek wonen.
Die twee redenen zijn drogredenen. De hoofdreden was: de wil ertoe was helaas niet aanwezig.

Waarom kan de ene partner niet dialekt, of zelfs een andere taal, spreken tegen de kinderen, ook al doet de andere partner dat niet, eender waar men ook woont, eventueel in het buitenland.
Maar hier was het zelfs geen vreemde taal maar "slechts" een dialektverschil. De andere partner hoeft dat dialekt niet te "beheersen", hij zal er wel iets van verstaan, en het op de duur zelfs leren.
Maar nogmaals, de wil ertoe was blijkbaar niet aanwezig...
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 2 september 2016 om 19:41.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2016, 19:50   #152
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.555
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Die twee redenen zijn drogredenen. De hoofdreden was: de wil ertoe was helaas niet aanwezig.

Waarom kan de ene partner niet dialekt, of zelfs een andere taal, spreken tegen de kinderen, ook al doet de andere partner dat niet, eender waar men ook woont, eventueel in het buitenland.
Maar hier was het zelfs geen vreemde taal maar "slechts" een dialektverschil. De andere partner hoeft dat dialekt niet te "beheersen", hij zal er wel iets van verstaan, en het op de duur zelfs leren.
Maar nogmaals, de wil ertoe was blijkbaar niet aanwezig...
Voor volwassenen die hier 20 of 30 jaar wonen is Limburgs leren om optimaal te integreren blijkbaar te moeilijk.
Maar voor kinderen die thuis Nederlands spreken, dagelijks in het Engels aangesproken worden in o.a. de creche, gecombineerd met 2 andere niet-Europese talen, zou dat geen probleem mogen zijn dat de ene ouder Limburgs spreekt,en de andere een Brabants/Antwerpse dialect.
Kinderen kunnen veel taal absorberen op jonge leeftijd,. Maar ge moogt ook niet overdrijven.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2016, 19:55   #153
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.555
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Krijg eerder het idee dat men het Nederlands uit wil bonjouren ten gunste van het Frans en het Limburgs met hun Limburgse agenda.

Laat ze daar dan duidelijk over zijn!
Zoals onze flaminganten nu bezig zijn, denk ik dat op termijn AN er uitgebonjourd wordt ten nadele van het Engels voor officieel gebruik. En dat streektalen, en/of (nieuwe) tussentaal gebruikt gaat worden in familiekring, omdat AN veel te kunstmatig is. Dat is trouwens de reden dat in soaps zelden of nooit correct AN gesproken wordt.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2016, 20:19   #154
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 177.237
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Een erkenning van Limburgs zou de overheid verplichten om aan mensen die hier komen wonen en zich volledig willen integreren de mogelijkheid te bieden onze taal te leren via cursussen.
Neen, een erkenning onder de voorwaarden zoals in Nederland geeft de overheid geen enkel instrument tot die verplichting. Geen enkele.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2016, 20:24   #155
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 177.237
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Een erkenning van Limburgs zou de overheid verplichten om aan mensen die hier komen wonen en zich volledig willen integreren de mogelijkheid te bieden onze taal te leren via cursussen.
Neen, een erkenning onder de voorwaarden zoals in Nederland geeft de overheid geen enkel instrument tot die verplichting. Geen enkele.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2016, 20:28   #156
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 177.237
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Zoals onze flaminganten nu bezig zijn, denk ik dat op termijn AN er uitgebonjourd wordt ten nadele van het Engels voor officieel gebruik. En dat streektalen, en/of (nieuwe) tussentaal gebruikt gaat worden in familiekring, omdat AN veel te kunstmatig is. Dat is trouwens de reden dat in soaps zelden of nooit correct AN gesproken wordt.
Welke standaardtaal is volgens u dan niet "kunstmatig"? Alle standaardtalen zijn nu eenmaal gebaseerd op een bepaalde normering die niet overeenkomt met het taalgebruik van een grote groep.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2016, 20:57   #157
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.686
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Hoort, gij doven en schouwt aan, gij blinden om te zien (Jes. 42:18)
Humor!
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2016, 21:02   #158
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.686
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Zoals onze flaminganten nu bezig zijn, denk ik dat op termijn AN er uitgebonjourd wordt ten nadele van het Engels voor officieel gebruik. En dat streektalen, en/of (nieuwe) tussentaal gebruikt gaat worden in familiekring, omdat AN veel te kunstmatig is. Dat is trouwens de reden dat in soaps zelden of nooit correct AN gesproken wordt.
In Nederland, wordt in de televisieseries ook vaak ook geen zuiver AN gesproken, maar bijvoorbeeld Amsterdams en Rotterdams. Vlaanderen lijkt dus wel op Nederland. Verder verdenk ik u nog steeds van een Frans-Limburgse agenda en u ontkracht dit niet.
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 2 september 2016 om 21:03.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2016, 21:26   #159
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Zoals onze flaminganten nu bezig zijn, denk ik dat op termijn AN er uitgebonjourd wordt ten nadele van het Engels voor officieel gebruik. En dat streektalen, en/of (nieuwe) tussentaal gebruikt gaat worden in familiekring, omdat AN veel te kunstmatig is. Dat is trouwens de reden dat in soaps zelden of nooit correct AN gesproken wordt.
Mogelijk interessant voor u, het opkomende Vlaams bewustzijn, vanaf de 19e eeuw, was mee o.a. oorzaak van een zekere mate
aan geschiedvervalsing Nederland/Vlaanderen.
O.a. de toevloed aan inwijkelingen in Nederland werd op het conto van Vlamingen geschreven.
In werkelijkheid was dit niet zo, het betrof vooral Walen en Franse Hugenoten.
Veel waren o.a. naar Antwerpen gevlucht. Het waren vooral deze groepen die naar het Noorden kwamen.

Het aandeel wat zij hadden in een Nederlandse verdere ontwikkeling lijkt meer uit deze beide groepen te komen dan van gevluchte Vlamingen.
Onder invloed van het Vlaams bewustzijn werd dit weggeschreven uit de geschiedenis en ontstond een vals beeld van Walen en Franse Hugenoten
Met name de rijke kerkelijke bronnen bieden een ander historisch beeld dan het ontstane fictieve historische beeld

Amsterdam
±1700: Amsterdam – Uitgevers en boekhandelaars
230 Amsterdamse boekhandelaars, ruim 100 lid van de Waalse kerk

VOC
Een aantal “Walen” vormden de bemanning van de eerste schepen van de Verenigde Oost-Indische Compagnie

Nieuw Amsterdam
De eerste settlers waren Walen/Franse Hugenoten

De historische band met de Walen is zelfs groter dan stelselmatig beweerd wordt.
De band Walen en Oranjes was zelfs zeer groot


In Den Haag bezochten Willem de Zwijger en zijn vrouw, Louise de Coligny, de Waalse kerk aan het Binnenhof
Ook zijn zoon Fredrik Hendrik bezocht de Waalse kerk aan het Binnenhof
André Rivet, dominee van de Waalse kerk in Den Haag, gouverneur Willem II, speelde een belangrijke rol bij het tot stand komen
van het huwelijk van Willem II met Maria Henriëtte Stuart

Waalse Kerk, Binnenhof
In Den Haag maakten de Hugenoten vanaf 1591 gebruik van de Hofkapel op het Binnenhof (Parlement).
Daaraan kwam een einde toen Louis Napoleon in 1806 het Binnenhof als residentie in beslag nam

Ook latere prominenten in de Nederlandse geschiedenis waren afkomstig uit de Waalse kerk o.a.:
- Guillaume Groen van Prinsteren (1801-1876), historicus, vertrouweling van het koningshuis en grondlegger van de Ant-Revolutionaire Partij
- Alexander de Savornin Lohman ((1837-1924), hoogleraar, medeoprichter van de Christelijk Historische Unie en tot op hoge leeftijd één van de
belangrijkste adviseurs van de Nederlandse koningin Wilhelmina

Het mogelijk aantal Walen/Franse Hugenoten was bijzonder groot gemeten op het totaal aantal Hollanders (NH+ZH)
Er is een telling uitgevoerd hoeveel Hollanders er mogelijk geweest zijn, eerste tijdperk 17e eeuw. Alle officiële registers waar uit geput kon worden werden nagegaan.
Hierop gebaseerd en het mogelijk aantal Walen/Franse Hugenoten is het aantal Vlamingen hoogst waarschijnlijk een minderheid geweest

Vloeken in de kerk voor Vlamingen en Hollanders die de band met elkaar sterk benadrukken, de historische werkelijkheid is daarentegen van een andere orde.
Maar ja, het risico van aan geloof tornen veroorzaakt leeglopen van de kerk. Dat moet dus te vuur en te zwaard bestreden worden

Limburg?
Wel, dan kunt u zichzelf de vraag stellen waarom Wallonië het Limburgs wel erkend heeft en Vlaanderen erkenning weigert?
(Of erkenning wel -/of geen verdere gevolgen zou moeten hebben is totaal onbelangrijk)

Laatst gewijzigd door Adrian M : 2 september 2016 om 21:30.
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2016, 21:42   #160
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 177.237
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Mogelijk interessant voor u, het opkomende Vlaams bewustzijn, vanaf de 19e eeuw, was mee o.a. oorzaak van een zekere mate
aan geschiedvervalsing Nederland/Vlaanderen.
O.a. de toevloed aan inwijkelingen in Nederland werd op het conto van Vlamingen geschreven.
In werkelijkheid was dit niet zo, het betrof vooral Walen en Franse Hugenoten.
Veel waren o.a. naar Antwerpen gevlucht. Het waren vooral deze groepen die naar het Noorden kwamen.
Als je naar de schrikwekkende bevolkingsdaling in de Vlaamse en Brabantse steden kijkt, kan de zuidelijke aanwezigheid niet in die mate op conto worden geschreven van de Waalse inwijkelingen. Mechelen verloor tweederde van haar bevolking, terwijl Gent en Brugge enorme aantallen van haar inwoners zag vluchten naar het Noorden (Brugge bijvoorbeeld meer dan de helft).
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:55.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be