Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 20 december 2014, 22:03   #141
praha
Secretaris-Generaal VN
 
praha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2004
Berichten: 29.533
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Otherwise Bekijk bericht
????????????????? Als er nu nepdomicilies zijn om werkloosheid of ocmw steun te krijgen, dan zullen er nog meer nepdomicilies zijn om die 1500 euro op te strijken...
?????????????
ALS er 1500 per kop wordt uitbetaald onafgezien van de rest EN al de rest van steuntjes hier en daar valt weg dan zie ik het nut niet meer van nepdomicilies hoor
Dan is er enkel nut in samenhokken om speerzamer om te kunnen springen
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2014, 22:05   #142
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
Waarom ?
We zouden nu ook met zijn allen naar het ocmw kunnen stappen ( er zijn wel wat voorwaarden ) en genoegen nemen met een leefloontje... waardoor het uiteindelijk het systeem onherroepelijk in elkaar moet storten.
Dat is eigenlijk toch waar zo een basisinkomen voor iedereen op neerkomt.
Als we dat aan iedereen geven, en niemand wil nog in de basisbehoeften van de ander voorzien (iedereen heeft toch voldoende 'geld') om te leven, maar je geld is wel waardeloos als niemand er nog wil voor presteren.
Citaat:
In de praktijk echter is dat niet zo
Ik denk precies daarom dat het basisinkomen in de praktijk niet zal werken, hoewel het een mooie droom is welteverstaan.
In feite creëer je een gigantische inflatie.
Je degradeert het bedrag van dat inkomen tot de waarde van het papier: schnoll.
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2014, 22:11   #143
AsGardSGO
Minister
 
AsGardSGO's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 mei 2009
Locatie: Mechelen
Berichten: 3.353
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht
Larie en apenkool. De natte droom van sommigen wellicht... Je hoeft zelfs geen poot meer uit te steken en men zal je wel onderhouden...
En blijft het zo dat de rest van de wereld hier kan blijven binnenstromen en meteen dezelfde "rechten" heeft? En van waar komt al dat geld? En duizenden ambtenaren ontslaan = gelijk aan duizenden werklozen erbij, die ook dat basisinkomen zullen krijgen?
En waarom zou men nog een inspanning doen voor wat dan ook?
  • Ge hebt de documentaire niet gezien
  • Ge hebt de documentaire wel gezien maar niet gesnapt
  • Ge hebt de documentaire wel gezien maar wil niet zien of horen wat men aandraagt (tegenstrijdige of verruimende ideeën die tegen de gevestigde ingaan zijn per definitie onmogelijk of onbespreekbaar)

Hoe vastgeroest kun je zitten in uw "denken" man.
__________________
"Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoom."
"Voorstellingsvermogen is belangrijker dan kennis."
"Je kunt een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt."
"If you can"t explain it simply, you don't understand it enough"
- Albert Einstein
AsGardSGO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2014, 22:12   #144
Vlaanderen Boven
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlaanderen Boven's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 mei 2003
Locatie: Leuven, Vlaanderen
Berichten: 12.745
Standaard

Het lijkt mij nonsens. € 1500 netto is meer dan een aanzienlijk aantal voltijds werkende mensen momenteel verdient. Waarom zouden die in godsnaam nog gaan werken?

En waar moet dat geld allemaal vandaan komen als het voor een groot deel van de bevolking niet meer de moeite is om te gaan werken?
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2014, 22:12   #145
praha
Secretaris-Generaal VN
 
praha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2004
Berichten: 29.533
Standaard

[quote=Supe®Staaf;7463625]Dat is eigenlijk toch waar zo een basisinkomen voor iedereen op neerkomt.
Als we dat aan iedereen geven, en niemand wil nog in de basisbehoeften van de ander voorzien (iedereen heeft toch voldoende 'geld') om te leven, maar je geld is wel waardeloos als niemand er nog wil voor presteren.[:quote]
Maar neen net het omgekeerde
Een basisinkomen is basis hé.... dus autootje, huisje,reisje ed zal daar zomaar niet afgaan... laat staan dat het nog wat luxueuzer moet zijn.
DUS er zullen altijd genoeg mensen zijn die gaan werken voor die extra luxe ...en daarnaast heb je nog voldoende mensen met een soort eergevoel, ambitie, interesse, etc

Ik zie daar eerlijk gezegd geen probleem in

Citaat:
Ik denk precies daarom dat het basisinkomen in de praktijk niet zal werken, hoewel het een mooie droom is welteverstaan.
In feite creëer je een gigantische inflatie.
Je degradeert het bedrag van dat inkomen tot de waarde van het papier: schnoll.
alleen in die hellend-vlak redenering van je hierboven
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2014, 22:12   #146
Otherwise
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 4 november 2012
Berichten: 2.456
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mvd Bekijk bericht
1500 euro per maand, dat is dus ongeveer 155 miljard per jaar voor alle meerderjarige Belgen. Waar gaan ze dat halen?
Lenen bij de Dexia-(bad)-bank misschien??? Of bij het IMF? Of bij de eigenaars van de Volvo...
Otherwise is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2014, 22:19   #147
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
Ik zie daar eerlijk gezegd geen probleem in


alleen in die hellend-vlak redenering van je hierboven
Ik kan er niet aan doen dat het hellend vlak in die constructie insluipt.

Maak eens de redenering van een basisinkomen vertrekkend vanuit een vereenvoudigde samenleving, een paar tiental die op een eiland vastzitten en die tabula rasa maken, van zero af beginnen, en waarvan de 'leden' akkoord gaan om mekaar dat basisinkomen te gunnen.
Ze creëren dus muntjes of briefjes waarvan iedereen er 1500 krijgt elke maand.
Wat denk je dat er gaat gebeuren?
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2014, 22:22   #148
Kristof Piessens
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 24 november 2014
Berichten: 2.036
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven Bekijk bericht
Het lijkt mij nonsens. € 1500 netto is meer dan een aanzienlijk aantal voltijds werkende mensen momenteel verdient. Waarom zouden die in godsnaam nog gaan werken?

En waar moet dat geld allemaal vandaan komen als het voor een groot deel van de bevolking niet meer de moeite is om te gaan werken?
Tjah, als de meeste industrie door machinerie is vervangen, waarbij handenarbeid tijdens dat proces uitgesloten is, verlies je ook jobs...
De enigste die nog werk zullen hebben zullen de techniekers zijn die de machinerie onderhouden en herstellen bij onderbrekingen of breuken in het proces. Die zijn standby, en arbeiders zullen er weinig zijn tenzij er ergens toch handmatig moet bijgevoegd worden of ingepakt worden.
Kristof Piessens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2014, 22:25   #149
Otherwise
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 4 november 2012
Berichten: 2.456
Standaard

[quote=praha;7463632]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Dat is eigenlijk toch waar zo een basisinkomen voor iedereen op neerkomt.
Als we dat aan iedereen geven, en niemand wil nog in de basisbehoeften van de ander voorzien (iedereen heeft toch voldoende 'geld') om te leven, maar je geld is wel waardeloos als niemand er nog wil voor presteren.[:quote]
Maar neen net het omgekeerde
Een basisinkomen is basis hé.... dus autootje, huisje,reisje ed zal daar zomaar niet afgaan... laat staan dat het nog wat luxueuzer moet zijn.
DUS er zullen altijd genoeg mensen zijn die gaan werken voor die extra luxe ...en daarnaast heb je nog voldoende mensen met een soort eergevoel, ambitie, interesse, etc

Ik zie daar eerlijk gezegd geen probleem in


alleen in die hellend-vlak redenering van je hierboven
Er zijn nu wel een heel groot aantal mensen die enkel gaan werken om te kunnen overleven, niet omdat ze het graag doen. Deze mensen moeten productief gehouden worden...
Otherwise is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2014, 22:47   #150
Sywen
Minister-President
 
Sywen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 december 2007
Berichten: 5.825
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
In feite creëer je een gigantische inflatie.
so what? het enigste waar inflatie slecht voor is is voor banken (leningen, wel goed voor de consument), speculanten, en spaarders.

en spaarders zijn toch al slecht voor de economie. Er zal meer gekocht worden -> meer omzet voor bedrijven en industrie -> meer winst -> meer economische groei-> meer inkomsten voor de staat -> meer geld voor basisinkomens (het zal dus zichzelf instand houden)-> meer jobs -> meer welvaart -> meer vrijheid.

liberaler kan niet.
__________________
“Conservatism is the blind and fear-filled worship of dead radicals.” -- Mark Twain

"Flandern muss unabhängig werden" -- Adolf Hitler

Laatst gewijzigd door Sywen : 20 december 2014 om 22:58.
Sywen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2014, 22:56   #151
Sywen
Minister-President
 
Sywen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 december 2007
Berichten: 5.825
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven Bekijk bericht
Het lijkt mij nonsens. € 1500 netto is meer dan een aanzienlijk aantal voltijds werkende mensen momenteel verdient. Waarom zouden die in godsnaam nog gaan werken?
zever.

iedereen wil rijk zijn, en met 1500euro/maand wordt je niet rijk. dan kun je je enkel in je BASISbehoefte voorzien. daarom ook BASISinkomen. als je iets meer wilt, zoals af en toe een reisje maken, een keer uitgaan, een keer plezier maken... moet je ervoor werken.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven Bekijk bericht
En waar moet dat geld allemaal vandaan komen als het voor een groot deel van de bevolking niet meer de moeite is om te gaan werken?
bekijk dan eens de financiële rekening die ze hebben gemaakt hebben.
__________________
“Conservatism is the blind and fear-filled worship of dead radicals.” -- Mark Twain

"Flandern muss unabhängig werden" -- Adolf Hitler

Laatst gewijzigd door Sywen : 20 december 2014 om 22:56.
Sywen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2014, 23:01   #152
Sywen
Minister-President
 
Sywen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 december 2007
Berichten: 5.825
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Otherwise Bekijk bericht
????????????????? Als er nu nepdomicilies zijn om werkloosheid of ocmw steun te krijgen, dan zullen er nog meer nepdomicilies zijn om die 1500 euro op te strijken...
grapjas,

wat valt er te frauderen als iedereen onvoorwaardelijk die 1500 krijgt?
__________________
“Conservatism is the blind and fear-filled worship of dead radicals.” -- Mark Twain

"Flandern muss unabhängig werden" -- Adolf Hitler
Sywen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2014, 23:05   #153
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sywen Bekijk bericht
so what? het enigste waar inflatie slecht voor is is voor banken (leningen, wel goed voor de consument), speculanten, en spaarders.
... en voor de mensen wier basisinkomen plots minder waard is, en niet meer volstaat om in de basisbehoeften te voorzien....
Citaat:
en spaarders zijn toch al slecht voor de economie.
Dat hangt er van af hoe de instantie die het spaargeld beheert ermee omgaat...

Citaat:
Er zal meer gekocht worden -> meer omzet voor bedrijven en industrie -> meer winst -> meer economische groei-> meer inkomsten voor de staat -> meer geld voor basisinkomens (het zal dus zichzelf instand houden)-> meer jobs -> meer welvaart -> meer vrijheid.

liberaler kan niet.
Doe het gedachtenexperiment met een kleine groep die van zero af begint....
Al heel snel zal je merken dat het niet zo vlot werkt...
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2014, 23:05   #154
AsGardSGO
Minister
 
AsGardSGO's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 mei 2009
Locatie: Mechelen
Berichten: 3.353
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven Bekijk bericht
Het lijkt mij nonsens. € 1500 netto is meer dan een aanzienlijk aantal voltijds werkende mensen momenteel verdient. Waarom zouden die in godsnaam nog gaan werken?

En waar moet dat geld allemaal vandaan komen als het voor een groot deel van de bevolking niet meer de moeite is om te gaan werken?
REQUOTE:
Ge hebt de documentaire niet gezien
Ge hebt de documentaire wel gezien maar niet gesnapt
Ge hebt de documentaire wel gezien maar wil niet zien of horen wat men aandraagt (tegenstrijdige of verruimende ideeën die tegen de gevestigde ingaan zijn per definitie onmogelijk of onbespreekbaar)


Hoe vastgeroest kun je zitten in uw "denken" man.

Er zijn reeds succesvolle experimenten geweest trouwens, zelfs in Afrika - een van de armste, corruptste en meest uitgebuite continenten en landen daar.
Wat daar uit bleek is dat er een veel positievere samenleving ontstaat en vooral, een HEEL ANDERE MOTIVATIE tov werken.
KIJK de reportage en uw vraag/bedenking zal volledig of minstens grotendeels beantwoord zijn. Natuurlijk als je open genoeg staat ervoor; niet als je vol vooringenomenheid gaat kijken of de aangereikte info en argumentatie niet naast u neerlegd.
__________________
"Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoom."
"Voorstellingsvermogen is belangrijker dan kennis."
"Je kunt een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt."
"If you can"t explain it simply, you don't understand it enough"
- Albert Einstein

Laatst gewijzigd door AsGardSGO : 20 december 2014 om 23:06.
AsGardSGO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2014, 23:08   #155
Sywen
Minister-President
 
Sywen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 december 2007
Berichten: 5.825
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
... en voor de mensen wier basisinkomen plots minder waard is, en niet meer volstaat om in de basisbehoeften te voorzien...
dan stijgt het basisinkomen toch gewoon mee, net zoals de lonen en uitkering nu.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Doe het gedachtenexperiment met een kleine groep die van zero af begint....
Al heel snel zal je merken dat het niet zo vlot werkt...
dat is al lang in pilootprojecten(Canada, Namibië, UK) gebeurd, en de resultaten zijn verbluffend
__________________
“Conservatism is the blind and fear-filled worship of dead radicals.” -- Mark Twain

"Flandern muss unabhängig werden" -- Adolf Hitler

Laatst gewijzigd door Sywen : 20 december 2014 om 23:09.
Sywen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2014, 23:11   #156
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sywen Bekijk bericht
dan stijgt het basisinkomen toch gewoon mee, net zoals de lonen en uitkering nu.
Inflatie dus.

Citaat:
dat is al lang in pilootprojecten(Canada, Namibië, UK) gebeurd, en de resultaten zijn verbluffend
Als je dat kan documenteren, dan zal ik er mij met plezier in verdiepen.
Ik ben het principe helemaal niet ongenegen, maar ik heb twijfels.
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2014, 23:13   #157
Sywen
Minister-President
 
Sywen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 december 2007
Berichten: 5.825
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Inflatie dus.
so what? het enigste waar inflatie slecht voor is is voor banken (leningen, wel goed voor de consument), speculanten, en spaarders.

nu is er ook inflatie.
__________________
“Conservatism is the blind and fear-filled worship of dead radicals.” -- Mark Twain

"Flandern muss unabhängig werden" -- Adolf Hitler

Laatst gewijzigd door Sywen : 20 december 2014 om 23:13.
Sywen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2014, 23:16   #158
Sywen
Minister-President
 
Sywen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 december 2007
Berichten: 5.825
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht

Als je dat kan documenteren, dan zal ik er mij met plezier in verdiepen.
Ik ben het principe helemaal niet ongenegen, maar ik heb twijfels.
Canada:
http://en.wikipedia.org/wiki/Mincome

Namibië
http://en.wikipedia.org/wiki/Omitara
__________________
“Conservatism is the blind and fear-filled worship of dead radicals.” -- Mark Twain

"Flandern muss unabhängig werden" -- Adolf Hitler

Laatst gewijzigd door Sywen : 20 december 2014 om 23:16.
Sywen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2014, 23:16   #159
Otherwise
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 4 november 2012
Berichten: 2.456
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sywen Bekijk bericht
grapjas,

wat valt er te frauderen als iedereen onvoorwaardelijk die 1500 krijgt?
Wie is dat, iedereen?
Om dit in te voeren is er trouwens een meerderheid nodig en als ik me niet vergis is deze er niet. Dit is een grote verandering en zoals je misschien al gemerkt had, is elke significante verandering in Belgie ONMOGELIJK, of het nu een positieve of een niet positieve verandering is. Het democratisch systeem zorgt er namelijk voor dat niets mogelijk is, dus ook dat rationeel correcte maatregelen er niet komen. We leven in een systeem dat structureel irrationeel is.
Otherwise is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2014, 23:22   #160
Vlaanderen Boven
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlaanderen Boven's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 mei 2003
Locatie: Leuven, Vlaanderen
Berichten: 12.745
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sywen Bekijk bericht
zever.

iedereen wil rijk zijn, en met 1500euro/maand wordt je niet rijk. dan kun je je enkel in je BASISbehoefte voorzien. daarom ook BASISinkomen. als je iets meer wilt, zoals af en toe een reisje maken, een keer uitgaan, een keer plezier maken... moet je ervoor werken.
Er wordt hier maar steeds herhaald dat 'iedereen rijk wil zijn' en dat men dus zal gaan werken, maar ik zie niet in waarom dat automatisch het geval zou zijn. Ik snap niet waarom ik mij bv. als laagopgeleide schoolverlater 38 uur per week uit de naad zou werken in een fabriek of in de McDonald's wanneer ik gewoon bij mijn ouders kan blijven wonen en elke maand € 1500 opstrijken. Zolang ik geen extragavante hobby's heb kan ik daar gerust een luilekker leventje mee onderhouden. Jullie geven zelf toe dat je van extra inkomen boven dat niveau niet gelukkiger wordt.

Allemaal theoretisch natuurlijk, want een dergelijk systeem is niet vol te houden zolang er tegenover die € 1500 x zoveel miljoen geen reële welvaart staat, gecreëerd door reële arbeid. Anders zal het snel gaan om een louter symbolisch bedrag dat in de praktijk niets waard is, zoals Superstaaf al aangaf. Sta me toe eraan te twijfelen dat dat systeem onze productiviteit tot ongekende hoogten zou tillen.
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:35.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be