![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#141 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
De kerk heeft niets misdaan in Afrika? Het zal nog niet! Maar, we gingen nu over de positieve eigenschappen praten van de katholieke kerk. En dat lijkt blijkbaar niet zo gemakkelijk voor sommigen. Laatst gewijzigd door system : 8 januari 2008 om 12:25. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#142 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Welke kampen? Welke misdaden? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#143 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#144 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
"Tijd" is zo één van die dingen die de mens gelijk stelt aan God. Men kan tijd scheppen. Dus ende bijgevolg: wees eens uw eigen God nu het kan. Laatst gewijzigd door system : 8 januari 2008 om 12:40. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#145 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Dat is geen discussie. Nogmaals, welke kampen, welke misdaden? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#146 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik wil u zelfs de blz. (bladzijden!) geven waar die informatie staat. Maar eerst zult u zich toch het boek moeten aanschaffen. Laatst gewijzigd door system : 8 januari 2008 om 12:52. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#147 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#148 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Maar ik zal u een plezier doen. Een uittreksel, blz 15-16. Moth Borglum rapporteert op 8 januari 1905 als volgt aan de staatsprocureur over zijn zending aan het hoofd van de commissie voor de inschrijving van voogdijkinderen: (Ik licht er een passage uit want het gaat zo door, bladzijden lang) 'De missionarissen zelf en hun capita's peilen de dorpen, en voor alles leggen zij beslag op personen die wees zijn, en zonder op de leeftijd te letten. Of de wees nu 10 of 25 jaar is, dat heeft geen belang. Hij moet de missie behoren. De missionarissen doen kinderen schaken die geen wezen zijn; zij schaken zelfs volwassenen. Bij het begin van hun bezetting van de streek hebben zij zich de kinderen voor enkele maanden doen overhandigen door de dorpshoofden en door hun vader en moeder. Zij hebben de kinderen nooit willen teruggeven, ondanks herhaaldelijke reclamaties vanwege de ouders en vanwege de kinderen zelf. En het is niet tot de leeftijd van 16 jaar dat zij die ongelukkigen houden... Deze moeten hun gans leven op de missie blijven. Zij werken altijd vlijtig voor het profijt van de missie. Zij worden geketend, en zij ontvangen de chicotte volgens het goeddunken van hun ongevoelige tirannen, als zij de vlucht durven nemen of als zij die overwegen. Enz, enz.' De 'kapelhoeven' waren eigenlijk 'kampen'. Zeker weten. Dus hier zijn deze 'missies' in de praktijk concentratiekampen. Maar dat was altijd taboe. Nu niet meer. Cynisch gezegd: niet alleen de Engelsen sloten de Boeren op in kampen; de Jezuïeten gingen veel verder: zij sloten vooral kinderen op in kampen. En wij maar storten voor de negertjes in Congo. En maar naar de missietentoonstellingen van Scheut gaan. Nu, de missionarissen van Scheut waren geen Jezuïten, maar toch. Meer ga ik daar niet meer over zeggen. U moet het zelf maar lezen. Ik wil het nu eens hebben over de goede kanten van de hedendaagse katholieke kerk. Laatst gewijzigd door system : 8 januari 2008 om 13:46. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#149 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
En u belsuit dit op basis van één boek. Die hoeves waren geen concentratiekampen. Men heeft zelfs de jezuiten zelfs niet ondervraagd. Dat onderzoek was gewoon partijdig. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#150 |
Banneling
|
![]() Lees het boek eerst eens. En dan kunt u nog altijd enige wijsheid halen uit internetsites.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#151 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#152 |
Banneling
|
![]() Ja, d�*t zal wel. En Moth Borglum heeft het allemaal uit zijn duim gezogen. Het zou wel kras zijn moesten de Jezuïeten dat toegegeven hebben. Zij zullen er wel een uitleg op gevonden hebben zoals altijd. Als die uitleg maar geen 'Jezuïetenpraat' is geweest, of met ander woorden: de zoveelste 'jezuïetenstreek'. U zou er beter aan doen het boek te lezen.
Laatst gewijzigd door system : 8 januari 2008 om 14:29. |
![]() |
![]() |
![]() |
#153 |
Banneling
|
![]() Tsja, lees/kijk anders de werken van Credo Mutwa eens!
Die vertelt je wel even hoe o.m. de RKK Afrika "leegzoog" Hij noemt wat de missionarissen deden zelfs, "milking the minds of people in Africa" Brrrrrrrrrrrrrrr Pin d"Ar Laatst gewijzigd door Pindar : 8 januari 2008 om 14:46. |
![]() |
![]() |
![]() |
#154 |
Banneling
|
![]() Als ik me niet vergis zijn de "Jezuiten" de "militaire" tak van het Vaticaan!
Nu krijg ik natuurlijk zometeen de officiele omschrijving. ![]() Pin d"Ar |
![]() |
![]() |
![]() |
#155 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Non-argument. Hoef je ècht geen priester voor te zijn.
![]() |
#156 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#157 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Maakt niet uit. Het is gewoonweg niet het prerogatief van de RKK en kan derhalve in de huidige context niet als een "voordeel" worden beschouwd.
Etiam si omnes, ego non. Laatst gewijzigd door Esperanza : 8 januari 2008 om 17:14. |
![]() |
![]() |
![]() |
#158 |
Banneling
|
![]() Voor gelovigen maakt dat heel wat uit. En dat zijn nog altijd heel wat mensen. Het prerogatief van de kerk is het niet, maar het is een feit dat als we de kerkelijke geschiedenis nagaan, dat we dan altijd een stroming in de kerk (een minderheid weliswaar) terugvinden die zich heeft ingelaten met de zwakken, de onfortuinlijken, de gebrekkigen, enz. Dat is gewoon zo.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#159 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
"...Ik heb eerst een uiteenzetting gegeven over het evangelisatiesysteem van de EE. PP. jezuïeten. De EE.PP. Hanquet, Legrand en Allard hebben erkend dat men eertijds kinderen met dwang recruteerde. Wat de huidige stand van zaken betreft (ik noteerde in december), overal waar ik in de buurt komt, slaan de inlanders op de vlucht; de dorpen zijn verlaten en de hoofden komen bevend naar me toe. Waarom? Als ik het hen vraag zeggen ze mij: uit vrees dat U onze kinderen aan de paters zoudt geven... Ik kom te Kinzamba toe op 25 januari. Onmiddellijk word ik overspoeld met klachten tegen catechisten Dongale en Masunga: aanhouding van kinderen, diefstallen, afpersingen...'Ik signaleeer u dat kinderen, die aldus door de catechisten gestolen worden, door Pater Allard niet aan hun ouders teruggeven worden; hij houdt ze... Het is de kwestie van rekrutering van kinderen die de zwaarste conflicten veroorzaakte en die bij de inlanders haat en vreselijke schrik voor de jezuïeten deed ontstaan.' (Delathuy, Jezuïeten in Congo met zwaard en kruis, blz 60) Wat dit nog te maken heeft met de leringen van Jezus, mag Joost weten. Laatst gewijzigd door system : 8 januari 2008 om 18:36. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#160 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Het is hen �*�*ngeleerd om te dènken dat het iets uitmaakt! Meer niet. Familie en vrienden voldoen even goed, zo niet beter, dan één of andere priester die routinematig wat standaardgebeden komt prevelen.
Etiam si omnes, ego non. Laatst gewijzigd door Esperanza : 8 januari 2008 om 19:19. |
|
![]() |
![]() |