![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#141 | |
Europees Commissaris
|
![]() De regel/hetgebruik is/was in Vlaanderen krak hetzelfde. En er zijn nog steeds contexten waarin je in de standaardtaal "gij" kunt gebruiken: wanneer je een opperwezen aanspreekt, of doelbewust een archaïsme als stijlfiguur gebruikt.
![]() |
![]() |
![]() |
#142 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ik heb nooit het nut van dt-regels gesnapd.
![]()
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies. De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen. Tezamen zullen wij overwinnen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#143 | |
Europees Commissaris
|
![]() Gewoonte? Conformisme? Om te vermijden dat er iemand zou klagen?
![]() |
![]() |
![]() |
#144 |
|
![]() awel ja, ma da is hier toch ni relevant. we zijn hier niet over opperwezens bezig.
![]() |
#145 | |
Europees Commissaris
|
![]() Heel eenvoudig: ze geven mij reden tot klagen, en af en toe lucht het eens op je nodeloos te ergeren. Dat is volgens mij ook de verklaring waarom men begonnen is "heten" en "noemen" door elkaar te halen: louter en alleen opdat ik me zou kunnen ergeren
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#146 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Er zijn nog zo'n archaïsche grammatica-regels: het gebruik van de genetief bijvoorbeeld (de dag des oordeels,...).
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability". Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#147 | |
Europees Commissaris
|
![]() Jij vroeg je af "sinds wanneer schrijven we werkwoorden in de verleden tijd met DT ???????" Het leek me interessant om te weten dat zoiets wel "volgens de regels" gedaan kan worden.
![]() |
![]() |
![]() |
#148 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#149 | |
|
![]() Citaat:
Ma laten we niet te veel over uitzonderingen praten. als de mensen de gewone Dt-regels al kennen, zonder de extreme uitzonderingen, zou het al heel mooi zijn. Het leven zou een stuk aangenamer worden.
![]() |
![]() |
#150 | |
|
![]() Citaat:
als je de algemene regels al kan toepassen, geraak je al heel ver ![]()
![]() |
![]() |
#151 |
|
![]() Volgens mij doen die mensen die op een chronische manier telkens -en vooral DT- fouten maken, dit expres om te provoceren. Het is toch niet dat dat zo moeilijk is eh?
![]()
![]() |
#152 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability". Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#153 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#154 |
|
![]() das geen foute e. Das dialect. Ale das da zelfs nog ni. Gewoon afkortingen. Zo schrijven er hier veel. Zijn geen DT-fouten e
![]() |
#155 |
|
![]() yeah right. Die regel die je me net toonde, heb je nooit in het lager moeten leren. Mss wel eens in het secundair onderwijs. Toch werd er altijd gezegd (voor het makkelijk te houden)
in de verleden tijd is er geen dt
![]() |
#156 | |
Europees Commissaris
|
![]() Eerlijk gezegd: die vindt ik storender bij het lezen dan dt-fouten. Maar goed, smaken verschillen, n'est-ce pas?
![]() |
![]() |
![]() |
#157 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je vergist je trouwens. Ik gebruik in egodocumenten mijn eigen taal. Zo lees ik in mijn bibliotheeklijst van vorig jaar: [FREAKHEIDSFACTOR] Uytbreyinck in folechende jaa seker es gebeuwre moet in die chebiet fan libetarisjme en oowk eyne proffessionaliseerinck fan die geskiedkondige literatu aachaande nyste ty sowel as annedere tyfakke. Wy moet in eleck gefal die steychede leyn fan powesie aahouwe en so mochelyck stimuleere om tot eyn chrootere aadeel powesies te koom. Eyn deel fan die voosiene steychinck fan powesie moet koom fan die Afrikaans poweete deyn wy aaskaf sol. Addersys wy mag ni opgeef jeede die mees bilanreykse libertariese auwteus aan te skaf en te bestodee. As gesech, deyse twey saake sol saam met die gestyche fan geskiedkondige boeke sorgen moet foo eyn geslaach jaa insaake Biblijoteykheydiche beloei. Mits wy ons bepereke tot die aaskaf fan goeiekoopere edisies foo die wereke den wy ni as bilanreyk aasien kon wy vielleych eyn steychinck tot drey honderet fyftig boeke aaskouwe foo het vestreyck van die kalendejaa seynde eynenderetich desembre tweyduysent seeve. Gemaak op Rans te publiseedatom in eyne eksemplaar, Die Algomeen Sekretaares, Mesellef [/FREAKHEIDSFACTOR] |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#158 | |||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]()
![]() |
![]() |