Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 januari 2008, 11:03   #141
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jonas Elossov Bekijk bericht
Het zou nogal stom zijn het niveau naar beneden te niveleren,
allez jong, dat is toch kei-tof, naar beneden niveleren.
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2008, 11:11   #142
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild Bekijk bericht
hulp? wat is dan een niet-hulp wetenschap?
ja, een hulpwetenschap die dient om in andere wetenschappen gebruikt te worden, wat snapt ge hier niet aan?

Sommigen beschouwen wiskunde als een wetenschap op zich (met een eigen doel, al ligt dit dan dikwijls in het wetenschapsfilosofische "kennis" bereiken), anderen niet..
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2008, 11:17   #143
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
ja, een hulpwetenschap die dient om in andere wetenschappen gebruikt te worden, wat snapt ge hier niet aan?

wat is een niet-hulp wetenschap, ttz een "wetenschap" die dan niet dient om in andere wetenschappen gebruikt te worden??
Wat een eigenaardige benadering.

Laatst gewijzigd door born2bewild : 23 januari 2008 om 11:19.
Oud 23 januari 2008, 11:20   #144
Goldband
Parlementslid

Goldband's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lokorpo Bekijk bericht
Dag iedereen,
Ik ben van mening dat iedereen in de 2e graad vn het secundair onderwijs Aso hetzelfde wiskundepakket moet hebben.
Zijn jullie het met me eens? Waarom wel/niet?
Laat het me weten

Lokorpo
Niet mee eens. Ik heb zelf latijn-moderne talen gevolgd. Talen waren meer mijn ding dan wiskunde. Lijkt me dan om verschillende redenen nuttig om als onderwijs tegemoet te komen aan die aanleg / interesse. En, eerlijk gezegd begrijp ik de proleemstelling niet. Kun je uitleggen waarom je pleit voor een verandering van het huidige systeem?
Oud 23 januari 2008, 11:21   #145
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
wat is een niet-hulp wetenschap, ttz een "wetenschap" die dan niet dient om in andere wetenschappen gebruikt te worden??
Wiskunde heeft pas betekenis als ge er fysieke parameters aan vast hangt.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2008, 11:21   #146
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
nee

(ge meent het?)

Laatst gewijzigd door born2bewild : 23 januari 2008 om 11:22.
Oud 23 januari 2008, 11:24   #147
Bhairav

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Wiskunde is in de eerste plaats een fallussymbool voor strevers.
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2008, 11:27   #148
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
nee

(ge meent het?)
En daarom is het een hulpwetenschap, meneer groot licht...
Oud 23 januari 2008, 11:28   #149
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht

Het was te verwachten dat jij zoiets ging zeggen.
Oud 23 januari 2008, 11:28   #150
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
En daarom is het een hulpwetenschap, meneer groot licht...
't is niet omdat je uw statement herhaalt dat het zinvol wordt.
Oud 23 januari 2008, 11:30   #151
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
't is niet omdat je uw statement herhaalt dat het zinvol wordt.

Ga ergens anders de trol uithangen man....
Oud 23 januari 2008, 11:32   #152
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Oud 23 januari 2008, 11:38   #153
reinaert68
Gouverneur

reinaert68's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hulpwetenschap
Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie
Ga naar: navigatie, zoeken

Een hulpwetenschap is een wetenschappelijke discipline die een bepaalde tak van wetenschap ondersteunt. Met name de geschiedschrijving kent verschillende hulpwetenschappen.

Tot de historische hulpwetenschappen behoren onder andere de paleografie, epigrafie, chronologie, heraldiek en de oorkondenleer.

In de natuurwetenschappen is bijvoorbeeld de palynologie een hulpwetenschap van de biologie. Binnen een wetenschapsgebied kunnen zelfstandige disciplines de rol spelen van hulpwetenschap bij een andere wetenschap: zo kunnen binnen de cultuurwetenschappen kunstgeschiedenis en geschiedenis als elkaars hulpwetenschap fungeren, en in de natuurwetenschappen kan wiskunde de astronomie dienen. Zelfstandige disciplines kunnnen in een ander wetenschapsgebied fungeren als hulpwetenschap. Hierdoor valt er geen uitputtende opsomming van hulpwetenschappen per discipline te formuleren.
Oud 23 januari 2008, 11:39   #154
born2bewild
Banneling

Standaard

zoals ik zei: met zo'n (onwetenschappelijke) definitie is elke wetenschap een hulpwetenschap.

fair enough
Oud 23 januari 2008, 11:40   #155
Heftruck

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Matjas Bekijk bericht
Dus jij gaat een een 15/16-jarige puber vragen wat hem interesseert? Of beter nog, je gaat het aan iemand van 12 vragen. Begin dan maar snel wiskunde, nederlands, frans, fysica en chemie af te schaffen en zorg er maar voor dat er cursussen gitaarspelen, chatten en voetballen het lessenpakket gaan bepalen.
Leer lezen. Ik schreef dat het de taak is van de mentor om kinderen te motiveren zich met die vakken bezig te houden. Dat jij dat niet kan, wil niet zeggen dat anderen dat niet kunnen. Bovendien, als kinderen nu eenmaal veel liever sport en muziek leren, wat dat nog. Tijd dat je eens leert wat respect te hebben voor de interesses en de gevoelens van kinderen zelf.

Citaat:
Als je zegt dat je je tijd verdaan hebt in het secundair onderwijs dan besef je niet op wat voor een fantastische manier dit onderwijs het algemeen kennisniveau omhoog trekt. Een inleiding tot de wiskunde, de geschiedenis, de nederlandse, franse en engelse taal, de elementaire wetenschappen alsook een vleugje filosofie maken van elk mens een rijker en verstandiger mens die dingen in context kan plaatsen.
Zelfde kritiek; leer lezen. Het merendeel van die zogenaamde "kennis" (doe maar 90% tot 95%) gebruik je later toch niet. Als het je van 't begin al niet interesseert, dan zal het je waarschijnlijk nooit interesseren. Bovendien kan je inleidingen tot die vakken ook op andere manieren realiseren dan kinderen te dwingen. "Algemeen kennisniveau" als referentie is waardeloos.

Oh ja, nog iets. Ik kan voor mezelf wel opmaken wat ik interessant vond en waar ik iets aan had in het secundair onderwijs, ik heb geen betweters nodig om me dat te komen vertellen, bedankt.

Citaat:
Jammer genoeg zijn er mensen die minder informatie kunnen verwerken dan anderen. Daarom is opsplitsing noodzakelijk.
Ein Volk, ein Reich, Eine Wissenschaft!

Citaat:
Ik heb mij zelf mijn gehele lagere schooltijd verveeld. Het was dan ook een verademing om grotere hoeveelheden leerstof te moeten verwerken in het ASO.
Heel erg leuk enzo, maar ik heb mij gedurende heel mijn schooltijd verveelt. We verschillen dus al gigantisch van elkaar op dat vlak. Op zulk een basis kan je geen onderwijssysteem verantwoorden dat voor iedereen hetzelfde is.

Citaat:
Individuele ontwikkeling? Laat me niet lachen, mij lijkt dit eerder een dekmantel om van het hele onderwijssysteem één grijze brei te maken waar niemand nog aan uit kan, zodat iedereen zijn richting met een flashy naam kan noemen en niemand zich voor iets hoeft te schamen.
Grapjas. Het overheidsonderwijs van vandaag de dag is de meest hersenloze eenheidsbrij ter wereld, gericht op reproduceren en opslaan van kennis terwijl inbreng en creativiteit nauwelijks aan de dag komen. Kan ook niet anders in een systeem waar iedereen gedwongen wordt om op dezelfde tijd dezelfde kennis op te doen in richtingen die weinig tot niet van elkaar verschillen .

Oh ja, jij vindt dan blijkbaar dat mensen zich best mogen schamen voor de richting waar ze inzitten omdat de één of andere nitwit heeft besloten dat hij / zij niet slim genoeg is?

Citaat:
Algemene opleiding is hoogst noodzakelijk om twee redenen:
De eerste is om vakidiotie te voorkomen. Een algemene brede basis zorgt ervoor dat er een algemeen kennisniveau ontstaat van waaruit verdere specificaties (later) kunnen gemaakt worden. Dat vakidiotie levensgevaarlijk kan zijn werd reeds bewezen in fascistische regimes waar men vakidioten maar al te goed kon gebruiken. Een eerste doel van fascistische regimes was dan ook deze brede basis te vernietigen (door onder andere boeken te verbieden/censureren)
Een tweede reden is dat men net om de juiste keuze van specificatie te maken die brede basis nodig heeft. Men moet van alles eens geproefd hebben om een juiste keuze te maken.
Ik weet niet of ik nu moet lachen of wenen. Geloof jij nu echt dat het nodig is om kinderen 9 jaar lang vol te proppen met dingen die hen niet interesseren en waar ze weinig mee zijn alvorens ze kunnen weten wat ze leuk vinden en wat niet?

Citaat:
Nu probeert men alle niveaus gelijk te maken wat maar tot één resultaat kan leiden. De minst begaafden kunnen niet meer presteren dan ze kunnen. Dus de hoger begaafden zullen aan kennis moeten inboeten en dat is intrinsiek fout.
Tja, da's intrinsiek aan het eenheidsonderwijs dat jij propagandeert.

Citaat:
Allerlei praatjes over dat intelligentieniveaus niet bestaan en dat iedereen wel zijn eigen talenten heeft zijn in deze praat tegen de vaak. Het is in een kennismaatschappij als de onze noodzakelijk dat iedereen van jongs af aan zoveel mogelijk kennis en ervaring op doet in een breed kader. De traditionele vakken spelen daarin echter een belangrijkere rol dan vaak wordt aangenomen.
Aha, nog zo iemand die gelooft in "de kenniseconomie". Welnu, een economie dient in de eerste plaats om materiële zaken te produceren. De zogenaamde "kenniseconomie" is een woordje waar politici handig mee om springen wanneer ze moeten verantwoorden wat ze aangericht hebben in het onderwijs en in het economisch wezen.

Citaat:
Edit : Nu nog beter, je gaat de kinderen laten grootbrengen door de bedrijven???? Dit systeem wordt toegepast in Japan. Gehele gezinnen worden als het ware opgekocht door een multinational. De ouders willen immers de beste opleiding voor hun kinderen en sluiten daarom keiharde contracten af. En als je dan bij de toyota-clan zit, kan je, naar gelang je talenten ofwel autoconstructeur of ingenieur worden. Dan heb je vanaf je 7e tot je 25e geleerd hoe je auto's moet bouwen, construeren, de beste wiskunde en wetenschappen gekregen met alles erop en eraan. Vakken zoals filosofie, geschiedenis en ethiek worden echter achterwege gelaten, dit zou er immers voor kunnen zorgen dat de werknemer zelf gaat nadenken en niet meer klakkeloos doet wat het bedrijf vraagt...

In Amerika worden de universiteiten nog aan strenge controle door de overheid onderworpen en is het verplicht dat men tot zijn achttiende een algemene opleiding krijgt. Wat jij zou willen is de toestand van Japan?
Daar krijg ik koude rillingen van.
Fijn, maar aan emo-argumentjes doe ik niet mee.

Laatst gewijzigd door Heftruck : 23 januari 2008 om 11:43.
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2008, 12:00   #156
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Zeg manneke, hoe oud zijt ge eigelijk?
Het begint te storen na een tijd, wist je.

Laatst gewijzigd door Ambiorix : 23 januari 2008 om 12:01.
Oud 23 januari 2008, 12:02   #157
Ambiorix

Standaard

Citaat:
zoals ik zei: met zo'n (onwetenschappelijke) definitie is elke wetenschap een hulpwetenschap.

fair enough
jong toch, ga elders mierenneuken, voelt ge u nu goed na deze "tussenkomst"?
Oud 23 januari 2008, 12:23   #158
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Strevers: het ultieme scheldwoord voor degenen die iets presteren...

Wordt dikwijls gebruikt door mensen die er zelf weinig van bakken en zo hun frustraties uiten
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2008, 12:28   #159
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lokorpo Bekijk bericht
Dag iedereen,
Ik ben van mening dat iedereen in de 2e graad vn het secundair onderwijs Aso hetzelfde wiskundepakket moet hebben.
Zijn jullie het met me eens? Waarom wel/niet?
Laat het me weten

Lokorpo
Misschien mogen we eerst eens vernemen waarom u dat denkt...?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2008, 12:28   #160
Heftruck

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Strevers: het ultieme scheldwoord voor degenen die iets presteren...

Wordt dikwijls gebruikt door mensen die er zelf weinig van bakken en zo hun frustraties uiten
Tsjah, een mens moet ergens de frustratie kwijt wanneer hij / zij zich niet mag bezighouden met de dingen die hem / haar wel interesseren.
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be