![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#141 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat moeten we bijvoorbeeld voorstellen bij "winst in termen van politiek debat"? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#142 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Dit antwoord had u zelf kunnen verzinnen uiteraard, maar u zet de mensen graag aan het werk, niet? Nee? Mmmmm... Ik denk van wel... Wat uw vorige reactie betreft: Er is volgens u niets veranderd? Het 70-puntenprogramma is niet bijgesteld? Of alleen maar in functie van "veranderende omstandigheden"? Heeft niets met de groei van de partij te maken, met de onhoudbaarheid van een zweepfunctie, met het klimmen der jaren, aantrekking van externe krachten, verlangen naar beleidsverantwoordelijkheid, einde van de speeltijd? Het is altijd interessant om dat uit uw mond te horen, want als Dewinter vervelende vragen over het verleden krijgt voorgeschoteld dan zegt hij: "ach, maar dat was 20 jaar geleden!" |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#143 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Zolang we leven in een rechtsstaat waarin rechten en plichten van de burgers kunnen worden afgedwongen (wat 'de multiculturaliteit' sowieso al beperkt), zie ik niet hoe een (zogenaamde) multiculturele samenleving problematisch is. Wat stel jij dan trouwens voor i.p.v. 'een multiculturele samenleving'? P.S. Er bestaan ook subculturen onder 'de autochtone cultuur'. Alleen valt de verdeeldheid in die cultuur minder op dan tussen 'de autochtone cultuur' en 'de allochtone cultuur' en krijgt ze daardoor ook minder aandacht. Laatst gewijzigd door Uh-Huh : 9 februari 2008 om 00:01. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#144 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#145 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
"Enkel domme mensen, denken, dat enkel domme mensen op het VB stemmen" Laatst gewijzigd door Bob : 9 februari 2008 om 00:04. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#146 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
BTW ook de nva wordt door de linkse partijen (vooral de waalse) gedemoniseerd. Idem trouwens voor ldd. Laatst gewijzigd door Bob : 8 februari 2008 om 23:59. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#147 | |
|
![]() Citaat:
Het valt me bv op dat in mijn buurt veel kinderen die in moslimgezinnen geboren worden, ook moslim zijn. Of wat dan met katholieken die hun kinderen met de Bijbel opvoeden. Ik geloof best dat als men een kind opvoed met het Communistisch Manifest of met Mein Kampf dat men dat dan ook meestal doet omdat men het zo geleerd heeft. Daarom is er inderdaad een vraag te stellen in hoeverre mensen werkelijk voor zichzelf denken, of beter: hoevelen het werkelijk doen. De meesten onder ons zijn gewoon kuddedieren die het pad dat onze voorouders bewandeld hebben, blijven betreden. Of je zet je er juist tegen af. Iemand werd bv als kind in een vrijzinnige hippiecommune geboren. Dat beviel deze persoon niet en later wordt hij bv Getuige van Jehova en voedt hij zijn kinderen zo op, er sterk van overtuigd dat hij de juiste weg gevonden, heeft, omdat hij zich er beter bij voelt. Ik denk dat dit het menselijk denkprobleem is. We menen het op een zekere manier allemaal beter te weten en zeker als ouders/opvoeders heb je het goed voor en zal je daarom (onbewust) jouw levensvisie als de juiste door willen geven. Als we allemaal grondig zouden nadenken, vrees ik dat we allemaal vanuit onze visie en dikwijls ook met de beste bedoelingen, minder ruimdenkend zijn dan we wel denken te zijn, of zouden willen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#148 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#149 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#150 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#151 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#152 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#153 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#154 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#155 | |
|
![]() Citaat:
Die rechten en plichten schieten niet als paddestoelen uit de grond. Die zijn het voorwerp van debat. Hoe multicultureler een samenleving, hoe moeilijker dat debat verloopt omdat een groter geheel aan basisnoties niet door een aanzienlijke meerderheid wordt gedeeld. Soms zijn die basisnoties zo strijdig met elkaar dat een debat op geen enkele andere manier kan worden beslecht dan door de uitoefening van macht. In mijn ogen is dat een even onvermijdelijke als ongelukkige consequentie, die op haar beurt weerstanden oproept die het samenleven er niet makkelijker op maken. Ik stel geen "alternatief" voor. Ik vraag enkel de erkenning van het problematische karakter van zo'n multiculturele samenleving. Alleen die erkenning zal kunnen voorkomen dat partijen die een autoriatire monoculturele samenleving voorstaan aan belang winnen. Het is gewoon complexer. Het hoofddoekendebat is daarvoor illustratief. Vanuit een traditioneel westerse notie is de hoofddoek een hindernis naar emancipatie; we worden nu echter geconfronteerd met islamitische vrouwen die net het omgekeerde beweren en dat nog hard kunnen maken ook. Je kunt dan moeilijk volhouden dat die verschillende culturele noties geen probleem vormen. Er is geen onafhankelijk standpunt op basis waarvan we die twee (of meer) verschillende noties tegen elkaar kunnen afwegen; daarvoor moet er eensgezindheid zijn over de te hanteren criteria die je voor die afweging gebruikt. Binnen één cultuur is dat al vrij moeilijk (de westerse cultuur is al verre van homogeen); in een multiculturele samenleving waarin ook niet-westerse culturen gedijen grenst dat aan het onmogelijke. Die culturele afstand verklaart ook het moeizame integratieproces van migranten uit radicaal andere culturen. Maar doe gerust alsof er niets aan de hand is... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#156 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#157 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#158 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#159 | |||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#160 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Hopelijk deed dat niet al te veel pijn aan je ego. ![]() Citaat:
En het is niet omdat mensen omwille van hun persoonlijke afkeren bijv. vrouwen discrimineren voor hun hoofddoek, dat zoiets dan aan de hoofddoek of vrouw ligt... Alé, zeg nu zelf? Hoe rationeel is het om iemand te discrimineren omwille van een stuk stof? Waarom moet daar een uitzondering op de wet, o.a. vrijheid van godsdienst, gemaakt worden? Ik denk trouwens niet dat alle westerlingen geloven dat 'de hoofddoek een hindernis naar emancipatie' is. Er zijn er ook veel die geloven dat de houding (tegen de hoofddoek) van mensen als jij een hindernis naar emancipatie is. Kortom: de westerse cultuur is niet één cultuur. En je moet ook niet doen alsof migranten (uit radicaal andere culturen) hun cultuur of gebruiken willen opleggen aan de inwoners van dit land. Het tegendeel is waar; ze willen misschien wel de vrijheid behouden om hun eigen cultuur nog een beetje te beleven. Iedereen moet zich dus gewoon aan de wet houden. Ik ben gewoon moe van dit hypocriete gezaag op de multiculturele samenleving, terwijl zelfs de westerse cultuur al meer dan verdeeld is. En volgens mij kan je die verdeeldheid enkel als iets negatief zien als je bang voor verandering(en) en/of tamelijk conservatief bent. Laatst gewijzigd door Uh-Huh : 9 februari 2008 om 00:55. |
||
![]() |
![]() |