Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 april 2008, 14:22   #141
Vansteken
Vreemdeling

Vansteken's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Vansteken
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Zou men vanuit die gemeenten veel te maken hebben met Rijsel?
Je leest wel eens dat ze er naar Auchan gaan of wat winkelen in Rijsel; maar voor de rest?

Een paar jaar geleden vernam ik toevallig dat Rijsel zeer goed speelde in de Franse voetbalcompetitie; maar ik weet niet of ze daar in menen en wevelgem weet van hadden.
Dat is waar. Ik woon in een deelgemeente van Menen(Lauwe) en we ondervinden niet de minste invloed van Rijsel. Ik zou eerder zeggen dat we dichter bij Kortrijk aanleunen(alhoewel het geen al te grote stad is) dan bij Rijsel...

Ik snap trouwens niet echt de heisa rond BHV...
1. Als we opeens met 15000 Vlamingen een Waals stadje zouden "bezetten", zouden de Walen vinden dat wij dan recht hebben op dat stadje?

Nee, ik zou eerlijk gezegd compleet verbaasd zijn mochten ze ons met open armen ontvangen.

2. Is er enige onduidelijkheid waardoor men kan betwisten dat BHV Vlaams is?

Nee.

Ze hebben dus geen enkel recht om aanspraak te maken op BHV...
Het feit dat ze dat wel doen getuigd eerlijk gezegd alleen maar van minachting tegenover de Vlamingen in het algemeen en onuitstaanbare arrogantie...

http://www.oneliners-and-proverbs.com/
Vansteken is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2008, 14:27   #142
Rob Roy
Minister

Rob Roy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De RTBF: als je in Vlaanderen woont en Frans spreekt; ben je "een van ons"
En wat de RTBF denkt, is in België wet of moet het worden...?

Dit soort anecdotische argumenten zijn onzinnig: een staat wordt niet ingericht op basis van wat een TV-zender denkt.
Rob Roy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2008, 14:27   #143
Insano
Burger

Insano's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De Vrt dacht: wie in Vlaanderen woont, is Vlaming.
België was toen het gastland, daarmee dat het een coproductie was.

Laatst gewijzigd door Insano : 13 april 2008 om 14:28.
Insano is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2008, 14:52   #144
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Insano Bekijk bericht
België was toen het gastland, daarmee dat het een coproductie was.
Het ging over de preselecties.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2008, 14:53   #145
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Roy Bekijk bericht
En wat de RTBF denkt, is in België wet of moet het worden...?

Dit soort anecdotische argumenten zijn onzinnig: een staat wordt niet ingericht op basis van wat een TV-zender denkt.
Rob Roy, even tijd om op mijn vraag te antwoorden?

Is een Vlaming die in Schotland gaat wonen en geen Schots praat en altijd bier drinkt i.p.v. whisky van de ene op de andere dag een Schot?

Laatst gewijzigd door azert : 13 april 2008 om 14:54.
Oud 13 april 2008, 14:54   #146
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wellicht verkeerd uitgedrukt.
De VRT vaardigde de Vlaamse kandidaten af en de RTBF de Franstalige.
Bleek dat de "Franstalige" kandidate in een faciliteitengemeente woonde.

Communautair probleem dus en het jaar erop geen coproductie VRT -RTBF voor juniorfestival.

De Vrt dacht: wie in Vlaanderen woont, is Vlaming.
Als je in Litouwen woont en russisch spreekt ben je "een van ons"... et alors ?

Met een aan zekerheid grenzend vermoeden zal die persoon in de gemeente waar hij woont de litouwstaligheid van het openbaar bestuur moeten ondergaan, zoals een nederlandstalige die zich in Helsinbki wil vestigen zich zal moeten behelpen met het Fins (of het Zweeds ?).. Waarom moet hier een halszaak van gemaakt worden ? Een burgemeester in ieder land op de wereld
moet de wetten van zijn hogere overheid uitvoeren & als hij tot "burgerlijke ongehoorzaamheid" wil oproepen moet hij vervangen worden door een regeringscommissaris. Ik geloof dat een dergelijke situatie zich niet lang geleden in Nederland voordeed...

Het is denkbaar dat bij eerstvolgende gemeenteraadsverkiezingen er een engelstalige burgemeester kan worden in Brussel - de notulen en gemeenteraadsbesluiten zullen noodzakelijkerwijze in het Nederlands en het Frans opgesteld worden..

België is een land vol tolken, met een bevolking die de reputatie heeft veeltalig te zijn (vooral de vlamingen ?). We hebben besloten ons land een federale structuur te geven, laat ons dan het sluitstuk van die innrichting aanbrengen
en de territoria zonder "speciale overgangsbepalingen" afgrenzen. Indien er
iemand in Eeklo graag universitaire studies in het frans wil doen - heeft hij/zij er ruimschoots de gelegenheid toe. In ons systeem hebben we besloten dat er vaste gewestgrenzen zijn waar de administraties ééntalig of tweetalig zijn,
indien er een meerderheid onder de belgen zou zijn die voor 3 of 2taligheid overal is, zullen dergelijke wetten aangenomen worden. 2taligheid voor enkel en alleen Vlaanderen, de Oostkantons en ééntaligheid voor Wallonië is duidelijk geen optie.

Het overhevelen van gemeentes of delen van gemeentes naar andere gewesten moet juridisch een zaak zijn voor de ganse gewesten die dit aanbelangt : het is een akkoord tussen de gewesten geratificeerd door de federale overheid voor nodig (indien zulke wet niet zou bestaan, zou het alleszins nuttig zijn hem te formuleren en goed te keuren). Concreet : indien de gemeenten in kwestie tot het Brusselse gewest wensen te horen is er een akkoord nodig van het Vlaamse Gewest, Het Brusselse en de federale regering.

In andere federale landen gelden gelijkaardige procedures, waarbij gewoonlijk gebieden geruild worden en er geenszins éénzijdig gebieden gewoon geannexeerd worden : alles heeft een prijs.

BHV is ook zo'n eigenaardige kwestie : we zouden even goed kunnen voorstellen dat onze franstalige landgenoten meedoen met de franse verkiezingen en onze nederlandstalige landbgenoten met de nederlandse verkieziingen...

De FDF schermt voortdurend met een slogan dat "territorialiteit" niet modern is, nochtans is het nog altijd zo dat men al is het om louter bestuurlijke redenen grenzen trekt om duidelijk vast te stellen welke regels er op die bepaalde plaats gelden.. dat er een evolutie is en er bv. "mondiale" regels komen ivm klimaatsbeheersing, europese ivm landbouwsubsidies enz.. doet grenzen weliswaar vervagen - maar men heeft praktisch enige vorm van rechtszekerheid nodig.

Stel dat het Vlaamse Gewest de burgemeesters in kwestie benoemt en zij volharden in de boosheid door de vlaamse decreten niet te gehoorzamen:
welke rechtszekerheid biedt dat hun burgers ? Zullen de door hen afgeleverde bouwvergunningen rechtsgeldigheid bezitten ? (om maar één dingetje te noemen).

Ik zou zeggen :ophouden met die onzin : stuur een regeringscommissaris, zodat de bewoners van die gemeenten niet langer in rechtsonzekerheid leven .

Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2008, 14:57   #147
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Is een Vlaming die in Schotland gaat wonen en geen Schots praat en altijd bier drinkt i.p.v. whisky van de ene op de andere dag een Schot?
Nee, maar hij heeft er toch al een belangrijke eerste stap toe gezet, de volgende is :
"can you lend me a few pounds ?" (om hiertoe over te gaan moet hij behalve zijn vlaamse moedertaal en zijn ongetwijfeld hoge kennis van het frans ook nog eens het engels met een laaglands schots accent beheersen).

Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2008, 15:01   #148
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
Nee, maar hij heeft er toch al een belangrijke eerste stap toe gezet, de volgende is :
"can you lend me a few pounds ?" (om hiertoe over te gaan moet hij behalve zijn vlaamse moedertaal en zijn ongetwijfeld hoge kennis van het frans ook nog eens het engels met een laaglands schots accent beheersen).
Nochtans een Franstalige die geen woord Nederlands kent, wordt met de slag een Vlaming en een Vlaming die zich in Wallonië vestigt, wordt meteen een Waal. De Vlaamse regering voorziet zelfs geen zorgverzekering voor de Vlamingen die in Wallonië wonen en ook stemmen voor het Vlaams parlement mag niet meer na 1 seconde in Wallonië.
De Franstaligen zouden er gen bezwaar tegen hebben dat Franstaligen in Vlaanderen ook voor het Waals/Brussels parlement stemmen.
Oud 13 april 2008, 15:07   #149
DebianFox
Minister

DebianFox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Wees er maar zeker van dat Rob Roy perfect is ingeburgerd, je kan uit sommige berichten merken dat hij vaak Engels spreekt. (bv. "meer rustig" zeggen i.p.v. rustiger )

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door atmosphere Bekijk bericht
Het ernstige van uw schrijven is dat velen in Israel er echt zo over denken
DebianFox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2008, 15:12   #150
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DebianFox Bekijk bericht
Wees er maar zeker van dat Rob Roy perfect is ingeburgerd, je kan uit sommige berichten merken dat hij vaak Engels spreekt. (bv. "meer rustig" zeggen i.p.v. rustiger )
Hij woont in Schotland, de vraag aan Rob Roy is dus: is hij nu een Schot of een Vlaming?
Oud 13 april 2008, 15:16   #151
Rob Roy
Minister

Standaard

Citaat:

Pfff... ik moet ook over alles een mening hebben hé.

Allé, my five cents: een Vlaming die in Schotland gaat wonen, past zich aan en wordt een Schot in de culturele zin. Gezien Scotland stilaan onafhankelijk aan het worden is, zal hij ook staatsrechterlijk een Schot moeten worden (of niet worden).

In elk geval zal hij geen recht hebben op een Belgische werkloosheidsvergoeding, een Franse zorgverzekering en stemrecht in Rusland, zoals u schijnt te eisen.

Citaat:
Hij woont in Schotland, de vraag aan Rob Roy is dus: is hij nu een Schot of een Vlaming?
Ik beschouw me als een Schot in wording.

Laatst gewijzigd door Rob Roy : 13 april 2008 om 15:31.
Oud 13 april 2008, 15:40   #152
Rob Roy
Minister

Standaard

Citaat:
De Vlaamse regering voorziet zelfs geen zorgverzekering voor de Vlamingen die in Wallonië wonen
De Vlaamse regering heeft geen enkele bevoegdheid voor Wallonië. Zelf zou ik er geen probleem mee hebben dat Wallonië zijn bevoegdheden afstaat aan de Vlaamse regering, maar dat terzijde.
Bovendien betalen de Vlamingen in Wallonië geen bijdrage voor de zorgverzekering. Je kan dan evengoed Patagoniërs, Mandarijnchinezen en Groenlanders ook recht geven op de zorgverzekering.

Citaat:
en ook stemmen voor het Vlaams parlement mag niet meer na 1 seconde in Wallonië.
Nergens ter wereld mag iemand stemmen voor een wetgevend orgaan van een gebied waar hij geen burger van is. Om voor de hand liggende redenen: vanuit democratisch oogpunt is het namelijk gewoon waanzin. (Het Belgisch gemeentelijk stemrecht voor nationaliteitsweigeraars is daar een uitzondering op, reden waarom het best afgeschaft wordt.)

Citaat:
De Franstaligen zouden er gen bezwaar tegen hebben dat Franstaligen in Vlaanderen ook voor het Waals/Brussels parlement stemmen.
Vanzelfsprekend, dat zou helemaal in de lijn liggen van hun imperialistisch-nationalistisch denken.
Oud 13 april 2008, 15:45   #153
Rob Roy
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
2taligheid voor enkel en alleen Vlaanderen, de Oostkantons en ééntaligheid voor Wallonië is duidelijk geen optie.
Citaat:
In andere federale landen gelden gelijkaardige procedures, waarbij gewoonlijk gebieden geruild worden en er geenszins éénzijdig gebieden gewoon geannexeerd worden : alles heeft een prijs.
Ik denk dat dit inderdaad de kern van de zaak is: de eenzijdigheid die onze Franstalige landgenoten van ons eisen, en door mensen als Azert gesteund wordt.

Laatst gewijzigd door Rob Roy : 13 april 2008 om 15:45.
Oud 13 april 2008, 15:53   #154
Rob Roy
Minister

Standaard

Citaat:
Ik sta wel te kijken van de anecdotische normen die u hanteert om nationaliteit te bepalen: iemand die Nederlands spreekt en bier drinkt is een Vlaming, iemand die Schots spreekt en whiskey drinkt is een Schot... Bent u het bloed niet vergeten?

Ik zeg 'anecdotisch' om u te sparen, maar eigenlijk moet ik zeggen: taalnationalistisch, racistisch en discriminatoir.

In het moderne denken is wie in Italië woont, er burger is en belastingen betaalt, een Italiaan. Taal, afstamming, bloed, eet- en drinkgewoonten etc. hebben daar al lang niets meer meer te zien. Ik zie niet in waarom dat voor Vlaanderen, Wallonië etc. anders zou zijn. Tenzij u in de denkrichting van Blood&Honour of de KKK zou zitten.
Oud 13 april 2008, 15:56   #155
ancapa
Secretaris-Generaal VN

ancapa's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar ancapa
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vansteken Bekijk bericht
Dat is waar. Ik woon in een deelgemeente van Menen(Lauwe) en we ondervinden niet de minste invloed van Rijsel. Ik zou eerder zeggen dat we dichter bij Kortrijk aanleunen(alhoewel het geen al te grote stad is) dan bij Rijsel...

Ik snap trouwens niet echt de heisa rond BHV...
1. Als we opeens met 15000 Vlamingen een Waals stadje zouden "bezetten", zouden de Walen vinden dat wij dan recht hebben op dat stadje?

Nee, ik zou eerlijk gezegd compleet verbaasd zijn mochten ze ons met open armen ontvangen.

2. Is er enige onduidelijkheid waardoor men kan betwisten dat BHV Vlaams is?

Nee.

Ze hebben dus geen enkel recht om aanspraak te maken op BHV...
Het feit dat ze dat wel doen getuigd eerlijk gezegd alleen maar van minachting tegenover de Vlamingen in het algemeen en onuitstaanbare arrogantie...
dat is de franstalige mentaliteit ! j'y suis et j'y reste

franstaligen dringen over hun wil en taal op, wij moeten altijd plooien voor hen !

die tijd is aan het keren en dat pikken ze na jaren toegevingen niet meer !
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme.

Laatst gewijzigd door ancapa : 13 april 2008 om 16:15.
ancapa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2008, 16:08   #156
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In het moderne denken is wie in Italië woont, er burger is en belastingen betaalt, een Italiaan.
In De Tijd heb ik nog een andere definitie gelezen: is Vlaming wie in Vlaanderen werkt.
Daar moet hij belastingen betalen en geniet hij sociale zekerheid.
Oud 13 april 2008, 16:13   #157
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nergens ter wereld mag iemand stemmen voor een wetgevend orgaan van een gebied waar hij geen burger van is.
Nu zijn er Italiaanse verkiezingen: Italianen die al vele jaren weg zijn uit hun land mogen, blijkbaar stemmen.
Ook Franstaligen zullen geen bezwaar maken om Franstaligen die in Koksijde wonen te laten meestemmen voor hun parlementen.
Zij hebben er ook voor gezorgd dat Belgen in het buitenland mogen meestemmen voor de federale verkiezingen.

Enkel de Vlaamse regering huldigt de stelling: is Vlaming al wie in Vlaanderen woont en elke Vlaming die elders woont, is geen Vlaming meer.
Ik weet niet of er veel dergelijke landen zijn.
Oud 13 april 2008, 16:18   #158
Rob Roy
Minister

Standaard

Citaat:
Nu zijn er Italiaanse verkiezingen: Italianen die al vele jaren weg zijn uit hun land mogen, blijkbaar stemmen.
Omdat zij Italiaanse burgers zijn.

Citaat:
Ook Franstaligen zullen geen bezwaar maken om Franstaligen die in Koksijde wonen te laten meestemmen voor hun parlementen.
Franstaligen in Koksijde kunnen op geen enkele manier burger van Wallonië of Franstalig-Brussel genoemd worden. Behalve op basis van een 19de eeuws taalnationalistisch denken, dat onze Franstalige landgenoten idd blijken te huldigen.

Citaat:
Zij hebben er ook voor gezorgd dat Belgen in het buitenland mogen meestemmen voor de federale verkiezingen.
Uitsluitend Belgische staatsburgers. Wie Spanjaard is geworden, kan niet meer meestemmen voor het Belgisch parlement.

Citaat:
Enkel de Vlaamse regering huldigt de stelling: is Vlaming al wie in Vlaanderen woont en elke Vlaming die elders woont, is geen Vlaming meer.
Een Vlaming die naar Wallonië geëmigreerd is, is geen Vlaams burger meer: hij is een Waals burger geworden, betaalt belastingen in Wallonië, is onderworpen aan de Waalse decreten etc. Hem stemrecht geven voor de Vlaamse instellingen is vanuit democratisch oogpunt verwerpelijk.

Citaat:
Ik weet niet of er veel dergelijke landen zijn.
Onzin dus: alle landen ter wereld doen dit.

Laatst gewijzigd door Rob Roy : 13 april 2008 om 16:22.
Oud 13 april 2008, 16:21   #159
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

[quote=Rob Roy;3360475]
Citaat:

Onzin dus: alle landen ter wereld doen dit.
Is het niet zo dat Marokannen nooit hun nationaliteit kunnen opgeven en ook Turken blijven Turken.
Turken in het buitenland, moeten geloof ik altijd hun legerdienst doen in Turkije. Ook 3de generatie of langer in het buitenland.
Oud 13 april 2008, 16:24   #160
Rob Roy
Minister

Standaard

Citaat:
Is het niet zo dat Marokannen nooit hun nationaliteit kunnen opgeven en ook Turken blijven Turken.
Turken in het buitenland, moeten geloof ik altijd hun legerdienst doen in Turkije. Ook 3de generatie of langer in het buitenland.
Tja, dan mogen ze stemmen voor het Marokkaans/Turkse parlement omdat ze Marokkaans/Turks staatsburger zijn hé.

Daarom ook dat de dubbele nationaliteit een vloek tegen de democratie is, maar dat terzijde.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be