![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#141 |
Minister-President
|
![]() En nog een paar vragen:
* Hoe hoog ligt het inflatieniveau ongeveer? Is dat niet hoger dan hetgeen de EMU beweert? Bron? * Met hoeveel stijgt de geldhoeveelheid per jaar in de VS? In de EU? Bron?
![]() |
#142 |
Minister-President
|
![]() Een voorstander van fractional reserve banking zei dat een bank run 'wel erg was voor die mensen, maar hoe vaak komt zoiets in godsnaam voor'? Sinds de Grote Depressie zijn er geen meer geweest in België, volgens hem. (Was er geen in de jaren '70?)
![]() |
#143 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Om een simpele reden: als mensen in staat zijn om voor zichzelf te zorgen en gelukkig zijn dan wordt het heel moeilijk om hen te 'controleren' zonder openlijke dwang die al vlug afgestraft zou worden. Het past dan in die 'sommigen' hun kraam om met de voet op de rem van welvaart te staan, doelmatig afhankelijkheid te creëren, en alzo een verdoken en dus niet electoraal afgestrafte controle uitoefende. Controle is macht. Macht is het kunnen maken van wetten. Wetten laten toe om mensen iets tegen hun zin te laten doen. Zoals een dief die een wet kan maken die elke economische activiteit die met sloten te maken heeft zwaar belast. Als je dan gaat naar de basis van wat diefstal eigenlijk is: teren op andermans rug, dan heb je ook direct het profiel van die 'sommigen'. Moest er loon naar werken zijn voor iedereen, en solidariteit (implicerende vrijwillige daad door degene die iets afstaat) zorgt voor degenen die buiten hun wil om daar niet toe in staat zijn, dan stonden die 'sommigen' met lege handen, want iemand die met zijn voeten omhoog in de zetel ligt terwijl anderen het werk verrichten zal weinig solidariteit losweken. En dat verklaart waarom sommigen (bvb MIS) zo een beetje zonder overtuigende argumenten zitten en dan maar bladzijden vol zitten te zwetsen met een grote verzameling dure woorden uit een woordenboek, voorgewend als een 'antwoord', maar in feite louter bedoeld als sabotage van discussies met een inhoud die ze liever weggecensureerd zien.
SECRET SERVICE TEAM HERCULES ![]() 20yo THOMAS MATTHEW CROOKS ![]() Het Westbloks bedrog en verraad tegenover Gorbachev en het volk van het Vrije Westen: https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743 Overheid: de bende deserteurs uit de economie. Lees dit en besef: http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf Atlas Shrugged, by Ayn Rand |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#144 | ||||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Het argument tegen dalende prijzen bewijst trouwens teveel: je kan namelijk ook interest verdienen door je geld op een termijnrekening te zetten (die doorgaans meer opbrengt dan de inflatie). Mocht het argument van de anti-deflationisten kloppen, dan zou iedereen dus zijn geld op een termijnrekening zetten en zou niemand consumeren, want volgend jaar zou iedereen dan enkele procenten méér koopkracht hebben. Maar ook volgend jaar zou niemand consumeren, want door hun geld opzij te zetten zouden ze het jaar daarop wéér enkele procenten meer koopkracht hebben, enzoverder. Kortom: als het argument van de anti-deflationisten klopt, dan zou het bestaan van een positieve interestvoet een even groot probleem zijn als lichte dalingen van prijzen. Het is overigens ook zo dat er in een groeiende economie nieuwe producten bijkomen (denk aan GSM's, MP3-spelers). Iedereen weet dat die producten over enkele jaren goedkoper zullen zijn, maar dat weerhoudt mensen er niet van om ze ook al nu te kopen. Kortom, het is een nonsensicaal argument dat enkel lijkt te kloppen (correlatie, maar geen causaal verband) bij crisissen met monetaire deflatie (inkrimping van de geldhoeveelheid). Citaat:
Zoals ik daarnet al zei: niemand gaat zichzelf opsluiten in een torenkamertje, één keer per jaar onder luid buldergelach zijn bankuittreksels bekijken, en in de tussentijd een ascetisch leven leiden omdat de prijzen volgend jaar wel eens vier procent lager zouden kunnen zijn. Het is wel zo dat de lagere prijzen een soort bonus bovenop de interest vormen voor wie spaart. Maar in de mate dat dit mensen overtuigt om meer te sparen en minder te consumeren, daalt de bruto-interestvoet; dus dat verandert weinig aan de zaak. Citaat:
(G. Reisman, "Productie versus Consumptie"). Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#145 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
De cijfers over M3 (een zeer ruime maatstaf) worden in de VS niet meer vrijgegeven. In Europa vind je de geldgroeicijfers hier: https://stats.ecb.europa.eu/stats/do...si_maflows.pdf Kijk bv. op de derde pagina naar het indexcijfer voor M3. 102,6 in Maart vorig jaar; dit jaar 113,22, dat is een groei van 10,35% op jaarbasis bijvoorbeeld.
![]() |
![]() |
![]() |
#146 |
Minister-President
|
![]() Vanwaar eigenlijk het verschil: 4% inflatie als prijsstijgingen, 10% geldgroei? Betekent dat gewoon dat we nog even moeten wachten tot de markt zich heeft aangepast eer de inflatie als prijsstijgingen ook 10% bedraagt? Of ... ?
![]() |
#147 | |
|
![]() Citaat:
Nog een andere factor is productiviteitsstijgingen: die zouden (zonder geldcreatie) zorgen voor prijsdalingen en compenseren dus de geldgroei een beetje.
![]() |
![]() |
![]() |
#148 |
Gouverneur
|
![]() Groei van de geldhoeveelheid mag dan wel inflatie veroorzaken, maar het is niet zo dat 1% extra geldgroei, 1% extra inflatie veroorzaakt. Het is zelfs niet duidelijk welke indicator van geldhoeveelheid men moet gebruiken: m1,m2,m3...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#149 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Niet eten is dodelijk, maar het is niet gezegd na 78 uur, na 123 uur, ...
![]() |
![]() |
![]() |
#150 |
Minister-President
|
![]() Eens iets pro fractional reserve banking:
http://www.mises.org/journals/scholar/salin.pdf Ergens werd gezegd dat in deze discussie eigenlijk ook het verschil gemaakt moet worden tussen fractional reserve banking met reserves van 10% (die me niet echt 'goed' lijken) en fractional reserve banking met reserves van pakweg 90%. Ik zie weinig graten in dat laatste, eigenlijk. Ik heb het gevoel dat de pro full reserve banking'ers vooral ageren tegen de interventie van de centrale bank, en, bij afwezigheid van een centrale bank, tegen de mogelijkheid van banken om niet bij machte te zijn hun cliënt zijn geld terug te geven. Is dat laatste echter geen zaak voor het contract? De spaarder kan ermee akkoord gaan dat een deel van het gezamenlijke spaargeld van de spaarders, waarvan niet verwacht wordt dat het allemaal zal opgevraagd worden, geïnvesteerd wordt, om diezelfde spaarders daarvan ook een deel terug te geven. In het contract kan dan een clausule worden opgenomen om te regelen wat er gebeurt indien de spaarder zijn geld niet kan opvragen wanneer hij dat wenst - het toekennen van een schadevergoeding bijvoorbeeld. Dat blijft toch gewoon een afweging tussen risico, winst én permanente opvraagbaarheid? Wat zijn de kansen op paniekreacties? Gebeurt het tegenwoordig überhaupt nog dat plots iedereen al zijn spaargeld komt opvragen? Wat is daar dan de oorzaak van? Enkel Northern Rock schiet me te binnen. Is het dan zo'n probleem om het deel van het gezamenlijke spaargeld, dat toch nooit (?) wordt opgevraagd, te investeren? Ik heb geen weet van bank runs, op Northern Rock na. Bij zo goed als alle banken vragen de spaarders toch nooit 100% van hun spaargeld tegelijk terug? Stel nu dat een bank merkt dat er de laatste 50 jaar nooit meer dan 90% van het totale spaargeld werd opgevraagd, wat is er dan mis met fractional reserve banking met reserves van bijna 10%?
Tout va bien. Laatst gewijzigd door Pølle : 3 mei 2008 om 20:13. |
![]() |
![]() |
![]() |
#151 |
Minister-President
|
![]() Of om terug te keren naar de vergelijking met de vestiaire ... Laten we even stellen dat alle jassen dezelfde zijn, en het dus niet uitmaakt of ik wel met eigen jas naar huis ga, of met die van iemand anders. Als ik naar de bank ga en ik vraag tien euro van mijn spaarrekening op, hoef ik ook niet het briefje te krijgen dat ik oorspronkelijk heb gedeponeerd bij de bank; ik neem genoegen met het briefje van Percalion, die vlak voor ik binnenkwam, tien euro op z�*jn rekening zette.
De verantwoordelijke voor de vestiaire merkt dat er altijd wel een tiental jassen blijven hangen, aangezien er toch altijd minstens tien mensen in de zaal zijn. Wat is er dan erg aan om een paar jassen te verhuren en zo de prijs van de vestiaire voor de klanten te doen dalen én de mogelijkheid te bieden aan mensen om eens een jas te huren? Zolang er rekening wordt gehouden met de mogelijkheid dat er plots wat meer mensen naar buiten gaan (en hun jas terugwensen) én er een clausule in het contract voorzien wordt om een schadevergoeding uit te keren moest er toch geen jas meer beschikbaar zijn wanneer je jouw - of 'een' - jas (terug)wenst ... what's the big deal? Allee, eigenlijk denk ik dat iedereen het al snapte uit m'n vorige post, maar nu ik het toch allemaal getypt heb kan ik evengoed op 'antwoord versturen' klikken ![]()
![]() |
#152 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Vandaag Iedereen koopt bvb een boormachine en gebruikt dit misschien 10x op een jaar (dat is al bijzonder veel) Morgen We huren (of lenen) een boormachine wanneer we het nodig hebben Conceptueel kunnen we dit op een reeks producten toepassen en de impact hiervan is niet te onderschatten. Jammer genoeg is het nu net dat verdomde geldspelletje dat ons aanspoort om allemaal een boormachine te laten kopen (zie ook reclame die soms laat vermoeden dat alles gratis is). Mensen lijken hierdoor gehypnotiseerd door een stukje papier en hiermee gaat men voorbij aan de essentie van economie. Zoals je het stelt, what's the big deal hé ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#153 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#154 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#155 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
We kopen een boormachine en gebruiken die een leven lang misschien 10x per jaar (dat is al bijzonder veel) of We huren (of lenen) een boormachine wanneer we het nodig hebben. De totale kosten van huren is voor een periode van bijvoorbeeld 30 jaar een veelvoud van de nieuwprijs van een boormachine. Bovendien kost huren of lenen meer tijd dan een boormachine uit de eigen schuur pakken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#156 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#157 |
Gouverneur
|
![]() Dan is-ie na een maand versleten. En moeten we met z'n 1000-den een nieuwe boormachine kopen. Praktischer is het als ik er zelf eentje koop en mijn buurman hem ook af en toe mag gebruiken (als hij gezellig samen met zijn vrouw wil boren).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#158 | ||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Als een bank z'n cliënten niet kan uitbetalen omdat er geen geld is, zal ze overigens ook niet bij machte zijn om een schadevergoeding uit te betalen. Citaat:
Wat de afweging betreft: je kan geen afweging maken tussen risico en permanente opvraagbaarheid. Permanente opvraagbaarheid impliceert net dat je geen enkel risico hebt: en risico betekent net dat de kans bestaat dat je geld niét gerecupeerd wordt, dat je geld niét onmiddellijk opvraagbaar is. Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#159 | |
|
![]() Citaat:
Je veronderstelt echter - net zoals bankiers trouwens - dat de kansen op een opvraging onafhankelijk verdeeld zijn. Met andere woorden: je veronderstelt dat de kans dat Jan zijn 1000 euro komt opvragen, niet samenhangt met de kans dat Piet zijn 1000 euro komt opvragen, en dat Frank zijn 1000 euro komt opvragen, enzoverder. Dat is ook wat verzekeringsmaatschappijen doen: ze veronderstellen dat de kans dat ik mijn auto in de prak rijd, niet samenhangt met de kans dat de miljoenen andere Belgen hun auto in de prak rijden. Mocht dat wél zo zijn, dan heeft de verzekeringsmaatschappij een serieus probleem. In het vestiaire-voorbeeld veronderstel je dat de kans dat persoon A z'n jas komt vragen, losstaat van de mogelijkheid dat persoon B ook z'n jas komt vragen. In het voorbeeld van de vestiaire is echter onmiddellijk duidelijk dat die veronderstelling niet opgaat: als het optreden gedaan is, komt iedereen terzelfdertijd z'n jas opvragen dus die kansen zijn weldegelijk gecorreleerd. De theoretische mogelijkheid van fractional reserve banking als een stabiel systeem hangt dus af van de onafhankelijkheid van de kansen dat mensen hun geld komen opvragen.
![]() |
![]() |
![]() |
#160 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door MIS : 4 mei 2008 om 13:08. |
|
![]() |
![]() |