![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#141 |
Gouverneur
|
![]() Geloven is een antwoord op iets wat je niet kunt weten. Het antwoord dat een god bestaat was plausibel. Nu maakt het mij niet meer uit of er wel of niet en god bestaat. Religies schrijven voor hoe je een goed leven moet lijden. Ik heb geen vertrouwen in religies; ik geloof dat mensen perfect in staat zijn te weten wat goed is en wat niet goed is. Daar is geen religie of kerk voor nodig.
Doen wat je denkt en voelt dat goed is, is voldoende. Daar geloof ik in. |
![]() |
![]() |
![]() |
#142 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Waarom insisteren uitspraken te doen over iets dat je niet weet? De wens 'het bestaan van God' of 'het niet bestaan van God' te bewijzen is op voorhand gedoemd te mislukken. De poging hiertoe heeft dan ook iets 'pathetisch'...maar ook iets 'sympathiek' |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#143 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#144 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Van wat ik ooit van filosofie geleerd heb heb ik onthouden dat Socrates meende dat de mens niet bewust het slechte kiest...mischien nog 'revolutionairder' dan Jezus 'wangentheorie' denk ik soms. Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 7 mei 2008 om 14:03. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#145 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Als ik met feiten geconfronteerd wordt waaruit blijkt dat de mens die kennis niet heeft, en zich gedraagt als een bavianenleider die een baby van een vrouwtje in de groep achteloos doodbijt, dan zal ik mij bezinnen of mijn geloof nog wel klopt. Denk jij dat de mens geen kennis heeft wat goed leven is en wat slecht leven is als het goddelijke hem daarin niet zou sturen of begeleiden? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#146 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
En wat is de wangentheorie van Jezus? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#147 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Mijn kennis van de filosofische geschiedenis, inclusief Socrates, is nogal verwaterd, dus ik wil je geen uitsluitend antwoord geven op je vraag hieromtrend. De vraag blijft uiteindelijk...Vanwaar komt die 'kennis' over goed en kwaad? Is die kennis universeel? Hoe komt het dat we 'aanvoelen' wanneer iets goed en kwaad is? Is het slechts een overlevingsreflex? en vooral...wat doen we NU met dit besef? Ik 'geloof' in een spiritualiteit eigen aan elke mens, een idee van wat 'goed' is onafhankelijk van 'godsdiensten', maar dikwijls verwoord door die godsdiensten. Deze discussie lijkt me waardevoller dan de holle discussie over het al dan niet bestaan van 'God'. Godsdiensten hebben niet het monopolie over moraal, ook al pretenderen ze dat tegenover 'atheisten'. Zolang de zelfbenoemde 'atheist' zich slechts bezig houdt met de 'bestaansdiscussie' is ie een a-moreel wezen voor de godsdiensten, en eigenlijk een verwaarloosbaar 'tegenstander'. Als je de draad leest van Averoes (hé atheist, kom hier) merk je dat dit een essentieel punt is voor iemand als Averoes... Je bent 'atheist' dus je mag niet over moraal spreken... Ik zeg dat het er niet toe doet of iemand beweerd in God te geloven of niet. Deze filosofische discussie staat onafhankelijk van de essentiele vraag naar moraliteit. Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 7 mei 2008 om 15:57. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#148 |
Parlementslid
|
![]() Tekst is grappig en slaat de nagel op de kop.
![]() |
#149 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Het is slechts een van de verklaringen van deze woorden die door Lukas aan Jezus worden toegeschreven. Ik vind de verklaring dat het erom gaat dat geweld geweld veroorzaakt niet sterk. Er is een groot verschil tussen terugslaan en je andere wang ook aanbieden. Kiezen niet terug te slaan heeft met geweldloosheid te maken. De andere wang aanbieden lijkt eerder naar een masochisme te wijzen. Als iemand je op je wang slaat, vraag hem dan wat hij wil. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#150 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Het gaat de mens als dierensoort zeer voorspoedig. De populatie groeit enorm en enkel ziekten en overpopulatie vormen nog bedreigingen voor de groei. Het lijkt mij voor de hand liggen dat er een verband is tussen het handelen naar het besef van goed en kwaad en welvaart en voorspoed. Tegelijkertijd heb ik het gevoel dat dit verband helemaal niet zo evident is als het lijkt. Kan dit nog niet helder krijgen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#151 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Waar allen wel over mogen spreken is dan de moraal die universeel is. Ik denk dat dát de werkelijk interessante morele onderwerpen zijn. De gesprekken over het wel of niet eten van een koe of een varken; het rust houden op zaterdag of zondag; of de handelingen die ondernomen moeten worden om na de dood eeuwige rust te verdienen, kunnen we dan aan de betreffende godsdiensten overlaten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#152 |
Europees Commissaris
|
![]() Wat is een universele moraal?
![]() |
#153 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Mensen hebben de neiging hun moraal te zien als universeel en onveranderbaar, maar ook wij passen ons aan aan de omstandigheden in functie van het 'overleven'. We doden onze kroost of doden onszelf voor onze kroost naargelang dat dat de overleving van de 'soort' (en het leven in het algemeen) bevordert. Wat ons rest van instinct is een vorm van inteligentie. Een interessante vraag is dan: Waarom willen we leven? Citaat:
Mensenrechten zou je ook een poging tot een universele moraal kunnen noemen, een moraal niet van godsdienst afhankelijk. Mensenrechten is het domein van ALLEN, inclusief de atheisten. Hier heb je nu iets waar de godsdiensten wel respect voor zullen opbrengen. ivm dat bijbelcitaat. Gelukkig proberen we die zaken te 'interpreteren'. Bij degenen die menen de bijbel 'letterlijk' nemen zal dit citaat niet veel aandacht krijgen vermoed ik. Ik vind de verklaring die je geeft voor dit gedrag in historisch persectief trouwens heel aannemelijk. De tegenstelling tussen de twee verklaringen hoeft niet groot te zijn. Je vraagt respect door je passief op te stellen. Passifisme is een houding die respect afdwingt. interessant toch. Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 8 mei 2008 om 14:26. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#154 | ||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#155 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik ben aan het smilen hoor. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#156 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het is ook een kwestie van 'selectief' lezen denk ik. Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 9 mei 2008 om 15:36. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#157 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst * Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig * Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie * Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#158 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Overlevingsdrang, kuddegevoel, en ouderinstinct zullen hierin volgens mij een heel erg grote rol spelen. "Doe niet aan anderen wat je niet wilt dat ze aan jezelf doen" of hoe gaat dat ook alweer.
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst * Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig * Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie * Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes |
![]() |
![]() |
![]() |
#159 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zulke moraal bestaat volgens mij niet. Wat vandaag onacceptabel wordt geacht, is morgen misschien de orde van de dag.
![]() |
![]() |
![]() |
#160 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Zonder overlevingstinct zouden we gewoon niet bestaan.
![]() |