Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 september 2008, 21:19   #141
Sinistra
Banneling

Sinistra's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bruut geweld Bekijk bericht
feiten zijn geenzins dromen. Misschien dat ze wel uw reële nachtmerrie zullen worden

Welke "feiten"?? Zelfs in het o zo "pro-Arabische" Frankrijk is nu een Pro-Israëlische regering aan de macht. Dat zijn de feiten, wat uw Eurabische propagandamachine ook mag beweren...
Sinistra is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2008, 00:03   #142
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Dat is weer eens uw interpretatie.
Nee, zo knap ben ik niet dat ik dat allemaal zelf kan verzinnen.

Het is allemaal vrij gemakkelijk te achterhalen hoor. Praat eens met gelovigen van de verschillende godsdiensten of loop voor de verandering eens een bibliotheek binnen. Och ja, tegenwoordig heb je ook nog internet. U ziet het, het kan niet op.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2008, 08:08   #143
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Nee, zo knap ben ik niet dat ik dat allemaal zelf kan verzinnen.

Het is allemaal vrij gemakkelijk te achterhalen hoor. Praat eens met gelovigen van de verschillende godsdiensten of loop voor de verandering eens een bibliotheek binnen. Och ja, tegenwoordig heb je ook nog internet. U ziet het, het kan niet op.
Neen zo knap bent u misschien niet vermits u het zelf zegt. Maar er zijn er wel anderen die het voor u kunnen verzinnen. En dat hebt u nog altijd niet door. En u bent toch zeker dat u niet slechts boeken leest die u uit Israel laat komen of u verdiept in het lezen van Zionistische sites?

Laatst gewijzigd door system : 3 september 2008 om 08:12.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2008, 08:19   #144
goodwill
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sinistra Bekijk bericht
Welke "feiten"?? Zelfs in het o zo "pro-Arabische" Frankrijk is nu een Pro-Israëlische regering aan de macht. Dat zijn de feiten, wat uw Eurabische propagandamachine ook mag beweren...
Hou op met eurabia-onzin.
Heb je niets meer te vertellen dat je altijd terug komt op hetzelfde.

Denk na, in plaats van alles te lanceren.

De 'friends' hebben vaak en korte geheugen, zeker als we kijken naar betrokkenheid van hun voorouders in wat gebeurd is tussen 40-45.

Laatst gewijzigd door goodwill : 3 september 2008 om 08:19.
goodwill is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2008, 08:45   #145
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Neen zo knap bent u misschien niet vermits u het zelf zegt. Maar er zijn er wel anderen die het voor u kunnen verzinnen. En dat hebt u nog altijd niet door.
Ja, u hebt gelijk hoor:
- Alle media en alle bibliotheken zitten mee in het complot.
- Alle religies hebben hun gelovigen (gelukkig zijn dat er niet zo veel) geïnstrueerd om te liegen.

Maar gelukkig weet u het beter en waarschuwt u de wereld. Waar heb ik dat toch meer gehoord?

Edit: Ik zie dat u uw post maar weer eens heeft veranderd. Pffft.

Laatst gewijzigd door Hertog van Gelre : 3 september 2008 om 08:47.
Oud 3 september 2008, 12:14   #146
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Ja, u hebt gelijk hoor:
- Alle religies hebben hun gelovigen (gelukkig zijn dat er niet zo veel) geïnstrueerd om te liegen.

Maar gelukkig weet u het beter en waarschuwt u de wereld. Waar heb ik dat toch meer gehoord?

Ik verander mijn post zo vaak als ik dat wil indien ik van oordeel ben dat de nieuwe formulering beter is en meer waarheidsgetrouw is. Ik heb daar geen enkel probleem mee. En ik raad u aan dit ook te doen met de regelmaat van een goede klok. Want dat is op tijd en stond bij u hoogdringend.

Ik spreek niet over een complot. Ik zeg alleen wat ik denk te moeten zeggen en u doet hetzelfde van uw kant. U geeft uw interpretatie en ik de mijne. Niets te complotten dus.
Oud 3 september 2008, 12:44   #147
Fiere Jood
Provinciaal Gedeputeerde

Fiere Jood's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En u bent toch zeker dat u niet slechts boeken leest die u uit Israel laat komen of u verdiept in het lezen van Zionistische sites?
De "uitverkorene" Joden over wie je het hebt hebben wel niks met Zionisme te maken.Dus over hen zal je niks in Zionistische boekjes vinden.
Ga met ortodoxe Joden praten en luister naar wat ze zeggen en kom pas dan terug met je theoriën.

Hertog van Gelre heeft gelijk op dit punt.
God ging van volk tot volk om de Torah te schenken,niemand wou de Torah aannemen toen ze wetten(niet stelen,niet moorden...) lazen.
De Joden waren de eerste en enige die de Torah aannamen zonder te weten wat erin stond.
Fiere Jood is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2008, 13:44   #148
Fiere Jood
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Euh... dus alleen joden mogen daaruit conclusies trekken (welke die ook mogen zijn)..
Iedereen kan dat maar moet wel extreem van levenstijl veranderen.
Levenslang in een opgesloten ruimte zitten en Heilige schriften bestuderen.
Alleen in noodgeval buiten gaan en al de lusten van de wereld loslaten.
Als je dat kan zal je zeker een ander kijk op de Torah krijgen en conclusies kunnen uittrekken.Wel die paar Rabijnen leefden afgesloten van de wereld en in andere atmosferen.

Citaat:
Geen "second opinion"?
Zeker mag je een "second opinion" vragen,elke Jood moet zijn ideale weg kunnen vinden.
Maar hij moet wel proberen om eenzelfde richting te volgen.
Het is ook niet dat elke Rabijn een andere religieuze ideologie(visie)heeft dan zijn "concurent".
Verschillende Rabijnen behoren trouwens tot dezelfde religieuze ideologie.
Je hebt bevoorbeeld een enorm verschil tussen de Ashkenazische en Sefardische religieuze ideologie.Ook binnen de Ashkenazische Joden bestaan er ideologische verschillen tussen Chassidim en Litvishe Joden(Mitnagdiem).
En zo gaat het verder......

Citaat:
In de Talmud bedoel je zeker. Want in de Oude Testament/Torah is dat niet het geval (raadpleeg uw rabbijn opnieuw
Zal ik doen.
Je hoort nog van me.

Laatst gewijzigd door Fiere Jood : 3 september 2008 om 13:47.
Oud 3 september 2008, 13:58   #149
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fiere Jood Bekijk bericht
De "uitverkorene" Joden over wie je het hebt hebben wel niks met Zionisme te maken.Dus over hen zal je niks in Zionistische boekjes vinden.Ga met ortodoxe Joden praten en luister naar wat ze zeggen en kom pas dan terug met je theoriën.

Hertog van Gelre heeft gelijk op dit punt.
God ging van volk tot volk om de Torah te schenken,niemand wou de Torah aannemen toen ze wetten(niet stelen,niet moorden...) lazen.
De Joden waren de eerste en enige die de Torah aannamen zonder te weten wat erin stond.

Neen, inderdaad, dat heeft niets met Zionisme te maken. Zionisme heeft te maken met de staat Israel en meer algemeen: met het streven van bepaalde joden naar een Joodse staat. Maar Zionisten proberen wel Israel in alles goed te praten. En nu doet het zich voor, dat Israel niet in alles goed te praten is. Ik heb u nog nooit eens horen zeggen dat Israel ergens in de fout is gegaan. Maar ik kan me vergissen natuurlijk.Tenzij dat u denkt dat Israel het evenbeeld is van de volmaaktheid.

Laatst gewijzigd door system : 3 september 2008 om 14:08.
Oud 3 september 2008, 17:27   #150
Bertie
Parlementslid

Bertie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je hebt bevoorbeeld een enorm verschil tussen de Ashkenazische en Sefardische religieuze ideologie.Ook binnen de Ashkenazische Joden bestaan er ideologische verschillen tussen Chassidim en Litvishe Joden(Mitnagdiem).
En zo gaat het verder......
Ja idd. maar dat is eigenlijk cultuur (Bijbelse Joden waren niet Chassidi noch Haredi noch...)

Citaat:
Zal ik doen.
Je hoort nog van me.
Oy vey!

In iedere geval de (Bijbel en/of Talmud) versen niet vergeten te citeren, hé?
Bertie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2008, 17:43   #151
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Israelisch vernuft - Belgische ontmijners : 1-0

Laatst gewijzigd door Flippend Rund : 3 september 2008 om 17:52.
Flippend Rund is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2008, 21:50   #152
bruut geweld
Minister-President

bruut geweld's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja, u hebt gelijk hoor:

zoals reeds eerder gezegd : een uitverkoren ollander die de moord op een israelische premier in de schoenen wou schuiven van een antizionist, moet hoegenaamd géén lessen geven over het zionisme aan anderen.Pfft

Zionisten en leugens, het blijven immer synoniemen.
MEYER: ZELF EEN HOLOCAUST SURVIVOR :"hetgeen israel de palestijnen aandoet is hetzelfde als datgene wat de nazi's de joden aandeden in de jaren 30" VN RESOLUTIES ISRAEL :Iran wel en zij niet? res 1 res 2
bruut geweld is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2008, 21:58   #153
bruut geweld
Minister-President

bruut geweld's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sinistra Bekijk bericht
sarkozy is hoegenaamd NIET verkozen voor zijn buitenlands beleid, maar voor zijn belofte om criminaliteit en werkloosheid aan te pakken.
bovendien heeft Sarkozy wel de Knesset bezocht (logisch gezien zijn afkomst) maar heeft hij daar ter plaatse de zionisten toch ook terecht gewezen dat ze moeten STOPPEN met hun koloniseren.

en de populariteit van sarkozy is pijlsnel gedaald toen hij naast zijn Carla ook de Vs begon op te vrijen dus dat loopt wel los.

De Demografie hangt als een zwaard van Damocles boven het hoofd van het zionisme. géén wapengekletter nodig !
MEYER: ZELF EEN HOLOCAUST SURVIVOR :"hetgeen israel de palestijnen aandoet is hetzelfde als datgene wat de nazi's de joden aandeden in de jaren 30" VN RESOLUTIES ISRAEL :Iran wel en zij niet? res 1 res 2
bruut geweld is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2008, 05:37   #154
Félicien Bwanatongo
Banneling

Standaard

Zionisme = racistisch imperialisme.

De staat Israël is ondemocratisch en heeft het zo ver gekregen dat ze zelfs middels haar hooggerechtshof in slaagt om martelingen, folteringen, extreem zware schendingen van mensenrechten (die het zelf wel samen met broer USA opdringt in "correcte" vorm aan de rest van de wereld) te rechtvaardigen en legaliseren. Israël kan enkel in leven gehouden, worden door de onophoudelijke geldstroom vanuit de zakken der Amerikaanse belastingbetaler. De creatie van de zionistische staat gebeurde op andermans grondgebied en ging gepaard met etnische zuivering van de oorspronkelijke bevolking. De gegevens en feiten over al deze zaken kunnen niet ontkend worden en zijn zwart op wit terug te vinden. Toch liegen zionisten er maar verder op los.
Félicien Bwanatongo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2008, 05:39   #155
Félicien Bwanatongo
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flippend Rund Bekijk bericht
Israelisch vernuft - Belgische ontmijners : 1-0
Juist, de zionisten hebben samen met de belgische waterdragers van het Atlantisme alweer een dode Vlaming op hun kerfstok.
Oud 4 september 2008, 05:40   #156
Félicien Bwanatongo
Banneling

Standaard

Misschien moet er toch maar eens over nagedacht worden om in Europa elk zionistisch pleidooi of negationisme strafbaar te stellen?
Oud 4 september 2008, 12:44   #157
Fiere Jood
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bertie Bekijk bericht
Ja idd. maar dat is eigenlijk cultuur (Bijbelse Joden waren niet Chassidi noch Haredi noch...)

Oy vey!

In iedere geval de (Bijbel en/of Talmud) versen niet vergeten te citeren, hé?
Ok,ik ben gisteren lang in Synagoge nagebleven om alles na te zoeken.
Ik wil je daarvoor bedanken,je gaf me motivatie om Torah te leren
Het is een lange uitleg en zal proberen om een korte samenvatting te geven.
Mozes kreeg de Torah van God en moest die alleen aan de Joden uitleren.
Jitro(schoonvader van Mozes)zag welk ondraaglijke toestand het werd voor Mozes en hervormde het bestaande systeem.
Zijn plan was een pleidooi voor de overdracht van gezag aan bekwame mannen. Hij stelde Mozes voor dat alleen ''iedere belangrijke (gadol) zaak” aan hem zou worden voorgelegd, terwijl de ''minder belangrijke (qaton) zaken” zouden worden afgehandeld door zorgvuldig uitgekozen rechters."
De Torah werd tot lang verder in de geschiedenis niet geschreven en ging dus mondelings van vader tot zoon enz..
In de tijd van Mozes was er slechts 1 relieuze ideoligie,iedereen begreep de Torah op dezelfde manier maar ging met de jaren verloren.
Je kent de oefening in de klas,de leeraar fluistert een zin in de oor van een leerling en die doet verder aan de volgende klasgenoot en aan het einde komt er een totaal andere zin uit.Stel je dus voor de Torah die meer dan 1 zin is en voor 100de jaren vanuit duizenden monden is doorgegaan,begrijpelijk toch dat er meer dan 1 versie bestaat !

De Joodse wetten,verplichtingen en rituelen bestaan uit 3 zaken.
1)Zaken die duidelijk in de Torah staan.
2)Zaken die grote Rabijnen vanuit de Torah lezen(verstaan).*
3)Zaken die door de geschiedenis werden bijgevoegd door grote Rabijnen,wegens de omstandigheden;Chanuka en Poerim bevoorbeeld.

*Sommige Joden aanvaarden nummer 2 niet omdat ze alleen geloven wat duidelijk in de Torah staat.
Er zijn ook Joden die nummer 3 niet aanvaarden,ze volgen alleen de Torah en niet de Rabijnen.(Apikorsim genoemd)

Omdat er er zo een warboel bestaat is elk Jood verplicht om zijn weg/ideologie vinden.Een Jood kan niet voor elke vraag een ander Rabijn van een ander religieuze ideologie contacteren.

Om de wereld vol kinderen te vullen staat wel in de Toah in Genesis :

וַיֹּאמֶר לָהֶם אֱלֹהִים פְּרוּ וּרְבוּ וּמִלְאוּ אֶת-הָאָרֶץ

Vertaling : "Weest vruchtbaar en wordt talrijk; vervult de aarde en onderwerpt haar"
Oud 4 september 2008, 12:51   #158
PoCo?
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Ok,ik ben gisteren lang in Synagoge nagebleven om alles na te zoeken.
Ik wil je daarvoor bedanken,je gaf me motivatie om Torah te leren
Het is een lange uitleg en zal proberen om een korte samenvatting te geven.
Mozes kreeg de Torah van God en moest die alleen aan de Joden uitleren.
Jitro(schoonvader van Mozes)zag welk ondraaglijke toestand het werd voor Mozes en hervormde het bestaande systeem.
Zijn plan was een pleidooi voor de overdracht van gezag aan bekwame mannen. Hij stelde Mozes voor dat alleen ''iedere belangrijke (gadol) zaak” aan hem zou worden voorgelegd, terwijl de ''minder belangrijke (qaton) zaken” zouden worden afgehandeld door zorgvuldig uitgekozen rechters."
De Torah werd tot lang verder in de geschiedenis niet geschreven en ging dus mondelings van vader tot zoon enz..
In de tijd van Mozes was er slechts 1 relieuze ideoligie,iedereen begreep de Torah op dezelfde manier maar ging met de jaren verloren.
Je kent de oefening in de klas,de leeraar fluistert een zin in de oor van een leerling en die doet verder aan de volgende klasgenoot en aan het einde komt er een totaal andere zin uit.Stel je dus voor de Torah die meer dan 1 zin is en voor 100de jaren vanuit duizenden monden is doorgegaan,begrijpelijk toch dat er meer dan 1 versie bestaat !

De Joodse wetten,verplichtingen en rituelen bestaan uit 3 zaken.
1)Zaken die duidelijk in de Torah staan.
2)Zaken die grote Rabijnen vanuit de Torah lezen(verstaan).*
3)Zaken die door de geschiedenis werden bijgevoegd door grote Rabijnen,wegens de omstandigheden;Chanuka en Poerim bevoorbeeld.

*Sommige Joden aanvaarden nummer 2 niet omdat ze alleen geloven wat duidelijk in de Torah staat.
Er zijn ook Joden die nummer 3 niet aanvaarden,ze volgen alleen de Torah en niet de Rabijnen.(Apikorsim genoemd)

Omdat er er zo een warboel bestaat is elk Jood verplicht om zijn weg/ideologie vinden.Een Jood kan niet voor elke vraag een ander Rabijn van een ander religieuze ideologie contacteren.

Om de wereld vol kinderen te vullen staat wel in de Toah in Genesis :

וַיֹּאמֶר לָהֶם אֱלֹהִים פְּרוּ וּרְבוּ וּמִלְאוּ אֶת-הָאָרֶץ

Vertaling : "Weest vruchtbaar en wordt talrijk; vervult de aarde en onderwerpt haar"
Met hetgeen ik in het vet heb gezet zegt u eigenlijk dat de Torah zoals die uiteindelijk neergeschreven werd hoogstwaarschijnlijk wezenlijk verschilt van degene die Mozes van God gekregen had.

In dat geval maakt het niet uit tot welke strekking een Jood behoort, hij zal altijd een versie van de Torah volgen die niet overeenstemt met hetgeen door God geopenbaard werd.
Oud 4 september 2008, 15:13   #159
Fiere Jood
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PoCo? Bekijk bericht
Met hetgeen ik in het vet heb gezet zegt u eigenlijk dat de Torah zoals die uiteindelijk neergeschreven werd hoogstwaarschijnlijk wezenlijk verschilt van degene die Mozes van God gekregen had.

In dat geval maakt het niet uit tot welke strekking een Jood behoort, hij zal altijd een versie van de Torah volgen die niet overeenstemt met hetgeen door God geopenbaard werd.

Goede vraag of moet ik zeggen goede opmerking
Ik heb een deel vergeten bij te voegen.
Mozes kreeg de Torah(5 boeken) van God en schreef die op.
Tot heden is er niks veranderd in de geschreven Torah.
Slecht op 1 letter van 1 woord betsaat er een discussie tussen de Ashkenazim en Sefardim hoe het precies geschreven moet worden.
Maar de Torah bestaat uit een 2de deel,de mondelinge.(nummer 2,zie vorige post)De wetten die in de Torah staan zijn duidelijk en geen discussie over.Men kan wel van zinnen,het manier van schrijven,verhalen die verteld worden enz.. andere zaken uitleren.Wel Mozes kreeg van God te horen hoe,wat en waar precies je uit de Torah kan leren.Neem Shabat als voorbeeld,het is verplicht om in de 7de dag van de week te rusten.Maar wat precies verboden is lees je pas in de mondelinge versie.(zie later)
En dat gedeelte ging van mond tot mond voor vele generaties.
Het was verboden om dat gedeelte te schrijven maar Jehoeda ha-Nassi besloot uiteindelijk om toch de mondelinge Torah te schrijven uit noodzaak omdat veel Joden begonnen te vergeten en er te veel argumenten waren.
Dat gedeelte wordt nu de Misjna genoemd en daarin worden de hoofdargumenten van de grote Rabijnen geschreven.
In de Talmoed worden de Misjnajot stukske per stukske bediscussieerd.
Het gaat nog verder maar het heeft geen zin.

Dus om je te antwoorden,over de geschreven Torah denkt elke Jood dezelfde.
Op de 2de deel van de Torah bestaan er wel verschillende interpretaties en heeft elke strekking een ander filosofie.
Maar die verschillen meestal niet veel van elkaar.

Vandaag worden er geen nieuwe wetten gemaakt of aangepast.
Maar er zijn wel vragen waar je geen antwoord in de Talmoed/Torah kan vinden,bv de huidige technologie(internet,kredietkaarten enz) of Staat Israel.
Dus de Rabijnen moeten iets gelijkaardig vinden in de oude wetboeken om een antwoord te kunnen geven.
Oud 4 september 2008, 17:52   #160
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Ik verander mijn post zo vaak als ik dat wil indien ik van oordeel ben dat de nieuwe formulering beter is en meer waarheidsgetrouw is. Ik heb daar geen enkel probleem mee. En ik raad u aan dit ook te doen met de regelmaat van een goede klok. Want dat is op tijd en stond bij u hoogdringend.
U zou beter eens langer nadenken voordat u iets post, dat zou al schelen. U zei dit:
Citaat:
Ik beschouw deze passages uit de Talmoed als staaltjes van onversneden racisme (op religieuze gronden) begaan door Joden tegenover niet-Joden. Punt uit.
Eerst plaatst u die passages als 'de waarheid' en trekt daar o.a. bovenstaande conclusie uit terwijl, als u het had gecheckt, u had geweten dat het niet waar is. Later bracht u het al terug naar 'misschien zijn er een paar niet juist' en 'ik wil alleen maar zeggen dat er niet zulke aardige dingen in staan' of woorden van gelijke strekking. En in uw laatste post begint u er ineens over dat zionisten alles willen goedpraten. Het zal best maar daar ging dit niet over. Het is helemaal geen schande om toe te geven dat u misschien een bedenkelijke bron hebt gebruikt hoor.

Uw lijstje 'citaten' zijn - als je ze googled - direct terug te voeren op 'Radio Islam' met dezelfde formuleringen, spaties en aanhalingstekens. Dat u er later nog een vreemde engelstalige site bijsprokkelt is daarin een zwaktebod.
Dit lijstje circuleert op conspiratistische, moslimfundamentalistische en antisemitische sites en zijn rechtstreeks afkomstig uit een antisemitisch boek uit het einde van de 19e eeuw waarvan o.a. de nazi's driftig gebruik hebben gemaakt. Het zijn bewust verdraaide en uit hun context geplaatste citaten.

Citaat:
Ik spreek niet over een complot. Ik zeg alleen wat ik denk te moeten zeggen en u doet hetzelfde van uw kant. U geeft uw interpretatie en ik de mijne. Niets te complotten dus.
U zei dit:
Citaat:
Maar er zijn er wel anderen die het voor u kunnen verzinnen. En dat hebt u nog altijd niet door.
Wat ik u toonde is hoe de verschillende religies met het begrip 'uitverkoren' omgaan. Dat is geen interpretatie, dat is een feit en gemakkelijk te verifiëren. Ik hing er ook geen waarde-oordeel aan, enkel de vaststelling dat het woord geen superioriteits-betekenis heeft. Dat elke gelovige zichzelf ziet als behorend tot het 'ware geloof' is bijna universeel te noemen. Niets nieuws onder de zon dus.
U suggereert echter dat elke gelovige, elk religieus boek hierover (tegen ons) liegt en dat ons een rad voor ogen wordt gedraaid. U heeft dat wel door en ik niet. Dat lijkt toch behoorlijk op een 'complot' dat u doorziet.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:44.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be