Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 september 2008, 08:14   #141
renaat6
Partijlid

renaat6's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar renaat6
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wat zal ik, als modale Vlaamse man met een gezin, dan veranderd zien als Vlaanderen eens een grotere zelfstandigheid heeft of onafhankelijk wordt? Wat, concreet?
Wel, mijn beste Jan, indien jezelf iemand bent die, wegens een goedbetaalde Job, eigendom(men), goedgevulde spaarboek en renderende aandelen en/of obligaties, de neoliberaal ideeën en -maatschappij in de armen sluit, zal je'r uiteraard alleenmaar goed bij varen.
Indien je echter wegens omstandigheden en mogelijkheden voor een deel moet rekenen op de (afgedwongen) solidariteit van de meerbegoeden tegenover de minder fortuinlijken, en de kwaliteit van je leven mede bepaald wordt door de openbare voorzieningen, betaalbaar openbaar vervoer en - diensten, dan ziet het er in een Vlaanderen voor jou niet al te best uit, waar men de doelstelling om de levensstandaard van de reeds goedboerende 'hardwerkende" burger op te drijven, wil bereiken door besparingen op de hoogoplopende kosten van de algemenen sociale zekerheid afbouw van het gemeenschappelijk bezit en de voorzieningen.

De vraag is natuurlijk: vanaf welk inkomen en levensstandaard behoor je tot de meer- of minder begoeden...
Oud 14 september 2008, 08:35   #142
Gwyndion
Minister-President

Gwyndion's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Gwyndion
Standaard

Kan je ook aantonen waarop je dit basseert?
Gwyndion is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2008, 08:44   #143
HAMC
Perm. Vertegenwoordiger VN

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door renaat6 Bekijk bericht
Niet Vlaanderen, maar zijn politici zijn 'onnozel' aan 't doen. Alhoewel, 'onnozel' is niet het gepaste woord. Zij (de politici) hebben hun bepaald doel: hun (meestel 'rechtse') macht, die zij nu dienen te delen met de (voornamelijk 'linkse') Franstalige partijen. Het communautaire wordt daarvoor enkel maar als kapstok en uithangbord gebruikt. Het is niet voor niets dat Voka en VBVO achter het opeens puppulair geworden 'confederaal' ordewoord meelopen en zo vlug mogelijk de, vooral sociaaleconomische en financiële ,macht in Vlaamse handen willen zien, waar hun lakeijen, VLD en de voorlopig door rechts gedomineerde CD&V, het voor het zeggen hebben.
Zelfs de oppositie in Vlaanderen is in meerderheid 'rechts'. Een beter 'lebensraum' is er voor al wie het kapitaal en bezit beheert, niet te dromen.
De modale en minder modale Vlaamse man zal raar opkijken als hij in een vrijwel onafhankelijk Vlaanderen, kletsnat uit die 'natte' droom ontwaakt...

Dus, misschien toch...de Vlaming doet inderdaad 'onnozel' !

Het is nog simpeler dan dat, u doet onnozel.

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2008, 08:59   #144
Gwyndion
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HAMC Bekijk bericht
Het is nog simpeler dan dat, u doet onnozel.
Ik vraag me gewoon af waarop hij basseert dat de sociale zekerheid in Vlaanderen zal instorten indien Vlaanderen appart word, ik zou juist stellen dat het voortbestaan van België de sociale zekerheid in het gedrang brengt.
Oud 14 september 2008, 09:24   #145
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwyndion Bekijk bericht
Ik vraag me gewoon af waarop hij basseert dat de sociale zekerheid in Vlaanderen zal instorten indien Vlaanderen appart word, ik zou juist stellen dat het voortbestaan van België de sociale zekerheid in het gedrang brengt.
Het toont ons dat ze radeloos aan het worden zijn.

Verschaeve
Oud 14 september 2008, 11:38   #146
Gwyndion
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HAMC Bekijk bericht
Het toont ons dat ze radeloos aan het worden zijn.
Mogelijk, sommige van hun argumentatie kan ik nog deels volgen maar dat de sociale zekerheid zou verdwijnen begrijp ik niet. Men zou juist een beter budget en vrijheid hebben over wat nodig is. Nu moeten we al te vaak op het tempo van de traagste fietsen (of dit nu Vlaanderen, Brussel of Wallonië is zal wel wisselen afhankelijk van de materie).
Oud 14 september 2008, 12:02   #147
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwyndion Bekijk bericht
Mogelijk, sommige van hun argumentatie kan ik nog deels volgen maar dat de sociale zekerheid zou verdwijnen begrijp ik niet.

Die mensen zijn al zolang tegen ons aan het liegen dat ze de leugens zelf zijn beginnen geloven.

Verschaeve
Oud 14 september 2008, 12:16   #148
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wel, mijn beste Jan, indien jezelf iemand bent die, wegens een goedbetaalde Job, eigendom(men), goedgevulde spaarboek en renderende aandelen en/of obligaties, de neoliberaal ideeën en -maatschappij in de armen sluit, zal je'r uiteraard alleenmaar goed bij varen.
Indien je echter wegens omstandigheden en mogelijkheden voor een deel moet rekenen op de (afgedwongen) solidariteit van de meerbegoeden tegenover de minder fortuinlijken, en de kwaliteit van je leven mede bepaald wordt door de openbare voorzieningen, betaalbaar openbaar vervoer en - diensten, dan ziet het er in een Vlaanderen voor jou niet al te best uit, waar men de doelstelling om de levensstandaard van de reeds goedboerende 'hardwerkende" burger op te drijven, wil bereiken door besparingen op de hoogoplopende kosten van de algemenen sociale zekerheid afbouw van het gemeenschappelijk bezit en de voorzieningen.

De vraag is natuurlijk: vanaf welk inkomen en levensstandaard behoor je tot de meer- of minder begoeden...
Crimineel belachelijk...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2008, 12:38   #149
renaat6
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Chipie Bekijk bericht
Crimineel belachelijk...
Inderdaad, jouw reactie is dat wel degelijk...
Oud 14 september 2008, 12:49   #150
Vorenus
Banneling

Vorenus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Voor wie meer inzicht wilt krijgen over wie ik ben en wat mij drijft: http://www.rvp.be

Gelieve er andere muziek op te plaatsen.
Vorenus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2008, 13:55   #151
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Stuur een bericht via Skype™ naar rikbe
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
1. Men kan rechts zijn zonder racistisch te zijn, men kan zelfs uiterst-rechts zijn zonder racistisch te zijn.
Of men racistisch kan zijn zonder rechts te zijn, weet ik niet. Ik zal het eens vragen
Heel wat Waalse linksen zijn racistisch tegenover Vlamingen.
Oud 15 september 2008, 13:58   #152
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als een sociaal mens kan ik daar enkel schaamte bij voelen.
Ik niet, mijn sociaal gevoel verdwijnt zodra ervan geprofiteerd wordt.

Laatst gewijzigd door rikbe : 15 september 2008 om 14:00.
rikbe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2008, 09:48   #153
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Inderdaad, jouw reactie is dat wel degelijk...
Renaat. Moest dat niet Vlaams Ren-haat zijn.

Laatst gewijzigd door Garry : 16 september 2008 om 09:48.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2008, 10:33   #154
renaat6
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Renaat. Moest dat niet Vlaams Ren-haat zijn.
O!, is dat flauw zeg. Begrip hebben voor de 'tegenpartij' en niet meegaan in de hatelijke stoffering van al wat Waals is (wals is vals is?), en je wordt als 'Vlamingenhater' bestempeld. De vriend van mijn vijand kan mijn vriend niet zijn, en wie niet met mij is, is tegen mij, en nog meer van dat.

Ik behoor tot diegenen die in de jaren zestig, tijdens zijn studies in Brussel als 'Paysan flamande' behandeld werd als hinderlijk vuil. Van mijn afkeer van al wat 'francofoon' en Franse hautainiteit is, ben ik nooit afgekomen. Anderzijds ben ik door mijn liefde voor de Ardense bossen veel in contact gekomen met echte Walen, voor wie hun taal gewoon een communicatiemiddel is, en geen instrument om hun zogenaamde culturele superioriteit mee te staven. Er is een groot verschil tussen de Francofone kaste welke zich in en rond Brussel als stoottroepen van Lodewijk de veertiende gedragen, en de gemoedelijke Waal, die bij gebrek aan noodzaak weinig of geen Nederlands begrijpt.

Dat feit dat ik hier als uitzondering op de regel, als het ware de boodschapper van de duivel dien te spelen, om de dikwijls argumentatieloze beweringen in twijfel te trekken, en het uit onwetendheid nalopen van de lompe eigenzinnige egoïstische en populaire verkiezingpraat van de door economisch rechts gestuurde en gesteunde politici aanklaag, aanzien wordt als Vlaamshatend, sterkt mij in de wetenschap dat de antp-Waal-indoctrinatie van de laatste twee jaar spijtig genoeg zijn vruchten afwerpt.

Niet alleen het volk heeft de politici die ze verdienen, maar ook andersom...
Oud 16 september 2008, 10:44   #155
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
O!, is dat flauw zeg. Begrip hebben voor de 'tegenpartij' en niet meegaan in de hatelijke stoffering van al wat Waals is (wals is vals is?), en je wordt als 'Vlamingenhater' bestempeld. De vriend van mijn vijand kan mijn vriend niet zijn, en wie niet met mij is, is tegen mij, en nog meer van dat.

Ik behoor tot diegenen die in de jaren zestig, tijdens zijn studies in Brussel als 'Paysan flamande' behandeld werd als hinderlijk vuil. Van mijn afkeer van al wat 'francofoon' en Franse hautainiteit is, ben ik nooit afgekomen. Anderzijds ben ik door mijn liefde voor de Ardense bossen veel in contact gekomen met echte Walen, voor wie hun taal gewoon een communicatiemiddel is, en geen instrument om hun zogenaamde culturele superioriteit mee te staven. Er is een groot verschil tussen de Francofone kaste welke zich in en rond Brussel als stoottroepen van Lodewijk de veertiende gedragen, en de gemoedelijke Waal, die bij gebrek aan noodzaak weinig of geen Nederlands begrijpt.

Dat feit dat ik hier als uitzondering op de regel, als het ware de boodschapper van de duivel dien te spelen, om de dikwijls argumentatieloze beweringen in twijfel te trekken, en het uit onwetendheid nalopen van de lompe eigenzinnige egoïstische en populaire verkiezingpraat van de door economisch rechts gestuurde en gesteunde politici aanklaag, aanzien wordt als Vlaamshatend, sterkt mij in de wetenschap dat de antp-Waal-indoctrinatie van de laatste twee jaar spijtig genoeg zijn vruchten afwerpt.

Niet alleen het volk heeft de politici die ze verdienen, maar ook andersom...
Ik denk dat er weinige Vlamingen zijn die iets tegen een Waal hebben...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2008, 12:23   #156
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb er gewoond van mijn 14de tot mijn 30ste en heb dezelfde ervaringen met Brusselaars en Walen. Ik spreek beter Frans dan de meeste Walen maar heb een afkeer van de Brusselse Frankofonen en Vlamingen die neerkijken op hun eigen taal.

Maar ik zie het enigzins anders dan U. Wallonïe is verworden tot een corrupte bananenstaat en die corruptie wordt instandgehouden met onze (ontwikkelings)hulp. Pas indien de geldstroom naar Wallonïe stopt, en ze op hun eigen benen moeten staan, zal er iets veranderen. In de jaren zestig was ik tegen federalisme maar nu ben ik die hele rotzooi beu en wil een klare situatie. En die kan er blijkbaar alleen komen als we totaal onafhankelijk worden.
Het argument dat Vlaanderen niets zal betekenen zonder Belgïe houdt geen steek, Denemarken, Luxemburg e.a. hebben minder inwoners dan Vlaanderen en doen het economisch beter dan Belgë.
Oud 16 september 2008, 12:50   #157
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rikbe Bekijk bericht
Ik heb er gewoond van mijn 14de tot mijn 30ste en heb dezelfde ervaringen met Brusselaars en Walen. Ik spreek beter Frans dan de meeste Walen maar heb een afkeer van de Brusselse Frankofonen en Vlamingen die neerkijken op hun eigen taal.

Maar ik zie het enigzins anders dan U. Wallonïe is verworden tot een corrupte bananenstaat en die corruptie wordt instandgehouden met onze (ontwikkelings)hulp. Pas indien de geldstroom naar Wallonïe stopt, en ze op hun eigen benen moeten staan, zal er iets veranderen. In de jaren zestig was ik tegen federalisme maar nu ben ik die hele rotzooi beu en wil een klare situatie. En die kan er blijkbaar alleen komen als we totaal onafhankelijk worden.
Het argument dat Vlaanderen niets zal betekenen zonder Belgïe houdt geen steek, Denemarken, Luxemburg e.a. hebben minder inwoners dan Vlaanderen en doen het economisch beter dan Belgë.
Dat hoop ik ook, maar Vlaanderen als klein lidstaat van Europa zal nog meer tegenwind krijgen van de op dat ogenblik nog grotere Franstalige kant, dan nu vrees ik.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2008, 12:57   #158
pibo®
Parlementslid

pibo®'s schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar pibo®
Standaard

Citaat:
Dat hoop ik ook, maar Vlaanderen als klein lidstaat van Europa zal nog meer tegenwind krijgen van de op dat ogenblik nog grotere Franstalige kant, dan nu vrees ik.

Daarom moet Vlaanderen aansluiting zoeken als onafhankelijke provincie bij Nederland !
pibo® is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2008, 13:46   #159
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is een geschiedkundig gegeven dat binnen een zelfde land, etnische of taalkundige minderheden streven naar meer autonomie of zelfs onafhankelijkheid, iets waar de etnische *meerderheid zich dan meestal tegen verzet. België is daar een uitzondering op, want daar is het de Vlaamse meerderheid die afwil van de lasten die de Franstalige minderheid met zich meebrengen.
Tot de jaren zeventig hadden wij Vlamingen, nog een logische en aanvaardbare motivering ter rechtvaardiging van onze zelfstandigheidsdrang. Sindsdien hebben verschillende fasen van de staatshervorming een relatief ver doorgedreven zelfstandigheid aan de gewesten en gemeenschappen gegeven. Daardoor werd een einde gemaakt aan de culturele, politieke en sociale dominantie van de Franstalige minderheid, welke ingebed lag in de oorspronkelijke structuur van de Belgische staat. Een moderne democratie, en solidair sociaal stelsel waardig, zorgen een reeks grondwettelijke waarborgen er voor, dat *zowel op politiek als op economisch en sociaal vlak, een* gewest of gemeenschap geen daden kan stellen die ten nadele zijn van de andere gewesten of gemeenschappen.
Vandaag moet ik vaststellen dat mijn ‘volksgenoten’ de overeengekomen waarborgen ervaren als een ‘onaanvaardbare’ hinder voor hun, nu reeds superieure economische ontwikkeling en welvaart. Het Franstalige verzet tegen verdere, voor hen nadelige hervormingen, *omdat die de waarborgen tegen nadelige meerderheidsbeslissingen, en de solidariteit op de helling zetten, stuit op egoïstisch Vlaams onbegrip.
Als een sociaal mens kan ik daar enkel schaamte bij voelen.
Vlaanderen moet zijn meerderheid niet misbruiken om gemaakte afspraken te herzien,of nieuwe af te dwingen, maar om de in het verleden gemaakte overeenkomsten te doen naleven. Wij kunnen misschien beginnen met zelf het goede voorbeeld (blijven) te geven…
Wat een onzin verkoop jij nu? Alleen al door ondemocratische draken als de pariteit en de alarmbelprocedure is dit land geen democratie en heeft die franstalige minderheid er meer te zeggen dan de Vlaamse meerderheid. Als jij denkt dat er geen Franstalige politieke of culturele dominantie is, ken je niets van politiek.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2008, 13:51   #160
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tuurlijk zullen de groten de kleinen proberen te betuttelen maar waarom zou Vlaanderen méér tegenwind krijgen dan bvb Lux, NL, DK, IR en alle andere kleine landen?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be