Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 september 2008, 13:56   #141
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ik vind gewoon dat Fortis in grote mate pech heeft gehad. Wat men had moeten weten of had kunnen weten (achteraf gepraat natuurlijk) is dat het toen niet opportuun was om zwaar te investeren. Maar hele vele banken hebben dit niet zien aankomen. Overigens, als ik me niet vergis, verliest het Nederlandse AEGON voor het ogenblik meer dan 8%. Controleer het maar effe, want ik kan me vergissen. Het is gewoon wereldwijd.
wsl had Fortis het idd gered mocht er geen kredietcrisis geweest zijn in de USA, dat is zeker waar. maar die crisis is niet onverwacht en ze hadden het geld niet toen ze ABN overnamen. dat is niet echt een teken van goed bestuur.

in ieder geval, het is het moment om aandelen van Fortis en Dexia te kopen....
Oud 29 september 2008, 14:02   #142
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
Ja en nee; de onbetaalde ABN zou dan mede in de uitverkoop zijn gegaan.

Fortis beschouw ik al langer als "georganiseerde kwade trouw" (zacht uitgedrukt), o.a met de agressieve en misleidende brievenbus-spam van maatschappijen die op hun briefpapier vermelden Fortis-dochter te zijn, mijn recent voorbeeld een in Nederland tamelijk grote verzekeraar "A..........." die me een ziektekostenverzekering wil aansmeren maar dit noemt "optimalisatie", suggererend dat ik reeds enig contract met ze zou hebben, met nummer-vermelding en toen ik daarop intensieve navraag verrichtte bleek dat nummer te slaan op een mij uiteraard totaal onbekend contract dat mijn niet in de brief vermelde bromfiets-verzekeraar heeft met Fortis ....

Hiervan kon ik niets anders maken dan een poging tot het stichten van verwarring, mogelijk ook nog leeftijds-gericht, want nergens in het wazige verhaal bleek dat het om pure werving ging.

Ik diende dat als klacht in bij de op reclame toezicht houdende Nederlandse overheids-instantie; de uitkomst was dat "A/Fortis werd GEADVISEERD dit voortaan zo niet meer te doen". Geen idee of zulke vermaning in de practijk zwaar telt.

Die naam "Fortis' zag ik dus allang graag niet en het bericht dat zij de bank ABN, waar ik al tientallen jaren een (salaris)rekening heb, gingen "kopen zonder geld" stemde mij niet bepaald vrolijk.

Erg genoeg dat niemand meer zonder een bankrekening kan sinds de afschaffing van baargeld-lonen/uitkeringen.
ja en ? idd maar ABN zou dan wellicht weer afgestoten worden ... zo werkt de markt nu eenmaal, als men ze laat werken, en zo is het goed ... maar nee we gaan weer verliezen bij de belastingbetalers leggen en winsten bij t grootkapitaal, misdadig is dit.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2008, 14:15   #143
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Larie. Als we in bankzaken de emoties moeten laten spelen, dan houden we het niet lang vol. Dat de Generale uit Nederlandse handen wilde blijven, dat klopt. En dat is hen dan ook gelukt. En het is hen ook gelukt uit de handen te blijven van taikoon Carlo de Benedetti. Maar voor de rest geldt het spreekwoord: en affaires, pas de sentiments.
Nee, dat klopt niet. Een groot deel van de top - waaronder de CEO - van De Generale Bank wou liever met ABN AMRO dan met Fortis. Waarom denk je dat Lippens daar het hogere management heeft 'gezuiverd' na de aankoop? Er zijn toen veel smerige spelletjes gespeeld. De Belgische koning wou de toenmalige topman van ABN AMRO niet eens ontvangen. En over de onwettige beschermingsconstructie die toen werd gebruikt zijn zelfs nog vragen gesteld in het parlement. Als Nederland het ook zo zou hebben gespeeld, dan had ABN AMRO nu nog in z'n oorspronkelijke vorm bestaan. ABN AMRO had toen wel het fatsoen om niet door te zetten. Ze hadden zelfs in hun statuten staan dat ze geen vijandige overnames zouden doen. 10 jaar later bleek dat de Belgen daar een stuk minder moeite mee hebben.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2008, 14:37   #144
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Nee, dat klopt niet. Een groot deel van de top - waaronder de CEO - van De Generale Bank wou liever met ABN AMRO dan met Fortis. Waarom denk je dat Lippens daar het hogere management heeft 'gezuiverd' na de aankoop? Er zijn toen veel smerige spelletjes gespeeld. De Belgische koning wou de toenmalige topman van ABN AMRO niet eens ontvangen. En over de onwettige beschermingsconstructie die toen werd gebruikt zijn zelfs nog vragen gesteld in het parlement. Als Nederland het ook zo zou hebben gespeeld, dan had ABN AMRO nu nog in z'n oorspronkelijke vorm bestaan. ABN AMRO had toen wel het fatsoen om niet door te zetten. Ze hadden zelfs in hun statuten staan dat ze geen vijandige overnames zouden doen. 10 jaar later bleek dat de Belgen daar een stuk minder moeite mee hebben.
ABN wilde de Generale gewoon overnemen. Opslorpen. En daar verzette de Generale zich tegen. Net zoals ze zich verzette tegen de oukaze van Carlo de Benedetti. En zoals ze zich nu (als Fortis) weer verzet heeft tegen een te gemakkelijke overname van Fortis door Paribas, een Franse bank.

Laatst gewijzigd door system : 29 september 2008 om 14:38.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2008, 14:51   #145
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
ABN wilde de Generale gewoon overnemen. Opslorpen. En daar verzette de Generale zich tegen. Net zoals ze zich verzette tegen de oukaze van Carlo de Benedetti. En zoals ze zich nu (als Fortis) weer verzet heeft tegen een te gemakkelijke overname van Fortis door Paribas, een Franse bank.
Dit keer ben je overduidelijk niet op de hoogte van de geschiedenis. Ga je eerst maar eens inlezen over het onderwerp. Dan zul je zien dat mijn verhaal grotendeels klopt.
Oud 29 september 2008, 14:55   #146
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Dit keer ben je overduidelijk niet op de hoogte van de geschiedenis. Ga je eerst maar eens inlezen over het onderwerp. Dan zul je zien dat mijn verhaal grotendeels klopt.
De Generale was weliswaar een Belgisch symbool bij uitstek. En men wilde die per se houden. Geen enkel land laat zich zo'n bank graag ontfutselen natuurlijk. Maar dat had niet zozeer te maken met een hetze tegen Nederland. Met een evengrote hardnekkigheid zou men hetzelfde gedaan hebben moest de overnemer een Duitse - of een Franse bank geweest zijn.
Oud 29 september 2008, 14:58   #147
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
De Generale was weliswaar een Belgisch symbool bij uitstek. En men wilde die per se houden. Geen enkel land laat zich zo'n bank graag ontfutselen natuurlijk. Maar dat had niet zozeer te maken met een hetze tegen Nederland. Met een evengrote hardnekkigheid zou men hetzelfde gedaan hebben moest de overnemer een Duitse - of een Franse bank geweest zijn.
bullshit, dat had uitsluitend met de NL aversie van de top/het Hof te maken

immers tegen Franse overnames van veel strategischere bedrijven is er nooit verzet geweest

je moet daar Hans Brockmans eens op nalezen ...

Laatst gewijzigd door Anna List : 29 september 2008 om 14:58.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2008, 15:25   #148
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
bullshit, dat had uitsluitend met de NL aversie van de top/het Hof te maken

immers tegen Franse overnames van veel strategischere bedrijven is er nooit verzet geweest

je moet daar Hans Brockmans eens op nalezen ...
Of de persoon van Hans Brockmans nu de best aangewezen persoon is om een objectieve kijk te geven op deze zaken, daar heb ik zo mijn twijfels over.

Laatst gewijzigd door system : 29 september 2008 om 15:26.
Oud 29 september 2008, 15:36   #149
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik vind gewoon dat Fortis in grote mate pech heeft gehad. Wat men had moeten weten of had kunnen weten (achteraf gepraat natuurlijk) is dat het toen niet opportuun was om zwaar te investeren. Maar hele vele banken hebben dit niet zien aankomen. Overigens, als ik me niet vergis, verliest het Nederlandse AEGON voor het ogenblik meer dan 8%. Controleer het maar effe, want ik kan me vergissen. Het is gewoon wereldwijd.
Ik zie nu dat de Nederlandse bank AEGON staat op -14% en de ik zie tevens dat de Kredietbank staat op -8.83% en de Nederlandse ING -17%. Dus niet alleen de 'Belgicistische' bank Fortis gaat nu precies in het rood, zo te zien.

Laatst gewijzigd door system : 29 september 2008 om 15:44.
Oud 29 september 2008, 15:44   #150
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ik zie hoor nu dat de Nederlandse bank AEGON staat op -14% en de ik zie hier dat de Kredietbank staat op -8.83% en de Nederlandse ING -17%. Dus niet alleen de 'Belgicistische' bank Fortis gaat nu precies in het rood, zo te zien.
Waarom je Aegon er nou speciaal uitpikt snap ik niet. Alle financials verliezen fors, sommigen wat meer dan anderen. Aegon springt er niet eens uit, globaal gezien.
Oud 29 september 2008, 15:44   #151
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Waarom je Aegon er nou speciaal uitpikt snap ik niet. Alle financials verliezen fors, sommigen wat meer dan anderen. Aegon springt er niet eens uit, globaal gezien.
Zie boven naar ING. Maw, de Nederlandse banken doen het geen iota beter.En heel uw uitleg slaat dus nergens op. Wat ik reeds een poosje vermoedde overigens.

Laatst gewijzigd door system : 29 september 2008 om 15:46.
Oud 29 september 2008, 16:08   #152
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zie boven naar ING. Maw, de Nederlandse banken doen het geen iota beter.En heel uw uitleg slaat dus nergens op. Wat ik reeds een poosje vermoedde overigens.
Ik vraag me nu toch echt af of je wel weet wat er gaande is. Alle banken draaien op dit moment verlies. Maar niet alle banken hebben een reddingsplan nodig. Alleen degenen die hebben lopen knoeien.

Het zou me zelfs niet eens verbazen als Fortis er op voorhand al van was uitgegaan dat de Belgische regering met een noodplan zou komen als het mis zou gaan. Nu betaalt zelfs de hele Benelux mee...
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2008, 16:13   #153
Hertog van Gelre

Standaard

Misschien deze nog eens in herinnering brengen?
Citaat:
De huidige dramatische financiële situatie vormt de onvermijdelijke resultante van de bemoeienissen van politiek, monarchie en Franstalig grootkapitaal. Sabena is steeds de speelbal geweest van Belgisch-Franstalige politieke belangen. Financieel-economische overwegingen werden steevast van ondergeschikte aard bevonden. De laatste parel aan de Belgische kroon diende steeds in onverdachte, ergo Franstalige, handen te blijven. Vanzelfsprekend paste een toekomstgerichte alliantie met het Nederlandse KLM niet in het francofiel plaatje.
Oud 29 september 2008, 16:14   #154
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Ik vraag me nu toch echt af of je wel weet wat er gaande is. Alle banken draaien op dit moment verlies. Maar niet alle banken hebben een reddingsplan nodig. Alleen degenen die hebben lopen knoeien.

Het zou me zelfs niet eens verbazen als Fortis er op voorhand al van was uitgegaan dat de Belgische regering met een noodplan zou komen als het mis zou gaan. Nu betaalt zelfs de hele Benelux mee...
Ik ben blij dat u dat inziet. Het is een wereldwijde crisis zoals ik reeds een tijdje geleden stelde. Alleen, ik kreeg zo de indruk in uw postings of in deze van uw acolyten, dat het alleen de 'belgicistische' bank Fortis was die slecht presteerde. Pas maar op, of Walter Bos zal zich nog verplicht voelen om tussen te komen om het financiële lijf te redden van ING. En deze glorieuze Nederlandse bank ING heeft dan de pretentie om een deel van Fortis te willen kopen. Ze doen maar. Wat een onbekwame mensen toch allemaal.

Laatst gewijzigd door system : 29 september 2008 om 16:20.
Oud 29 september 2008, 16:19   #155
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Ik ben blij dat u dat inziet. Het is een wereldwijde crisis zoals ik reeds een tijdje geleden stelde. Alleen, ik kreeg zo de indruk in uw postings of deze van uw acolyten, dat het alleen de 'belgicistische' bank Fortis was die slecht presteerde. Pas maar op, of Walter Bos zal zich nog verplicht voelen om tussen te komen om het financiële lijf te redden van ING. En deze glorieuze Nederlandse bank INB heeft dan de pretentie om Fortis te willen kopen. Ze doen maar. Wat een onbekwame mensen toch allemaal.
Het is een wereldwijde crisis maar alleen Fortis heeft een reddingsplan nodig omdat men heeft lopen knoeien.

Bos heet Wouter.

De Nederlandse banken hebben een buffer want ze hebben geanticipeerd op deze crisis.

De onbekwame mensen zitten bij Fortis.
Oud 29 september 2008, 16:24   #156
Spinoza
Minister-President

Standaard

ING heeft een tijdje terug een grote oefening gehouden om te zien wat er zou gebeuren bij een systeemcrisis niet geheel ongelijk aan de huidige. Kort samengevat: ze schrokken zich rot. ING heeft toen maatregelen genomen om zich te wapenen tegen een dergelijk scenario. Naar mijn mening is ING dus degelijker dan Fortis. Nou was het ontstaan van Fortis ook een directe reactie op het ontstaan van ING. Maar het kopie is altijd slechter dan het origineel.
Oud 29 september 2008, 16:24   #157
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Het is een wereldwijde crisis maar alleen Fortis heeft een reddingsplan nodig omdat men heeft lopen knoeien.

Bos heet Wouter.

De Nederlandse banken hebben een buffer want ze hebben geanticipeerd op deze crisis.

De onbekwame mensen zitten bij Fortis.
Fortis heeft helemaal niet geknoeid. Wel pech gehad. En vele andere banken in Engeland en in andere landen zijn, al dan niet gedeeltelijk, overgenomen door de staat. Ook dit is een wereldwijd gegeven. Zelfs een bank zoals Dexia krijgt het moeilijk. En die hebben geen bank gekocht. En we zullen eens zien hoe de Nederlandse banken zich zullen gedragen in de week die volgt. Toch maar afwachten zou ik maar zeggen.

Laatst gewijzigd door system : 29 september 2008 om 16:28.
Oud 29 september 2008, 16:27   #158
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Fortis heeft helemaal niet geknoeid. Wel pech gehad. En vele andere banken in Engeland en in andere landen zijn, al dan niet gedeeltelijk, overgenomen door de staat. Ook dit is een wereldwijd gegeven. Zelfs een bank zoals Dexia krijgt het moeilijk. En die hebben geen bank gekocht.
Maar wel lopen knoeien dus dit is een treffend voorbeeld. In Nederland is Dexia niet eens meer actief omdat ze hebben lopen knoeien met die aandelenlease-affaire.
Oud 29 september 2008, 16:29   #159
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Maar wel lopen knoeien dus dit is een treffend voorbeeld. In Nederland is Dexia niet eens meer actief omdat ze hebben lopen knoeien met die aandelenlease-affaire.
Dat is reeds lang voltooid verleden tijd. U zoekt een stok om een hond te slaan.
Oud 29 september 2008, 16:30   #160
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
De huidige dramatische financiële situatie vormt de onvermijdelijke resultante van de bemoeienissen van politiek, monarchie en Franstalig grootkapitaal. Sabena is steeds de speelbal geweest van Belgisch-Franstalige politieke belangen. Financieel-economische overwegingen werden steevast van ondergeschikte aard bevonden. De laatste parel aan de Belgische kroon diende steeds in onverdachte, ergo Franstalige, handen te blijven. Vanzelfsprekend paste een toekomstgerichte alliantie met het Nederlandse KLM niet in het francofiel plaatje
Misschien deze nog eens in herinnering brengen?
Zelfde als met vliegveld Zaventem, dat ook niet door Schiphol mocht worden overgenomen.
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be