![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, .... |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#141 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
De bron staat vermeld, de pdf is vrij toegankelijk. Google er maar zelf naar. Citaat:
Bagle iabes . de bransg cordziz . a etharzi The measure of a man is in what he does for those who can do nothing for him in return. We give our consent every moment that we do not resist. Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#142 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
De moraal van dit verhaal is dat veel van de rampen toegeschreven aan de opwarming voorbijgaan aan de huidige situatie. Er treedt een romantisering op van het nu zoals het is. Gelijkend op een soort van Margaret Mead-achtige beschrijving van de nobele wilde wordt het ‘nobele’ heden met een roze bril bekeken. Sowieso zijn er stuwdammen nodig, opwarming of geen opwarming. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#143 | ||||
|
![]() Citaat:
tot zover de discussie... Citaat:
Citaat:
Citaat:
Wat heeft dit nog te maken met de himalaya? O: http://instaar.colorado.edu/other/do...erov_meier.pdf.
Bagle iabes . de bransg cordziz . a etharzi The measure of a man is in what he does for those who can do nothing for him in return. We give our consent every moment that we do not resist. Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#144 | ||||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Een paar quotes uit het artikel: p.13 Citaat:
Citaat:
Citaat:
Maar nogmaals, die zwakke metingen zijn niet het belangrijkste. Gletsjers zullen kleiner worden door de opwarming. Laat daar geen misverstand over bestaan. Maar het ging oorspronkelijk over grotendeels verdwijnen van gletsjers in de Himalaya. Maar daar heb ik geen evidentie voor gevonden. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#145 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
opwarming gebeurt sowieso : de meeste broeikasgassen zijn immers "langlevend" en hebben een lange verblijftijd in de atmosfeer. Dus een opwarming komt er hoe dan ook, zelfs indien we de uitstoot op heel korte termijn drastisch inperken. Het hoogst haalbare op dit moment is de antropogene opwarming te beperken |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#146 | ||
Banneling
|
![]() het zegt niet wat je wil horen, dus het kan niet anders dan foutief zijn ?
Citaat:
ik denk dat jij de kracht van satellietmetingen bereidwillig onderschat : het is met satellieten mogelijk om hoogteverschillen van 1 cm te detecteren. Gecombineerd met lasertechnieken, is het zelfs mogelijk om bv op het Belgische strand een onderscheid te maken in de zandfracties op het strand, en de beweging op jaarbasis ervan op te volgen. Om maar te zeggen dat het om een bijzonder krachtige tool gaat. Los daarvan zijn die Chinezen en Indiërs niet gek en maken ze gebruik van andere meetmethodes, zoals bv. een 150 jaar oude techniek die zijn betrouwbaarheid allang bewezen heeft : ik heb het dan uiteraard over de zwartwit foto. Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#147 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#148 | |||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#149 |
|
![]() Je kan wel trends op het spoor komen.
En er zijn genoeg statistische technieken om te controleren of het hier echt om een trend gaat dan wel om een toevalligheidje. Maar stel bv, je observeert al jarenlang iedere dag hoeveel orkanen er per jaar langs je huis passern en die observatie is: 0.5 0.5 0.5 0.5 0.5 0.5 0.5 (...) -> 30 jaar lang 0.5 per jaar dus, of één om de twee jaar plots: 1 1 1 1 1 1 1 en dan: 2 2 2 2 2 2 enzovoort... ![]() Obv die trends proberen wetenschappers hypotheses te testen, bv de hypothese dat ze een trend observeren. Ze zouden dat bv vijf jaar later kunnen testen obv de nieuwe gegevens. Hier zijn ook statistische methoden voor. ![]() Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 27 november 2008 om 03:01. |
![]() |
![]() |
![]() |
#150 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#151 | |||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Wat betreft de bijdrage van gletsjers aan rivieren zie bijgevoegde figuur. Citaat:
De feiten blijven bestaan: 1. De himalaya regio warmt sneller op dan het wereldgemiddelde 2. De afname van de geltsjers neemt sneller toe dan het wereldgemiddelde 3. 1.3 miljard mensen leven langs de rivieren die oa gevoed worden door de himalaya-gletsers. Dat gaat van 45% tot 1% van de totale debiet. Connect the dots. Oh, dat doen wetenschappers wel voor u. Maar dan moet ge u wel de moeite getroosten om de bronnen die ik geef wel effectief te gaan lezen. enkele bijkomende feiten: 4. De himalaya permafrost ondervindt veranderingen: de grootte krimpt, de dikte die in de zomer ontdooit neemt elk jaar toe; De link tussen permafrost-ontdooing en methaan moet ik je niet uitleggen 5. Veranderingen in biologische fenomenen (rijpen vruchten, duur van de winterslaap, relatie planten-insecten), etc zijn al gerapporteerd. Jammer voor de endemische species 6.de verandering van albedo-waterhuishouding-oppervlakte energie balans kunnen zorgen voor desertificatie van de himalaya hooglanden, iets dat ik ook al vermeld had voor de permafrost vlakten in Siberie, dat je gewoon genegeerd heb. Woestijnvorming gaat niet hand in hand met de door jouw gepropageerde meeropbrengst door de toegenomen CO²-hoeveelheden. O, vooraleer je begint te neuten over onzekerheden. Natuurlijk zijn die er. We kunnen natuurlijk blijven wachten tot we echt zeker zijn dat de huidige projecties juist zijn en er werkelijk veranderingen optreden die we met onze eigen ogen kunnen zien. En we zien wel als we er iets tegen kunnen doen dan. We kunnen ook gewoon het voorzichtigheidsprincipe hanteren.
Bagle iabes . de bransg cordziz . a etharzi The measure of a man is in what he does for those who can do nothing for him in return. We give our consent every moment that we do not resist. Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. Laatst gewijzigd door Pieke : 27 november 2008 om 13:30. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#152 | |
|
![]() Citaat:
Een statistische methode uit de doeken doen lijkt me wat te veel werk. Ik heb er zelf jaren over gedaan om zoiets tegoei te leren dus ik denk dat het in één post uitleggen onmogelijk en ook zinloos is. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#153 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Ik zal niet verder op de Himalaya ingaan. Ik heb het gevoel dat we argumenten aan het herhalen zijn. Maar over een paar andere zaken wil ik wel opmerkingen maken.
Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#154 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En zeg je nu dat die gletsjers over 35 jaar dan sowieso weg zijn - ongeacht wat we doen
![]() |
![]() |
![]() |
#155 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#156 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ha, maar wat ik eigenlijk vroeg is wat dat dan juist is, als in: hoeveel graden?
![]() |
![]() |
![]() |
#157 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#158 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#159 | |||||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Zijn we het er ondertussen allebei over eens dat satellietmetingen voldoende correct zijn ? Citaat:
Citaat:
Citaat:
als de aangevoerde lucht 'uitgeregend' is : ver van een oceaan, na een bergketen, na een woestijn. Faktoren als overheersende windrichting spelen daarbij een rol. Daarenboven is er op de toendra ook nog zoiets als een permafrost. Citaat:
neen. Theoretisch is er van alles mogelijk. Onderzoek wijst echter in een bepaalde richting ... Citaat:
Citaat:
|
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#160 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |