Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 februari 2009, 14:22   #141
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
't is volgens mij toch beter dan helemaal niks doen en ergens in een hoekje wegkwijnen, wat de Spaanse fascisten ongetwijfeld verwachten van de Basken.
Misschien is "De Basken" in jouw zin een overschatting; hoeveel procent van de Basken wil werkelijk los van Spanje?

In/aan Nederland hebben wij Friezen waarvan de overgrote meerderheid geen bezwaar heeft tegen het Nederlanderschap en zij lijken mij bepaald niet weg te kwijnen; zij bewaren zeer goed hun taal/cultuur/identiteit. Hun beperkte "nationalistische" uitingen worden door overige Nederlanders meest niet onwelwillend bekeken en op het stuk van folklore/sport zeker gewaardeerd.
Oud 9 februari 2009, 14:31   #142
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
Misschien is "De Basken" in jouw zin een overschatting; hoeveel procent van de Basken wil werkelijk los van Spanje?

In/aan Nederland hebben wij Friezen waarvan de overgrote meerderheid geen bezwaar heeft tegen het Nederlanderschap en zij lijken mij bepaald niet weg te kwijnen; zij bewaren zeer goed hun taal/cultuur/identiteit. Hun beperkte "nationalistische" uitingen worden door overige Nederlanders meest niet onwelwillend bekeken en op het stuk van folklore/sport zeker gewaardeerd.
hoeveel Basken wat willen is zelfs niet eens relevant, er worden aan de lopende band partijen organisaties en media verboden.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2009, 14:37   #143
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Goed; momenteel ben jij hier dan de enige "bron" dus vind ik dat jij je er niet over hoeft te verwonderen, cq een verwijtende toon aan te slaan, dat "wij" hier zo weinig over Basken posten.

Evenmin kunnen wij de kwaliteit verifiëren van de door jou aangedragen informatie.

Denk je trouwens dat bomaanslagen veel sympathie opwekken in de rest van de wereld?
Die kwaliteit, beste, kan je terugvinden. Als je tenminste eens wat verder zou kijken dan je neus lang is. Een VN-rapport is nog altijd een VN-rapport.

Mijn verwijtende toon is niet meer dan terecht. Over bommen en ETA heb je altijd wel veel te vertellen, maar wat over de Spaanse politiek gezegd wordt, daar zwijg je altijd over.

Zeg dan gewoon dat je het allemaal nonsens vindt. Je moet ook nog wel willen he. En dat wil je niet.

Wat doet het er trouwens toe wat de wereld denkt over bomaanslagen ginder. Wat doet het er toe wat de wereld denkt over de anti-Baskische politiek? Niks.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2009, 14:38   #144
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Alsof je Friesland gratuit kan vergelijken met Baskenland en Nederland met Spanje. Van simplisme gesproken.

Waarom moet jij een discussie hierover altijd beperken tot ETA en hoeveel Basken er los zouden willen van Spanje? Is dat het enige wat je kan komen vertellen misschien?

Laatst gewijzigd door Txiki : 9 februari 2009 om 14:40.
Oud 9 februari 2009, 15:21   #145
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
hoeveel Basken wat willen is zelfs niet eens relevant, er worden aan de lopende band partijen organisaties en media verboden.
Ja, maar ik denk dat het plannen en plegen van aanslagen wel verboden is in de meeste redelijk beschaafde landen.
Oud 9 februari 2009, 15:28   #146
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Die kwaliteit, beste, kan je terugvinden. Als je tenminste eens wat verder zou kijken dan je neus lang is. Een VN-rapport is nog altijd een VN-rapport.

Mijn verwijtende toon is niet meer dan terecht. Over bommen en ETA heb je altijd wel veel te vertellen, maar wat over de Spaanse politiek gezegd wordt, daar zwijg je altijd over.

Zeg dan gewoon dat je het allemaal nonsens vindt. Je moet ook nog wel willen he. En dat wil je niet.

Wat doet het er trouwens toe wat de wereld denkt over bomaanslagen ginder. Wat doet het er toe wat de wereld denkt over de anti-Baskische politiek? Niks.
"Veel te vertellen" lijkt mij overdreven, voor de korte opmerkingen die ik soms plaats.

Spanje heeft, dacht ik, momenteel een linkse regering. Toch blijven de aanslagen doorgaan en jij schijnt het verkeerd te vinden dat ik mij afvraag hoeveel Basken daarachter staan en eigenlijk ook, of die aanslagen wellicht oorzaak/aanleiding zijn tot een hard vervolgingsbeleid.

En als jij vindt dat het er niet toe doet wat "de wereld" van Baskisch/Spaanse toestanden denkt, waarom maak jij er hier dan zo'n herrie over?

Laatst gewijzigd door willem1940NLD : 9 februari 2009 om 15:31.
willem1940NLD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2009, 15:37   #147
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Alsof je Friesland gratuit kan vergelijken met Baskenland en Nederland met Spanje. Van simplisme gesproken.

Waarom moet jij een discussie hierover altijd beperken tot ETA en hoeveel Basken er los zouden willen van Spanje? Is dat het enige wat je kan komen vertellen misschien?
Getallen zijn wel degelijk belangrijk; als in werkelijkheid pakweg 90% van de Basken niets moet hebben van de opstandige samenzweerders en moordenaars en die laatsten zouden tòch aan de macht komen, dan valt te voorzien dat de gewone Basken stukken slechter terecht komen dan onder Spaans regime.

Andersom lijkt het mij natuurlijk ook niet in de haak dat Spanje de Basken gevangen zou houden omwille van 10% medestanders.

Graag getallen, dus.
Oud 9 februari 2009, 16:15   #148
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
"Veel te vertellen" lijkt mij overdreven, voor de korte opmerkingen die ik soms plaats.

Spanje heeft, dacht ik, momenteel een linkse regering. Toch blijven de aanslagen doorgaan en jij schijnt het verkeerd te vinden dat ik mij afvraag hoeveel Basken daarachter staan en eigenlijk ook, of die aanslagen wellicht oorzaak/aanleiding zijn tot een hard vervolgingsbeleid.

En als jij vindt dat het er niet toe doet wat "de wereld" van Baskisch/Spaanse toestanden denkt, waarom maak jij er hier dan zo'n herrie over?
Ik ben je zwart-wit gezeik gewoon beu, man.
Oud 9 februari 2009, 16:34   #149
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Ik ben je zwart-wit gezeik gewoon beu, man.
Je bedoelt dat je zonder argumenten valt?
Oud 9 februari 2009, 16:48   #150
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja, maar ik denk dat het plannen en plegen van aanslagen wel verboden is in de meeste redelijk beschaafde landen.
De verboden partijen hebben weinig of niks te maken met de aanslagen, ze worden gewoon verboden omdat ze Baskenland onafhankelijk willen.
Oud 9 februari 2009, 16:52   #151
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
De verboden partijen hebben weinig of niks te maken met de aanslagen, ze worden gewoon verboden omdat ze Baskenland onafhankelijk willen.
Vreemd; waarom zouden zovelen dan denken dat ze wèl iets met aanslagen vandoen hebben?

Verder dringt zich ook hier weer de vraag aan mij op: hoeveel procent van de Basken vertegenwoordigen ze?
Oud 9 februari 2009, 17:00   #152
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je bedoelt dat je zonder argumenten valt?
Simpele ziel, verdomme! Ach, wat maak ik me druk. Blijf maar blind, doof en stom.
Oud 9 februari 2009, 17:02   #153
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Simpele ziel, verdomme! Ach, wat maak ik me druk. Blijf maar blind, doof en stom.
Mischien zou het goed zijn als je die zin toevoegt op je visitekaartje.
Oud 9 februari 2009, 17:03   #154
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vreemd; waarom zouden zovelen dan denken dat ze wèl iets met aanslagen vandoen hebben?

Verder dringt zich ook hier weer de vraag aan mij op: hoeveel procent van de Basken vertegenwoordigen ze?
Hoe kan je op die vraag antwoorden als ze al tien jaar verboden worden keer op keer? Als hun mensen al opgepakt worden nog voor ze een voet verzet hebben?

Vind jij wat Spanje daarmee doet dan zo zonder meer aanvaardbaar? Is Spanje heilig ofzo?

Zwart-witte zeveraar!
Oud 9 februari 2009, 17:03   #155
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Welke "velen"? Het is een heksenjacht van de Spaanse staat.
Citaat:
Dat doet niet ter zake. Zelfs al haalden die partijen maar 0.005 procent is dat nog geen reden om ze te verbieden.
Oud 9 februari 2009, 17:22   #156
willem1940NLD

Standaard

Toch maar (bij gebrek aan beter) weer eens een Wiki geraadpleegd:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Euskadi...A_tegenwoordig
Citaat:
..... ETA tegenwoordig

De organisatie van ETA heeft steeds meer een cellenstructuur gekregen. De harde kern van etarras (ETA-leden) kan worden opgedeeld in legales, de leden die een gewoon leven leiden en niet zijn ondergedoken, en illegales, die in clandestiniteit leven en door ETA worden voorzien van alles wat ze nodig hebben. Daarnaast zijn er uiteraard personen belast met het leveren van hand- en spandiensten zoals het vergaren en doorgeven van informatie, en zogenaamde autonome commando's. Haar machtsbasis concentreert zich op het platteland en bepaalde wijken van de grote steden. Ze kan op steun van naar schatting 17 �* 20% van de Baskische bevolking rekenen. De nieuwe lichting etarras worden gerekruteerd uit een soort anarchistische subcultuur met marxistisch-leninistische revolutionaire trekjes. De ETA-jeugdbeweging Segi (vroeger Haika en Jarrai) richt regelmatig grote vernielingen aan in de Baskische steden, in het kader van de Kale Borroka (Nederlands: straatvechten), stadsrellen veroorzaakt door jonge Baskische nationalisten. Om met haar activiteiten te financieren voert de ETA kidnappingen en afpersingen, de zogenaamde revolutionaire belasting, uit op Baskische ondernemers. ....
Hier nog in vogelvlucht de geschiedenis van ETA volgens Wiki:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Euskadi_Ta_Askatasuna

Laatst gewijzigd door willem1940NLD : 9 februari 2009 om 17:27.
Oud 9 februari 2009, 17:35   #157
willem1940NLD

Standaard

Moeilijk voor mij uiteraard om te doorgronden hoeveel nazis/franquistas nog, ondanks de huidige linkse regering, vitale functies bekleden binnen het Spaanse ambtenarenapparaat.

Waren de gedwarsboomde/ingerekende politici/partijtjes alle(n) van onbesproken gedrag?

1 op 5 Basken als sympathisanten met ETA vind ik een niet te verwaarlozen getal.

Laatst gewijzigd door willem1940NLD : 9 februari 2009 om 17:39.
Oud 10 februari 2009, 07:31   #158
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Alé, een videooke zenne, deze keer niet opgenomen in Baskenland.

http://www.bideoak.info/2009/02/09/c...esa-da-lingua/
Oud 10 februari 2009, 20:05   #159
Félicien Bwanatongo
Banneling

Standaard

Een onafhankelijk Baskenland of Catalonië is even weinig gewenst als een unitaire jacobijnse nationale Spaanse Staat. Een Rijks-Spanje dat organisch federaal onafhankelijkheid geeft aan de deel uitmakende volkeren zou beter zijn, niet elk volk evenveel maar wel elk volk het zijne. Spijtig dat de Falange dit (nog) niet verdedigt, ondanks de zeer grote waarde van de rest van hun programma.
Félicien Bwanatongo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2009, 20:13   #160
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Félicien Bwanatongo Bekijk bericht
Een onafhankelijk Baskenland of Catalonië is even weinig gewenst als een unitaire jacobijnse nationale Spaanse Staat. Een Rijks-Spanje dat organisch federaal onafhankelijkheid geeft aan de deel uitmakende volkeren zou beter zijn, niet elk volk evenveel maar wel elk volk het zijne. Spijtig dat de Falange dit (nog) niet verdedigt, ondanks de zeer grote waarde van de rest van hun programma.
Waarom mogen de Basken niet onafhankelijk zijn?
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be