![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Brandend Actueel: Politieke crisis Hier kan je terecht met discussies over het ontslag van Yves Leterme, de crisis, de onderhandelaars en de deadlines. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#141 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het door Kaal aangehaalde en door u blijkbaar goedgekeurde argument vind ik in elk geval (voor mezelf dan) ook erg overtuigend.
Ik ben nochtans nog steeds geneigd te geloven in de mogelijkheid van een ommekeer binnen de huidige Belgische context, en wel hierom : 1. 'Belziek' is reeds flink gebarsten, er zal echt niet veel nodig zijn om het helemaal uit elkaar te doen vallen, ondanks de schijn van het tegendeel waarop sommigen zich lijken te baseren om 'België' kost was kost te blijven verdedigen (de 'crisis', bvb.). 'Realisten' aan Franstalige kant beseffen dat maar al te goed. 2. Anderzijds is er de reële verlatingsangst die grote delen van Franstalig België in de greep blijkt te hebben, tot de totale depressie toe. Van dit laatste gegeven zouden 'de Vlamingen', volgens mij althans, gebruik kunnen maken om op hùn voorwaarden de boel weer aan elkaar te lijmen, zonder daarbij dezelfde fouten te hoeven maken die hun fransdolle tegenstanders in het verleden maakten. Wat ik spijtig vind is dat er aan Vlaamse kant (bijna) niemand is die die kans ziet, en ze daarenboven ook wil grijpen. Hoe dan ook zal ik niet ophouden te proberen van jonge en minder jonge 'Bruxellois' overtuigde en onbevreesde 'nieuwe Vlamingen' te maken ![]() vriendelijke groeten vanuit mìjn stad, nog steeds ook een beetje ùw hoofdstad (kom uw deel opeisen!), djimi
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#142 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#143 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik zal me er wel bij neerleggen, maar 't zal toch niet van harte zijn.
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#144 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Vanuit Vlaanderen zijn al meermaals dergelijke intenties ontstaan. Laten we maar terugdenken aan de universele tweetaligheid, die helemaal niet gesmaakt werd onder de taalgrens. Enige vooruitziendheid in Wallonië zou hen nochtans vandaag heel veel opgeleverd hebben.
![]() |
#145 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Er is geen onafhankelijkheid zonder boedelscheiding,....dus volgens jou gaan die onderhandelingen 100 jaar duren?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#146 |
|
![]() Men is al 177 jaar bezig.
![]() |
#147 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Goed zo,laat de extremistjes maar lekker ruzie maken,....als twee honden vechten,.........
|
![]() |
![]() |
![]() |
#148 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#149 |
|
![]() Extremisten? Honden?
![]() ![]() Laatst gewijzigd door Steben : 16 oktober 2008 om 15:03. |
![]() |
![]() |
![]() |
#150 |
Banneling
|
![]() Van dit laatste gegeven zouden 'de Vlamingen', volgens mij althans, gebruik kunnen maken om op hùn voorwaarden de boel weer aan elkaar te lijmen, zonder daarbij dezelfde fouten te hoeven maken die hun fransdolle tegenstanders in het verleden maakten.
o wee laat mij dat nooit meemaken , dat de vlaamse drang ooit verslapt en we door slappe bestuurders weer samengevoegd worden , laat mij dat aub noooit meemaken |
![]() |
![]() |
![]() |
#151 | |
|
![]() Citaat:
Er is een weg ingeslaan die moeilijk te keren valt.
![]() |
![]() |
#152 |
|
![]() De leukste thuis is er ook blijkbaar...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#153 |
|
![]() De correctste ongetwijfeld.
![]() |
#154 | |
|
![]() Citaat:
Waarom zouden de Walen in een door Vlamingen gedomineerd België moeten leven? En waarom zouden de Vlamingen moeten willen dat de Walen dat zouden willen?
![]() |
![]() |
#155 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Waar ik op aanstuur, is een door Vlamingen heringericht/hervormd België dat Wallonië een deftig autonomie-statuut aanbiedt, de Waalse taal & cultuur helpt beschermen, en de Waalse bevolking een efficiënte & transparante ontwikkelingssteun geeft, zodat ze bij een eventuele keuze voor een onafhankelijk Wallonië niet dreigt te verzinken in economische, sociale en politieke rampspoed. Het grote voordeel zie ik in het feit dat het Brusselse Gewest dan definitief kan worden opgenomen in Vlaanderen (als zesde provincie met speciaal meertalig statuut). Maar ik geef toe dat ik weinig tekenen zie dat de Waalse/Franstalige politieke leiders zo'n hervorming zullen kunnen/durven/willen aanvaarden. En dat vind ik jammer, ja. Het spijt me dat ik zo'n sentimentele domkop ben, vriendelijke groeten, djimi
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() Laatst gewijzigd door djimi : 17 oktober 2008 om 08:04. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#156 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
feit is natuurlijk dat de Belgische economie gedragen wordt door Vlaanderen en de Vlamingen. in de meeste Brusselse bedrijven werken vooral Vlamingen vanwege hun meertaligheid. Veel Franstaligen vinden trouwens dat dit met meertaligheid niets te maken heeft maar wel met plat racisme van Vlaamse bazen. de meeste belastingen komen uit Vlaanderen, daar kan je ook niet om heen. maar als we het hebben over wie het meest te zeggen heeft op politiek vlak, komen we wel bij de Franstaligen, ondanks Vlamingen op sleutelposities. mocht daar wat meer evenwicht komen, de relaties tussen Vlamingen en Walen zouden beter verlopen, maja.
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#157 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Maar als ik je goed begrijp, dan staat 'Waals' voor jouw niet gelijk aan 'Frans'. En dan is jouw betoog nog nobeler. 'k Vind 't zo vreemd dat er geen enkele Vlaamse Politieke beweging is die van dat standpunt vertrekt. Nochtans is het standpunt van 'een sterk Vlaanderen in een sterk België" gemakkelijker om en minder controversieel. Er zijn daar volgens mij meer stemmen mee 'te ronselen' dan met een seperatistisch standpunt.
![]() |
![]() |
#158 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het is evenwel ook zaak om dan met die geronselde stemmen effectief iets te kunnen doen. Zie bijvoorbeeld het falen van het kartel CD&V/N-VA. Je mag dan de grootste formatie in Vlaanderen zijn, zolang je uiteindelijk overstag gaat voor de onverzettelijkheid langs Franstalige kant en de interne druk die binnen Vlaanderen op je gevoerd wordt (o.a. door de reactionaire krachten die bijvoorbeeld de media in Vlaanderen volledig in hun macht hebben en de publieke opinie tegen je trachten op te zetten) sta je nog even ver.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#159 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Maar, deze "onverzettelijkheid" ook gericht tegen seperatisme, confedaralisme en tegen het verder overdragen van 'solidariteits' bevoegdheden. Ik veronderstel dat er ook "onverzettelijkheid" is tegen het standpunt wat ik tracht naar voren te brengen. De kans is inderdaad groot. Maar vermits we dat gemeen hebben kan je 't niet als argument pro of contra jouw standpunt of mijn standpunt gebruiken. Het is trouwens niet de "onverzettelijkheid" die mij stoort. Ook Waalse politici zijn verplicht om hun kiezers te vertegenwoordigen. Je kan hun niet verbieden om aan politiek te doen. : ) Wat mij wel geweldig stoort is dat deze ""onverzettelijkheid" gestreden wordt met ongelijke wapens. Dat de wapens ongelijk zijn, daar zijn we het allemaal over eens. Daar verschillen we ook van standpunt met de 'notoire belgicist'. Dezen vinden dat België maar ok is zoals het is. Daarom gaat mijn vraag in eerste instantie naar het gelijk leggen van de wapens. En dat is een juist en vrij vertegenwoordigd Vlaanderen in het federale België. En dan zullen we zien. Kan België onder die voorwaarden goed bestuurd worden, dan zijn we al een hele grote stap in de juiste richting. Zoniet, dan sta ik volledig maar dan ook volledig en onvoorwaardelijk achter jouw standpunt. Met dit verschil, dat Vlaanderen het opknippen kan afdwingen onder Vlaamse voorwaarden zonder zelfs maar een beetje water in de wijn te doen. En dat water is voor mij op vandaag een grote bezorgdheid. Dat dit allemaal niet mogelijk is kan je nog niet weten. Het standpunt is nog niet sterk naar voren gebracht en vertegenwoordigd. Vraag het niet aan mij om het te doen. Jullie weten allemaal dat mijn 'politieke' talenten eerder beperkt zijn. Ik slaag er zelfs niet in om zonder dt fouten te schrijven.
![]() |
![]() |
#160 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door den ambetantsten : 17 oktober 2008 om 10:15. |
|
![]() |
![]() |