Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Brandend Actueel: Politieke crisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Brandend Actueel: Politieke crisis Hier kan je terecht met discussies over het ontslag van Yves Leterme, de crisis, de onderhandelaars en de deadlines.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 november 2008, 02:44   #141
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Als jij dus beweert dat dat het aan de Brusselaars is om over hun lot te beslissen, dan vrees ik dat je bitter weinig gesnapt hebt van het Belgisch federalisme. Een hoofdstad heeft niet het recht voor zichzelf te beslissen, maar de hele natie (in het hypothetische geval dat er een Belgische natie zou bestaan) dient zich hierover uit te spreken.
Bij boedelscheiding, wat is taktisch voor de Vlamingen de beste optie: alleen de Brusselaars beslissen over hun lot of de 'hele Belgische natie'?
Ik denk het eerste.
Oud 4 november 2008, 10:51   #142
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

ik denk het laatste. Wallonië is minder geïnteresseerd in Brussel dan de Franskiljons van Brussel ons proberen wijsmaken.
Eigenlijk zouden we met Wallonië moeten onderhandelen om samen van Brussel af te scheiden. Een Vlaams-Waalse federatie met Brussel geïsoleerd als stadstaatje daar middenin.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2008, 11:31   #143
Steben

Steben's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door speurneus Bekijk bericht
Enige economische realiteitszin is je blijkbaar ook vreemd.
U maakt de fout om politiek Brussel op economisch Brussel te werpen. Brussel heeft Vlaanderen meer nodig dan dat het omgekeerd is. Het is zelfs zo dat de afhankelijkheid van Brussel een zekere dynamiek van pakweg Antwerpen in de weg staat.
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club

Laatst gewijzigd door Steben : 4 november 2008 om 11:32.
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2008, 17:56   #144
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar Brussel zál in realiteit in al zijn vezels verbonden blijven met Vlaanderen. En sociaal-economisch, territoriaal,... afhankelijk blijven van Vlaanderen. Dat is de realiteit. Brussel ligt waar het ligt. Verankerd in Vlaanderen.
En Vlaanderen is verankerd in Europa. De relatie Brussel Vlaanderen zal niet veel verschillen met dat van Vlaanderen ten opzichte van haar buurlanden met als verschil dat Brussel maar één buur heeft en Vlaanderen meerdere. Voor de rest maak je jezelf blaasjes wijs als je denkt dat Brussel ooit deel zal uitmaken van een onafhankelijk Vlaanderen. Zelfs mocht dat het geval zijn dan krijgen we een vergelijkbare situatie als in sommige randgemeenten waar een lokale verkozen democratische meerderheid zich geen iota zal aantrekken van wat Vlaanderen beslist waardoor Vlaanderen een hoofdstad heeft waarover ze misschien wel juridisch maar feitelijk geen enkel gezag heeft.

Laatst gewijzigd door solidarnosc : 4 november 2008 om 18:12.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2008, 18:33   #145
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Dat laat onverlet dat de meest logische optie 'in het geval van het uiteenvallen van België' is dat Brussel zich bij Vlaanderen voegt.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2008, 19:57   #146
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Dat laat onverlet dat de meest logische optie 'in het geval van het uiteenvallen van België' is dat Brussel zich bij Vlaanderen voegt.

Het enigste probleem is dat de Franstaligen naar het schijnt een andere logica hanteren, wat dacht ik het argument was om uiteen te vallen.

Laatst gewijzigd door solidarnosc : 4 november 2008 om 19:57.
Oud 4 november 2008, 20:38   #147
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Het enigste probleem is dat de Franstaligen naar het schijnt een andere logica hanteren, wat dacht ik het argument was om uiteen te vallen.
Dat klopt, maar ik geef ook maar mijn mening als 'objectieve' buitenstaander.
Ik ken natuurlijk niet alle gevoeligheden, maar baseer me op wat ik lees en wat ik zie op de landkaart.
Natuurlijk lees ik minder vlot de Franstalige bronnen, maar de haat moet welhaast irrationeel groot zijn om de logische voordelen te kunnen ontzenuwen.

nogmaals, ik geef slechts mijn mening.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2008, 21:04   #148
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
Bij boedelscheiding, wat is taktisch voor de Vlamingen de beste optie: alleen de Brusselaars beslissen over hun lot of de 'hele Belgische natie'?
Over wat de beste optie zou zijn, daar kunnen we over discussiëren.
Maar als speurneus beweert dat het Brussels Hoofdstedelijk Gewest het recht heeft zijn eigen lot te bepalen, dat vergeet hij/zij het feit dat énkel Vlaanderen (Gewest en Gemeenschap), het Waals Gewest en de Franse Gemeenschap constitutieve autonomie heeft. Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest heeft dat (net zoals de Duitstalige Gemeenschap) niet. Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest heeft niet de bevoegdheid om haar eigen werking te organiseren.
Dus als men wil gaan beweren dat het de Brusselaars zijn, die over het lot van Brussel gaan beslissen, dan maakt speurneus de mensen iets wijs.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Constitutieve_autonomie

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
Ik denk het eerste.
Daar heb ik stevig mijn twijfels over. De band Wallonië-Brussel is in de realiteit veel minder hartelijk dan je zou denken.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina

Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 4 november 2008 om 21:06.
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2008, 21:06   #149
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Eigenlijk zouden we met Wallonië moeten onderhandelen om samen van Brussel af te scheiden. Een Vlaams-Waalse federatie met Brussel geïsoleerd als stadstaatje daar middenin.
Over mijn lijk.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Oud 4 november 2008, 21:24   #150
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De relatie Brussel Vlaanderen zal niet veel verschillen met dat van Vlaanderen ten opzichte van haar buurlanden met als verschil dat Brussel maar één buur heeft en Vlaanderen meerdere.
Dan stel ik voor dat je de sociaal-economische netwerken eens beter onder de loep neemt. En dan vooral de impact van economische centra (Randstad Holland, Vlaamse Ruit, de Samber-Maasvallei, Île-de-France, het Ruhrgebied,...) op hun respectievelijke hinterlanden. De studie van die structuren en netwerken levert een aantal interessante zaken op. Zoals het feit dat de Brussel in westelijke, noordelijke en oostelijke richting assen van sterke economische bedrijvigheid kent, richting Gent, Antwerpen, Mechelen, Leuven, etc... Maar om één of andere reden "sterft" dat Brussel uit in de Waals-Brabantse weilanden. Europa zomaar voorstellen als één homogene massa van huisjes, fabriekjes en winkeltjes, strookt niet met de reailiteit. Parijs is niet "zomaar" deel van de Île-de-France, Amsterdam en Rotterdam zijn niet "zomaar" toevallige plekjes in Randstad Holland. Ze zijn knopen van een regionaal economisch weefsel. Net zoals Brussel een knoop is binnen die Vlaamse Ruit.

Citaat:
Voor de rest maak je jezelf blaasjes wijs als je denkt dat Brussel ooit deel zal uitmaken van een onafhankelijk Vlaanderen.
De giftigheid en waarmee geschoten wordt en de haat vanuit franskiljone en militant belgicistische sferen, van zodra je een discussie wil voeren over Brussel als deel van de latere Vlaamse republiek, doet mij vermoeden dat het helemaal niet zo ondenkbaar is dat Brussel de hoofdstad zal vormen van een onafhankelijk Vlaanderen. De absolute onwil om tot een discussie te komen bewijst dat de schrik in die kringen er flink inzit, dat men zal eindigen in een Brussel, deel van de Vlaamse republiek.
Indien men er zeker van zou zijn dat Brussel zijn eigen weg zou opgaan, zouden ze immers geen reden hebben om een dergelijke haat te verspreiden. En dan zou men met een gerust hart de discussie aangaan. Quod non.

Citaat:
Zelfs mocht dat het geval zijn dan krijgen we een vergelijkbare situatie als in sommige randgemeenten waar een lokale verkozen democratische meerderheid zich geen iota zal aantrekken van wat Vlaanderen beslist waardoor Vlaanderen een hoofdstad heeft waarover ze misschien wel juridisch maar feitelijk geen enkel gezag heeft.
Zoals de drie kandidaat-burgemeesters in de Vlaamse rand?
Och ja... Veel meer dan puberale aanstellerij vind ik dat niet. Hebben die drie burgemeesters, ondanks de onvoorwaardelijke steun van de hele Franstalige politiek, de positie van Marino Keulen dan al gedurende één seconde aan het wankelen gebracht?
Oud 4 november 2008, 21:28   #151
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het enige probleem is dat de Franstaligen naar het schijnt een andere logica hanteren
Dat mag dan wel zo zijn, maar op welke manier gaat men dat afdwingen?
Vergeef mij, maar ik ben een marxist. En ik denk in termen van machtsverhoudingen. Steeds met de sociaal-economische context in het achterhoofd.
Oud 5 november 2008, 09:26   #152
k9

Standaard

Citaat:
Dan stel ik voor dat je de sociaal-economische netwerken eens beter onder de loep neemt. En dan vooral de impact van economische centra (Randstad Holland, Vlaamse Ruit, de Samber-Maasvallei, Île-de-France, het Ruhrgebied,...) op hun respectievelijke hinterlanden. De studie van die structuren en netwerken levert een aantal interessante zaken op. Zoals het feit dat de Brussel in westelijke, noordelijke en oostelijke richting assen van sterke economische bedrijvigheid kent, richting Gent, Antwerpen, Mechelen, Leuven, etc... Maar om één of andere reden "sterft" dat Brussel uit in de Waals-Brabantse weilanden.
Nee hoor ook waals brabant is een sterke economische pijler in belgie, samen met luxemburg de 2 rijkste in wallonie.

Citaat:
Net zoals Brussel een knoop is binnen die Vlaamse Ruit.
Niet echt , eerder een hoek aan die ruit. Gent is ook niet zo belangrijk. In vlaanderen heb je de economische as brussel antwerpen, in wallonie heb je brussel luxemburg.

Citaat:
De giftigheid en waarmee geschoten wordt en de haat vanuit franskiljone en militant belgicistische sferen, van zodra je een discussie wil voeren over Brussel als deel van de latere Vlaamse republiek, doet mij vermoeden dat het helemaal niet zo ondenkbaar is dat Brussel de hoofdstad zal vormen van een onafhankelijk Vlaanderen. De absolute onwil om tot een discussie te komen bewijst dat de schrik in die kringen er flink inzit, dat men zal eindigen in een Brussel, deel van de Vlaamse republiek.
Indien men er zeker van zou zijn dat Brussel zijn eigen weg zou opgaan, zouden ze immers geen reden hebben om een dergelijke haat te verspreiden. En dan zou men met een gerust hart de discussie aangaan. Quod non.
Ik kom uit brussel en nee hoor geen kans. Decenia van indoctrinatie hebben die kans grondig verpest, de vlaamse eisen ed samen met bepaalde vlaamse maatregelen nog meer .

Met genoeg tijd en PR zou je dat kunnen omkeren maar nu of binnen de 10 jaar zie ik dat niet gebeuren.
"Voice or no voice, the people can always be brought to the bidding of the leaders. That is easy. All you have to do is tell them they are being attacked, and denounce the pacifists for lack of patriotism and exposing the country to greater danger. It works the same in any country."

-Hermann Goering (1893 - 1946)
Commander-in-Chief of the Luftwaffe, President of the Reichstag, Prime Minister of Prussia and Hitler's designated successor

The second in command of the Third Reich
k9 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2008, 13:50   #153
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hebben die drie burgemeesters, ondanks de onvoorwaardelijke steun van de hele Franstalige politiek, de positie van Marino Keulen dan al gedurende één seconde aan het wankelen gebracht?
Ondanks de bezwaren van Keulen blijven die 3 Franstalige politicii gewoon het gezag uitoefenen in hun gemeenstes.
Zij voeren daar wellicht alle taken uit van de burgemester en iedereen zal hen aanspreken als monsieur le bourgemestre.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2008, 14:13   #154
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris

Stef Leeuwenhart's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door k9 Bekijk bericht

Niet echt , eerder een hoek aan die ruit. Gent is ook niet zo belangrijk. In vlaanderen heb je de economische as brussel antwerpen, in wallonie heb je brussel luxemburg.
Gent heeft een zeehaven en heel wat industrie is een naar Belgische normen grote stad en toeristisch zeer aantrekkelijk. De economische as Brussel-Luxemburg??
Stef Leeuwenhart is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2008, 14:19   #155
k9

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stef Leeuwenhart Bekijk bericht
Gent heeft een zeehaven en heel wat industrie is een naar Belgische normen grote stad en toeristisch zeer aantrekkelijk. De economische as Brussel-Luxemburg??
Gent is peanuts

http://www.trends.be/nl/4-1455-43659...-economie.html
"Voice or no voice, the people can always be brought to the bidding of the leaders. That is easy. All you have to do is tell them they are being attacked, and denounce the pacifists for lack of patriotism and exposing the country to greater danger. It works the same in any country."

-Hermann Goering (1893 - 1946)
Commander-in-Chief of the Luftwaffe, President of the Reichstag, Prime Minister of Prussia and Hitler's designated successor

The second in command of the Third Reich
k9 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2008, 14:22   #156
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat mag dan wel zo zijn, maar op welke manier gaat men dat afdwingen?
Vergeef mij, maar ik ben een marxist. En ik denk in termen van machtsverhoudingen. Steeds met de sociaal-economische context in het achterhoofd.
Brusselaars kunnen gewoon zeggen dat ze nog liever deel worden van Frankrijk dan van Vlaanderen en daar sta je dan samen met de Vlaamse KMO boerkes met uw "machtsverhoudingen". Binnen een nationale context heb je volledig gelijk maar als internationalist bekijk ik problemen niet louter binnen een nationale context.

Laatst gewijzigd door solidarnosc : 5 november 2008 om 14:24.
Oud 5 november 2008, 14:23   #157
Nyquist
Minister-President

Nyquist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Ondanks de bezwaren van Keulen blijven die 3 Franstalige politicii gewoon het gezag uitoefenen in hun gemeenstes.
Zij voeren daar wellicht alle taken uit van de burgemester en iedereen zal hen aanspreken als monsieur le bourgemestre.
Hopelijk niet in een officiele hoedangheid, dat zou illegaal zijn Maar ze zijn dan ook waarnemend burgemeester, he. Ten nadele van hun eigen gemeente overigens, die elk een schepen minder hebben dankzij hun koppigheid. De gouverneur heeft ook de macht hen uit hun functie te ontzetten, als zij zich opnieuw misdragen.

Het scenario van solidarnosc is niet zeer realistisch, imho.
Nyquist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2008, 14:27   #158
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nyquist Bekijk bericht
Hopelijk niet in een officiele hoedangheid, dat zou illegaal zijn Maar ze zijn dan ook waarnemend burgemeester, he. Ten nadele van hun eigen gemeente overigens, die elk een schepen minder hebben dankzij hun koppigheid. De gouverneur heeft ook de macht hen uit hun functie te ontzetten, als zij zich opnieuw misdragen.

Het scenario van solidarnosc is niet zeer realistisch, imho.
Het Servisch deel van Kosovo is formeel ook deel van Kosovo maar geen enkele Albanese politieagent, rechter laat staan politicus die er iets te zeggen heeft. In de goede oude dagen kon men militair nog uw gezag laten gelden maar dit lijkt vandaag de dag minder evident. Idem voor andere dwangmaatregelen. Wat ga je doen. Een deurwaarders sturen?
Oud 5 november 2008, 14:32   #159
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

De brusseleers kunnen kiezen voor Frankrijk ja. Na vijf jaar zullen ze het zich zwaar beklagen, want dan is Brussel een derde wereldstad geworden. Geen enkele hoofdstedelijke functie meer, noch van Vlaanderen, noch van Belgique of Europa, dus zakt de economie van die stad volledig in elkaar.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2008, 14:32   #160
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
En toch worden ze niet benoemd en iedereen weet het, wat de afgang compleet maakt

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be