Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 oktober 2008, 16:47   #141
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PollyCorrect Bekijk bericht
Er moet in je bedrijf ergens een affiche hangen met anti-pest info en wie het aanspreekpunt is. Normaal moet dat iemand buitenshuis zijn. Vaak is het echter de personeelsdienst

PS: In mijn bedrijf zijn DRIE lopende klachten (waarmee nix gebeurt, de mensen staan gewoon op ziekteverlof, maandenlang). En er zijn twee of drie ontslagbrieven verstuurd vanmorgen. Ben benieuwd wie het zijn. ZE HEBBEN DE MENSEN NIET EENS GESPROKEN, DIE KRIJGEN GEWOON THUIS HUN AANGETEKENDE BRIEF!!
Misschien spreekt men met die mensen niet vooraf omdat die anders 'ziek' worden zodat er geen opzeg kan betekend worden?
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2008, 16:52   #142
PollyCorrect
Perm. Vertegenwoordiger VN

PollyCorrect's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Chipie Bekijk bericht
Misschien spreekt men met die mensen niet vooraf omdat die anders 'ziek' worden zodat er geen opzeg kan betekend worden?
wat ben jij toch slim voor een gepeste baas!
PollyCorrect is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2008, 17:00   #143
luvali
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hommel Bekijk bericht
Wat is een mens nu met "profielen"?
die kunt ge gebruiken in de bouw.
luvali is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2008, 19:16   #144
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PollyCorrect Bekijk bericht
Bedankt Groentje, maar die info van pesterij op Ministeries daar heb ik niet veel aan.

Kijk, ik werk zelf in een klein bedrijf waar de directie IEDEREEN pest. Het is hun vorm van 'management'; iedereen kleineren, vernederen, bespotten. Maar de hoge bazen blijven, omdat het geld erg goed is. De dingen zijn soms een ietsje complexer, you know.
En inderdaad: ALLE karakters zijn er slachtoffer van, maakt niet uit hoe assertief of nederig of arrogant of slaafs. Maar iedereen is ongelukkig, en zoekt manieren om weg te geraken zonder te veel kleerscheuren.

Maar één ding heb ik wel geleerd: de pesterijwet is inderdaad een lachtertje. Wanneer het 'aanspreekpunt' tevens personeelsdirecteur is, dan beschermt die ten eerste de directie. En het intimidatiegedrag wordt weggewuifd als "slecht humeurtje van de baas, want hij kan toch zo aardig zijn."

Onwijs frustrerend.

Ik had deze draad geopend, voor mensen die eventueel ervaring ermee hebben, of ook hun hart willen luchten over dit soort situaties. Maar daarvoor is politics.be niet de juiste plaats. Geen probleem, ik heb ook andere mogelijkheden. Maar toch.

Verder is er, voor echt goeie informatie hierover, in de angelsaksische landen véél meer te krijgen, ze staan daar stukken verder hierin. De psychopathologie van de pathologische pester bijvoorbeeld is daar veel minder 'taboe' dan hier, waar men toch maar gniffelt over de 'loser' van de bende.

Kortom, kantoren zijn vaak psychisch toxische mestbalen, vooral wanneer er mensen werken die eigenlijk niet de sociale vaardigheden hebben om behalve met geld en regeltjes en materiaal, ook met MENSEN om te gaan. D�*�*r komt de ellende.
Ik had inmiddels al begrepen dat jij (en je collega's) het gevoel hadden het slachtoffer te zijn van een pestende baas.

Engels is nu eenmaal de taal der wetenschap, vandaar dat je er altijd meer over zal vinden dan als je opzoekt in het Nederlands.
Nuja, aan de literatuur over de mogelijke psychopathologie van de pester heb je weinig tenzij je op hem af durft stappen en hem durft confronteren met de feiten...
Blijf in ieder geval zeker niet mee zitten en laat je niet in een put duwen. Praat erover op z'n minst, met de collega's, met vrienden, een professional, ... en als het echt niet anders kan, is ander werk zoeken misschien een uitweg.
Maar je moet dan wel opletten hoe dat zit ivm werkloosheidsuitkeringen. Als je zelf je ontslag indient zonder geldige reden (ofzoiets?) kan je het recht hierop verliezen.

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 28 oktober 2008 om 19:20.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2008, 20:51   #145
Yves38
Parlementsvoorzitter

Standaard

Heb eerder toevallig mijne baas van de week eens goed 'gepest'. Bleek dat mijn gsm (effectief zonder mijn weten) op sms berichtjes was komen staan en elke minuut gedurende een uur lege sms'kes naar mijn baas (was toevallig de eerste in mijn adressenlijst wegens de eerste letter van zijn familienaam) stuurde.
Toen ik uiteindelijk mijn gsm uit mijn zakken haalde, merkte ik op dat hij op het scherm van de sms'en stond en ging ik terug naar het hoofdmenu. Nog geen 5 sec later mijn baas (en toekomstige ex-baas) nogal kwaad aan de lijn. Ik viel uit de lucht, maar moest heimelijk toch lachen, de dikke ....zak. Mooiste is nog dat hij de rekening zelf mag betalen...hehehe

Laatst gewijzigd door Yves38 : 28 oktober 2008 om 20:52.
Yves38 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2008, 21:14   #146
Chipie
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yves38 Bekijk bericht
Heb eerder toevallig mijne baas van de week eens goed 'gepest'. Bleek dat mijn gsm (effectief zonder mijn weten) op sms berichtjes was komen staan en elke minuut gedurende een uur lege sms'kes naar mijn baas (was toevallig de eerste in mijn adressenlijst wegens de eerste letter van zijn familienaam) stuurde.
Toen ik uiteindelijk mijn gsm uit mijn zakken haalde, merkte ik op dat hij op het scherm van de sms'en stond en ging ik terug naar het hoofdmenu. Nog geen 5 sec later mijn baas (en toekomstige ex-baas) nogal kwaad aan de lijn. Ik viel uit de lucht, maar moest heimelijk toch lachen, de dikke ....zak. Mooiste is nog dat hij de rekening zelf mag betalen...hehehe
Kunt U geen topic starten met tips om bazen eens extra goed te pesten...
Want die verdienen dat uiteraard allemaal...
En als het nog veel geld kost aan de firma zoveel te beter...
(er als U de vakbond ervan op de hoogte stelt zult U gegarandeerd fel in hun achting stijgen wat nooit slecht kan zijn)
Oud 28 oktober 2008, 21:38   #147
Yves38
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Kunt U geen topic starten met tips om bazen eens extra goed te pesten...
Want die verdienen dat uiteraard allemaal...
En als het nog veel geld kost aan de firma zoveel te beter...
(er als U de vakbond ervan op de hoogte stelt zult U gegarandeerd fel in hun achting stijgen wat nooit slecht kan zijn)
Ik hoop dat je goed gelezen hebt, want er stond toevallig en het was dus buiten mijn medeweten. Kan de facto niet als pesten gecatalogeerd worden aangezien pesten bewust is.

Dit gezegd zijnde, eind van de week ben ik er weg.
Oud 28 oktober 2008, 22:02   #148
Chipie
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yves38 Bekijk bericht
Ik hoop dat je goed gelezen hebt, want er stond toevallig en het was dus buiten mijn medeweten. Kan de facto niet als pesten gecatalogeerd worden aangezien pesten bewust is.

Dit gezegd zijnde, eind van de week ben ik er weg.

Het zal er (misschien) feest zijn...
Oud 28 oktober 2008, 22:10   #149
De_Laatste_Belg
Minister

De_Laatste_Belg's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kijk, ik werk zelf in een klein bedrijf waar de directie IEDEREEN pest. Het is hun vorm van 'management'; iedereen kleineren, vernederen, bespotten. Maar de hoge bazen blijven, omdat het geld erg goed is. De dingen zijn soms een ietsje complexer, you know.
En inderdaad: ALLE karakters zijn er slachtoffer van, maakt niet uit hoe assertief of nederig of arrogant of slaafs. Maar iedereen is ongelukkig, en zoekt manieren om weg te geraken zonder te veel kleerscheuren.
Staat jouw bedrijf te koop ? Is het altijd zo geweest ? Ik bedoel. Laat mij een vorm van pesten in 't midden gooien.

Toen mijn oude bazen hun bedrijf voor veel geld aan de concurrentie verkochten kwam ik ineens in een ander bedrijf terecht, met een andere aanpak. De aanpak verschoof van klantgericht naar bedrijfsgericht. Sommigen namen ontslag. Ik werkte toen meer dan 10 jaar voor 't bedrijf. Ik had dus snel uitgerekend hoeveel 'ontslagpremie' ik zou trekken. Mijn loon (loonsverhoging net voor de verkoop zelfs) en extras waren voor de nieuwe bedrijfscultuur te hoog. Het pesten begon al vlug. Ik heb dat altijd onthaalt met een bulderlach. Zo van: Leg het er niet zo dik op, jullie zijn vooral grappig. Tegelijk liet ik hun weten dat ik niet uitkeek naar ander werk. (wetende dat ik omwille van de premie niet eens direct werk nodig had). Dat heeft zo een 3 hilarische maanden geduurd. Dan heb ik mijn ontslag en de volledige premie gekregen. Daarna heb ik mezelf op 3 maanden onbetaald verlof getrakteerd. Als men je wil wegpesten, zodat jij ontslag neemt, opdat zij zich de kosten kunnen besparen, dan sta jij daar toch in de sterkste positie.

Dat pesten in jouw 'case', hoe gebeurd dat effectief ?
Oud 29 oktober 2008, 08:59   #150
Yves38
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:

Het zal er (misschien) feest zijn...
Hehe, ge werkt er misschien. Enfin, het is bij mij ook feest.
Oud 29 oktober 2008, 09:10   #151
Yves38
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De_Laatste_Belg Bekijk bericht
Staat jouw bedrijf te koop ? Is het altijd zo geweest ? Ik bedoel. Laat mij een vorm van pesten in 't midden gooien.

Toen mijn oude bazen hun bedrijf voor veel geld aan de concurrentie verkochten kwam ik ineens in een ander bedrijf terecht, met een andere aanpak. De aanpak verschoof van klantgericht naar bedrijfsgericht. Sommigen namen ontslag. Ik werkte toen meer dan 10 jaar voor 't bedrijf. Ik had dus snel uitgerekend hoeveel 'ontslagpremie' ik zou trekken. Mijn loon (loonsverhoging net voor de verkoop zelfs) en extras waren voor de nieuwe bedrijfscultuur te hoog. Het pesten begon al vlug. Ik heb dat altijd onthaalt met een bulderlach. Zo van: Leg het er niet zo dik op, jullie zijn vooral grappig. Tegelijk liet ik hun weten dat ik niet uitkeek naar ander werk. (wetende dat ik omwille van de premie niet eens direct werk nodig had). Dat heeft zo een 3 hilarische maanden geduurd. Dan heb ik mijn ontslag en de volledige premie gekregen. Daarna heb ik mezelf op 3 maanden onbetaald verlof getrakteerd. Als men je wil wegpesten, zodat jij ontslag neemt, opdat zij zich de kosten kunnen besparen, dan sta jij daar toch in de sterkste positie.

Dat was bij mij ook de reden. Als ze het na 3 maanden al opgeven heb je geluk gehad. Bij mij duurde het al 1,5 jaar en nog niets. Mijn gezondheid was meer waard. In theorie heb je gelijk natuurlijk. Pas op, ik ben niet zondermeer gegaan.
Oud 29 oktober 2008, 11:40   #152
PollyCorrect

PollyCorrect's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Dat is goed gespeeld, Laatste.

Dat pesten ga ik hier niet in details uit de doekskens doen, maar noem het gerust autoritaire intimidatie op elk niveau. Alle werknemers worden constant bespot, het werk is niet goed, "Waarom heb je dit gedaan, ik heb toch gezegd dat..." of anders: "Waarom heb je dit NIET gedaan, ik had toch gevraagd om..." = voortdurend aan de intelligentie van iedereen twijfelen. Kwaadspreken over alle medewerkers. Plus constante dreiging ontslagen te worden, ook tegenover IEDEREEN, dus ik neem het niet persoonlijk (zie mijn signatuur).
PollyCorrect is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2008, 11:46   #153
Bart.L
Vreemdeling

Bart.L's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Waarom zouden nu juist mensen andere mensen willen pesten,is dat dan eerder een ziekte soms
Wie kent hier het anwoord op
Bij ons op het werk worden altijd de zwakkeren gepest.

Mvg.
Bart.L is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2008, 11:59   #154
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bart.L Bekijk bericht

Mvg.
De sterkeren pesten, is nogal moeilijk hé
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2008, 12:06   #155
Bart.L
Vreemdeling

Bart.L's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
De sterkeren pesten, is nogal moeilijk hé
Moeilijk gaat ook!

Mvg.
Bart.L is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2008, 12:21   #156
Nelle
Eur. Commissievoorzitter

Nelle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Mvg.
Het ging hier vooral over een baas die een beetje zijn werknemers terroriseert...oké, je kunt ook zeggen dat werknemers "zwakker" zijn dan de werkgever...maar ik denk dat jij een andere invulling bedoelt met de "zwakkeren"...
Oud 29 oktober 2008, 12:27   #157
De_Laatste_Belg
Minister

De_Laatste_Belg's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat pesten ga ik hier niet in details uit de doekskens doen, maar noem het gerust autoritaire intimidatie op elk niveau. Alle werknemers worden constant bespot, het werk is niet goed, "Waarom heb je dit gedaan, ik heb toch gezegd dat..." of anders: "Waarom heb je dit NIET gedaan, ik had toch gevraagd om..." = voortdurend aan de intelligentie van iedereen twijfelen. Kwaadspreken over alle medewerkers. Plus constante dreiging ontslagen te worden, ook tegenover IEDEREEN, dus ik neem het niet persoonlijk (zie mijn signatuur).
Lijkt er meer op dat je een baas hebt met 'autoriteits' problemen. En eentje die zijn frustaties afreageert. Dan eentje die doelbewust pest. De anderen in 't kader 'apen gewoon na'. Ik denk niet dat jij bang bent voor ontslag. En als je ontslagen wordt, dan heb je daar eigenlijk alleen maar voordelen bij. In de veronderstelling dat je in een meer zuivere werkomgeving terecht komt. Ik heb de indruk dat jij ook het pesterige kan wegwuiven. Dus al bij al sta jij in een sterke positie. (words can't bring you down, you are beatyfull... )Nu enkel nog de humor in de 'pesterijen' naar boven halen en dat ook tonen naar je medemens.

En. Eigenlijk 't belangrijkste. Als je thuis komt en je slaat de deur dicht, dan zou je ook alle gedachten aan 't werk moeten dichtslaan. Dat is één week een mentale oefening, en dan ben je 't meester. Want zie, de meeste mensen gaan niet ten onder aan het pesten op zich. Zij gaan ten onder wanneer zij 't ongenoegen ook buiten 't werk uitdragen en daardoor hun 'andere omgeving' besmetten. Na een tijdje heb je dan niks meer over.

Mijn excuses indien ik jouw 'tips' gaf die je eigenlijk niet nodig hebt.
Oud 29 oktober 2008, 12:45   #158
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:

Mvg.
Pesten is een teken van zwakheid, van de pester.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2008, 12:45   #159
Tavek
Banneling

Standaard

Mensen : wees eens minder de brave vlaming (sorry, vlamingen zijn nu eenmaal onderdanig van aard) en trek uw bek open en maak uw baas/de pester duidelijk dat het u niet aanstaat, en dat em moet ophoepelen want ge wilt uw werk doen.

Klaar.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2008, 12:54   #160
kamiel spieces
Minister

kamiel spieces's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Lijkt er meer op dat je een baas hebt met 'autoriteits' problemen. En eentje die zijn frustaties afreageert. Dan eentje die doelbewust pest. De anderen in 't kader 'apen gewoon na'. Ik denk niet dat jij bang bent voor ontslag. En als je ontslagen wordt, dan heb je daar eigenlijk alleen maar voordelen bij. In de veronderstelling dat je in een meer zuivere werkomgeving terecht komt. Ik heb de indruk dat jij ook het pesterige kan wegwuiven. Dus al bij al sta jij in een sterke positie. (words can't bring you down, you are beatyfull... )Nu enkel nog de humor in de 'pesterijen' naar boven halen en dat ook tonen naar je medemens.

En. Eigenlijk 't belangrijkste. Als je thuis komt en je slaat de deur dicht, dan zou je ook alle gedachten aan 't werk moeten dichtslaan. Dat is één week een mentale oefening, en dan ben je 't meester. Want zie, de meeste mensen gaan niet ten onder aan het pesten op zich. Zij gaan ten onder wanneer zij 't ongenoegen ook buiten 't werk uitdragen en daardoor hun 'andere omgeving' besmetten. Na een tijdje heb je dan niks meer over.

Mijn excuses indien ik jouw 'tips' gaf die je eigenlijk niet nodig hebt.
Mooi geformuleerd moet ik zeggen en een goede raad voor allen die gepest worden.
kamiel spieces is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be