Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Bent u voor of tegen een rookverbod in cafés?
Voor. 57 42,22%
Tegen. 78 57,78%
Aantal stemmers: 135. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 28 oktober 2008, 14:05   #141
Another Jack
Banneling

Standaard

De cafébaas en enkel hij zou mogen bepalen wat wel en niet kan in zijn zaak.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2008, 14:08   #142
Jukes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LastMohican Bekijk bericht
Een cafe zonder doemp is gewoon niet gezellig. Ook kan je als niet-roker moeilijk begrijpen dat er een zeer sterk verband is tussen alcohol en de drang naar een sigaret.
Wat een onzin! Ik kapte me vroeger ieder weekend vol bier en nooit heb ik daarna de behoefte gevoeld om een stinkstok op te steken. Ik heb ook nooit de gezelligheid van een zere keel, een stinkende adem, dito kleding, geirriteerde ogen en slijmvliezen ingezien.

Het rookvrij café waar ik toevallig binnenstapte dit weekend zat niet alleen eivol, er was ook een heel gezellige toog, met zowel jonge als oudere klanten. En er werd overwegend bier gedronken. Zonder doemp,maar met smaak.
Oud 28 oktober 2008, 14:13   #143
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Patsy, Jukes & Co....

Fijn. Begin maar al allemaal te sparen om extra taksen en accijnzen te betalen op zowat alles eens roken overal verboden is en de rokers noodgedwongen stoppen.
  • De staat krijgt een pak accijnzen minder binnen
  • De ex-rokers trekken langer pensioen vermits ze niet meer vroeger van de kanker doodvallen
  • De ex-rokers staan langer op de ziekenkas terwijl ze trager dan vroeger aftakelen

Een cafe zonder doemp is gewoon niet gezellig. Ook kan je als niet-roker moeilijk begrijpen dat er een zeer sterk verband is tussen alcohol en de drang naar een sigaret. Ik ben zelf gelegenheidsroker. Meestal rook ik dus niet, maar na een paar pinten kan dat verdorie goed doen !

Als je dus de sigaret op cafe verbiedt, ga je enkel nog een bende saaie theedrinkende krantenlezers op je cafe hebben. Al de rokers blijven immers liever weg, en laat het grootste deel van de cafebezoekers nu toch toevallig rokers zijn. (Geen bron, enkel heel veel veldonderzoek )
Heel cynisch argument mijn beste.

Maar waardeloos, aangezien we menselijk leed (want dat zijn de gevolgen van roken wel) niet mogen uitdrukken in financieel voordeel.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2008, 14:13   #144
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
De cafébaas en enkel hij zou mogen bepalen wat wel en niet kan in zijn zaak.
De cafebaas heeft zich te houden aan de wet.
Oud 28 oktober 2008, 14:18   #145
netslet
Minister-President

netslet's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Maar waardeloos, aangezien we menselijk leed (want dat zijn de gevolgen van roken wel) niet mogen uitdrukken in financieel voordeel.
Nu even los van deze discussie, waarom zou menselijk leed niet mogen uitgedrukt worden in een financieel voordeel?

Mag dan pakweg een jumper in een kerncentrale geen financieel voordeel vragen omwille van het extra menselijk leed (radioactieve straling) dat bij die job hoort?
Oud 28 oktober 2008, 14:28   #146
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
De cafebaas heeft zich te houden aan de wet.
En voorlopig belet hem geen enkele wet het roken te weren in zijn café.
Oud 28 oktober 2008, 14:46   #147
Jukes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Spijitg genoeg echter zijn cafébazen dikwijls zelf verstokte rokers en zijn ze dus niet geneigd om die verstandige beslissing zelf te nemen.
Oud 28 oktober 2008, 14:47   #148
nun
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jukes Bekijk bericht
Spijitg genoeg echter zijn cafébazen dikwijls zelf verstokte rokers en zijn ze dus niet geneigd om die verstandige beslissing zelf te nemen.
Das nu eenmaal vrijheid om zelf te beslissen. Dat betekent ook de vrijheid om dingen te beslissen waar jij niet meer akkoord bent. Niet echte vrijheid als je alleen maar mag doen wat anderen verstandig vinden.
nun is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2008, 14:57   #149
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jukes Bekijk bericht
Dat is hun recht.
Oud 28 oktober 2008, 14:59   #150
Jukes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Dat is hun recht.
niet voor lang meer... openbare gelegenheden worden rookvrij, dat is niet meer tegen te houden, en gelukkig maar. In de States is het al 15 jaar zo.
Oud 28 oktober 2008, 14:59   #151
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Het is goed dat er in dat zinnetje voorlopig staat.

Want het algehele rookverbod voor plaatsen waar mensen werken (en ja dat is dus ook horeca) komt er aan.
Oud 28 oktober 2008, 15:01   #152
Jukes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nun Bekijk bericht
Das nu eenmaal vrijheid om zelf te beslissen. Dat betekent ook de vrijheid om dingen te beslissen waar jij niet meer akkoord bent. Niet echte vrijheid als je alleen maar mag doen wat anderen verstandig vinden.
Mochten er voldoende intelligente cafébazen zijn die hun zaak rookvrij maken, dan was het inderdaad niet nodig dat de staat betuttelend zou tussenkomen. Net zo goed zou het niet nodig zijn snelheidsbeperkingen op te leggen als iedereen een beetje kon autorijden. Maar dat is nu eenaal niet het geval. Ik kan de rookvrije café's in mijn omgeving op één hand tellen...
Oud 28 oktober 2008, 15:03   #153
RodeLantaarn
Minister

RodeLantaarn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is goed dat er in dat zinnetje voorlopig staat.

Want het algehele rookverbod voor plaatsen waar mensen werken (en ja dat is dus ook horeca) komt er aan.
Ach, komaan zeg. Ik ga niet op café om daar een colaatje of een watertje te gaan drinken. Een pint met een sigaret is onlosmakelijk verbonden met het concept 'café' zoals wij dat gekend hebben. Zeker als je onze biercultuur bekijkt. Dat willen beletten betekent de ondergang van de 'volkskroeg'. Het ruikt trouwens sterk naar inperking van de individuele vrijheid, zoals meer en meer het geval is in de samenleving. Straks mag je niet eens meer paarse sokken dragen. T'is ver gekomen.

Laatst gewijzigd door RodeLantaarn : 28 oktober 2008 om 15:04.
RodeLantaarn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2008, 15:34   #154
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door RodeLantaarn Bekijk bericht
Ach, komaan zeg. Ik ga niet op café om daar een colaatje of een watertje te gaan drinken. Een pint met een sigaret is onlosmakelijk verbonden met het concept 'café' zoals wij dat gekend hebben. Zeker als je onze biercultuur bekijkt. Dat willen beletten betekent de ondergang van de 'volkskroeg'. Het ruikt trouwens sterk naar inperking van de individuele vrijheid, zoals meer en meer het geval is in de samenleving. Straks mag je niet eens meer paarse sokken dragen. T'is ver gekomen.
Ik ga naar het cafe voor een lekker drankje en wat bij te praten met mijn kameraden.

Niet om andermans rook op te snuiven. Nu gaat u zeggen: u kunt toch ook thuis zitten en bijpraten ? Wel, keer de rollen eens om, u kan toch ook thuis roken ?
Oud 28 oktober 2008, 15:35   #155
Tavek
Banneling

Standaard

Overigens hoeveel van de pro roker gevallen hier hebben daadwerkelijk al eens rookvrije horeca bezocht ? NL ? NY ? Californie ?
Oud 28 oktober 2008, 15:36   #156
LastMohican
Banneling

Standaard

Als ze alles zouden verbieden wat ik storend vind...
LastMohican is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2008, 15:37   #157
LastMohican
Banneling

Standaard

Citaat:
Overigens hoeveel van de pro roker gevallen hier hebben daadwerkelijk al eens rookvrije horeca bezocht ? NL ? NY ? Californie ?
Ik. In CA, NC, TX, FL,...

Vond het er een pak minder gezellig als in onze "ongezonde" donkere kroegen.
LastMohican is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2008, 15:42   #158
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik. In CA, NC, TX, FL,...

Vond het er een pak minder gezellig als in onze "ongezonde" donkere kroegen.
Wel ik nodig u uit om eens op een zaterdag avond maastricht in te trekken en meer bepaalde de typische uitgaanszaken te bezoeken.

Daar was ik laatst nog en het enigste verschil met voorheen was de zuivere lucht. En de kleding die niet meer stinkt als ge thuiskomt, en dus niet meer de was in moet.
Oud 28 oktober 2008, 15:43   #159
Tavek
Banneling

Standaard

Overigens zijn de rokers onder mijn kameraden zelf voorstander van het verbod : dan ga ik maar buiten eentje roken, maar het is wel fijn dat uw kleding niet meer kompleet doordrenkt is van de tabaksgeur....
Oud 28 oktober 2008, 15:53   #160
moser
Europees Commissaris

moser's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door RodeLantaarn Bekijk bericht
Het verschil is dat mijn gezondheid niet achteruit gaat van het feit dat jij paarse sokken draagt. Net zomin dat het geval is wanneer iemand in mijn buurt een blikje bier staat te drinken of een vettige hamburger naar binnen speelt. Maar als iemand pal naast mij een sigaret opsteekt, dan beinvloedt ie op negatieve wijze mijn gezondheid voor een vrij triviale reden (namelijk zijn eigen rookgenot).

Het is dus helemaal niet het inperken van de individuele vrijheid, het is het vergroten van de vrijheid van de niet-rokers die nu eindelijk overal kunnen komen. De vrijheid van de niet-roker dient in principe zelfs groter te zijn dan die van de roker want de roker is degene die de keuze gemaakt heeft om te roken. De niet-roker gebruikt gewoon zijn longen waar ze voor bestemd zijn en dient dus helemaal niet gestraft te worden omdat iemand anders wat gif wil komen uitblazen in ruimtes waar anderen ook moeten ademen. De vrijheid van de roker blijft overigens ook bestaan. Wanneer er geen mensen in de buurt zijn die schade kunnen ondervinden van zijn gedrag, dan kan ie zoveel sigaretten per dag oproken als ie zin in heeft.
moser is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:46.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be