![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
Bekijk resultaten enquête: W�*�*rom viel Bush feitelijk Irak aan? | |||
Wraak voor 9/11/2001? |
![]() ![]() ![]() |
3 | 6,12% |
de WMD? |
![]() ![]() ![]() |
1 | 2,04% |
Om vrede te brengen |
![]() ![]() ![]() |
6 | 12,24% |
de verspreiding vh democratisch ideaal? |
![]() ![]() ![]() |
7 | 14,29% |
Oliebelang(Amerikaanse voet aan de grond in het MO) |
![]() ![]() ![]() |
32 | 65,31% |
Aantal stemmers: 49. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#141 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#142 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En nog steeds geen enkele anti US activist hier die een effectief bewijs kan geven wat de US nu doet of heeft gedaan om te kunnen zeggen dat ze het enkel voor de olie deden.
![]() Er moet toch iets zijn é zoniet zwijg dan é. |
![]() |
![]() |
![]() |
#143 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
2. Supermacht Amerika heeft z'n beste tijd gehad. 3. De Verenigde Naties is wat we er zélf van maken 4. Dictators kunnen multilateraal verwijderd worden via internationaal recht én een wereldregering. 5. Militaire macht is irrelevant (het verhaal van de olifant en het porselein) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#144 | |||||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Misschien heeft u gelijk dat wij NU géén directe militaire dreiging ondervinden. Maar plaats ons paradijs en onze vrede van de laatste 50 jaar in een historisch kader en we staan nergens om onze rechtstaat etc te verdedigen.... Daar sta je dan met al je recht... Het is niet omdat de dreiging nu van terrorisme komt dat militaire macht niets (meer) voorstelt, maar dit terzijde.
![]() |
![]() |
#145 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Straddle, zonder het grote gelijk te willen bewijzen.
Militaire macht is irrelevant : in tijden van MAD (Multilateral Assured Destruction) stelt militaire macht niets meer voor, want je kunt er niet mee buitenkomen. De tegenpartij ligt immers op de loer met even destructieve middelen. Logischerwijs betekent dit het einde van de ‘soevereine natie’. Want op wat heeft uw soevereiniteit nog betrekking als ge als natie de andere natie niet meer kunt aanvallen, wetende dat dit zelfvernietiging betekent. Internationaal recht én een wereldregering : zullen het vacuüm opvangen dat de ‘soevereine natie’ achter zich laat. Gebaseerd op de scheiding der machten en ‘the rule of law’, universele waarden. De macht is aan de machteloze : de waarden van de welvaartstaat dienen universeel ingang te vinden. In tijden waar de vernietigingskracht van het individu toeneemt hebben we er als samenleving alle belang bij om ieder individu dat er deel van uitmaakt tevreden en gezond te houden, al was het maar uit eigenbelang. Supermacht Amerika heeft haar beste tijd gehad : dit is evident, het volgt uit het voorgaande. De VN is wat we er zélf van maken : eveneens evident. |
![]() |
![]() |
![]() |
#146 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
En dat de VS hun beste tijd gehad hebben? Komaan zeg, ze zijn nog nooit zo dominant geweest. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#147 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#148 | ||
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#149 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#150 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik verval in herhaling maarja de topic ging er dan ook over hé. 65 % beweerd dat het enkel om olie te doen was. Is er nu niemand van deze 65% die hier een bewijs of feit van kan op tafel leggen? Hoelang is deze topic eral? En hoelang wacht ik er nu al op?
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#151 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Olie heeft maar in 1 berekening meegespeeld: de kosten voor de heropbouw van Irak zouden moeten worden gefinancierd met Iraakse olie. Slim bekeken van de Amerikanen: je geeft de Amerikaanse wapenindustrie werk door Irak kapot te schieten, en vervolgens de Amerikaanse bouwsector door het weer op te bouwen op kosten van de Irakezen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#152 | ||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
De VSA dominantie was het grootst tussen 1945 en 1955 toen de VSA gedurende enige tijd absoluut het monopolie had op kernwapens , ze de grootste economie had en de snelst groeiende economie . Vanaf de jaren 50 wordt aan het VSA-overwicht geknabbeld door de W-EU-landen die , door steun van de VSA in de jaren 50 in ijltempo hun economie hebben heropgebouwd en deze de snelst groeiende economie wordt .(de VSA had deze steun enkel verstrekt uit angst dat in deze landen communistische regimes zouden aan de macht komen of de S.U. een ival zou doen [wat een puur waanidee is maar dit terzijde]) De militaire en politiek dominantie van de VSA is dan al sterk terug gelopen ; de Sovjet Unie bezit ook kernwapens en met de komst van de Chinese volksrepubliek leeft een derde van de wereldbevolking onder een communistisch regime . De West-Europeanen stellen zich steeds meer autonoom op , binnen de verdragorganisaties , in de wetenschap dat zij in een eventueel VSA-USSR-conflict in de vuurlinie zouden komen te liggen . Vanaf de jaren 60 breidt de SU zijn invloed uit in het Oosten , bereidt de Japanse economie de VSA economie nu ook en zijn ook China , het VK en Frankrijk officieel in bezit van kernwapens . Voorwaar , wat een dominantie . In de jaren 70 en 80 vertraagt de VSA economie , is de Europese en Japanese concurentie al op kruissnelheid en is het militaire overwicht in het Verre Oosten voor de VSA teruggebracht tot Japan en Zuid Korea en een paar kleinere staten in Achter Indië . China is de dominante macht op militair vlak . (en begint op economisch vlak ook snel te ontwikkelen) [waarom denkt u anders dat de VSA vanaf de jaren 70 toch toenadering zoeken tot de Chinezen . Omdat ze weten dat ze ze nooit zouden aankunnen] Vietnam is de laatste grote VSA oorlog die het land zelf kan dragen . Het komt er leeg en chaotisch uit . De Vietnam-kater is iets wat hen nu nog achtervolgt . In de jaren 80 is het verval compleet ; de economie gaat sterk achteruit en op militair vlak is de VSA ook niet zo sterk meer . De Golfoorlog wordt bekostigd door het Midden Oosten , de VSA kunnen deze lasten niet meer alleen dragen (één van de redenen ook waarom ze een brede coalitie uitbouwden voor ze Irak binnenvielen .Het bood hen veel meer zekerheid) In de jaren 90 wordt de VSA economie sterk beconcurreerd door het Verre oosten en de veel stabielere economie van Europa . Conclusie ; anno 2004 is van het militaire , politieke en economische overwicht , of dominantie van de VSA niet veel meer over . Ze dienen met een pak regionale grootmachten rekening te houden en met een vierde van de bevolking dat onder de armoedegrens leeft zou ik toch niet zeggen dat ze economisch ook nog de dominantste zijn . Als je meer wil weten over deze fantastische evolutie kan ik u : Een eeuw van Uitersten – De twintigste eeuw 1914-1991 van Eric Hobsbawm aanraden . Verder misschien nog dit : de VSA lijken misschien dominant omdat ze over troepen inzetten maar dit toont tevens hun zwakte . Ze kunnen niet meer door te dreigen hun gedacht doordrijven , hun dominante positie is niet meer vanzelfsprekend , wat hen ertoe brengt deze te willen versterken en dit doen ze , bij gebrek aan andere middelen (alweer een teken van zwakte) door militaire acties . Die ze dan niet eens tot een goed einde kunnen brengen . Zoiets is tekenend voor alle grootmachten die op hun laatste benen lopen . Kijk maar naar Rome , het Britse imperium en anderen . Eens ze denken te moeten overgaan tot oorlogen om hun dominante positie te behouden of te herstellen , dan is het al te laat en zijn ze al lang niet meer de dominante . Maar als u wil blijven geloven dat de VSA de dominantste zijn , dan is dat uw zaak en doet u maar . We leven tenslotte in een 'vrij' land
EENDRACHT MAAKT MACHT * EINIGKEIT MACHT STARK * L'UNION FAIT LA FORCE - Sport, Opium van en voor het Volk - Even ter herrinering: de meerderheid in een democratie is 50+1 op 100. Het VB haalt in VL ongeveer 25 op 100 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#153 |
|
![]() Ja, men is nu al 3 decennia de achteruitgang van de VS aan het voorspellen (herinner u Paul Kennedy) en sindsdien is de internationale invloed en macht van de VS alleen maar toegenomen. Als historicus moet ik u ook zeggen dat uw lezing van de geschiedenis van de laatste 50 jaar wel bijzonder eigenaardig is.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#154 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
En even terzijde ; het toevoegen van 'als historicus' maakt onder geen beding indruk . Ik heb al veel 'historicussen' gezien die de meest absurde ideeen hadden en achteraf totaal verkeerd bleken te zijn .
EENDRACHT MAAKT MACHT * EINIGKEIT MACHT STARK * L'UNION FAIT LA FORCE - Sport, Opium van en voor het Volk - Even ter herrinering: de meerderheid in een democratie is 50+1 op 100. Het VB haalt in VL ongeveer 25 op 100 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#155 |
Vreemdeling
|
![]() Of de macht wel of niet toegenomen is, is naast de kwestie.
Wat blijkt is dat ze wel degelijk ernaar streven om in bepaalde gebieden macht te verkrijgen. En hier wrikt het schoentje. De vraagstelling laat jou niet veel keuze. Er schuilt een waarheid in de eerste optie maar dan halverwege erin. De aanleiding van de oorlog in Iraq was niets meer dan een streven naar stabiliteit, een voet aan de grond hebben, in het Midden-Oosten. Een gevolg daarvan kan eventueel een ietwat gematigde prijs per barrel zijn maar dit was zeker de aanleiding van heel deze tragedie niet. Ik zou mezelf niet zijn als ik dit niet kon staven dus ik verwijs naar verscheidene publicaties van een "drukkingsgroep" of "denktank" met erin zetelend de halve huidige Amerikaanse administratie de zogenaamde PNAC. Zie dus http://www.newamericancentury.org/Re...asDefenses.pdf voor het welbekende document "RAD"(in PDF) en dit artikel is ook wel informatief http://www.informationclearinghouse....rticle2319.htm het gaat dieper inop de in deze thread gestelde vraag. Het PNAC is echt, het is geen complot zoals sommige ongeiformeerden wel eens willen beweren en het is zelfs tot mijn grote blijdschap een paar dagen nog in het nieuws gekomen zoals jullie misschien wel weten omdat er in onze hoofdstad een "tribunaal" is opgestart om de PNAC op het matje te leggen. Zie http://www.brusselstribunal.org/ voor meer informatie. Groetjes
![]() |
#156 | |||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#157 | |
|
![]() Citaat:
En wat dat historicus-zijn betreft, ik vermelde het vooral omdat je met Hobsbawm's zwakste werk begon te schermen. Heb je Hobsbawm eigenlijk ooit ontmoet? Ik kan u verzekeren dat zijn "Age of Extremes" enkel een snelle "cash cow" was om wat geld te verdienen aan het naderende millenium. Het is er jammer genoeg aan te merken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#158 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#159 | ||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]() En ik denk dat binnen de global-strategy van de VSA en haar drang naar dominantie , de wetenschappelijke dominantie niet echt het belangrijkste is dat ze zoekt . Toch zeker niet onder de Bush-legislatuur . Tja , ik zou toch graag ook nog vermelden dat Hobsbawm's werk wel behoort tot standaard literatuur voor geschiedenisstudenten aan de UG .En terwijl het zijn "zwakste" werk zou zijn . ![]() Ik heb zijn Korte 20ste eeuw dan ook gelezen dankzij een neef van me die dat werk daar moest lezen voor zijn studie . En feit is ook dat het werk ook breekt met de typische Westers-kapitalistische traditie (Hobsbwawn is inderdaad ooit nog marxist geweest ,wat niet populair is bij wat Liberale Westerse wetenschappers) en daardoor best vaak al afgekraakt is door andere vorsers . Wat echter niet de waarde van het werk ondergraaft . Au contraire , het zorgt voor de discussie .
||
![]() |
![]() |
![]() |
#160 | |
|
![]() Citaat:
![]() |