Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 april 2004, 15:22   #141
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes
Anderzijds spreken 100 Chinezen Esperanto, en 100 miloen Engels.
Droom verder, beste vriend!
Ga maar eens heel alleen met uw rugzakje op reis door China. Dan zult u onmiddellijk merken hoe goed die 100 miljoen Chinezen Engels kunnen!
...en u afvragen waar die 100 esperantisten blijven.
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2004, 15:26   #142
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waar is dat schamper gedoe goed voor?

Wie niets over Esperanto weet, doet er best aan een toontje lager te zingen. Wie deel uitmaakt van de Esperantobeweging, kan probleemloos door China reizen en op zijn tocht kennis maken met de plaatselijke Esperantogroepen. Door de code die er onder Esperantisten heerst, wordt u dan meestal nog eens gratis onderdak gegeven.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2004, 15:54   #143
luc broes

Standaard

Citaat:
Citaat:
Waar is dat schamper gedoe goed voor?
Wie niets over Esperanto weet, doet er best aan een toontje lager te zingen. Wie deel uitmaakt van de Esperantobeweging, kan probleemloos door China reizen en op zijn tocht kennis maken met de plaatselijke Esperantogroepen. Door de code die er onder Esperantisten heerst, wordt u dan meestal nog eens gratis onderdak gegeven.
Ik weet wel iets over China en Chinezen. Ik heb anderhalf jaar in Shanghai gewerkt en nooit over Esperanto gehoord.
Wel kan men er probleemloos reizen, de grote hotels en bedrijven bezoeken als men Engels kent.
Dat was ook zo in talloze andere landen waar ik verbleef.
Oud 11 april 2004, 16:04   #144
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik weet wel iets over China en Chinezen. Ik heb anderhalf jaar in Shanghai gewerkt en nooit over Esperanto gehoord.
Wel kan men er probleemloos reizen, de grote hotels en bedrijven bezoeken als men Engels kent.
De ervaringen van een goede vriend van mij die door het noorden van China reisde (meer bepaald in de omgeving van Dalian) waren totaal anders.

Natuurlijk kunt u bij de grote hotels en bedrijven terecht. Maar was er niet sprake van 100 miljoen Chinezen die Engels zouden kunnen? Ga maar eens buiten die grote hotels en bedrijven... Dan zult u met lege handen staan wanneer u alleen maar Engels kunt.

En natuurlijk is Esperanto niet zo verspreid. Me dunkt dat dit toch geen punt van discussie was. Alleen is het zo dat wie Esperanto spreekt en op de hoogte is van het reilen en zeilen in de Esperantobeweging, moeiteloos door de landen kan reizen: hij wordt opgevangen door mensen ter plaatse die Esperanto spreken, die hem zullen helpen, desnoods ook gratis onderdak geven (of tegen een heel schappelijk prijsje). Heel wat anders dan reizen van hotel naar hotel en overal opgevangen worden door mensen die in de toeristische sector werken.
Oud 11 april 2004, 16:34   #145
Eric Verhulst
Schepen

Eric Verhulst's schermafbeelding

Standaard

Leuke discussie, al zit ik hier met een dilemma. Ik ben zelf gestart met een R&D instituut gericht op systeem ontwikkeling. ( www.OpenLicenseSociety.org ) Doel is tot een 'unified and coherent system development methodology' te komen. Waarom ? Omdat de markt een allegaartje is van uit een specifiek domein afkomstige methodologien. Ik ben dus ergens op zoek naar zo'n Esperanto (in mijn taal het 'meta-model'). Heeft veel te maken met semantiek. Als ik refereer naar wat met natuurlijke taal gebeurt, dan denk ik niet dat Esperanto ooit universeel gebruikt gaat worden, maar dat de facto standaards nemen over (nu Engels, was ooit Frans, morgen misschien Chinees). Pragmatisch gezien, ga ik dus beter op zoek naar het engels van de systeem design methodologien. Of niet ?

P.S.
Dit heeft veel met taal te maken. System development methodogies gaat infeite over modeleren, waarvoor onze hersenen taal gebruiken. Modeleren is eigenlijk 'mapping'.
... the end result is that you are left with an extremely homogenuous group that looks down on er even dispises outsiders. Cults exclude people, obey heroes, become dogmatic and develop a crocodile syndrome – no ears but really a big mouth. It happened to David Karresh and his followers in Waco, Texas. It happened to Chancellor Helmut kohl and the CDU in Germany, and it will probably happen again. Beware. (from Karaoke Capitalism – management for mankind.). www.WorkForAll.org
Eric Verhulst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2004, 16:43   #146
luc broes

Standaard

Citaat:
Citaat:
De ervaringen van een goede vriend van mij die door het noorden van China reisde (meer bepaald in de omgeving van Dalian) waren totaal anders.
Natuurlijk kunt u bij de grote hotels en bedrijven terecht. Maar was er niet sprake van 100 miljoen Chinezen die Engels zouden kunnen? Ga maar eens buiten die grote hotels en bedrijven... Dan zult u met lege handen staan wanneer u alleen maar Engels kunt.
En natuurlijk is Esperanto niet zo verspreid. Me dunkt dat dit toch geen punt van discussie was. Alleen is het zo dat wie Esperanto spreekt en op de hoogte is van het reilen en zeilen in de Esperantobeweging, moeiteloos door de landen kan reizen: hij wordt opgevangen door mensen ter plaatse die Esperanto spreken, die hem zullen helpen, desnoods ook gratis onderdak geven (of tegen een heel schappelijk prijsje). Heel wat anders dan reizen van hotel naar hotel en overal opgevangen worden door mensen die in de toeristische sector werken.
Wat je zegt is wellicht juist. Dat heeft echter niets te maken met Esperanto als wereldtaal maar wel met de sfeer in een klein clubje gelijkgezinden, net zoals bv de Rotary.
Oud 11 april 2004, 17:03   #147
justme
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Citaat:
Natuurlijk. Maar in vergelijking met het Engels is Esperanto voor een Chinees honderdmaal gemakkelijker te leren en te gebruiken.
Anderzijds spreken 100 Chinezen Esperanto, en 100 miloen Engels.
tjah, Engels leert gemakkelijker door het wijdverspreide verbruik, het praktisch gebruik dus, en het vele contact ermee...

Esperanto wordt weinig actief gebruikt, dus is het wel moeilijker om het praktisch aan te leren ...

maar dit staat totaal los van de structuur van de taal zelf natuurlijk
justme is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2004, 17:27   #148
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat je zegt is wellicht juist. Dat heeft echter niets te maken met Esperanto als wereldtaal maar wel met de sfeer in een klein clubje gelijkgezinden, net zoals bv de Rotary.
Natuurlijk heeft dat alles te maken met Esperanto als neutrale tussentaal (het woord "wereldtaal" ruikt teveel naar een bepaalde taal die domineert doordat een bepaald land een economisch, militair of politiek overwicht heeft... Voor het Engels is dat natuurlijk de VS). Esperanto is immers meer dan "een" taal, het is tegelijkertijd een ideaal: de mogelijkheid om met anderen waar ook ter wereld op een gelijke basis te communiceren in een taal die eenvoudig en snel te assimileren is maar toch even rijk en soepel is als de natuurlijke talen.
Oud 11 april 2004, 17:29   #149
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door justme
Esperanto wordt weinig actief gebruikt, dus is het wel moeilijker om het praktisch aan te leren ...
Weinig actief gebruikt? Ik spreek het iedere week; schrijf wel meerdere keren per week een brief in het Esperanto; luister iedere dag naar de radio in het Esperanto. Niet actief, zei u...

Misschien niet op die wereldschaal als het Engels, maar toch wel actief. Esperanto is heus geen dode boekentaal.
Oud 11 april 2004, 17:30   #150
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eric Verhulst
Als ik refereer naar wat met natuurlijke taal gebeurt, dan denk ik niet dat Esperanto ooit universeel gebruikt gaat worden, maar dat de facto standaards nemen over (nu Engels, was ooit Frans, morgen misschien Chinees).
Esperanto is even "bestaand" als het Engels. U kunt evengoed morgen starten met Esperanto te leren en het onmiddellijk te spreken en te schrijven. Een standaard of normering hoeft niet meer uitgevonden te worden. Die tijd is voor het Esperanto al meer dan honderd jaar achter de rug.
Oud 11 april 2004, 17:47   #151
Eric Verhulst
Schepen

Standaard

Ik begrijp uw 'idealisme' goed. Maar ik vrees dat de wereld kiest voor 'pragmatisme'. Meestal is het niet de beste oplossing (of product) die het haalt. Zou dat zo zijn dan zou vb. computer software er heel wat beter uitzien. Er zijn al verschillende pogingen geweest, maar je kunt niet geloven hoe keer op keer mensen doctoraten kunnen halen met de problemen van verkeerde keuzes proberen op te lossen.
... the end result is that you are left with an extremely homogenuous group that looks down on er even dispises outsiders. Cults exclude people, obey heroes, become dogmatic and develop a crocodile syndrome – no ears but really a big mouth. It happened to David Karresh and his followers in Waco, Texas. It happened to Chancellor Helmut kohl and the CDU in Germany, and it will probably happen again. Beware. (from Karaoke Capitalism – management for mankind.). www.WorkForAll.org
Oud 11 april 2004, 18:14   #152
justme
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Citaat:
Weinig actief gebruikt? Ik spreek het iedere week; schrijf wel meerdere keren per week een brief in het Esperanto; luister iedere dag naar de radio in het Esperanto. Niet actief, zei u...

Misschien niet op die wereldschaal als het Engels, maar toch wel actief. Esperanto is heus geen dode boekentaal.

Neen, bijlange niet. Dagelijs spreken mensen esperanto, wat ik bedoel :

hoeveel mensen spreken dagelijks esperanto, hoeveel dagelijks engels (en zowel als moedertaal of als andere taal)

hoeveel handelstransacties gebeuren in esperanto, hoeveel in engels ?

hoeveel politieke discussie op wereldniveau in esperanto, hoeveel in engels ?

Hoeveel technische documenten (zoek eens op internet) in engels, hoeveel in esperanto ?

Dat bedoel ik... in engels word je tegen wel in dank ondergedompeld, in esperanto niet
Oud 11 april 2004, 18:15   #153
justme
Burgemeester

Standaard

*mod*
Oud 11 april 2004, 18:17   #154
justme
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Ik begrijp uw 'idealisme' goed. Maar ik vrees dat de wereld kiest voor 'pragmatisme'. Meestal is het niet de beste oplossing (of product) die het haalt. Zou dat zo zijn dan zou vb. computer software er heel wat beter uitzien. Er zijn al verschillende pogingen geweest, maar je kunt niet geloven hoe keer op keer mensen doctoraten kunnen halen met de problemen van verkeerde keuzes proberen op te lossen.
inderdaad... nu ja, dat is inherent aan iedereen die zich met computer bezig houdt zeker ? Als er een simpele oplossing bestaat, toch je verdiepen in het moeilijke... dat geeft meer voldoening

Tjah, idem met een taal als engels... ook al is engels VERRE van een logische taal, zowel qua spreken, maar zeker ook qua spelling, toch wordt het populair
Oud 11 april 2004, 18:18   #155
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neen, bijlange niet. Dagelijs spreken mensen esperanto, wat ik bedoel :

hoeveel mensen spreken dagelijks esperanto, hoeveel dagelijks engels (en zowel als moedertaal of als andere taal)

hoeveel handelstransacties gebeuren in esperanto, hoeveel in engels ?

hoeveel politieke discussie op wereldniveau in esperanto, hoeveel in engels ?

Hoeveel technische documenten (zoek eens op internet) in engels, hoeveel in esperanto ?

Dat bedoel ik... in engels word je tegen wel in dank ondergedompeld, in esperanto niet
Natuurlijk heeft u daarin gelijk: ik ben heus niet wereldvreemd, hoor. Maar dat belet me niet toch voor het Esperanto en niet voor het Engels te kiezen (maar wees gerust, ik spreek ook tamelijk goed Engels...) wanneer men mij de vraag stelt welke taal als het beste communicatiemiddel in bijvoorbeeld de EU zou moeten worden gebruikt. Het ideaal van het Esperanto trekt me sterker aan dat de feitelijke heerschappij van het Engels.
Oud 11 april 2004, 18:20   #156
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Inderdaad, Microsoft is niet het beste product, maar door een agressieve reclamecampagne en haar bijna monopolie knijpt ze bijna haar betere concurrenten dood.

Bij het Engels is dat niet anders: de macht van de VS is enorm, politiek, cultureel, economisch en militair. En bijgevolg verspreidt het Engels zich op een tamelijk woeste manier over de wereld. In mijn optiek is die opgang van het Engels geen goede zaak, daar het een aantal minder fraaie gevolgen met zich meebrengt.
Oud 11 april 2004, 18:47   #157
justme
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Citaat:
Inderdaad, Microsoft is niet het beste product, maar door een agressieve reclamecampagne en haar bijna monopolie knijpt ze bijna haar betere concurrenten dood.

Bij het Engels is dat niet anders: de macht van de VS is enorm, politiek, cultureel, economisch en militair. En bijgevolg verspreidt het Engels zich op een tamelijk woeste manier over de wereld. In mijn optiek is die opgang van het Engels geen goede zaak, daar het een aantal minder fraaie gevolgen met zich meebrengt.
ik denk niet dat Eric Verhulst het over het huidige Microsoft heeft Het gaat om het feit dat in de ontwikkeling van computer men gewoon vaak voor moeilijker of minder goede systemen koos... en vaak waren die niet van kapitaalkrachtige bedrijven, maar gewoon om het nerd-isme van de gebruikers dat naar boven kwam
Oud 11 april 2004, 19:29   #158
Eric Verhulst
Schepen

Standaard

Meestal is het nog veel simpelder. Wat toevallig meest gebruikt wordt, wat dikwijls neerkomt op eerst gebruikt, wint. Het is een kwestie van critische massa bereiken. Vb. Microsoft valt weinig te verwijten (IBM vb. had veel ergere 'machts-misbruiken'), maar het is MS geworden omdat men bestanden moet kunnen uitwisselen. Persoonlijk bv. heb ik een grondige hekel aan MS-Word (het ding crasht altijd als je een groot bestand aanmaakt en het is dikwijls onvoorspelbaar), maar het simpel feit dat iedereen word files kan lezen en schrijven maakt dat het niet zo evident is ervan af te geraken.
De kritiek op de US is ook misplaatst. De amerikaanse dominantie is een feit (ook al is dit niet iets om over te jubelen), maar het feit dat iedereen nu Engels kan (whatever it's form), is infeite een dam aan het opwerpen tegen amerikaanse hegemonie. Pogingen zoals Arte die bewust het Engels weren, bereiken eerder het ongekeerde want leiden tot isolationisme.
Oud 11 april 2004, 19:49   #159
dorus
Banneling

dorus's schermafbeelding

Standaard

Is het voordeel van het Engels niet dat het een taal is die op alle mogelijke manieren mag verkracht worden.
Wat blijft er over van het Oxford-english?
In feite zeer weinig. Waarschijnlijk mede daarom is het zo populair. Je hoeft je niets aan te trekken van uitspraak, schrijfwijze, wat dan ook. Alles is blijkbaar acceptabel.

Maar we mogen niet vergeten dat we in Europa leven en dat we van onze buren moeten leven.
Zelf heb ik enkele decennia in Duitsland en Frankrijk zaken gedaan. Daar kan je het vergeten als je het met Engels wil doen. Duits en Frans zijn imperatief.

Ik heb de indruk dat die hang naar Engels een gemakkelijkheidsoplossing is, een keuze uit luiheid, maar weinig realistisch.
dorus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2004, 20:01   #160
Eric Verhulst
Schepen

Standaard

Het klopt dat het Engels nog niet overal doorgedrongen is, net zoals ze nog niet overal 'ABN' spreken in Vlaanderen. Ik zie Engels niet als een gemakkelijkheidsoplossing, eerder een pragmatische oplossing die zich spontaan naar voren schuift. De wereld is globaal geworden en heeft een oplossing nodig om 'real-time' met mekaar te communiceren. Geen enkele vertaal slag die dat kan. Zelfs binnen Europa is dat al een krachttoer. En zelfs met Engels is het resultaat nog verre van perfect. Misschien dat Esperanto inderdaad beter zou zijn, maar dat lijkt mij nog heel veraf.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be