Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Brandend Actueel: Gaza offensief
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Brandend Actueel: Gaza offensief Tijdelijk forum

Discussietools
Oud 3 februari 2009, 23:40   #141
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Ja, tegen de Britten.
Enkel tegen de Britten?
Dan toch wel vreemd dat vele leden van Hashomer en andere zionistische paramilitaire groeperingen net het Joodse Legioen vormden, dat een afdeling was van het Britse leger.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline  
Oud 3 februari 2009, 23:41   #142
Daimanta
Parlementsvoorzitter

Daimanta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Er lopen er hier op het forum een aantal rond. Maar in dit subforum ben ik ze alvast nog niet veel tegengekomen.
Misschien is de spiegel een goede plek om te zoeken?
Oud 3 februari 2009, 23:42   #143
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja, als een soort burgerwacht, bewaking van de dorpen.
Lees de stukjes, pas na 1929 verandert het karakter van deze groepen.
Een paar historische denkoefeningen kunnen misschien verheldering brengen.

Stel u eens voor dat er vanaf begin 20 ste eeuw geen grote groepen vreemdelingen uit de hele wereld, die met het gebied niets te zien hadden, zich daar waren komen vestigen. Hoe zou het dan verlopen zijn met de lokale Joodse bevolking en de Palestijnse houding tegenover hen? En hoe zou de situatie er nu uitzien?

Of stel u eens voor dat dezelfde grote groepen wel gekomen waren, maar dat ze niet gewapend waren met een agressieve etnisch-nationalistische ideologie die hen een soort goddelijk en exclusief recht gaf op het land waar ze zich vestigden? Hoe zou de Palestijnse houding tegenover hen dan geëvolueerd zijn? En zou er nu ook een uitzichtloze, permanente oorlogssituatie heersen?

Laatst gewijzigd door E. Gidius : 3 februari 2009 om 23:42.
E. Gidius is offline  
Oud 3 februari 2009, 23:44   #144
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Daimanta Bekijk bericht
Misschien is de spiegel een goede plek om te zoeken?
Kan u funderen waarom u mij uitscheldt voor jodenhater?
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Jaani_Dushman is offline  
Oud 3 februari 2009, 23:46   #145
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik zal het nog maar eens zeggen: Jeruzalem (de grootste stad in Palestina) en de directe omgeving eromheen was Joods.
Joods maar niet zionistisch.

Dat onderscheid hoort men vaak niet graag, maar het is historisch, en zelfs vandaag nog, wel essentieel. Niet Joden zorgen voor agressie en racisme, het zionisme doet dat.

Citaat:
Daar waren geen immigranten voor nodig.
Onder hen leefde het zionisme wel sterk. Vandaar de problemen.
Oud 3 februari 2009, 23:47   #146
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het legendarische flagma van Jaani Dushman...
Oud 3 februari 2009, 23:52   #147
Daimanta
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
U zegt joden niet te haten maar u gunt ze geen staat om te leven. U dwingt ze in feite terug de diaspora te gaan en wederom vervolging te ondervinden, het ultieme teken van jodenhaat.
Oud 3 februari 2009, 23:55   #148
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja, tegen de Britten.
Zo ,dan is dus een terroristische aanslag tegen de britten door een zionistische terreurgroep destijds minder erg dan een terroristische aanslag in het heden door hamas tegen de joodse bevolking gepleegd....

Vreemde logica mijn beste....very strange....

Citaat:
Nu komen we ergens.
De laatste weken wordt Israël hier voorgesteld als de bron van alle kwaad. Gezien de verontwaardiging over de gevolgen van de inval kan ik me dat tijdelijk voorstellen. Je moet de ogen echter niet sluiten voor hoe één en ander is ontstaan en wie de tegenstander is.
Natuurlijk,als je maar voor ogen houdt dat terroristische acties destijds de basis hebben gelegd voor het ontstaan van Israel en destijds vochten met hetgeen ze hadden aangezien ze militair én materieel in een inferieure positie verkeerden ten overstaan van het britse leger....

Met andere woorden mijn beste, hamas gebruikt dezelfde tacktiek als de zionisten destijds...

En mijn beste, Israel heeft één der best opgeleide eenheden speciale troepen...
Bijzonder geschikt om Hamasstrijders te gaan uitgraven én uit te schakelen zonder al te véél verlies aan onschuldige burgerlevens....

En toch verkiezen ze de zware hamer ,met luchtbombardementen en honderden extra slachtoffers tot gevolg....
Svennies is offline  
Oud 4 februari 2009, 00:00   #149
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U zegt joden niet te haten maar u gunt ze geen staat om te leven. U dwingt ze in feite terug de diaspora te gaan en wederom vervolging te ondervinden, het ultieme teken van jodenhaat.
En U gunt de palestijnen géén enkel recht op zelfbestuur en bent U momenteel akkoord dat er in dat land twee groepen zijn die door de joodse overheid apart worden behandeld,de joden onder het burgerrecht en genietend van alle zekerheden zoals de sociale ziekenzorg,en de palestijnen die onder het krijgsrecht vallen én die daarbij uitgesloten zijn van deelname van diezelfde sociale ziekenzorg...En die daarbij worden opgesloten in twee enclaves,westbank én gazastrook die volledig gecontroleerd worden door de israeli's....

Dat is dus het ultieme teken van palestijnenhaat...
Svennies is offline  
Oud 4 februari 2009, 00:00   #150
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dus iedereen die niet akkoord is, met de creatie van een joodse staat, op de ruïnes van Palestijnse dorpen, is een jodenhater volgens u? Iedereen die niet gelooft dat een staat moet gefundeerd worden op religieuze gronden, is een jodenhater volgens u? Iedereen die niet akkoord is met de deportatie van honderdduizenden Palestijnen uit hun dorpen, is een jodenhater?
Jaani_Dushman is offline  
Oud 4 februari 2009, 00:04   #151
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Een paar historische denkoefeningen kunnen misschien verheldering brengen.

Stel u eens voor dat er vanaf begin 20 ste eeuw geen grote groepen vreemdelingen uit de hele wereld, die met het gebied niets te zien hadden, zich daar waren komen vestigen. Hoe zou het dan verlopen zijn met de lokale Joodse bevolking en de Palestijnse houding tegenover hen? En hoe zou de situatie er nu uitzien?
Dan zou er nog amper een Joodse bevolking zijn. Dan zou in Palestina hetzelfde zijn gebeurd als er in Europa is gebeurd. In Palestina was er vanaf 1920 een clan aan de macht die vond dat Joden niet deugen en ze wilde vernietigen. Besef nu toch eens dat daar exact hetzelfde gebeurde als hier: Onderdrukking en vervolging met een machthebber die vond dat 'Eichmann niet ambitieus genoeg was'. Een religieuze machtswellusteling die Christenen in het oude Jeruzalem kruizen op de deuren liet schilderen zodat ze buiten schot zouden blijven bij de rellen en moordpartijen die hij zou uitlokken bij de oorspronkelijk Joodse bevolking, niet bij de zionisten. Jullie hebben teveel Brussel in je hoofd. Laat dat toch los. Natuurlijk hebben de groepen immigranten het probleem vergroot maar ze zijn niet de oorzaak.

Citaat:
Of stel u eens voor dat dezelfde grote groepen wel gekomen waren, maar dat ze niet gewapend waren met een agressieve etnisch-nationalistische ideologie die hen een soort goddelijk en exclusief recht gaf op het land waar ze zich vestigden? Hoe zou de Palestijnse houding tegenover hen dan geëvolueerd zijn? En zou er nu ook een uitzichtloze, permanente oorlogssituatie heersen?
Die groepen z�*jn ongewapend gekomen. Ze waren allang blij dat ze een plaatsje hadden gekregen (dachten ze). Die eerste groepen maakten zich druk om het ontginnen van het land, niet om natievorming. Ze wilden een Joods huis, niet een Joodse staat. Degenen onder hen die dat wél wilden kregen pas voet aan de grond toen bleek dat de arabieren ze niet moesten en de Britten hun beloften niet hielden. Het zionisme is gegroeid onder druk van de omstandigheden.

En voor wat Palestina betreft (althans, wat er van overbleef na Jordanië, Syrië en Libanon) kan ik me exact dezelfde conflicten voorstellen zonder de oprichting van Israël. Drie landen zaten op het land te loeren. Laat ik het zo zeggen: Zonder het bestaan van Israël zat niemand nu te praten over een Palestijnse staat maar over de voortdurende oorlog tussen Syrië, Jordanië en Egypte in West-Palestina waar de plaatselijke bevolking de dupe van was.
Hertog van Gelre is offline  
Oud 4 februari 2009, 00:04   #152
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb nu juist in een eerdere post gezegd dat ik dit voorbeeld te beroerd vind om op te antwoorden en u vraagt het opnieuw?

U vergeet teveel. Natuurlijk heeft u een punt als u het heeft over de immigranten die een staat oprichtten. 'Jippie, we kunnen de zionisten de schuld geven'. Maar er was veel meer aan de hand toen. Daarbij moet je dan nog steeds de oorspronkelijke Joodse bevolking wegpoetsen die ook rechten heeft. Ik zal het nog maar eens zeggen: Jeruzalem (de grootste stad in Palestina) en de directe omgeving eromheen was Joods. Daar waren geen immigranten voor nodig.
Ik vraag het inderdaad opnieuw,en wéér weigert U te antwoorden....

Omdat U in dat geval moet bekennen dat de palestijnen wél het recht hebben om zich tegen bezetters te verweren...

Zegt de VN resolutie 3070 U iets....Ga die maar nalezen....
Svennies is offline  
Oud 4 februari 2009, 00:07   #153
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In Palestina was er vanaf 1920 een clan aan de macht die vond dat Joden niet deugen en ze wilde vernietigen.
De Britse regering?
Jaani_Dushman is offline  
Oud 4 februari 2009, 00:08   #154
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Joods maar niet zionistisch.

Dat onderscheid hoort men vaak niet graag, maar het is historisch, en zelfs vandaag nog, wel essentieel. Niet Joden zorgen voor agressie en racisme, het zionisme doet dat.

Onder hen leefde het zionisme wel sterk. Vandaar de problemen.
Het is andersom. Men hoort niet graag dat er Joden woonden én dat ze in een groot en belangrijk gebied de absolute meerderheid hadden. Nog steeds proberen mensen te bewijzen dat er tot de komst van de immigranten geen Joden (meer) woonden. Nog steeds zijn er mensen, waaronder de huidige Moefti van Jeruzalem, die zeggen dat Jeruzalem zelfs nooit Joods is geweest en dat de klaagmuur mooit onderdeel heeft uitgemaakt van de tempel.
Oud 4 februari 2009, 00:09   #155
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
Ik vraag het inderdaad opnieuw,en wéér weigert U te antwoorden....

Omdat U in dat geval moet bekennen dat de palestijnen wél het recht hebben om zich tegen bezetters te verweren...
Nee, omdat uw vraag op niets trekt. U kunt ook wel een voorbeeld verzinnen met de Smurfen en Gargamel zeg.
Oud 4 februari 2009, 00:11   #156
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
De Britse regering?
De Al-Husseini clan. De Groot-Moefti, de burgemeester van Jeruzalem, de 'Zuid-Syrische pers'.
De Britse regering heeft daar gewoon een vreemd spelletje gespeeld.
Oud 4 februari 2009, 00:17   #157
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nee, omdat uw vraag op niets trekt. U kunt ook wel een voorbeeld verzinnen met de Smurfen en Gargamel zeg.
Mijn vraag is wel degelijk goed gesteld naar analogie van hetgéén er gebeurd momenteel op israelisch grondgebied.....

Of U antwoordt hier in eer en geweten op of U doet er het zwijgen toe....

Ik zou mij verzetten mijn beste,en dan vecht ik niet voor mijzelf maar voor de toekomst van mijn kinderen opdat zij als gelijken zouden worden behandeld en niet als een soort tweederangsburgers die minder rechten en inspraak hebben dan diegenen die mijn land bezetten....

Daar draait het om mijn beste.....
Svennies is offline  
Oud 4 februari 2009, 00:18   #158
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De Al-Husseini clan. De Groot-Moefti, de burgemeester van Jeruzalem, de 'Zuid-Syrische pers'.
De Britse regering, dus. Al-Hoesseini is tot moefti benoemd door de Britten (ondanks dat hij bij de verkiezing de minste stemmen haalde van de 4 kandidaten).
Jaani_Dushman is offline  
Oud 4 februari 2009, 00:18   #159
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is andersom. Men hoort niet graag dat er Joden woonden én dat ze in een groot en belangrijk gebied de absolute meerderheid hadden. Nog steeds proberen mensen te bewijzen dat er tot de komst van de immigranten geen Joden (meer) woonden. Nog steeds zijn er mensen, waaronder de huidige Moefti van Jeruzalem, die zeggen dat Jeruzalem zelfs nooit Joods is geweest en dat de klaagmuur mooit onderdeel heeft uitgemaakt van de tempel.
Ik voel me niet verantwoordelijk voor de diverse moefti's van Jerusalem en wat ze beweren, en zal er me niet laten door afleiden.

Er was een historische lokale Joodse bevolking en die was bij de aanvang niet zionistisch. Toen er massaal mensen met een agressieve etnisch-nationalistische ideologie binnenkwamen, ontstond er bij de lokale Arabische bevolking een voedingsbodem voor diverse onaangename emoties en foute ideeën. Dat lijkt me zeer begrijpelijk.
Oud 4 februari 2009, 00:25   #160
Daimanta
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
En U gunt de palestijnen géén enkel recht op zelfbestuur en bent U momenteel akkoord dat er in dat land twee groepen zijn die door de joodse overheid apart worden behandeld,de joden onder het burgerrecht en genietend van alle zekerheden zoals de sociale ziekenzorg,en de palestijnen die onder het krijgsrecht vallen én die daarbij uitgesloten zijn van deelname van diezelfde sociale ziekenzorg...En die daarbij worden opgesloten in twee enclaves,westbank én gazastrook die volledig gecontroleerd worden door de israeli's....

Dat is dus het ultieme teken van palestijnenhaat...
Ik heb nooit beweerd dat er geen tweestatenoplossing moet plaatsvinden. De palestijnen worden anders behandeld omdat ze anders zijn dan de Israëlisch en over het algemeen weinig met elkaar te maken willen hebben. Zo hoeven palestijnen ook niet in dienst.

Het verhaal van de twee enclaves is quatsch als het gaat om grondgebied aangezien de oplossing zelf wordt aangedragen door fatah (en in veel mindere mate door hamas) en de invloed van Israël is er omdat er geen sprake is van (wil tot) vrede, iets wat ligt aan de palestijnen(en dan vooral aan hamas).

Er moet een degelijke oplossing komen waar beide staten redelijkerwijs mee kunnen leven want nu is het een zooitje. Wat men beschouwt als Palestina is nu twee aparte gebiedsdelen namelijk Fatah Westoever en Hamas Gaza, iets wat een naderende oplossing verder dan ooit brengt.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be