Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 februari 2009, 11:25   #141
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
Ben van plan om een warmtepomp te plaatsen.
Het type water - water, alleen heb ik hier veel ijzer in het water, dit kan opgelost worden door sondes te plaatsen ipv het water op te pompen.
De installaties met sondes verbruiken iets minder doordat de vloeistof enkel moet circuleren in de lussen.

Volgens gedane berekeningen moet ik 2 putten (laten) boren van elk ongeveer 80 meter diep, hetgeen een zeer kostelijke zaak is.
Ik zou gewoon het probleem financieel bezien. Het geheel is wel goed uit te rekenen (rekening houdend met eventuele subsidies), en veronderstel dat de warmtepompen hun kinderziektes al wel voorbij zijn (en toch ook eens informeren bij iemand die een water/water type in gebruik heeft)
Maar zoals reeds gezegd. Heb alleen ervaring met het lucht/lucht type, dat wel comfortabel was, doch niet zo profijtig.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2009, 11:38   #142
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
Hier kan inderdaad een massa energie opgewekt worden. Zelfs de sluizen in kanalen verzetten een massa water. Door de energie van deze sluizen op te vangen, kan je reeds de helft van de pompen, nodig om het kanaal op peil te houden, laten draaien. In de schelde is het hetzelfde verhaal.

We zouden echter een goed energieopslagsysteem moeten hebben, ik ben ooit in Zwitserland geweest, daar gebruikten ze het teveel aan energie om water terug op te pompen naar spaarbekkens, zodat in de piekverbruiken er extra elektriciteit gemaakt kon worden.

Bij ons zouden we een nieuw soort baztterijen moeten kunnen ontwikkelen, die:
1: licht zijn
2: een zeer hoge opslagapaciteit bezitten.
Nu Belgie heeft dit systeem ook wel in gebruik (zoals Zwitserland). Ter hoogte van Coo heeft men zulk spaarbekkensysteem (met een capaciteit van een 1300mw).
Het rendement hiervan is ongeveer een 75% (van elke 100kwh opgepompt, krijgt men er 75 terug).
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2009, 17:41   #143
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Nu Belgie heeft dit systeem ook wel in gebruik (zoals Zwitserland). Ter hoogte van Coo heeft men zulk spaarbekkensysteem (met een capaciteit van een 1300mw).
Het rendement hiervan is ongeveer een 75% (van elke 100kwh opgepompt, krijgt men er 75 terug).
Ik denk dat dit een beter rendement is dan batterijen, als je alles bekijkt (levensduur en dergelijke).
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be