Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 maart 2009, 10:17   #141
Frutella
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door longhorn Bekijk bericht
Dat kan je niet menen. Mensen die suicidaal zijn, denken niet meer helder en kunnen bijgevolg geen rationele keuzes maken. Ze beseffen vaak de mogelijke gevolgen van hun daad niet meer. Mensen die suicidaal zijn en waarvan het geweten is, moeten preventief behandeld worden in een gesloten instelling. Maar helaas zijn de meeste mensen die zelfmoord plegen nooit gediagnoseerd voor manische- of bipolaire depressie en familie en vrienden beseffen de ernst van de ziekte vaak pas na de daad.
Voil�*.

Dit is de essentie.
Frutella is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2009, 10:17   #142
Frutella
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
Beste Frutella,
ik denk dat veel mensen die suicidaal zijn veel meer kracht putten uit het bericht van Rapture dan uit jouw berichten. Zelfdoding "toelaten"?
Sta mensen die suicidaal zijn aub toe om een keuze te maken: leven of dood.
Het is maar als je kunt kiezen voor de dood, dat je ook kunt kiezen voor het leven. Zonder die keuze ben je geestelijk dood in een levend lichaam.
Stropop. En geen kleintje.

Of wil jij de euthanasiewet afschaffen??
Oud 12 maart 2009, 10:20   #143
Frutella
Banneling

Standaard

Citaat:
ik denk dat de ouders van dat meisje hun dochter doodgraag zien.
denk wel dat de zelfbeleving van een kat niet te vergelijken is met die van een mens.

in mijn klas zat een meisje dat nogal lijkt op die van de foto. Damn, die heeft het hard te verduren gehad. Zoiets laat gewoon permanente schade na. Dat troost je nie weg met "het zit vanbinnen". En w�*t zit er dan precies vanbinnen? Al die leuke herinneringen aan die keren dat je niét op feestjes werd uitgenodigd? Dat je niét werd aangesproken door jongens? Dat je wéér eens werd uitgesloten? Dat je geen aansluiting vind en dan maar iedere avond naar tv kijkt met mama en papa? Dat is een ontzettende leegte, hoor, daar vanbinnen.
Het lijkt wel alsof je er plezier aan beleefd dit te beschrijven.
Ik zou zelfs denken dat je het erg zou vinden indien blijkt dat dit meisje "geen ontzettende leegte heeft".
Ik zou me vreselijk voelen als ik zoiets zou zien gebeuren onder mijn ogen ook, terwijl ik goed wist wta er aan de hand was en dat er permanente schade zou volgen (zoals jou)...
Oud 12 maart 2009, 10:23   #144
Frutella
Banneling

Standaard

Citaat:
de meeste mensen met ernstige zelfmoordgedachten worden ambulant behandeld, hoor.
zoveel plaats is er nu ook weer niet in de psychiatrie.

Had ik de voorbije maanden niet telkens opnieuw een keuze kunnen maken om te blijven leven, dan stond ik nu nooit zover als ik nu uiteindelijk sta.
zelfmoord heeft vaak te maken met het gevoel ergens in gevangen te zitten. enkel door het besef dat je keuzes kunt maken, kan je je vrijheid (terug)vinden.
wat niet hoeft te betekenen dat je mensen in crisis niet moet opvangen.

als er geen uitweg is, is er ook geen vrijheid.
Vreemde uitleg.
Iemand die zelfmoord wil plegen lijkt zijn keuze namelijk al vrij hard gemaakt te hebben... en dat is niet die voor het leven.

Misschien moet je het wat duidelijker expliciteren of wat links geven.

Laatst gewijzigd door Frutella : 12 maart 2009 om 10:24.
Oud 12 maart 2009, 10:28   #145
Frutella
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
is dit niet louter een perpectie van mensen die geensinds suicidaal zijn ?
voor hen is het totaal ondenkbaar dat er 'goede' redenen denkbaar zouden zijn
om een einde te stellen aan je leven
en vanuit die redenering komt men algauw tot de conclusie dat die mensen met suicidale trekjes totaal labiel en in een voortschreidende steeds sterker wordenden emotionele roes uiteindelijk een daad zouden stellen die het einde kan betekenen zonder het al te goed te beseffen
en vandaar dienen ze _indien ontdekt_ ten alle prijze gestopt te worden en afgebracht van die malle ideeën

ik zei het al eerder : volgens mij heb je twee ( of meerdere ) verschillende soorten van zulke mensen
Neen, dit is vrij goed onderzocht. Mensen die zelfdoding plegen lijden meestal ook reeds aan één of meerdere psychische stoornissen. Stoornissen die verhinderen dat deze mensen nog 'helder en rationeel' kunnen nadenken.
Men ziet dan in de eigen ogen geen andere of betere mogelijkheid meer dan zelfdoding.
Alle dingen die wel goed gaan in het leven, ook in hun eigen op het moment zelf en in het verleden, en ook het geloof in de toekomst: allemaal zijn ze flink aangetast door de negatieve gedachten waardoor een patiënt helemaal geen objectief beeld meer heeft over zijn eigen situatie.
Oud 12 maart 2009, 11:50   #146
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frutella Bekijk bericht
Stropop. En geen kleintje.

Of wil jij de euthanasiewet afschaffen??
Stropop waar?

En het gaat me niet om wetten, het gaat om beleving en hoe men omgaat met mensen die het leven niet meer zien zitten.
Oud 12 maart 2009, 12:01   #147
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het lijkt wel alsof je er plezier aan beleefd dit te beschrijven.
Ik zou zelfs denken dat je het erg zou vinden indien blijkt dat dit meisje "geen ontzettende leegte heeft".
Ik zou me vreselijk voelen als ik zoiets zou zien gebeuren onder mijn ogen ook, terwijl ik goed wist wta er aan de hand was en dat er permanente schade zou volgen (zoals jou)...
Wablief???? Plezier???
Waar ben jij eigenlijk mee bezig jong?

Je moet het nu trouwens nie omdraaien: JIJ stelt dat de gevolgen van zoiets veranderbaar zijn, IK stel dat sommige dingen permanente schade teweegbrengen.
Oud 12 maart 2009, 12:06   #148
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vreemde uitleg.
Iemand die zelfmoord wil plegen lijkt zijn keuze namelijk al vrij hard gemaakt te hebben... en dat is niet die voor het leven.

Misschien moet je het wat duidelijker expliciteren of wat links geven.
Dat is niet waar. Er gaat daar een heel proces aan vooraf. Er is ook een groot verschil tussen zelfmoord willen plegen (hoe hard je het ook wil) en het effectief doén.

En ik kan je geen links geven naar m'n eigen ervaringen en die van cliënten en vrienden.

Ik heb de voorbije tijd redelijk wat gelezen over zelfmoord en die dingen gaan nooit diep, nooit naar de kern van de zaak, zoals dat wel kan als je werkelijk praat met het suicidale individu.
Oud 12 maart 2009, 12:17   #149
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door beste vriend Bekijk bericht
Geld opbrengen, geld opbrengen...Mischien is het wel één der redens dat er zo veel gezelfmoord word : in zo een wereld leven waar alles geld moet opbrengen, of anders onbelangrijk is !

Een krachtig pleidooi voor een geldloze maatschappij ; het bestaan van geld als oorzaak voor zelfmoord is alleszins een originele gedachte (en er schuilt wat waarheid in). Nog oorzaken ?

Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2009, 14:45   #150
Frutella
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat is niet waar. Er gaat daar een heel proces aan vooraf. Er is ook een groot verschil tussen zelfmoord willen plegen (hoe hard je het ook wil) en het effectief doén.
Ik hoop niet dat je denkt me iets nieuws te vertellen.
Ik schreef hier vooraan zelf dat het een proces betreft enzovoort.

Het onderscheid dat ik maakte (en de wet maakt) heeft daar weinig mee van doen.

Citaat:
En ik kan je geen links geven naar m'n eigen ervaringen en die van cliënten en vrienden.

Ik heb de voorbije tijd redelijk wat gelezen over zelfmoord en die dingen gaan nooit diep, nooit naar de kern van de zaak, zoals dat wel kan als je werkelijk praat met het suicidale individu.
Ik zou oppassen met het verspreiden met privé-informatie. Daar kan al eens misbruik van worden gemaakt. Het is maar een advies.
Oud 12 maart 2009, 14:46   #151
Frutella
Banneling

Standaard

Citaat:
Stropop waar?

En het gaat me niet om wetten, het gaat om beleving en hoe men omgaat met mensen die het leven niet meer zien zitten.
Zie de euthanasiewetgeving...
Oud 12 maart 2009, 14:48   #152
Frutella
Banneling

Standaard

Citaat:
Wablief???? Plezier???
Waar ben jij eigenlijk mee bezig jong?
Met posten op een forum.

Citaat:
Je moet het nu trouwens nie omdraaien: JIJ stelt dat de gevolgen van zoiets veranderbaar zijn, IK stel dat sommige dingen permanente schade teweegbrengen.
Ja dat stel ik. Maar wat heeft dat met dat effectieve geval te maken?

Ik kan me niet voorstellen dat ik jarenlang toekijk naar iemand bij wie permanente schade wordt toegebracht terwijl ik me er volledig bewust van ben dat dat gebeurt. Bewust genoeg om te verkondigen op een forum hoezeer die persoon 'vanbinnen kapotgemaakt' werd.
Pesten of zelfs meegaan met de middengroep en niets doen (buiten eventueel eens wat meelachen) is niets om fier over te zijn, lijkt mij. Had je ooit ook maar een fractie van een seconde positie voor dat meisje gekozen, had je het er allicht wel bijverteld.

Daarop reageerde ik.

Pas op. Niemand is perfect natuurlijk. En er zijn -tig mensen die zelf pesten of niet reageren bij het zien van gepest worden. Alleen zie je ze zelden ergens vertellen hoe vernietigend dit voor het slachtoffer was.

Laatst gewijzigd door Frutella : 12 maart 2009 om 14:51.
Oud 12 maart 2009, 14:57   #153
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik hoop niet dat je denkt me iets nieuws te vertellen.
Ik schreef hier vooraan zelf dat het een proces betreft enzovoort.

Het onderscheid dat ik maakte (en de wet maakt) heeft daar weinig mee van doen.

Ik zou oppassen met het verspreiden met privé-informatie. Daar kan al eens misbruik van worden gemaakt. Het is maar een advies.
Door jou, bijvoorbeeld.
Oud 12 maart 2009, 14:57   #154
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zie de euthanasiewetgeving...
Euhm. Als er iemand in mijn omgeving zelfmoord wil plegen denk ik nu niet meteen aan de euthanasiewetgeving
Oud 12 maart 2009, 15:19   #155
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Met posten op een forum.
ja, en hoé

Citaat:
Ja dat stel ik. Maar wat heeft dat met dat effectieve geval te maken?
je kan niet zeggen dat schade veranderbaar is en dat schade permanent is terzelfdertijd. dat snap je nu toch zelf wel. maar toch doe je het. dat begrijp ik dan weer niet.

Citaat:
Ik kan me niet voorstellen dat ik jarenlang toekijk naar iemand bij wie permanente schade wordt toegebracht terwijl ik me er volledig bewust van ben dat dat gebeurt. Bewust genoeg om te verkondigen op een forum hoezeer die persoon 'vanbinnen kapotgemaakt' werd.
en wat stel je dan voor?
de andere kant op kijken?

Citaat:
Pesten of zelfs meegaan met de middengroep en niets doen (buiten eventueel eens wat meelachen) is niets om fier over te zijn, lijkt mij. Had je ooit ook maar een fractie van een seconde positie voor dat meisje gekozen, had je het er allicht wel bijverteld.
Had ik dat er moeten bijvertellen dan? Mijn reactie daarop leek me weinig ter zake te doen, ik wou enkel aanduiden hoe zij zich voelde. Dat ik maar al te goed weet hoe zij zich voelde, zou bij jou een licht hebben kunnen doen branden dat ik misschien wel naar haar geluisterd heb.
In de klas werd ze overigens niet gepest. Als het bij LO lopen was liepen we altijd samen - ze was even pokketraag als ik, we hinkten gezellig samen achterop. Buiten het klasgebeuren ging ik niet met haar om. Ze kwam nooit buiten, en aangezien ik zélf buiten de klas overal gepest werd, denk ik niet dat ik haar echt zou kunnen helpen hebben. Bovendien was ik veel te druk bezig zelf een positie te proberen verwerven in de sociale mallemolen en wou ik ook eens ergens bijhoren. Ik geef je de kans om me een knoert van een schuldgevoel aan te praten. Je mag me lekker duidelijk maken wat ik dat meisje allemaal heb aangedaan. Ik ben er wel zowat over. Ik was zwaar depressief toen, wou ontzettend graag dood zijn, en ik heb in eerste instantie aan mezelf gedacht. Dat is niet proper, maar het maakt me geen slecht mens, ook al vind jij van wel en wil je niet liever dan me een schuldcomplex aanpraten.

Ik word er wel heel droevig van als ik denk aan haar en mensen zoals haar, en het doet me eigenlijk wel pijn dat er mensen zijn die denken dat ik daar mijn plezier in heb

'k ga het me echter niet teveel aantrekken. genoeg mensen die weten hoe ik in elkaar zit.
Oud 12 maart 2009, 15:54   #156
MonaLisaOverDrive
Vreemdeling

MonaLisaOverDrive's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door longhorn Bekijk bericht
Mensen die suicidaal zijn, denken niet meer helder en kunnen bijgevolg geen rationele keuzes maken. Ze beseffen vaak de mogelijke gevolgen van hun daad niet meer.
Absoluut mee eens. Ik heb het zelf ervaren met een familielid die aan een stemmingsstoornis lijdt. Tijdens de depressieve fasen ondernam ze veelvuldig zelfmoordpogingen, maar tijdens de perioden dat ze zich opgewekt en goed voelde, kon ze zich niet voorstellen dat ze ooit dood wilde. Helaas heeft opname in een gesloten instelling haar niet echt verder gebracht.

Nu heeft ze dankzij gedragstherapie leren aanvaarden dat depressieve gedachten er zijn en leert ze er mee omgaan en ze beheersen. Ze houdt nu meer van het leven dan ooit.

Sommigen schilderen hier de dood af als een oplossing, maar het is gewoon een einde, een niets. Voor de betrokkene stopt dan misschien de pijn omdat dat alles tout court gestopt is, maar voor de familie en achterblijvers begint vaak een marteling van schuldgevoel en wanhoop. Zeker als jonge mensen out of the blue uit het leven stappen, zonder een duidelijk noodsignaal te hebben uitgezonden.

Laatst gewijzigd door MonaLisaOverDrive : 12 maart 2009 om 15:54.
MonaLisaOverDrive is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2009, 16:06   #157
Frutella
Banneling

Standaard

Citaat:
je kan niet zeggen dat schade veranderbaar is en dat schade permanent is terzelfdertijd. dat snap je nu toch zelf wel. maar toch doe je het. dat begrijp ik dan weer niet.
Misschien had ik het niet over de / uw permanente schade?

Citaat:
(...)
Oeps, ik had gehoopt weer geen brok (te) privé-info te krijgen. Je hoeft me tov mij niet te verantwoorden.
Zoveel privé-informatie lees ik liever niet omdat ik in een oogopslag al zag waar het heen ging... (*) Ik quote hem ook niet, zo krijg je de kans hem nog te verwijderen.

Ik wou je enkel even zeggen hoe je bericht op mij overkwam en dat deed me vragen stellen. Ik ben blij dat je zegt dat wat ik dacht niet klopt.

Citaat:
Ik word er wel heel droevig van als ik denk aan haar en mensen zoals haar, en het doet me eigenlijk wel pijn dat er mensen zijn die denken dat ik daar mijn plezier in heb
(*) ja, ik dacht idd dat het deze kant op zou gaan.

Citaat:
'k ga het me echter niet teveel aantrekken. genoeg mensen die weten hoe ik in elkaar zit.
Dat vind ik het wel vreemd dat je zoveel privé-info geeft. (Al is dat ieder zijn eigen zaak.) Een ja of neen of niet je zaken had volstaan hoor. Ik had er niet meer of minder geloof aan gehecht dan aan een dramatische autobiografie.

Laatst gewijzigd door Frutella : 12 maart 2009 om 16:08.
Oud 12 maart 2009, 16:11   #158
Frutella
Banneling

Standaard

Citaat:
Euhm. Als er iemand in mijn omgeving zelfmoord wil plegen denk ik nu niet meteen aan de euthanasiewetgeving

Ik dacht dat ik jou al enkele pagina's de relevantie van het 'subjectief' versus 'objectieve' redenen om aan zelfdoding te denken was aan het uitleggen, en hoe deze vruchtbaar kunnen zijn omdat ze aanleiding geven tot een ander reactieprotocol.

De personen MonaLisoInOverdrive en Longhorn bevestigen hoe ik, maar ook de wethouders en de plaatsen waar ik mijn informatie haal dat zien. En daar ben ik blij voor.
Oud 12 maart 2009, 18:16   #159

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

ik haalde die foto enkel aan omdat ik bij het nadenken over wat ze schreef moest denken aan het interview dat ik heb gezien met dat meisje. Ik vond het interview niet meer - dan maar een foto.
Je kan, als je dat wil, in �*lles pesten zien.
Vraag is natuurlijk of je jezelf daar een plezier mee doet.
Maar dat je d�*�*rin pesten ziet, dat gaat me toch wat ver.
Je vindt dus niet het interview maar wel de foto van het meisje van het interview. Knap hoe je dat doet eerlijk gezegd. Zal bij jou eens een lesje "googlelen" moeten komen volgen want ik heb dit nu ook eens geprobeerd en mij lukt het niet.
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2009, 18:19   #160

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door debbie Bekijk bericht
Typisch politics, vraag me zelfs af waarom ik hier terug zit.
Voor mij misschien ....
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be