![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#141 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Dit is de essentie. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#142 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Of wil jij de euthanasiewet afschaffen?? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#143 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Ik zou zelfs denken dat je het erg zou vinden indien blijkt dat dit meisje "geen ontzettende leegte heeft". Ik zou me vreselijk voelen als ik zoiets zou zien gebeuren onder mijn ogen ook, terwijl ik goed wist wta er aan de hand was en dat er permanente schade zou volgen (zoals jou)... ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#144 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Iemand die zelfmoord wil plegen lijkt zijn keuze namelijk al vrij hard gemaakt te hebben... en dat is niet die voor het leven. Misschien moet je het wat duidelijker expliciteren of wat links geven. Laatst gewijzigd door Frutella : 12 maart 2009 om 10:24. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#145 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Men ziet dan in de eigen ogen geen andere of betere mogelijkheid meer dan zelfdoding. Alle dingen die wel goed gaan in het leven, ook in hun eigen op het moment zelf en in het verleden, en ook het geloof in de toekomst: allemaal zijn ze flink aangetast door de negatieve gedachten waardoor een patiënt helemaal geen objectief beeld meer heeft over zijn eigen situatie. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#146 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En het gaat me niet om wetten, het gaat om beleving en hoe men omgaat met mensen die het leven niet meer zien zitten.
![]() |
![]() |
#147 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Waar ben jij eigenlijk mee bezig jong? ![]() Je moet het nu trouwens nie omdraaien: JIJ stelt dat de gevolgen van zoiets veranderbaar zijn, IK stel dat sommige dingen permanente schade teweegbrengen.
![]() |
![]() |
#148 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En ik kan je geen links geven naar m'n eigen ervaringen en die van cliënten en vrienden. Ik heb de voorbije tijd redelijk wat gelezen over zelfmoord en die dingen gaan nooit diep, nooit naar de kern van de zaak, zoals dat wel kan als je werkelijk praat met het suicidale individu.
![]() |
![]() |
#149 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Een krachtig pleidooi voor een geldloze maatschappij ; het bestaan van geld als oorzaak voor zelfmoord is alleszins een originele gedachte (en er schuilt wat waarheid in). Nog oorzaken ?
![]() |
![]() |
#150 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik schreef hier vooraan zelf dat het een proces betreft enzovoort. Het onderscheid dat ik maakte (en de wet maakt) heeft daar weinig mee van doen. Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#151 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#152 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Ik kan me niet voorstellen dat ik jarenlang toekijk naar iemand bij wie permanente schade wordt toegebracht terwijl ik me er volledig bewust van ben dat dat gebeurt. Bewust genoeg om te verkondigen op een forum hoezeer die persoon 'vanbinnen kapotgemaakt' werd. Pesten of zelfs meegaan met de middengroep en niets doen (buiten eventueel eens wat meelachen) is niets om fier over te zijn, lijkt mij. Had je ooit ook maar een fractie van een seconde positie voor dat meisje gekozen, had je het er allicht wel bijverteld. Daarop reageerde ik. Pas op. Niemand is perfect natuurlijk. En er zijn -tig mensen die zelf pesten of niet reageren bij het zien van gepest worden. Alleen zie je ze zelden ergens vertellen hoe vernietigend dit voor het slachtoffer was. Laatst gewijzigd door Frutella : 12 maart 2009 om 14:51. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#153 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#154 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Euhm. Als er iemand in mijn omgeving zelfmoord wil plegen denk ik nu niet meteen aan de euthanasiewetgeving
![]()
![]() |
#155 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ja, en hoé
![]() Citaat:
Citaat:
de andere kant op kijken? Citaat:
In de klas werd ze overigens niet gepest. Als het bij LO lopen was liepen we altijd samen - ze was even pokketraag als ik, we hinkten gezellig samen achterop. Buiten het klasgebeuren ging ik niet met haar om. Ze kwam nooit buiten, en aangezien ik zélf buiten de klas overal gepest werd, denk ik niet dat ik haar echt zou kunnen helpen hebben. Bovendien was ik veel te druk bezig zelf een positie te proberen verwerven in de sociale mallemolen en wou ik ook eens ergens bijhoren. Ik geef je de kans om me een knoert van een schuldgevoel aan te praten. Je mag me lekker duidelijk maken wat ik dat meisje allemaal heb aangedaan. Ik ben er wel zowat over. Ik was zwaar depressief toen, wou ontzettend graag dood zijn, en ik heb in eerste instantie aan mezelf gedacht. Dat is niet proper, maar het maakt me geen slecht mens, ook al vind jij van wel en wil je niet liever dan me een schuldcomplex aanpraten. Ik word er wel heel droevig van als ik denk aan haar en mensen zoals haar, en het doet me eigenlijk wel pijn dat er mensen zijn die denken dat ik daar mijn plezier in heb ![]() 'k ga het me echter niet teveel aantrekken. genoeg mensen die weten hoe ik in elkaar zit.
![]() |
![]() |
#156 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Nu heeft ze dankzij gedragstherapie leren aanvaarden dat depressieve gedachten er zijn en leert ze er mee omgaan en ze beheersen. Ze houdt nu meer van het leven dan ooit. Sommigen schilderen hier de dood af als een oplossing, maar het is gewoon een einde, een niets. Voor de betrokkene stopt dan misschien de pijn omdat dat alles tout court gestopt is, maar voor de familie en achterblijvers begint vaak een marteling van schuldgevoel en wanhoop. Zeker als jonge mensen out of the blue uit het leven stappen, zonder een duidelijk noodsignaal te hebben uitgezonden. Laatst gewijzigd door MonaLisaOverDrive : 12 maart 2009 om 15:54. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#157 | ||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Zoveel privé-informatie lees ik liever niet omdat ik in een oogopslag al zag waar het heen ging... (*) Ik quote hem ook niet, zo krijg je de kans hem nog te verwijderen. Ik wou je enkel even zeggen hoe je bericht op mij overkwam en dat deed me vragen stellen. Ik ben blij dat je zegt dat wat ik dacht niet klopt. Citaat:
Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door Frutella : 12 maart 2009 om 16:08. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#158 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik dacht dat ik jou al enkele pagina's de relevantie van het 'subjectief' versus 'objectieve' redenen om aan zelfdoding te denken was aan het uitleggen, en hoe deze vruchtbaar kunnen zijn omdat ze aanleiding geven tot een ander reactieprotocol. De personen MonaLisoInOverdrive en Longhorn bevestigen hoe ik, maar ook de wethouders en de plaatsen waar ik mijn informatie haal dat zien. En daar ben ik blij voor. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#159 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |