Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 maart 2009, 13:31   #141
system
Banneling

Standaard

[quote]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alter Bekijk bericht
Luc Broes schreef :

“Bezwarende onthullingen” , neen mijn beste Luc, hoe haalt u het in uw hoofd ?? Het trof mij alleen, dat dit beeld, u, als een voormalig collegeleerling, niet is bij gebleven.. Meer nog, in deze uitzending over Degrelle, werd het “katholiek integrisme” (die wij beiden nog zeer goed gekend hebben), uitdrukkelijk bewierookt door de zoon van een na de oorlog gefusilleerde rexist.. of is u deze passage eveneens ontgaan ??? Juist dit integrisme, heeft la Légion “Wallonien” mogelijk gemaakt. Mij dunkt dat uw geheugen wel erg selectief is.. Daar ik overigens de indruk heb, dat u dit integrisme niet helemaal afwijst, wil ik de jongeren op dit forum uitdrukkelijk waarschuwen voor uw uitspraken..
Natuurlijk is dit zo. Toen Degrelle naar het Oostfront vertrok met enkele honderden volgelingen, toen werd hij door de bisschop van Namen, Mgr Heylen, de mantel uitgeveegd en de bisschop schreef dat 'De verderfelijke Nieuwe Orde aanhangen verboden is en dat een materiële medewerking met de vijand slechts geoorloofd is, indien die mederwerking wordt opgelegd'. En verder: 'De heilige hostie dient te worden geweigerd aan iedere persoon die tot enige poltieke formatie behoort en het naderen tot de communiebank als "manifestatie" misbruikt' (door bijvoorbeeld een uniform te dragen). Dat was natuurlijk om moeilijkheden vragen, want het Waals légioen had zijn eigen (geuniformeerde) aalmoezeniers. Toen Degrelle op een zondag op verlof was, stapte Degrelle, in volle uniform en vergelezeld door zijn twee dochtertjes, naar de communiebank. De meisjes kregen van de pastoor-deken van Bouillon de hostie, le 'beau Léon' nièt. Er onstond een groot schandaal. Vier dagen later werd Degrelle, zonder verdere uitleg, in de bisschoppelijke ban geslagen, een strafmaatregel die door de 'opper-aalmoezenier' ongedaan werd gemaakt!

Toen waren er al inderdaad al 'integristische' priesters het Waals Legioen mogelijk hebben gemaakt.

Laatst gewijzigd door system : 8 maart 2009 om 13:35.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2009, 13:32   #142
Paracelsus
Minister

Paracelsus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Of het nu Légion Wallonnie of Brigade Langemark was...domme misdadig-fanatieke kl*ten vind je aan de twee kanten vd taalgrens.
Domme misdadig-fanatieke kl*ten vind je over gans de wereldbol, sinds mensenheugenis.

Citaat:
En de Vlaamse rexisten, in welk troepke gingen die voor hunnen dolf vechten?
Die bestonden uit 4 man en een paardekop, en die gingen op in de eenheidsbeweging-VNV na de Duitse inval, nog voor dat Degrelle met zijn welgekende nieuwjaarsboodschap ter meerdere eer en glorie van de führer uit 1941 zijn partij nog verder deed leeglopen.
Paracelsus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2009, 13:38   #143
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paracelsus Bekijk bericht
Die bestonden uit 4 man en een paardekop, en die gingen op in de eenheidsbeweging-VNV na de Duitse inval, nog voor dat Degrelle met zijn welgekende nieuwjaarsboodschap ter meerdere eer en glorie van de führer uit 1941 zijn partij nog verder deed leeglopen.
Rex kwam in 1936 ook op in Vlaanderen onder de naam Rex-Vlaanderen en behaalde 72.000 stemmen (7%) en werd daardoor een nieuwe concurrent voor het VNV van Staf de Clercq dat 166.000 stemmen behaalde

Laatst gewijzigd door system : 8 maart 2009 om 13:39.
Oud 8 maart 2009, 13:43   #144
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alter Bekijk bericht
Luc Broes schreef :
“Bezwarende onthullingen” , neen mijn beste Luc, hoe haalt u het in uw hoofd ?? Het trof mij alleen, dat dit beeld, u, als een voormalig collegeleerling, niet is bij gebleven.. Meer nog, in deze uitzending over Degrelle, werd het “katholiek integrisme” (die wij beiden nog zeer goed gekend hebben), uitdrukkelijk bewierookt door de zoon van een na de oorlog gefusilleerde rexist.. of is u deze passage eveneens ontgaan ???
2) Juist dit integrisme, heeft la Légion “Wallonien” mogelijk gemaakt. Mij dunkt dat uw geheugen wel erg selectief is.. Daar ik overigens de indruk heb, dat u dit integrisme niet helemaal afwijst, wil ik de jongeren op dit forum uitdrukkelijk waarschuwen voor uw uitspraken..

3) Het spijt mij u te moeten tegenspreken : in de veertiger jaren had men het in Brugge nog steeds over “LE collège Saint Louis” (waar de zonen van de (meestal Franstalige) aristocratie en van de hogere burgerij school liepen) daarentegen sprak men wel van het “Sint Leo-college”.. Dat u de dingen met een gekleurde “flamingantische” bril bekijkt, mag niet beletten dat de waarheid ook haar rechten heeft.
Dank voor het vlugge wederwoord, want ik ben bijna weg!

1) 'bewierookt door de zoon van een na de oorlog gefusilleerde rexist.' heb ik inderdaad niet gehoord. ik vond de uitzending niet steeds zo duidelijk, ik hoor niet meer zo goed, ben niet van aristocratische huize en mijn frans dus niet perfect. Gelieve me dus niet te verdenken van selectief gehoor. Waarom trouwens?
2) mogelijk lag dat katholiek integrisme aan de basis van la légion W, maar de dreiging van het communisme was daar ook niet vreemd aan. Zeker als men in gedachte houdt het onvoorstelbare leed dat niet alleen de nazies maar ook het communisme veroorzaakt hebben.
Wat mijn houding tov het kath. integrisme betreft kan ik je geruststellen. Ik ben nogal nuchter en evenwichtig van aard (al zeg ik het zelf, de waarheid heeft haar rechten!) daarbij heeft jarenlang en ongewild persoonlijk contact met die middens ervoor gezorgd dat ik daar zeer afwijzend tegenover sta.
Ik was forummer van de week, daar verneem je meer.
Ik loop echter niet 'gebukt onder de zware last op mijn schouders gelegd door de pastoors ' zoals wel het geval was met grote en sterke karakters zoals Hugo Claus en anderen.
Ik was in 't college een rebel en slechte student, maar dank er toch mijn vorming aan met oa eerbied voor het sakrale, liefde voor poëzie en muziek -gregoriaans! Wat kon zwaenepoel toch prachtig zingen.
3) In mijn niet-aristocratisch milieu sprak men steeds van Sint Leo en Sint Lodewieks met of zonder bril. Sint Lodewieks was zeker meer Vlaams dan Belgisch, in tegenstelling met de twee 'deftige' meisjesscholen van die tijd: Hemelsdale en Saint André. En toegegeven ik was nog veel meer Vlaams dan Sint Lodewieks.

Tot de volgende keer, oud-lotgenoot!
Oud 8 maart 2009, 13:47   #145
luc broes

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Rex kwam in 1936 ook op in Vlaanderen onder de naam Rex-Vlaanderen en behaalde 72.000 stemmen (7%) en werd daardoor een nieuwe concurrent voor het VNV van Staf de Clercq dat 166.000 stemmen behaalde
Rex-Vlaanderen beperkte zich meestal tot de Franstalige Bourgeosie
Oud 8 maart 2009, 13:51   #146
Paracelsus
Minister

Standaard

Citaat:
Tegen '39 was dat alweer passé.
Ik moest er natuurlijk bij vermelden, rond de Duitse inval.
Kort daarna was het restje Vlaamse rexisten, om filo te beantwoorden, dus VNV'ers geworden.

We mogen niet vergeten dat REX een Belgisch-gezinde beweging was, gesteund o.a. financieel door Belgische oudstrijdersbonden en verscheidene nationale en patriottische bewegingen. Een groot deel van het lezerspubliek van Le pays réel waren oudstrijders uit '14-'18.
Oud 8 maart 2009, 13:56   #147
Paracelsus
Minister

Standaard

De leider van Rex-VL, Paul de Mont, was met twee geamputeerde benen uit WO I gekomen en was zeer actief in oudstrijderskringen.
Oud 8 maart 2009, 14:02   #148
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Kort daarna was het restje Vlaamse rexisten, om filo te beantwoorden, dus VNV'ers geworden.

We mogen niet vergeten dat REX een Belgisch-gezinde beweging was, gesteund o.a. financieel door Belgische oudstrijdersbonden en verscheidene nationale en patriottische bewegingen. Een groot deel van het lezerspubliek van Le pays réel waren oudstrijders uit '14-'18.
Dat is waar, maar Rex stelde tijdens de oorlog ook niet veel voor. Veel mensen gingen soms luisteren naar Degrelle, speciaal omdat hij zo'n begeesterend spreker was, maar zoals we konden zien bij de laatste verkiezingen voor de oorlog, was Rex uitgeteld. Het enige wat Rex restte om te overleven was de collaboratie.

Laatst gewijzigd door system : 8 maart 2009 om 14:11.
Oud 8 maart 2009, 14:04   #149
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
Rex-Vlaanderen beperkte zich meestal tot de Franstalige Bourgeosie
Neen niet alleen deze mensen (maar zeker ook deze mensen). Ook bepaalde Vlaamse katholieken stemden op REX. Naast de burgerij stemden ook een aantal middenstanders op REX.

Laatst gewijzigd door system : 8 maart 2009 om 14:06.
Oud 8 maart 2009, 14:09   #150
system
Banneling

Standaard

[quote]
Citaat:
Dat klopt zeker niet helemaal. Heel wat Vlaamse Rexisten bleven rexist tot op het einde van de oorlog. Een rexist wilde overigens niet altijd zo gemakkelijk VNV-er worden zoals u het nu wat simpel voorstelt. Er was zelfs regelmatig een verholen strijd tussen collaborerenden Rexisten en VNV-ers mbt het bestuur van het land.

Laatst gewijzigd door system : 8 maart 2009 om 14:11.
Oud 8 maart 2009, 14:12   #151
luc broes

Standaard

'meestal' <----> 'Neen niet alleen' !!??

Laatst gewijzigd door luc broes : 8 maart 2009 om 14:13.
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2009, 14:14   #152
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
'meestal' <----> 'Neen niet alleen' !!??
Het waren niet alleen 'franskiljons' die in Vlaanderen op Rex stemden. Dat is wat ik wilde zeggen.
Oud 8 maart 2009, 14:30   #153
Paracelsus
Minister

Standaard

[quote=system;4013461]
Citaat:
Dat klopt zeker niet helemaal. Heel wat Vlaamse Rexisten bleven rexist tot op het einde van de oorlog. Een rexist wilde overigens niet altijd zo gemakkelijk VNV-er worden zoals u het nu wat simpel voorstelt. Er was zelfs regelmatig een verholen strijd tussen collaborerenden Rexisten en VNV-ers mbt het bestuur van het land.
Een stukje wikipedia:
"Een en ander besloot tot een gigantisch compromis in 1941. In de woning van Léon Degrelle, de leider van Rex, in Ukkel, werd een akkoord getekend tussen het Verdinaso (dat na de dood van zijn leider Joris van Severen zieltogend was), Rex en het VNV. Er zouden slechts 2 groeperingen meer zijn in België: de Eenheidsbeweging-VNV in Vlaanderen en Rex in Wallonië. Ze werden daarin gesteund door de Duitse bezetter, in de verschijning van de Militärverwaltung van Falkenhausen."

Later liet het VNV zich in een hoekje duwen door de Duitse bezetter ten voordele van DeVlag en werd enkel nog getolereerd zolang het zich niet openlijk anti-Duits verklaarde.

Op een gegeven moment wilde de Waalse tegenhanger van DeVlag, AGRA (Amis du Grand Reich Allemand) overgaan tot oprichting van een Waalse SS en eigen vrijwilligers sturen naar de Waffen-SS. We spreken 1943, en na het verlof hadden zich 2000 vrijwilligers aangemeld voor het Waals Legioen, die in hetr kamp van Mezerits door hun oudere kameraden zouden worden klaargestoomd.

Degrelle en de zijnen wilden een herhaling van een VNV-scenario voor Rex voorkomen, hij is vervolgens met Himmler zelf gaan praten, en beweerde achteraf dat Himmler er mee akkoord ging dat de Waalse eenheid van de Waffen-SS haar eigen karakter zou mogen behouden, en dat de bevelen zelfs in de Franse taal zouden weerklinken (i.t.t. Vlaamse en Nederlandse troepen die in het Duits gecommandeerd werden).

Hij kreeg het van Himmler zelfs voor elkaar een katholieke geestelijke als aalmoezenier bij zijn eenheid te voegen, de eerste en enigste veldprediker bij de Waffen-SS. Deze man was een monnik uit het trappistenklooster van Chimay.

Laatst gewijzigd door Paracelsus : 8 maart 2009 om 14:33.
Oud 8 maart 2009, 15:18   #154
system
Banneling

Standaard

[quote=Paracelsus;4013484]
Citaat:

Een stukje wikipedia:
"Een en ander besloot tot een gigantisch compromis in 1941. In de woning van Léon Degrelle, de leider van Rex, in Ukkel, werd een akkoord getekend tussen het Verdinaso (dat na de dood van zijn leider Joris van Severen zieltogend was), Rex en het VNV. Er zouden slechts 2 groeperingen meer zijn in België: de Eenheidsbeweging-VNV in Vlaanderen en Rex in Wallonië. Ze werden daarin gesteund door de Duitse bezetter, in de verschijning van de Militärverwaltung van Falkenhausen."

Later liet het VNV zich in een hoekje duwen door de Duitse bezetter ten voordele van DeVlag en werd enkel nog getolereerd zolang het zich niet openlijk anti-Duits verklaarde.

Op een gegeven moment wilde de Waalse tegenhanger van DeVlag, AGRA (Amis du Grand Reich Allemand) overgaan tot oprichting van een Waalse SS en eigen vrijwilligers sturen naar de Waffen-SS. We spreken 1943, en na het verlof hadden zich 2000 vrijwilligers aangemeld voor het Waals Legioen, die in hetr kamp van Mezerits door hun oudere kameraden zouden worden klaargestoomd.

Degrelle en de zijnen wilden een herhaling van een VNV-scenario voor Rex voorkomen, hij is vervolgens met Himmler zelf gaan praten, en beweerde achteraf dat Himmler er mee akkoord ging dat de Waalse eenheid van de Waffen-SS haar eigen karakter zou mogen behouden, en dat de bevelen zelfs in de Franse taal zouden weerklinken (i.t.t. Vlaamse en Nederlandse troepen die in het Duits gecommandeerd werden).

Hij kreeg het van Himmler zelfs voor elkaar een katholieke geestelijke als aalmoezenier bij zijn eenheid te voegen, de eerste en enigste veldprediker bij de Waffen-SS. Deze man was een monnik uit het trappistenklooster van Chimay.
John Keegan in zijn 'Waffen SS' schrijft, dat het Waalse legioen 'Wallonien' ,het Vlaamse Legioen 'Langemark', dat dit slechts 'in naam' divisies waren. En dat het hoogst twijfelachtig is of deze 'divisies' ooit boven de getalsterkte van 3000 man zijn uitgekomen. De Franse divisie 'Charlemagne' telde einde 1944 een goede 7000 manschappen. De Walen zullen zeker nooit 15.000 man kunnen geleverd hebben. Als ze vertrekken met 800 manschappen in 1941, in 1942 amper nog 200 man overhielden na de zware gevechten in het Oosten, in 1943 , (hun hoogtepunt) een 1700 man sterk waren, kunnen ze zeker nooit 15000 man geteld hebben.

Laatst gewijzigd door system : 8 maart 2009 om 15:21.
Oud 8 maart 2009, 15:53   #155
system
Banneling

Standaard

Citaat:

Een stukje wikipedia:
Dat is waar, maar de Rex-benoemingen bleven uit tijdens de collaboratie. En dit mogelijk om twee redenen. Ik citeer Raskin uit zijn boek 'Gerard Romsee' , blz 269:

'Reeder verklaarde na de oorlog dat de rexistische kandidaten 'niet degelijk' waren. Zij kregen dan ook geen Genehmigung en Romsée kon ze dus niet benoemen. Volgens de Engelse historicus Conway -was ook aanwezig op het debat op de RFBF- had Reeder nog een andere reden om Rex te negeren. Hij wou de Franstaligen, die een leidende rol in de politiek van het minste kwaad speelden en die vaak een diepgewortelde afkeer hadden van Degrelle, niet voorhet hoofd stoten.'

Citaat:
Het is te zeggen. België had een Militärverwaltung. En op het einde van de oorlog boette die aan gezag in. En Reeder dus ook. En hij was het die het VNV steunde. Terwijl de voorstanders van de Zivilverwaltung steeds meer invloed kregen (Himmler en zijn acolieten)op het einde van de oorlog. En die steunden DeVlag van Jef van de Wiele.

Laatst gewijzigd door system : 8 maart 2009 om 15:54.
Oud 8 maart 2009, 16:19   #156
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Zou er nog een ander land zijn buiten belgique waar ze anno 2009 nog dagelijks WOII beleven?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2009, 16:27   #157
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Zou er nog een ander land zijn buiten belgique waar ze anno 2009 nog dagelijks WOII beleven?
Een paar eilandjes in de Stille Oceaan waar zich nog steeds enkele bejaarde Japanners schuilhouden wachtend op een bevel uit Tokyo?
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2009, 16:38   #158
luc broes

Standaard

Citaat:
Het waren niet alleen 'franskiljons' die in Vlaanderen op Rex stemden. Dat is wat ik wilde zeggen.
Daarom zei ik ook meestal.
Oud 8 maart 2009, 16:44   #159
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Natuurlijk. Er verschijnen nog altijd boeken over Petain, over Mussert, over Quisling, over de kroatische Ustachi's, over Mussolini en zijn fascisten, over de Oostfronters.Dat is nu eenmaal ook geschiedenis.

Een interessant boekje misschien, geschreven door Agnes Adriaenssen, is "Na de oorlog schieten ze mij dood. Meisjes tussen Diets en Duits". Is eens een andere invalshoek. En leerrijk so wie so.

Laatst gewijzigd door system : 8 maart 2009 om 16:47.
Oud 8 maart 2009, 18:06   #160
Paracelsus
Minister

Standaard

[quote=system;4013531]
Citaat:

John Keegan in zijn 'Waffen SS' schrijft, dat het Waalse legioen 'Wallonien' ,het Vlaamse Legioen 'Langemark', dat dit slechts 'in naam' divisies waren. En dat het hoogst twijfelachtig is of deze 'divisies' ooit boven de getalsterkte van 3000 man zijn uitgekomen. De Franse divisie 'Charlemagne' telde einde 1944 een goede 7000 manschappen. De Walen zullen zeker nooit 15.000 man kunnen geleverd hebben. Als ze vertrekken met 800 manschappen in 1941, in 1942 amper nog 200 man overhielden na de zware gevechten in het Oosten, in 1943 , (hun hoogtepunt) een 1700 man sterk waren, kunnen ze zeker nooit 15000 man geteld hebben.
Volgens Jan Bauwens hebben er 6000 Waalse Belgen dienst genomen bij het Waalse Legioen.

2500 van hen keerden nooit terug, van de overlevenden werden bijna 3000 licht of zwaar gewond.

Van de 800 eerste vrijwilligers overleefden slechts drie het einde van de oorlog, een gewoon soldaat, een Belgisch onderofficier (die tijdens de gevechten promoveerde tot kapitein en die driemaal werd gewond en wiens beide armen later geamputeerd werden) en Léon Degrelle zelf.

Onder die 6000 vrijwilligers waren leden van de Belgische adel, industriëlen, ambachtslieden, mijnwerkers en arbeiders, beambten en voormalige diplomaten, voormalige officieren en onderofficieren, een officier die zelfs zijn tijdens de oorlog van 14-18 verdiende Britse "Victoria Cross" trots bleef dragen.

Onder hen idealisten en avonturiers en mensen van wie men nooit zal weten waarom zij de Duitse wapenrok aantrokken...
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be