![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#141 | |
Banneling
|
![]() [quote]
Citaat:
Toen waren er al inderdaad al 'integristische' priesters het Waals Legioen mogelijk hebben gemaakt. Laatst gewijzigd door system : 8 maart 2009 om 13:35. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#142 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#143 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 8 maart 2009 om 13:39. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#144 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
1) 'bewierookt door de zoon van een na de oorlog gefusilleerde rexist.' heb ik inderdaad niet gehoord. ik vond de uitzending niet steeds zo duidelijk, ik hoor niet meer zo goed, ben niet van aristocratische huize en mijn frans dus niet perfect. Gelieve me dus niet te verdenken van selectief gehoor. Waarom trouwens? 2) mogelijk lag dat katholiek integrisme aan de basis van la légion W, maar de dreiging van het communisme was daar ook niet vreemd aan. Zeker als men in gedachte houdt het onvoorstelbare leed dat niet alleen de nazies maar ook het communisme veroorzaakt hebben. Wat mijn houding tov het kath. integrisme betreft kan ik je geruststellen. Ik ben nogal nuchter en evenwichtig van aard (al zeg ik het zelf, de waarheid heeft haar rechten!) daarbij heeft jarenlang en ongewild persoonlijk contact met die middens ervoor gezorgd dat ik daar zeer afwijzend tegenover sta. Ik was forummer van de week, daar verneem je meer. Ik loop echter niet 'gebukt onder de zware last op mijn schouders gelegd door de pastoors ' zoals wel het geval was met grote en sterke karakters zoals Hugo Claus en anderen. Ik was in 't college een rebel en slechte student, maar dank er toch mijn vorming aan met oa eerbied voor het sakrale, liefde voor poëzie en muziek -gregoriaans! Wat kon zwaenepoel toch prachtig zingen. 3) In mijn niet-aristocratisch milieu sprak men steeds van Sint Leo en Sint Lodewieks met of zonder bril. Sint Lodewieks was zeker meer Vlaams dan Belgisch, in tegenstelling met de twee 'deftige' meisjesscholen van die tijd: Hemelsdale en Saint André. En toegegeven ik was nog veel meer Vlaams dan Sint Lodewieks. Tot de volgende keer, oud-lotgenoot!
![]() |
![]() |
![]() |
#145 |
|
![]() Rex-Vlaanderen beperkte zich meestal tot de Franstalige Bourgeosie
![]() |
![]() |
#146 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Ik moest er natuurlijk bij vermelden, rond de Duitse inval. Kort daarna was het restje Vlaamse rexisten, om filo te beantwoorden, dus VNV'ers geworden. We mogen niet vergeten dat REX een Belgisch-gezinde beweging was, gesteund o.a. financieel door Belgische oudstrijdersbonden en verscheidene nationale en patriottische bewegingen. Een groot deel van het lezerspubliek van Le pays réel waren oudstrijders uit '14-'18. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#147 |
Minister
|
![]() De leider van Rex-VL, Paul de Mont, was met twee geamputeerde benen uit WO I gekomen en was zeer actief in oudstrijderskringen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#148 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 8 maart 2009 om 14:11. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#149 |
Banneling
|
![]() Neen niet alleen deze mensen (maar zeker ook deze mensen). Ook bepaalde Vlaamse katholieken stemden op REX. Naast de burgerij stemden ook een aantal middenstanders op REX.
Laatst gewijzigd door system : 8 maart 2009 om 14:06. |
![]() |
![]() |
![]() |
#150 |
Banneling
|
![]() [quote]Dat klopt zeker niet helemaal. Heel wat Vlaamse Rexisten bleven rexist tot op het einde van de oorlog. Een rexist wilde overigens niet altijd zo gemakkelijk VNV-er worden zoals u het nu wat simpel voorstelt. Er was zelfs regelmatig een verholen strijd tussen collaborerenden Rexisten en VNV-ers mbt het bestuur van het land.
Laatst gewijzigd door system : 8 maart 2009 om 14:11. |
![]() |
![]() |
![]() |
#151 |
|
![]() 'meestal' <----> 'Neen niet alleen' !!??
www . Luc Broes . be Laatst gewijzigd door luc broes : 8 maart 2009 om 14:13. |
![]() |
![]() |
![]() |
#152 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#153 | |
Minister
|
![]() [quote=system;4013461]
Citaat:
"Een en ander besloot tot een gigantisch compromis in 1941. In de woning van Léon Degrelle, de leider van Rex, in Ukkel, werd een akkoord getekend tussen het Verdinaso (dat na de dood van zijn leider Joris van Severen zieltogend was), Rex en het VNV. Er zouden slechts 2 groeperingen meer zijn in België: de Eenheidsbeweging-VNV in Vlaanderen en Rex in Wallonië. Ze werden daarin gesteund door de Duitse bezetter, in de verschijning van de Militärverwaltung van Falkenhausen." Later liet het VNV zich in een hoekje duwen door de Duitse bezetter ten voordele van DeVlag en werd enkel nog getolereerd zolang het zich niet openlijk anti-Duits verklaarde. Op een gegeven moment wilde de Waalse tegenhanger van DeVlag, AGRA (Amis du Grand Reich Allemand) overgaan tot oprichting van een Waalse SS en eigen vrijwilligers sturen naar de Waffen-SS. We spreken 1943, en na het verlof hadden zich 2000 vrijwilligers aangemeld voor het Waals Legioen, die in hetr kamp van Mezerits door hun oudere kameraden zouden worden klaargestoomd. Degrelle en de zijnen wilden een herhaling van een VNV-scenario voor Rex voorkomen, hij is vervolgens met Himmler zelf gaan praten, en beweerde achteraf dat Himmler er mee akkoord ging dat de Waalse eenheid van de Waffen-SS haar eigen karakter zou mogen behouden, en dat de bevelen zelfs in de Franse taal zouden weerklinken (i.t.t. Vlaamse en Nederlandse troepen die in het Duits gecommandeerd werden). Hij kreeg het van Himmler zelfs voor elkaar een katholieke geestelijke als aalmoezenier bij zijn eenheid te voegen, de eerste en enigste veldprediker bij de Waffen-SS. Deze man was een monnik uit het trappistenklooster van Chimay. Laatst gewijzigd door Paracelsus : 8 maart 2009 om 14:33. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#154 | |
Banneling
|
![]() [quote=Paracelsus;4013484]
Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 8 maart 2009 om 15:21. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#155 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
'Reeder verklaarde na de oorlog dat de rexistische kandidaten 'niet degelijk' waren. Zij kregen dan ook geen Genehmigung en Romsée kon ze dus niet benoemen. Volgens de Engelse historicus Conway -was ook aanwezig op het debat op de RFBF- had Reeder nog een andere reden om Rex te negeren. Hij wou de Franstaligen, die een leidende rol in de politiek van het minste kwaad speelden en die vaak een diepgewortelde afkeer hadden van Degrelle, niet voorhet hoofd stoten.' Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 8 maart 2009 om 15:54. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#156 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zou er nog een ander land zijn buiten belgique waar ze anno 2009 nog dagelijks WOII beleven?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#157 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#158 |
|
![]() Daarom zei ik ook meestal.
![]() |
![]() |
#159 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Een interessant boekje misschien, geschreven door Agnes Adriaenssen, is "Na de oorlog schieten ze mij dood. Meisjes tussen Diets en Duits". Is eens een andere invalshoek. En leerrijk so wie so. Laatst gewijzigd door system : 8 maart 2009 om 16:47. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#160 | |
Minister
|
![]() [quote=system;4013531]
Citaat:
2500 van hen keerden nooit terug, van de overlevenden werden bijna 3000 licht of zwaar gewond. Van de 800 eerste vrijwilligers overleefden slechts drie het einde van de oorlog, een gewoon soldaat, een Belgisch onderofficier (die tijdens de gevechten promoveerde tot kapitein en die driemaal werd gewond en wiens beide armen later geamputeerd werden) en Léon Degrelle zelf. Onder die 6000 vrijwilligers waren leden van de Belgische adel, industriëlen, ambachtslieden, mijnwerkers en arbeiders, beambten en voormalige diplomaten, voormalige officieren en onderofficieren, een officier die zelfs zijn tijdens de oorlog van 14-18 verdiende Britse "Victoria Cross" trots bleef dragen. Onder hen idealisten en avonturiers en mensen van wie men nooit zal weten waarom zij de Duitse wapenrok aantrokken... |
|
![]() |
![]() |