Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 april 2004, 08:19   #141
Mieke 79
Minister

Mieke 79's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spetsnaz
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flippend Rund

Niet juist, maar verkeerd.

Wat je gelooft is wat je gelooft. Als je daarop je eigen religie en je eigen levenshouding bouwt, en die consequent naleeft, dan zie ik niet in waarom dat per se gemakzuchtig, ik-zuchtig of wat dan ook moet zijn.
maar dan heeft het wel niets meer met het origineel te maken...
Dat moet toch niet? Alles evolueert met de tijd, en zo vind ik ook dat religie dit moet doen. Dat is geen gemakkelijkheidsoplossing, dat is gewoon normaal. Je moet de boodschap behouden, die jij belangrijk vindt. De boodschap vind ik het belangrijkste, hoe dat ingekaderd is met rituelen enzo is allemaal van secundair belang.
Oud 19 april 2004, 08:22   #142
pope
Gouverneur

pope's schermafbeelding

Standaard

In tegenstelling tot de moslims kunnen wij RELIGIE EN POLITIEK PERFECT GESCHEIDEN HOUDEN!

A patriot must always be ready to defend his country against his government.
---Edward Abbey---
pope is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2004, 08:22   #143
Mieke 79
Minister

Mieke 79's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe

Wat bedoelt u hiermee concreet?

Laat ik u alvast maar vertellen dat voor de moslimtheologie de soenna volledig afgesloten is (al een paar eeuwen trouwens). Aan de soenna kan niets meer veranderd worden, alleen moet men soms naar hedendaagse oplossingen zoeken voor actuele problemen maar die oplossingen moeten steeds in het verlengde liggen van de soenna.
de ruimere boodschap uit bijvoorbeeld het evangelie halen en dit toepassen in de huidige maatschappij. Bv de barmhartige Samaritaan.

Leidt in jouw visie religie anders niet altijd tot fundamentalisme ?
Idd, Spetsnaz, nu zegt u wat ik bedoel. De ruimere boodschap is belangrijk, de rest vul je zelf in... naar ons tijdsbeeld. Dat vind ik maar normaal.
Oud 19 april 2004, 09:07   #144
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de Vexille
Christus heeft zich nooit uitgesproken over politiek, heeft nooit politiek bedreven en was ook allerminst begaan met wereldse macht. Wat Hem trouwens door sommigen niet in dank werd afgenomen (Is dit nu die Koning der Joden???). Dus, u gaan afvragen welke politieke keuzes te maken op basis van je christelijke overtuigingen is eigenlijk niet meteen verstandig. Nog een reden om dat niet te doen is het feit dat het christelijke geloof eeuwenlang misbruikt is geweest door wereldlijke heersers om de kleine man/vrouw onder de knoet te houden. De kansel was eigenlijk in die tijd wat de televisie vandaag is. (en kijk maar eens hoe politici dat medium in hun macht proberen te krijgen) Leve de scheiding tussen Kerk en staat! (hoewel sommigen nog moeten inzien dat dit een principe is dat aan twee kanten snijdt)

Dat wil anderzijds niet zeggen dat je over maatschappelijke problemen geen uitgesproken mening mag (of zelfs moet) hebben als christen. Hierbij meten we ons standpunt niet af op basis van politieke programma's, maar moeten we onverkort gaan voor een morele invulling vanuit onze geloofsovertuiging. Hierbij mogen we niet de fout maken te geloven in een "christelijk" politiek programma, da's een contradictie. Christelijke waarden zijn immers niet vatbaar voor politiek gemarchandeer (wat eigenlijk de essentie is van het politieke bedrijf) en je kan er ook niet een soort "mix & match" van maken zoals dat je goed uitkomt... (bvb. op basis van een afweging van prioriteiten op een politieke agenda)

Conclusie (althans voor mij): christelijke waarden kunnen door politieke partijen niet gebruikt (of misbruikt) worden om het stemgedrag te beïnvloeden. Wanneer je naar de stembus trekt moet je je als christen afvragen waarom je op deze of gene partij stemt; of je motieven "zuiver" zijn. De lat ligt zeer hoog, want onwetendheid (geveinsde naïviteit) of hypochrisie wordt ook niet geduld... M.a.w. als je oprecht gelooft dat een partij als het Vlaams Blok kan bijdragen tot een samenleving waarin christelijke waarden voorop staan, dan zie ik niet in waarom je dan je stem niet op die partij zou mogen uitbrengen. Persoonlijk heb ik daar in met het Blok niet zo'n vertrouwen in (maar ik plaats eigenlijk bij alle partijen grote vraagtekens), dus het is eerder een kwestie van gradaties...
De Vexille slaat de nagel op de kop. "Mijn rijk is niet van deze wereld" zei Jesus. Het gaat God om de mensen, hun hart en hun ziel en niet om de manier waarop een menselijke gemeenschap wordt georganiseerd.

Een Christen moet aan God verantwoording brengen voor zijn gedrag inklusief zijn stemgedrag. Maar een 100% zuivere partij bestaat niet en God is de enige die de ware gedaante van een politici kan doorgronden. Wie weet of Verhofstadt in God's ogen niet zwarter is dan FDW? Wie kan het zeggen? God alleen kan dus bepalen wat een goed stemgedrag is en wat niet. En net zoals de Vexille geloof ik dat Hij dat individueel bepaalt, in functie de diepste motivatie van de kiezer. De ene zal voor het Blok stemmen omdat hij abortus te gruwelijk vindt om nog langer te toleren en de ander zal voor partij X stemmen omdat hij dan meer kans heeft om een onrechtmatig toegekende vetbetaalde post te behouden. Wie heeft meer schuld? Wie durft te oordelen tussen die twee kiezers? Erger nog, wie durft oordelen over wat God ervan denkt?

De post van de metser is een poging om God te gebruiken teneinde het stemgedrag van de forumgangers te beïnvloeden. Dit omdat voor hem het Blok zo ongeveer het ergste is wat op deze aarde vertoeft. Ik denk dat God andere prioriteiten heeft maar dat is enkel mijn mening. Hoe dan ook, een uitspraak van de Belgische bischoppen laat mij koud. Het zijn maar mensen. Andere bischoppen in andere tijden vonden dat Hitler niet zo slecht was ...
Kaal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2004, 09:32   #145
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

de vexille schreef: "Christus heeft zich nooit uitgesproken over politiek, heeft nooit politiek bedreven en was ook allerminst begaan met wereldse macht.
Sommige christenen trekken zich weinig aan van de Paus, de Belgische bisschoppen trekken zich weinig aan van Christus
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2004, 13:05   #146
Tegendradigaard

Standaard

Waarom zouden Christenen dat niet KUNNEN ? zoals in de titel staat.

In dit land KUN je stemmen op wie je wilt. Gelukkig maar en houen zo.
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn.

PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!!
Tegendradigaard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2004, 17:13   #147
dorus
Banneling

dorus's schermafbeelding

Standaard

Inderdaad, christenen kunnen niet voor een gezonde partij van verstandige mensen stemmen.

Het zijn kwaliteiten die men zeker niet heeft als men zich tot een godsdienst bekent.
Gelovers hebben een partij voor simpele geesten nodig en dus hebben ze keuze te over, maar niet het VB.
dorus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2004, 17:18   #148
mad_drone
Gouverneur

mad_drone's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar mad_drone
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes
Zeer veel Vlamingen steunen de meeste standpunten van het VB die de redelijkheid zelf zijn:
*Geen stemrecht voor vreemdelingen
*iedereen gelijk voor de wet. Geen voorrang voor vreemdelingen.
tsss. je kan die twee standpunten op zijn minst niet onder elkaar stellen in de hoop dat we het niet opmerken... maar dit..
mad_drone is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2004, 17:22   #149
mad_drone
Gouverneur

Standaard

ik ben trouwens akkoord met de metser. Als je kijkt naar de moraal van het christendom zie je dat het Vlaams blok programma daar niet mee strookt.
alleen is niemand een perfect christen, enkel jezus ( als ie bestond ) was dat. We kunnen steeds proberen naar ons eigen oordeel dit waar te maken en daarom ga ik een vreemdeling behandelen als ik mijn buur zou behandelen en net daarom zou ik nooit op het VB stemmen...
Oud 19 april 2004, 20:53   #150
Alvader
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mad_drone
ik ben trouwens akkoord met de metser. Als je kijkt naar de moraal van het christendom zie je dat het Vlaams blok programma daar niet mee strookt.
alleen is niemand een perfect christen, enkel jezus ( als ie bestond ) was dat. We kunnen steeds proberen naar ons eigen oordeel dit waar te maken en daarom ga ik een vreemdeling behandelen als ik mijn buur zou behandelen en net daarom zou ik nooit op het VB stemmen...
Er is nogmaals geen enkel politiek programma dat dan strookt met jouw moraal van het christendom.
Geef toe dat het toch wel vreemd is dat er een éénmalige som van 10 miljard volstaat om de gevolgen van een uitzonderlijk zware natuurramp te verhelpen, terwijl met een jarenlange donatie van dezelfde som, nog geen bal vooruitgegaan werd geboekt in een streekje dat, vergeleken bij de rampgebieden in Azië, maar een speldekopje groot is....
Alvader is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2004, 21:11   #151
mad_drone
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alvader
Citaat:
Er is nogmaals geen enkel politiek programma dat dan strookt met jouw moraal van het christendom.
maar ik kan wel voor datgene kiezen dat er het best me strookt.
Oud 19 april 2004, 21:34   #152
Alvader
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alvader

maar ik kan wel voor datgene kiezen dat er het best me strookt.
en welk zou dat in jouw ogen zijn ?
Geef toe dat het toch wel vreemd is dat er een éénmalige som van 10 miljard volstaat om de gevolgen van een uitzonderlijk zware natuurramp te verhelpen, terwijl met een jarenlange donatie van dezelfde som, nog geen bal vooruitgegaan werd geboekt in een streekje dat, vergeleken bij de rampgebieden in Azië, maar een speldekopje groot is....
Oud 19 april 2004, 21:40   #153
luc broes

Standaard

Citaat:
mad_drone en de metser als zelfbenoemde goede christenen zouden moeten weten:
"gij zult niet oordelen" en "wie vrij is van zonden werpe de eerste steen".
En dan is er nog het verhaal van de tollenaar die de Heer dankte omdat hij toch zoveel beter was dan die anderen.
Ik herinner me niet meer nauwkeurig hoe het was, maar de twee zelfbenoemde christenen doen me er wel aan denken.
Oud 19 april 2004, 22:06   #154
Karel Hendrik
Gouverneur

Standaard

Ik herinner mij nog zeer goed de brief van Mgr. Desmedt, bisschop van Brugge waarbij het uitbrengen van een stem op de Volksunie werd bestempeld als een 'doodzonde'.

De bisschoppen hebben dus niets geleerd.

Men mag anderen niet uitsluiten willen ze mij leren, maar daar is een uitzondering op, willen ze mij ook leren: het Blok, dat mag men wel uitsluiten in een cordon sanitaire.

De bisschoppen zouden zich beter bezig houden met hun eigen priesters: eentje zit immers in de Senaat en speelt daar voor dief.
Lees de tekst onderaan: een senator heeft geen wedde...
Oud 19 april 2004, 22:37   #155
luc broes

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karel Hendrik
Ik herinner mij nog zeer goed de brief van Mgr. Desmedt, bisschop van Brugge waarbij het uitbrengen van een stem op de Volksunie werd bestempeld als een 'doodzonde'.
Ik was erbij vooraan in de kathedraal te Brugge toen de beruchte brief werd voorgelezen. We waren er met de VU-ers uit Brugge en omgeving met versterking uit Roeselare met Mik Babylon. Bij dewoorden 'zwaar zondig' gingen we 'in blok' naar buiten. Daar bleven we wachten tot het einde van de mis en deelden doen een pamflet uit 'En toch' met een antwoord op de doodzonde opgesteld door een Vlaamsnationale priester Dupont (denk ik).
De hevige reacties die Desmedt over zich heen kreeg hebben hem geen deugd gedaan en bleven hem achtervolgen tot het einde van zijn dagen.
Maar leren doen ze niet. Suenens deed met Leuven Vlaams juist hetzelfde, zoals hem opgedragen door de Heilige Geest zelf.
En ook Daneels liet priester Jos Verstraete vallen voor de deftige chichi. Ze moeten de rijke traditie van Mercier voortzetten.
Oud 19 april 2004, 23:27   #156
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Christenen kunnen dat wel! Ik heb het reeds verschillende keren gedaan. Ik doe het trouwens ALTIJD.
Eigen Volk Eerst vind ik een goede Christelijke slogan. Je zorgt eerst voor de mensen in je onmiddellijke omgeving. Voor je oude moeder, voor je kinderen, je buren enz. Dat is niet enkel christelijk maar algemeen menselijk.
Maar Eigen Volk Eerst wil zeker NIET zeggen Eigen Volk Alleen. Ikzelf heb veel aandacht voor ontwikkelingshulp en heb daar reeds veel toe bijgedragen.
De haat tegen het Vlaams Blok is zo groot dat men alles verkeerd uitlegt. Dat onze bisschoppen dat ook doen zal niemand verbazen die een beetje de geschiedenis ven de Vlaamse beweging kent. Dat was zo ten tijde van Priester Daens, en dat is nog niet veranderd. Zo lang het Belgisch regime baas is zullen onze bisschoppen het belang van het Belgisch regime dienen.
Moet je dat dan niet opbiechten en penitentie doen?
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2004, 23:32   #157
Karel Hendrik
Gouverneur

Standaard

@Luc Broes

Ik heb de brief toevallig horen voorlezen in Brugge waar wij met de familie op daguitstap waren. In Sint-Salvator.
Oud 20 april 2004, 16:51   #158
Bruno
Burger

Bruno's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Hmm slecht voorbeeld van mezelf misschien, mijn bijbelkennis is namelijk al jarende tanende. Maar hoe ga je dan om met de tegenstellingen en wreedheden in de bijbel zoals het doden van overspeligen [Leviticus 20:10] en homoseksuelen [Leviticus 20:13], andersgelovigen [Exodus 22:19],....
Dat is het Oude Verbond. Niet alle mozaïsche wetten werden door het christendom overgedragen. Over bepaalde wordt niet in de evangeliën verhaald, maar weten we dat uit de oudste vadergeschriften (de zogenaamde apostolische vaders). Over enkele zaken zijn we wel al ingelicht in het NT, bijvoorbeeld over de besnijdenis. In de Handelingen der Apostelen wordt er verhaald hoe Paulus en Petrus slaande ruzie krijgen over de toepassing van de joodse voorschriften over de besnijdenis. Uiteindelijk komt er een apostelenvergadering (door de Kerk aanzien als het eerste concilie) waarop men beslist dat dergelijke joodse gebruiken niet bij de niet-joodse christenen geïntroduceerd moeten worden.
Nochthans hoor ik dezelfde Jan van den Berghe steeds maar zeveren dat geloof géén kwestie van kiezen is , dat het géén supermartkt is , enz....
Hier bekent hij (zelfs met trots) dat de Echte Christen het O.T. NIET aanhangt, en dat zij dus de KEUZE hebben gemaakt meer te leven volgens het N.T.
Mijn punt : geloof is één en al maken van keuzes....en of dat goede of slechte zijn , wie zal het zeggen? Mij lijkt het vreemd dat bijvoorbeeld de Anglicaanse Kerk ook maar één aanhanger heeft , als je beseft dat dit gewoon een geloof is 'tailormade' voor een koning die wou scheiden.
Welke christen heeft er trouwens al de Bijbel volledig uitgelezen?? Iedereen heeft blijkbaar zijn favoriete versjes of parabeltjes , en denkt dan dat hij een goed christen is, no problemo, maar dring dan je bekrompen mening niet op aan andere , misschien kritischere , mensen!
Laat ieder voor zichzelf uitmaken wat ie gelooft, of denk je daar in het hiernamaals mee te gaan scoren? (ik was een goeie colporteur van het Geloof)
Bruno is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2004, 17:32   #159
mad_drone
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Citaat:
En dan is er nog het verhaal van de tollenaar die de Heer dankte omdat hij toch zoveel beter was dan die anderen.
Ik herinner me niet meer nauwkeurig hoe het was, maar de twee zelfbenoemde christenen doen me er wel aan denken.
ik wierp geen steen op het vlaams blok, of op iemand anders. dank je. zei ik iets slecht over hen? enkel dat hun visie niet strookt met wat ik geloof de christelijke moraal is.
"gij zult niet oordelen" moogt ge niet uit de context halen, of betekent die zin dat ik de hel dag besluiteloos moet rondlopen ipv te kiezen tussen verschillende dingen.
Ik probeer een goed christen te zijn, ik beweer niet dat ik het ben.
betreft die tollenaar... net daarom ga ik iedereen behandelen zoals ik mijn broer zou behandelen,in tegenstelling tot hen die stellen dat vlamingen voorrang zouden krijgen op vreemdelingen. Doen ze dat omdat zij zoveel beter zijn? of enkel omdat ze het beter verdienen? ...
Oud 20 april 2004, 18:48   #160
Alvader
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Citaat:
ik wierp geen steen op het vlaams blok, of op iemand anders. dank je. zei ik iets slecht over hen? enkel dat hun visie niet strookt met wat ik geloof de christelijke moraal is.
"gij zult niet oordelen" moogt ge niet uit de context halen, of betekent die zin dat ik de hel dag besluiteloos moet rondlopen ipv te kiezen tussen verschillende dingen.
Ik probeer een goed christen te zijn, ik beweer niet dat ik het ben.
betreft die tollenaar... net daarom ga ik iedereen behandelen zoals ik mijn broer zou behandelen,in tegenstelling tot hen die stellen dat vlamingen voorrang zouden krijgen op vreemdelingen. Doen ze dat omdat zij zoveel beter zijn? of enkel omdat ze het beter verdienen? ...
Kijk Jezus heeft nergens gezegd dat we vreemdelingen stemrecht moeten geven. De barmhartige samaritaan bood hulp, maar ging geen positieve discriminatie invoeren, noch de gewonde man in zijn huis opnemen en hem meelaten beslissen hoe het huis er moet uitzien.

We moeten dringend leren dat politiek en ethiek gescheiden moeten worden. En nee, je maakt mij niet wijzen dat uiteindelijk je broer toch niet meer waard is dan ieder ander persoon.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:31.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be