Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 april 2009, 21:28   #141
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fallen Angel Bekijk bericht
Sigfried Bracke? Dieje die gevraagd is door Vlaams Blok om een debat te modereren?
(dubbel)

Laatst gewijzigd door Bob : 13 april 2009 om 21:31.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2009, 21:36   #142
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Je kan helemaal niet aantonen dat deze documentaire een inverse invloed heeft.
Ik toonde aan wat de invloed wel is.
http://www.blokwatch.be/index.php?op...=764&Itemid=39

"Het nut van de ontmaskeringsstrategie

Le Soir, 31-01-2005: “57% des jeunes téléspectateurs et 65% des personnes considérées comme moins instruites ont reconnu que le reportage les avait amenés �* réflechir et �* changer d’avis.”

'De achterkeuken van het Front National' (een andere documentaire die het gesjoemel en de nazi-sympathieën van de Waalse extreem-rechtse partij FN blootlegt) miste zijn doel niet. Mede door de uitzending zou die partij splitsen."
http://www.chengetheworld.org/nl/ind...ticle&pid=1607
Den kiezer zal wel beslissen. Alleen zou ik de tegenstanders van het vb aanraden, om het vb aan te vallen op zijn programmapunten, ipv aanhoudend racist, fascist, hitler... te roepen.
Trouwens het is niet voor niks, dat Wallonie herschapen is, in een economisch kerkhof.
Oud 14 april 2009, 02:15   #143
Vette Pois(s)on
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vette Pois(s)on's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Dieje die lid is van den spa.
Was hij ook geen lid van de loge?
Vette Pois(s)on is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2009, 10:33   #144
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter

Herr Oberst's schermafbeelding

Standaard

Een indicatie dat de VRT wel degelijk met twee maten en gewichten meet, is het interview met Tine Van Rompuy (eveneens terzake van 09/04). Daar wordt zo goed als geen enkele kritische vraag gesteld, meer nog: de PVDA-dame krijgt een groot aantal voorzetten die ze enkel nog dient binnen te koppen. Een voorbeeld:

Interviewer : "Misschien vertalen communisten de bijbel beter als de christen-democraten op dit ogenblik?" (glimlach)
Van Rompuy: "Dat zou wel eens kunnen zijn, ja."
Interviewer: "Solidariteit met de kleinsten!"
Van Rompuy: "Solidariteit met de kleinsten, daar ga ik voor ja. Eerst de mensen, niet de winst (...)"
Interviewer: (al een beetje in extase) "Eerst de mensen, midden de mensen, het zou uit CD&V-programma's kunnen komen!"
Van Rompuy: "Ja, dat kan wel. (...) Het nest waaruit we komen, daar waren die begrippen als rechtvaardigheid en solidariteit ook wel belangrijk. (...)" (interviewer knikt instemmend)

Vergelijk dat eens met een interview met de gemiddelde VB'er, of gewoon met de tendentieuze reportage (nota bene uit dezelfde aflevering van Terzake!).
Herr Oberst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2009, 10:37   #145
Mahalingam
Minister

Mahalingam's schermafbeelding

Standaard

Niet alleen de VRT manipuleert, ook in het onderwijs wordt het nodige gemanipuleerd met de geesten van de kinderen.
Hier een voorbeeld van anti-kapitalistische indoctrinatie.
Citaat:
In de Wero-lessen werkten we rond Koning Rusttevree uit het nette en mooie land Intepedinte. Maar ook met het land van de geldwolven, het land van Koning Douwdzjoons, waar alles vervuild en vies was.
http://lvb.net/media/1/20090411-paasrapport3.gif
Wero, dat staat voor "wereld-oriëntatie". "Douwdzjoons" is een fonetisering van "Dow Jones".
Dat Intepedinte :

Citaat:
Het mooie, groene, gezonde en gelukkige land Intepedinte wordt bedreigd, en veroverd, door de slechte koning Douwdzjoons, door Graaf Jean Jacques Plastiek de Stort van Sluik, minister van Bodemvervuiling, door Hertog Kamiel André de Stinkdepoep de Céjootwee, minister van Luchtvervuiling, en door Jonkheer Newbiet Michel de Decibel, minister van Lawaai. Een leger van geldwolven helpt mee… Gelukkig kan Piecegrientje, het troeteldier van Koning Rusttevree ontsnappen, en met de hulp van tovervolkjes de slechteriken tot inkeer brengen!
En hoe wordt die koning in dat verhaal gebracht tot het goede? Niet door argumenten of zo maar via drugsgebruik:
...koning Douwdzjoons drinkt een toverdrankje en ziet plots in "dat er veel mooiere dingen zijn dan geld en fabrieken".
Mahalingam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2009, 11:23   #146
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Oberst Bekijk bericht
Een indicatie dat de VRT wel degelijk met twee maten en gewichten meet, is het interview met Tine Van Rompuy (eveneens terzake van 09/04). Daar wordt zo goed als geen enkele kritische vraag gesteld, meer nog: de PVDA-dame krijgt een groot aantal voorzetten die ze enkel nog dient binnen te koppen...
Alhoewel de pvda een extreme partij is, en deze volgens hun eigen interne nota alleen in het nieuws mag komen, als er iets negatiefs over te zeggen is.
Best dat ze hun eigen interne nota's eens terug opzoeken en toepassen, dan is er toch nog een lijn in hun subjectiviteit. Nu is het enkel het verheerlijken van hun eigen groot gelijk.
Oud 14 april 2009, 11:24   #147
La Chunga
Minister

La Chunga's schermafbeelding

Standaard

Objectieve journalistiek?

Euh ... Een contradictio in terminis?

Journalistiek is des mensen, wat des mensen is, is per definitie altijd subjectief.

Deze discussie is eigenlijk zinloos, ze wordt enkel opgestart omdat mensen zichzelf niet terugvinden in dat wat een bepaald subjectief informatiekanaal te berde brengt.

De discussie moet gaan over het feit waarom journalistiek - die per definitie subjectief is - niet van overheidswege mag worden gefinancierd.
Oud 14 april 2009, 12:11   #148
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door La Chunga Bekijk bericht
Objectieve journalistiek?

Euh ... Een contradictio in terminis?

Journalistiek is des mensen, wat des mensen is, is per definitie altijd subjectief.

Deze discussie is eigenlijk zinloos, ze wordt enkel opgestart omdat mensen zichzelf niet terugvinden in dat wat een bepaald subjectief informatiekanaal te berde brengt.
Wel ja, maar daar gaat het hier niet om. De vrt is de Vlaamse publieke zender die gesponserd wordt met ons belastingsgeld, en bijgevolg mogen we wel enige vorm van objectiviteit verwachten.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2009, 12:15   #149
Fallen Angel
Eur. Commissievoorzitter

Fallen Angel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Oberst Bekijk bericht
Een indicatie dat de VRT wel degelijk met twee maten en gewichten meet, is het interview met Tine Van Rompuy (eveneens terzake van 09/04). Daar wordt zo goed als geen enkele kritische vraag gesteld, meer nog: de PVDA-dame krijgt een groot aantal voorzetten die ze enkel nog dient binnen te koppen. Een voorbeeld:

Interviewer : "Misschien vertalen communisten de bijbel beter als de christen-democraten op dit ogenblik?" (glimlach)
Van Rompuy: "Dat zou wel eens kunnen zijn, ja."
Interviewer: "Solidariteit met de kleinsten!"
Van Rompuy: "Solidariteit met de kleinsten, daar ga ik voor ja. Eerst de mensen, niet de winst (...)"
Interviewer: (al een beetje in extase) "Eerst de mensen, midden de mensen, het zou uit CD&V-programma's kunnen komen!"
Van Rompuy: "Ja, dat kan wel. (...) Het nest waaruit we komen, daar waren die begrippen als rechtvaardigheid en solidariteit ook wel belangrijk. (...)" (interviewer knikt instemmend)

Vergelijk dat eens met een interview met de gemiddelde VB'er, of gewoon met de tendentieuze reportage (nota bene uit dezelfde aflevering van Terzake!).
Als je dat een gematigd interview noemt?

Een communist wordt niet zo graag vergeleken met de bijbel, het christendom of godsdienst in het algemeen.

Stalin: "The only real power comes out of a long rifle."
En hij verbood prompt alle particulier wapenbezit. Stalin was immers niet zo geïnteresseerd in democratie (waar het volk de macht bezit).

Laatst gewijzigd door Fallen Angel : 14 april 2009 om 12:20.
Fallen Angel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2009, 12:40   #150
La Chunga
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Wel ja, maar daar gaat het hier niet om. De vrt is de Vlaamse publieke zender die gesponserd wordt met ons belastingsgeld, en bijgevolg mogen we wel enige vorm van objectiviteit verwachten.
Uw verwachting, noch die van enig ander, zal nooit worden ingevuld.

Wat de meeste mensen onder journalistieke objectiviteit verstaan is: "Een journalistiek kanaal moet mijn gedacht brengen en in het andere geval is dat kanaal niet objectief".

Objectieve journalistiek bestaat niet. Niet louter omdat journalistiek per definitie subjectief is, maar bovendien omdat zulks praktisch onhaalbaar is.
Een werkelijk objectief informatiekanaal is dat kanaal welke alle denkwijzen in dezelfde mate aan bod laat komen.

Voor de VRT - als publieke omroep - gaat dit om meer dan zes miljoen individuele denkwijzen. Een onmogelijke opdracht.
De VRT moet ophouden te bestaan als publieke zender (lees: van overheidswege gefinancierde media) omdat zij haar opdracht onmogelijk kan vervullen.

Laatst gewijzigd door La Chunga : 14 april 2009 om 12:44.
La Chunga is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2009, 12:44   #151
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Uw verwachting, noch die van enig ander, zal ooit worden ingevuld.

Wat de meeste mensen onder journalistieke objectiviteit verstaan is: "Een journalistiek kanaal moet mijn gedacht brengen en in het andere geval is dat kanaal niet objectief".

Objectieve journalistiek bestaat niet. Niet louter omdat journalistiek per definitie subjectief is, maar bovendien omdat zulks praktisch onhaalbaar is.
Een werkelijk objectief informatiekanaal is dat kanaal welke alle denkwijzen in dezelfde mate aan bod laat komen.
Ze moeten helemaal niet "mijn gedacht" brengen op tv, dat verwacht ik ook niet van hun. Wat ik wel verwacht is dat ze in hun praatprogramma's aan elke politieke partij even veel media-aandacht schenken, en niet 7x zoveel media-aandacht aan de SPA als aan de CVP of het VB. U kan hier nog heel wat blijven doordrammen hoe journalisme an sich onmogelijk objectief kan zijn, maar ik vind dat geen excuus voor het wanbeleid van de vrt. Enkele consequente maatregelen zouden al volstaan om het er minder subjectief aan toe te laten gaan.
Oud 14 april 2009, 12:45   #152
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Uw verwachting, noch die van enig ander, zal ooit worden ingevuld.

Voor de VRT - als publieke omroep - gaat dit om meer dan zes miljoen individuele denkwijzen. Een onmogelijke opdracht.
De VRT moet ophouden te bestaan als publieke zender (lees: van overheidswege gefinancierde media) omdat zij haar opdracht onmogelijk kan vervullen.
Een commerciële zender kan dat nog minder, aangezien de financiers "meekijken".
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2009, 12:53   #153
Fallen Angel
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje Bekijk bericht
²
In de raad van bestuur van de VRT zijn alle partijen vertegenwoordigd (er zitten zelfs drie Blokkers in).
Bij een commerciële zender is dat niet het geval.

En hij verbood prompt alle particulier wapenbezit. Stalin was immers niet zo geïnteresseerd in democratie (waar het volk de macht bezit).

Laatst gewijzigd door Fallen Angel : 14 april 2009 om 12:54.
Oud 14 april 2009, 12:53   #154
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een commerciële zender heeft wel niet de luxe om subjectief te zijn, ze gaan immers failliet indien ze niet genoeg mensen kunnen interesseren met hun programma's.
Oud 14 april 2009, 12:57   #155
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een commerciële zender heeft wel niet de luxe om subjectief te zijn, ze gaan immers failliet indien ze niet genoeg mensen kunnen interesseren met hun programma's.

Daarom ook dat ze vooral tonen wat "de mensen" graag zien. Correctheid komt meestal op de tweede plaats, alsook de objectiviteit.

Laatst gewijzigd door Pietje : 14 april 2009 om 12:58.
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2009, 13:05   #156
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Daarom ook dat ze vooral tonen wat "de mensen" graag zien. Correctheid komt meestal op de tweede plaats, alsook de objectiviteit.
En wat zien "de mensen" dan graag, Pietje?
Oud 14 april 2009, 13:05   #157
La Chunga
Minister

Standaard

Citaat:
Dat is niet helemaal correct. Beter ware, mocht je stellen: "Een commerciële zender kan dat evenmin, ..."
Van een commerciële zender weet men echter dat men geen objectiviteit moet verwachten. Van een publieke zender verwacht men dit wel; een onmogelijk in te lossen verwachting (niet enkel per definitie, maar evenmin praktisch).

Zoals ik hierboven stelde, bestaat objectieve journalistiek niet. De VRT is evenzeer een commerciële zender waarvan de overheid de hoofdfinancier is en de mensen welke die overheid controleren kijken dus mee.

Een openbare omroep zal steeds een maatschappelijke steen des aanstoots blijven omdat ze bijdraagt tot een versterkte polarisatie binnen een samenleving.
Steeds zullen er mensen zijn die zich in meer of mindere mate herkennen in de subjectieve journalistiek van die publieke omroep, steeds zullen er mensen zijn die van daken schreeuwen dat hun belastingsgeld niet goed besteed wordt omdat zij zich niet terugvinden in dat wat een subjectieve overheidsomroep als informatie brengt.

Volgens mij is de discussie over de objectiviteit van de openbare omroep zinloos, zoals ik hierboven te kennen gaf. Zij is dat niet en met dat feit heb ik geen probleem. Ik heb wel een probleem met het feit dat de overheid dwang gebruikt om mensen te laten betalen voor iets waar die mensen niet achter staan.

Laat ik wat accentueren via een vraag in overdrijving maar die wel een principe aanduidt, Piet:
Met wat jij nu weet, zou jij - levend in het Duitsland van de jaren dertig van vorige eeuw - bereid zijn één cent belasting te betalen voor een nazi-propagandamachine? Of zou men dwang moet gebruiken?
Oud 14 april 2009, 13:08   #158
Fallen Angel
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
En wat zien "de mensen" dan graag, Pietje?
sensatie, trash...............

Een commerciële versie van Canvas zou niet kunnen bestaan.

Net zoals een commerciële versie van de BBC niet zou kunnen bestaan

Laatst gewijzigd door Fallen Angel : 14 april 2009 om 13:09.
Oud 14 april 2009, 13:16   #159
globalmedia
Minister-President

globalmedia's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fallen Angel Bekijk bericht
sensatie, trash...............

Een commerciële versie van Canvas zou niet kunnen bestaan.

Net zoals een commerciële versie van de BBC niet zou kunnen bestaan
sensatie trash=populisme
globalmedia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2009, 13:22   #160
La Chunga
Minister

Standaard

Citaat:
Ze moeten helemaal niet "mijn gedacht" brengen op tv, dat verwacht ik ook niet van hun. Wat ik wel verwacht is dat ze in hun praatprogramma's aan elke politieke partij even veel media-aandacht schenken, en niet 7x zoveel media-aandacht aan de SPA als aan de CVP of het VB. U kan hier nog heel wat blijven doordrammen hoe journalisme an sich onmogelijk objectief kan zijn, maar ik vind dat geen excuus voor het wanbeleid van de vrt. Enkele consequente maatregelen zouden al volstaan om het er minder subjectief aan toe te laten gaan.
Al wat u wil is dat uw gedacht meer aan bod komt. Stop het in welke edele verpakking je wil (het "Iedereen-moet-aan bod-komen"-gekwijl), maar dit is de essentie van wat u stelt: "Als de overheid niet meer brengt wat mijn gedacht is, dan voeren ze een wanbeleid".

Een principiële discussie over de al dan niet wensbaarheid van een openbare omroep mijdt u, want ook u bent gewonnen voor een openbare omroep. Maar wel eentje die uw visies propageert.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:14.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be