Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 december 2009, 11:00   #141
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door speurneus Bekijk bericht
Als mensen mij niet verstaan schakel ik over naar het frans. Je kunt toch niet verwachten dat een verkoopstertje dat daar ocharme 1000 �* 1500€/mnd verdient perfect tweetalig is.
Perfect niet, maar een mininum aan beleefdheid mag wel, temeer daar ze alle dagen geconfronteerd wordt met vlamingen.

En van een Vlaams verkoopstertje dat evenveel verdient wordt dat wel verwacht.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2009, 11:18   #142
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wimpeus Bekijk bericht
En?
Engels wordt veel meer gesproken, als eerste of tweede taal, dan Frans.
Pleit u nu ook consequent dat het Frans maar een prutstaaltje is en dat alleen onnozelaars deze taal gebruiken/leren?
Een taal is zo groot en belangrijk als de plaats waar u zich bevindt. Zeggen dat het Nederlands in Vlaanderen onbelangrijk is omdat elders op de wereld veel meer Frans wordt gesproken, is vrij ridicuul maar het is blijft natuurlijk een mooi staaltje van Vlaamse politiek correcte zelfhaat.

Als ik ergens op hotel zit, heb ik altijd veel plezier, ik kan zo goed als alle belangrijke Europese talen verstaan, (in meer of mindere mate toch... ) en geen een die ons verstaat...

talen in mate van belangrijkheid, tis al te zien voor wat, en waar je moet zijn, maar de eerlijkheid gebied me te zeggen dat het Frans dan eigenlijk maar een derderangs taaltje is dat zeker niet veel beter scoort dan Nederlands.

Je kan er inderdaad mee weg in Afrika, Quebec (maar daar verstaan ze Engels ook, al zijn ze er niet happig op om het te spreken, behalve als je toerist bent. ) dan op een paar antillen.

Ja er zijn een paar culturele werken en wetenschappelijke werken in geschreven, maar niks wereldschokkends.

Terwijl je voor de serieuse wetenschappelijke zaken, en technische zaken, maar beter Engels kunt (op een serieus niveua) of Duits, (ook al op een serieus niveau. )

Spaans, als je in Zuid-Amerika buisiness wil doen, en eventueel Chinees om met de Chinezen te kunnen klappen, Russisch kan dan ook nog wel interresant, zijn, omdat de generatie die nu in Rusland en het oostblok werkt, het Russisch nog wel machtig is, (alhoewel er dat na de val van de muur ) aan het uitgaan is. Ik heb af en toe contacten met oost-blokkers en die verlopen allemaal in het Engels.

Maw, hun taaltje (Frans) was belangrijk in de 19` eeuw, en nog een stukje in de 20 `st (eerste helft) maar dan is het plotseling, pijlsnel naar beneden gegaan, ze willen zich weliswaar nog wel profileren als wereldtaal en de kans dat je een buitenlander ontmoet die ook het Frans machtig is , is zeker niet onbestaande, maar ook niet van die aard dat het de oplossing is voor al je problemen...

Vroeger sprak ik nog 50 / 50 Frans - Engels voor het werk, nu is dat 80 a 90 % .
Oud 7 december 2009, 11:25   #143
eno2
Banneling

Standaard

http://www.xpats.com/home (afdeling Answers & Questions)

Ik vind die afdeling niet...
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2009, 11:54   #144
Johan217
Minister

Johan217's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Terwijl je voor de serieuse wetenschappelijke zaken, en technische zaken, maar beter Engels kunt (op een serieus niveua) of Duits, (ook al op een serieus niveau. )
(...)
Russisch kan dan ook nog wel interresant, zijn, omdat de generatie die nu in Rusland en het oostblok werkt, het Russisch nog wel machtig is, (alhoewel er dat na de val van de muur ) aan het uitgaan is. Ik heb af en toe contacten met oost-blokkers en die verlopen allemaal in het Engels.
Na de val van de muur werd vaak gezegd dat Russisch, en zeker Duits, sterk aan belang zouden winnen. Daar is dus niks van in huis gekomen. Zowel in het bedrijfsleven als in de wetenschappen verloopt bijna alle communicatie tussen West- en Oosteuropeanen in het Engels. En volgens mijn ervaringen met Oost-Europeanen zijn er zeer weinig die een goed woordje Russisch praten (of willen praten...), ook niet tussen de veertigers en vijftigers. Duits lijkt beperkt tot de grensstreek in Polen en Tsjechië.

Chinees... misschien... maar die zijn ondertussen ook al massaal Engels aan het leren.

Het is intussen min of meer de regel geworden voor dat bedrijven hun documentatie direct door een Engelstalige laten opstellen, zodat ze vertaalkosten kunnen uitsparen (vertaling Engels-Nederlands is een stuk goedkoper dan Duits-Nederlands of Chinees-Nederlands omdat er gewoon meer vertalers zijn).
Oud 7 december 2009, 12:01   #145
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht

Q&A
speurneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2009, 12:36   #146
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan217 Bekijk bericht
Na de val van de muur werd vaak gezegd dat Russisch, en zeker Duits, sterk aan belang zouden winnen. Daar is dus niks van in huis gekomen. Zowel in het bedrijfsleven als in de wetenschappen verloopt bijna alle communicatie tussen West- en Oosteuropeanen in het Engels. En volgens mijn ervaringen met Oost-Europeanen zijn er zeer weinig die een goed woordje Russisch praten (of willen praten...), ook niet tussen de veertigers en vijftigers. Duits lijkt beperkt tot de grensstreek in Polen en Tsjechië.

Chinees... misschien... maar die zijn ondertussen ook al massaal Engels aan het leren.

Het is intussen min of meer de regel geworden voor dat bedrijven hun documentatie direct door een Engelstalige laten opstellen, zodat ze vertaalkosten kunnen uitsparen (vertaling Engels-Nederlands is een stuk goedkoper dan Duits-Nederlands of Chinees-Nederlands omdat er gewoon meer vertalers zijn).
Wij schrijven alle documentatie en nota`s direct in t Engels, voor t werke, gebruik ik alleen maar Engels, heel af en toe bij direct contact met nederlandstallige leveranciers gebruik ik nog Nederlands.
Oud 7 december 2009, 12:36   #147
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht

een andere afdeling waarin blijkt dat de meeste Engelstaligen denken dat "Flemish" de meestgesproken taal in Belgie is.
Zouden deze lieden ook deken dat men Oostenrijks spreekt in Wenen?

http://www.xpats.com/q-a/1.101783
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2009, 12:50   #148
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Ook een leuke draad:

http://www.xpats.com/q-a/1.70367

"What I find really funny is the way some (not all) flemish people try and disguise their racist behaviour by blaming it on history and costs of unemployed Walloons"
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2009, 12:59   #149
Luddo
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Ook een leuke draad:

http://www.xpats.com/q-a/1.70367

"What I find really funny is the way some (not all) flemish people try and disguise their racist behaviour by blaming it on history and costs of unemployed Walloons"

"What I find really funny is the way some (not all) flemish people try and disguise their anti-racist behaviour by blaming it on history and the difference between lazy Flemish and hard-working Walloons...
Oud 7 december 2009, 13:03   #150
stropdrager
Minister-President

stropdrager's schermafbeelding

Standaard

Dit is ook een leuke reactie:

Citaat:
What's all this about the Flemish language? There isn't a Flemish language! There is only DUTCH. That means Flemings borrowed or adopted a language of another country. That means they have NO RIGHT to protect a language which is not their own while at the same time resenting and disliking the very people whole language they use. What a load of hippocrates!
stropdrager is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2009, 13:43   #151
Fallen Angel
Eur. Commissievoorzitter

Fallen Angel's schermafbeelding

Standaard

Respect moet van twee richtingen komen.

Stalin: "The only real power comes out of a long rifle."
En hij verbood prompt alle particulier wapenbezit. Stalin was immers niet zo geïnteresseerd in democratie (waar het volk de macht bezit).
Fallen Angel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2009, 13:50   #152
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan217 Bekijk bericht

U heeft gelijk.De achterhoede gevechten zijn voorbij. Engels is de voertaal op wereld-niveau geworden en dat draai je niet meer terug.
In de alle /of de meeste landen, leren kinderen Engels op school en het is dus totaal overbodg geworden om nog Frans of een andere taal te leren.
Alleen als je in een ander land gaat wonen ,dan leer je natuurlijk de taal van het land.
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2009, 14:16   #153
Johan217
Minister

Johan217's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropdrager Bekijk bericht
Dit is ook een leuke reactie:

Citaat:
What a load of hippocrates
We zijn allemaal doktoor!
Oud 7 december 2009, 14:37   #154
De Prodigy
Provinciaal Statenlid

De Prodigy's schermafbeelding

Standaard

Van al die negatieve commentaren van expats geloof ik maar weinig.
Het gaat hier om bleitende franstaligen die aandacht willen trekken.
De expats (excl.Fransen) trekken zich daar geen reet van aan en weten dat de éénigen met wie ze hier kunnen communiceren in het Engels meestal Nederlandstaligen zijn.
De Prodigy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2009, 15:11   #155
globalmedia
Minister-President

globalmedia's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Prodigy Bekijk bericht
Van al die negatieve commentaren van expats geloof ik maar weinig.
Het gaat hier om bleitende franstaligen die aandacht willen trekken.
De expats (excl.Fransen) trekken zich daar geen reet van aan en weten dat de éénigen met wie ze hier kunnen communiceren in het Engels meestal Nederlandstaligen zijn.
oftewel de vlaming slaagt er maar niet in positief in beeld te komen in de media
Oud 7 december 2009, 15:53   #156
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Ik wil dat optelsommetje gerust voor je maken:

Aantal moedertaalsprekers:
Frans: 68-70 miljoen
Nederlands: 22-21 miljoen

Kijken we naar het totale aantal sprekers (daar worden dan ook mensen die het Frans of het Nederlands als tweede taal beheersen), dan wordt het verschil nog duidelijker:
Frans: 260-265 miljoen
Nederlands: 27 miljoen

Bovendien wordt het Frans in veel meer landen (35) gesproken dan het Nederlands (een vijftal).
Foutieve informatie wil ik toch wel corrigeren :

Aantal moedertaalsprekers:
Frans: 68-70 miljoen
Nederlands: 23 miljoen (dochtertaal Afrikaans incl : 30 miljoen)

Kijken we naar het totale aantal sprekers (daar worden dan ook mensen die het Frans of het Nederlands als tweede taal beheersen), dan wordt het verschil nog duidelijker:
Frans: 190 miljoen
Nederlands: 27 miljoen (dochtertaal Afrikaans incl : 44 miljoen)

Laatst gewijzigd door job : 7 december 2009 om 15:55.
job is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2009, 15:59   #157
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Leuk om te weten :
Het Frans is in slechts 5 landen de meest gesproken taal :
(Frankrijk (58.000.000 sprekers), Frans-Polynesië (283.019 inwoners), Monaco (32.796 inw., in Monaco wonen meer buitenlanders dan Monegasken) , Nieuw-Caledonië (224.824 inw.) en Saint-Pierre en Miquelon (6.125 inw.)

Bron : wiki

Winter in de hoofdstad van Saint-Pierre en Miquelon : de stad (??) Saint-Pierre :
Oud 7 december 2009, 16:03   #158
Dinosaurus
Provinciaal Statenlid

Dinosaurus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Dat zou ik nooit durven beweren. Ik verhaal hier alleen over hoe mijn persoonlijke ervaringen met de Vlamingen zijn. Maar zo'n Verhofstadt die publiekelijk zit te schreeuwen naar Balkenende op een belangrijke Europese top, dat is toch niet meer normaal? Volgens mij is zoiets in ruim 400 jaar Nederlandse buitenlandse politiek nog nooit voorgekomen.
Ja maar, Verhofstadt is dan ook geen Vlaming, hé...
In elk geval distantieer ik me van hem als Vlaming.
Dinosaurus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2009, 16:16   #159
Dinosaurus
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
een andere afdeling waarin blijkt dat de meeste Engelstaligen denken dat "Flemish" de meestgesproken taal in Belgie is.
Zouden deze lieden ook deken dat men Oostenrijks spreekt in Wenen?

Nee, Weens!
Oud 7 december 2009, 16:33   #160
Dinosaurus
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Perfect niet, maar een mininum aan beleefdheid mag wel, temeer daar ze alle dagen geconfronteerd wordt met vlamingen.

En van een Vlaams verkoopstertje dat evenveel verdient wordt dat wel verwacht.
Inderdaad. Ik heb al meermaals gemerkt in winkels in Brussel dat de verkoopsters geen woord Nederlands spreken. Ik verwacht nochtans geen conversatie over maatschappelijke problemen of hun visie op de klimaatverandering, hoor. Maar als een 'Goeiemiddag", "alstublieft" en "bedankt" al teveel gevraagd is....
In 2 (twee) bakkerszaken heb ik zelfs al ondervonden dat ze een "bruin brood" niet kennen....!!! Wat verwachten die mensen dan dat je allemaal zou vragen in een bakkerij?
In (van oorsprong Nederlandse) ketens als Kruidvat, Zeeman, Hema, Wibra (buurt Naamsepoort) werkt geen kat die ook maar een woord nederlands spreekt of begrijpt. In Blokker vind je mits wat geluk soms wel één verkoopster.
Het strafste maakte ik mee in een Panos-winkel, daar zei ik goeiendag in het Nederlands, maar aangezien het meisje mij antwoordde in het frans, deed ik mijn bestelling ook in het frans, waarna ze zich naar haar collega draaide en zei "ah, il connaît le français en plus.... quand ils connaîssent le français, il doivent parler français, hein..."...
Sindsdien spreek ik daar nooit meer frans... en beschouwen ze mij nu waarschijnlijk ook als een fascistische, lompe Vlaming.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be