![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#141 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En van een Vlaams verkoopstertje dat evenveel verdient wordt dat wel verwacht. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#142 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als ik ergens op hotel zit, heb ik altijd veel plezier, ik kan zo goed als alle belangrijke Europese talen verstaan, (in meer of mindere mate toch... ) en geen een die ons verstaat... talen in mate van belangrijkheid, tis al te zien voor wat, en waar je moet zijn, maar de eerlijkheid gebied me te zeggen dat het Frans dan eigenlijk maar een derderangs taaltje is dat zeker niet veel beter scoort dan Nederlands. Je kan er inderdaad mee weg in Afrika, Quebec (maar daar verstaan ze Engels ook, al zijn ze er niet happig op om het te spreken, behalve als je toerist bent. ) dan op een paar antillen. Ja er zijn een paar culturele werken en wetenschappelijke werken in geschreven, maar niks wereldschokkends. Terwijl je voor de serieuse wetenschappelijke zaken, en technische zaken, maar beter Engels kunt (op een serieus niveua) of Duits, (ook al op een serieus niveau. ) Spaans, als je in Zuid-Amerika buisiness wil doen, en eventueel Chinees om met de Chinezen te kunnen klappen, Russisch kan dan ook nog wel interresant, zijn, omdat de generatie die nu in Rusland en het oostblok werkt, het Russisch nog wel machtig is, (alhoewel er dat na de val van de muur ) aan het uitgaan is. Ik heb af en toe contacten met oost-blokkers en die verlopen allemaal in het Engels. Maw, hun taaltje (Frans) was belangrijk in de 19` eeuw, en nog een stukje in de 20 `st (eerste helft) maar dan is het plotseling, pijlsnel naar beneden gegaan, ze willen zich weliswaar nog wel profileren als wereldtaal en de kans dat je een buitenlander ontmoet die ook het Frans machtig is , is zeker niet onbestaande, maar ook niet van die aard dat het de oplossing is voor al je problemen... Vroeger sprak ik nog 50 / 50 Frans - Engels voor het werk, nu is dat 80 a 90 % . |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#143 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#144 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Chinees... misschien... maar die zijn ondertussen ook al massaal Engels aan het leren. Het is intussen min of meer de regel geworden voor dat bedrijven hun documentatie direct door een Engelstalige laten opstellen, zodat ze vertaalkosten kunnen uitsparen (vertaling Engels-Nederlands is een stuk goedkoper dan Duits-Nederlands of Chinees-Nederlands omdat er gewoon meer vertalers zijn).
![]() |
![]() |
#145 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#146 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#147 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
een andere afdeling waarin blijkt dat de meeste Engelstaligen denken dat "Flemish" de meestgesproken taal in Belgie is. Zouden deze lieden ook deken dat men Oostenrijks spreekt in Wenen? http://www.xpats.com/q-a/1.101783 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#148 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ook een leuke draad:
http://www.xpats.com/q-a/1.70367 "What I find really funny is the way some (not all) flemish people try and disguise their racist behaviour by blaming it on history and costs of unemployed Walloons" |
![]() |
![]() |
![]() |
#149 | |
Minister
|
![]() Citaat:
"What I find really funny is the way some (not all) flemish people try and disguise their anti-racist behaviour by blaming it on history and the difference between lazy Flemish and hard-working Walloons...
![]() |
![]() |
#150 | |
Minister-President
|
![]() Dit is ook een leuke reactie:
Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#151 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Respect moet van twee richtingen komen.
Al wie geintresseerd is in een doe-het-zelf 9mm machinepistool. Oftewel waarom vuurwapenwetten nooit gaan werken. Enkel voor educatieve doeleinden ![]() Stalin: "The only real power comes out of a long rifle." En hij verbood prompt alle particulier wapenbezit. Stalin was immers niet zo geïnteresseerd in democratie (waar het volk de macht bezit). |
![]() |
![]() |
![]() |
#152 | |
Minister
|
![]() Citaat:
In de alle /of de meeste landen, leren kinderen Engels op school en het is dus totaal overbodg geworden om nog Frans of een andere taal te leren. Alleen als je in een ander land gaat wonen ,dan leer je natuurlijk de taal van het land. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#153 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#154 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Van al die negatieve commentaren van expats geloof ik maar weinig.
Het gaat hier om bleitende franstaligen die aandacht willen trekken. De expats (excl.Fransen) trekken zich daar geen reet van aan en weten dat de éénigen met wie ze hier kunnen communiceren in het Engels meestal Nederlandstaligen zijn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#155 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#156 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Aantal moedertaalsprekers: Frans: 68-70 miljoen Nederlands: 23 miljoen (dochtertaal Afrikaans incl : 30 miljoen) Kijken we naar het totale aantal sprekers (daar worden dan ook mensen die het Frans of het Nederlands als tweede taal beheersen), dan wordt het verschil nog duidelijker: Frans: 190 miljoen Nederlands: 27 miljoen (dochtertaal Afrikaans incl : 44 miljoen)
'Geweld gebruiken is een teken van zwakte.' (eigen citaat) Laatst gewijzigd door job : 7 december 2009 om 15:55. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#157 |
Minister-President
|
![]() Leuk om te weten :
Het Frans is in slechts 5 landen de meest gesproken taal : (Frankrijk (58.000.000 sprekers), Frans-Polynesië (283.019 inwoners), Monaco (32.796 inw., in Monaco wonen meer buitenlanders dan Monegasken) , Nieuw-Caledonië (224.824 inw.) en Saint-Pierre en Miquelon (6.125 inw.) Bron : wiki Winter in de hoofdstad van Saint-Pierre en Miquelon : de stad (??) Saint-Pierre :
![]() |
#158 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
In elk geval distantieer ik me van hem als Vlaming. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#159 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#160 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
In 2 (twee) bakkerszaken heb ik zelfs al ondervonden dat ze een "bruin brood" niet kennen....!!! Wat verwachten die mensen dan dat je allemaal zou vragen in een bakkerij? In (van oorsprong Nederlandse) ketens als Kruidvat, Zeeman, Hema, Wibra (buurt Naamsepoort) werkt geen kat die ook maar een woord nederlands spreekt of begrijpt. In Blokker vind je mits wat geluk soms wel één verkoopster. Het strafste maakte ik mee in een Panos-winkel, daar zei ik goeiendag in het Nederlands, maar aangezien het meisje mij antwoordde in het frans, deed ik mijn bestelling ook in het frans, waarna ze zich naar haar collega draaide en zei "ah, il connaît le français en plus.... quand ils connaîssent le français, il doivent parler français, hein..."... Sindsdien spreek ik daar nooit meer frans... en beschouwen ze mij nu waarschijnlijk ook als een fascistische, lompe Vlaming. |
|
![]() |
![]() |