![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#141 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ouders beroepen zich op diezelfde manier op angst om het kind opvoedkundige zaken aan te leren zoals; kijk uit voor kinderlokkers. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#142 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() ![]() En blijkt dat ook zonder die angst kinderen bepaalde zaken kunnen overnemen van hun ouders... ![]() Edit: Enfin, ik kruip mijn bed in. Welterusten, mijn liefste sparringpartner. ![]()
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies. De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen. Tezamen zullen wij overwinnen. Laatst gewijzigd door Geert C : 1 augustus 2009 om 02:58. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#143 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#144 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Geloof heeft helaas zeer veel verschillende definities, laten we ze even snel overlopen volgens mijn Kramers woordenboek. 1. Vertrouwen dat iets waar is. 2. Vertrouwen in God en de Godsopenbaring. 3. Godsdienst, kerkleer. Nummer 3 kunt u laten vallen want dat is geen definitie. Wanneer Dawkins het woord geloof gebruikt in verband met biologie en evolutie is het wel uitsluitend denk ik definitie 1.(Vertrouwen dat iets waar is.) Dat kan eender wat omvatten, men zou eerder kunnen spreken van een aangeboren predispositie. Dat heeft aan zich niet specifiek betrekking op religiositeit. Citaat:
![]() |
![]() |
#145 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Het feit dat we ouder worden en het feit dat er veel minder kindersterfte is zorgt ervoor dat de dood helemaal niet meer zo aanwezig is als vroeger.
![]() |
![]() |
#146 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Vroeger riskeerde je polio en tbc. Nu kanker van dit, kanker van dat, verkeer, criminaliteit, oorlog, ... Daar hoorde je vroeger veel minder van dan nu.
![]() |
![]() |
#147 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Matt 5.3 Laatst gewijzigd door filosoof : 1 augustus 2009 om 15:32. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#148 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#149 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Goden zijn bedacht als verklaring voor onbegrijpbare natuurfenomenen. Door die goden als supermensen, maar toch met menselijke eigenschappen, te beschouwen was het logisch om die "mensen" proberen te beinvloeden zoals gewone mensen elkaar beinvloeden: "ik doe iets voor U, doe jij nu ook iets terug". Een sociale transactie die andere sociale dieren ook hebben. Bvb apen vlooien apen om zelf gevlooid te worden. Voor de mens was dat (en voor sommigen is dat nog altijd): bidden, offerandes doen, kerken, moskeeen, synagogen bouwen, enz enz. De gunst "eeuwig leven" bekomen is IMO pas later gekomen. rimitieve volkeren kijkn veel serener tegen de dood aan dat wij. Het is een deel van het leven. Door er het element van beloning/straf na de dood (hemel/hel) aan toe te voegen werd religie een perfect machtsmiddel: doe wat ik zeg en god zal het U in het hienamaals terugbetalen. Natuurlijk werkt dat alleen als het slachtoffer in het hiernamaals gelooft. Ook het vetrouwen in autoriteit is pas veel later in de menselijke evolutie gekomen. In primitieve gemeenschappen worden de meest geschikten de leiders en die worden voortduren uitgedaagd en op de proef gesteld. ALs er zoiets als een "God-gen" bestaat, ben ik er in elk geval van verstoken. Ik denk eerder dat er een rationaliteits-gen" bestaat.
![]() |
![]() |
#150 |
Europees Commissaris
|
![]() Op zichzelf bestaat een Syndroom inderdaad niet.
![]()
![]() |
#151 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Als je niet met de dood wordt geconfronteerd moet je er ook niet over nadenken. Als je er niet over de dood en dus het leven moet nadenken is het ook makkelijker om religie te negeren.
![]() |
![]() |
#152 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Waarop baseer je dat?
![]() |
![]() |
#153 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Over erfenissen van overledenen zullen ze ook wel gevochten hebben, vermoed ik. D�*t maakt hen evenwel niet primitiever dan wij. Het handvol primitieve volkeren dat nog niet uitgeroeid of geadopteerd is door de post-post-post-moderniteit, de New Age, tinternet, Unicef, de War on Terror, Artsen Zonder Grenzen, de Church of the Latter Day Saints, McDonalds, Sex In The City, ... werd tot nu toe niet om een mening gevraagd.
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#154 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#155 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Zonder O2, geen dierlijk leven. Zonder CO2, geen leven. "The reason people use a crucifix against vampires is that vampires are allergic to bullshit." - Richard Pryor Laatst gewijzigd door rikbe : 1 augustus 2009 om 22:01. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#156 |
Europees Commissaris
|
![]() Dat ze er geen gekomplikeerde rituelen op nahouden om in de hemel (=eeuwig te leven) te komen.
Zonder O2, geen dierlijk leven. Zonder CO2, geen leven. "The reason people use a crucifix against vampires is that vampires are allergic to bullshit." - Richard Pryor Laatst gewijzigd door rikbe : 1 augustus 2009 om 22:06. |
![]() |
![]() |
![]() |
#157 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Het is ook niet de enige factor en ik weet ook wel dat er oudere mensen zijn die religieus onverschillig zijn al ben ik er zeker van dat die minder talrijk zijn.
![]() |
![]() |
#158 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Dat is toch net hetzelfde...
![]() |
![]() |
#159 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#160 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ik ben Atheist geworden ergens tussen mijn 16 en 26 ste. Niets te maken met de dood, wel met rationeel denken. Alleen als je ouder wordt en de meeste mensen die je gekend hebt onder de zoden liggen, én dan zelf een hartaanval hebt gehad, begin je er wel aan te denken. Maar dat maakt God er niet waar door...
![]() |