Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 november 2009, 19:48   #141
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
U doet mij sterk denken aan Al Sahhaf, de Iraakse minister van Informatie, die keihard ontkende dat het 'heldhaftige Iraakse leger' op het punt stond de oorlog te verliezen, tegen een achtergrond van rokende puinhopen en zegevierende, Amerikaanse tanks.
haha ja dat waren nog eens tijden

de overwinning is nabij !
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2009, 19:51   #142
Ruben Cottenjé
Burger

Ruben Cottenjé's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht

die van het BAB leven duidelijk nog in de 19e eeuw.
Waarom? Vind je niet dat het woord "ontwikkelingslanden" er een beetje over is en tevens nog steeds voor veel ellende zorgt?
Oud 11 november 2009, 19:51   #143
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
haha ja dat waren nog eens tijden

de overwinning is nabij !
met dienen zot kon ik ook goed lachen
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2009, 19:52   #144
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ruben Cottenjé Bekijk bericht
Waarom? Vind je niet dat het woord "ontwikkelingslanden" er een beetje over is en tevens nog steeds voor veel ellende zorgt?
is je handen kwijt zijn dan geen ellende?
daar weten ze alles van in de congo onder het bewind van leopold ii
Oud 11 november 2009, 19:58   #145
Ruben Cottenjé
Burger

Ruben Cottenjé's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
is je handen kwijt zijn dan geen ellende?
daar weten ze alles van in de congo onder het bewind van leopold ii
Ik meen toch duidelijk geweest te zijn. Ik heb dit niet goedgekeurd, verre van. Ik heb het alleen vergeleken met andere kolonisaties en geplaatst in een blinde tijdsgeest.

Daarbij heb ik niet nagelaten de huidige tijdsgeest ook aan de kaak te stellen.
Oud 11 november 2009, 20:02   #146
Shadowke

Standaard

Citaat:
Ik meen toch duidelijk geweest te zijn. Ik heb dit niet goedgekeurd, verre van. Ik heb het alleen vergeleken met andere kolonisaties en geplaatst in een blinde tijdsgeest.

wel de grote schuldige is nog steeds de voortzetting van franstalig belgie van de 19de eeuw door de franstalige politici: vernietiging van het Nederlands in Vlaanderen en op termijn aansluiting van héél België bij la France.
niemand anders.

je kan beter een revolutie ontketenen in Wallonië als je wilt dat België blijft bestaan.
anders bye bye Belgium.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 11 november 2009 om 20:03.
Oud 11 november 2009, 20:21   #147
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
wel de grote schuldige is nog steeds de voortzetting van franstalig belgie van de 19de eeuw door de franstalige politici: vernietiging van het Nederlands in Vlaanderen en op termijn aansluiting van héél België bij la France.
niemand anders.

je kan beter een revolutie ontketenen in Wallonië als je wilt dat België blijft bestaan.
anders bye bye Belgium.
Met jou is het altijd een ander zijn schuld.

Ga warme melk drinken bij je moeder, en bel eens met andere separatisten.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2009, 20:44   #148
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
België is helemaal niet bezig aan zijn zijn laatste stuiptrekkingen. Het wordt alleen gereorganiseerd en dat heet evolutie.
Vlaanderen en Wallonie staan lijnrecht tegenover elkaar wat betreft die reorganisatie. Daardoor is het federale niveau in Belgie dood. Die evolutie betekent vroeg of laat dat Belgie uiteen valt.
Ik volg het Russisch narratief.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2009, 20:49   #149
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
U doet mij sterk denken aan Al Sahhaf, de Iraakse minister van Informatie, die keihard ontkende dat het 'heldhaftige Iraakse leger' op het punt stond de oorlog te verliezen, tegen een achtergrond van rokende puinhopen en zegevierende, Amerikaanse tanks.
En u doet me denken aan Don Quichote. Die beeldde zich ook vanalles en nog wat in.

Laatst gewijzigd door system : 11 november 2009 om 20:49.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2009, 20:58   #150
system
Banneling

Standaard

Citaat:

Leopold II werd in zijn tijd door sommigen smalend ook 'de laatste roofridder' genoemd... En daar zal ongetwijfeld een grote waarheid in steken.

Maar om Leopold II nu te beladen met alle zonden Israels, of met al de gruweldaden, begaan in Congo, gaat me toch te ver.

Laatst gewijzigd door system : 11 november 2009 om 21:00.
Oud 11 november 2009, 21:12   #151
LiberaalNL
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
En u doet me denken aan Don Quichote. Die beeldde zich ook vanalles en nog wat in.
Tja jij vindt de verschillen tussen de Nederlandstaligen en Franstaligen minimaal, terwijl Belgie nu de facto een onnodige bestuurslaag is. Als liberaal zijnde zou je beter moeten weten...

Laatst gewijzigd door LiberaalNL : 11 november 2009 om 21:13.
Oud 11 november 2009, 21:19   #152
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Tja jij vindt de verschillen tussen de Nederlandstaligen en Franstaligen minimaal, terwijl Belgie nu de facto een onnodige bestuurslaag is. Als liberaal zijnde zou je beter moeten weten...
De verschillen tussen Walen en Vlamingen (taal uitgezonderd natuurlijk) zijn inderdaad minder groot dan sommigen hier opperen. Kan ook niet anders als men samen meer dan 180 jaar samenleeft. Er wordt hier vooral een spelletje politiek schaakspel gespeeld door spelers, die er plezier in vinden de mogelijke verschillen te accentueren of uit te vergroten. De doorsnee Belg voelt dit niet zo en is het communautair gehakketak al lang beu.

Laatst gewijzigd door system : 11 november 2009 om 21:20.
Oud 11 november 2009, 21:22   #153
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oud 11 november 2009, 21:26   #154
LiberaalNL
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
De verschillen tussen Walen en Vlamingen (taal uitgezonderd natuurlijk) zijn inderdaad minder groot dan sommigen hier opperen. Kan ook niet anders als men samen meer dan 180 jaar samenleeft. Er wordt hier vooral een spelletje politiek schaakspel gespeeld door spelers, die er plezier in vinden de mogelijke verschillen te accentueren of uit te vergroten. De doorsnee Belg voelt dit niet zo en is het communautair gehakketak al lang beu.
De politieke tegenstellingen zijn erg groot, waardoor er nu uit armoede een status quo regering in Belgie is. De Vlamingen en de Walen stemmen op partijen met fundamenteel andere visies op het land. Die optelsom maakt de huidige impasse. Belgie kan als staat pas slagen als de Franstaligen beseffen dat ze een minderheid zijn. Ik geloof echter niet dat de Walen dat ooit zullen beseffen (zie BHV, staatshervorming).

Laatst gewijzigd door LiberaalNL : 11 november 2009 om 21:27.
Oud 11 november 2009, 21:28   #155
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De politieke tegenstellingen zijn erg groot, waardoor er nu uit armoede een status quo regering in Belgie is. De Vlamingen en de Walen stemmen op partijen met fundamenteel andere visies op het land. Die optelsom maakt de huidige impasse. Belgie kan als staat pas slagen als de Franstaligen beseffen dat ze een minderheid zijn. Ik geloof echter niet dat de Walen dat ooit zullen beseffen (zie BHV, staatshervorming).
In Den Haag weten ze er alles van nietwaar ?

Laatst gewijzigd door Henri1 : 11 november 2009 om 21:28.
Oud 11 november 2009, 21:32   #156
LiberaalNL
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
In Den Haag weten ze er alles van nietwaar ?
In Nederland zijn er enkel ideologische verschillen tussen partijen. In Belgie zijn er ideologische en communautaire verschillen tussen partijen.
Oud 11 november 2009, 21:40   #157
system
Banneling

Standaard

Citaat:
In Nederland zijn er enkel ideologische verschillen tussen partijen. In Belgie zijn er ideologische en communautaire verschillen tussen partijen.
Ja en? In België is het politiek gezien ook minder saai, dat klopt. Ik kijk regelmatig naar de Nederlandse kamerdebatten van bij u, die rechtstreeks op internet worden uitgezonden. Heel beschaafd (sinds Wilders wat aanhang krijgt worden ze al bitsiger) en zeer ernstig, maar oersaai. De kamerdebatten in België zijn woeliger en levendiger. Er wordt veel geschreeuwd maar ook veel gelachen. Dat is nu eenmaal België.

Laatst gewijzigd door system : 11 november 2009 om 21:42.
Oud 11 november 2009, 21:43   #158
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nu wat de kern van de zaak betreft. De rubberwinning van Congo was op het terrein vooral het werk van twee maatschappijen:

1)De Anglo-Belgian India Rubber and Exploratione Company (Abir).
U toch even uit Uw droom helpen,de stichter van ABIR was een rijke engelse zakenman die samen met Leopold II de grootste aandeelhouders van deze firma waren...
In 1898 werd deze firma hervormd naar congolees recht en verdwenen de engelse aandeelhouders en was leopold de enige hoofdaandeelhouder ....

Citaat:
2)De Société Anversoise de Commerce du Congo.
Deze laatse maatschappij was gesticht door enen de Tiège, geboren Antwerpenaar en bankier. Hij was lid was van de Katolieke Partij en volksvertegenwoordiger voor het arrondissement van Sint Niklaas. Hij bezat de meeste aandelen van deze maatschappij.
Haha, Alexandre de Browne de Tiège,de stroman van Leopold II dus....
Wel mijn beste ,het vetgedrukte klopt dus niet aangezien Leopold II in werkelijkheid de meerderheid der aandelen in zijn bezit had...
de tiège is later overigens voor zijn medewerking wat betreft de societé in de adelstand verheven....

Citaat:
Cette société concessionnaire, fondée en 1892, était située le long de la rivière Mongala (district de Bangala). Elle avait le monopole sur les produits de caoutchouc (ctc), d'ivoire et de tous les autres produits de la forêt. A. De Browne de Tiège, banquier �* Anvers en était l'administrateur délégué. Le Congo (ou le Roi) disposait de la majorité des actions. Si Léopold II n'avait pas toutes les clés en main, il en gardait une clé principale en pleine connaissance de cause. L'implication de l'Etat même était hautement financière, administrative, militaire et soutenue par l'impuissance de fait de la justice et par un bureau de presse. Une bonne partie des bénéfices de l'Etat Indépendant du Congo a été employée pour 'l'embellissement' de la Belgique et pour des dépenses privées du Roi.
Il ne faut pas faire du Roi le seul bouc émissaire, mais �* mon avis il porte une lourde responsabilité politique, juridique et morale même selon les normes de cette époque.
http://cas1.elis.ugent.be/avrug/violence/dvg_viol.htm
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2009, 21:44   #159
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
U toch even uit Uw droom helpen,de stichter van ABIR was een rijke engelse zakenman die samen met Leopold II de grootste aandeelhouders van deze firma waren...
In 1898 werd deze firma hervormd naar congolees recht en verdwenen de engelse aandeelhouders en was leopold de enige hoofdaandeelhouder ....

Haha, Alexandre de Browne de Tiège,de stroman van Leopold II dus....
Wel mijn beste ,het vetgedrukte klopt dus niet aangezien Leopold II in werkelijkheid de meerderheid der aandelen in zijn bezit had...
de tiège is later overigens voor zijn medewerking wat betreft de societé in de adelstand verheven....

http://cas1.elis.ugent.be/avrug/violence/dvg_viol.htm
U weet het zoals altijd weer eens beter......
Oud 11 november 2009, 21:46   #160
LiberaalNL
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ja en? In België is het politiek gezien ook minder saai, dat klopt. Ik kijk regelmatig naar de Nederlandse kamerdebatten van bij u, die rechtstreeks op internet worden uitgezonden. Heel beschaafd (sinds Wilders wat aanhang krijgt worden ze al bitsiger) en zeer ernstig, maar oersaai. De kamerdebatten in België zijn woeliger en levendiger. Er wordt veel geschreeuwd maar ook veel gelachen. Dat is nu eenmaal België.
In Nederland is de politiek allerminst saai door de versnippering van het politieke landshap, maar dat ter zijde. In Belgie draait de politiek om het bijeenhouden van een land waar twee bevolkingsgroepen een fundamenteel andere visie op hebben. Dat lijkt me voor jou en Henri1 toch geen geruststelling.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be