Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 november 2009, 12:13   #141
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De wereld staat bol van "historische onrechtvaardigheden". Door kinderlijke voorstellen als "geef alles terug" (aan wie dan wel?) raken die niet opgelost, daar ze geen rust zullen brengen. Dat weet u ook maar al te goed.

Zo kun je de "historische onrechtvaardigheid" van de verdrijving van de Duitsers uit hun historische gebieden als Oost-Pruisen en Sudetenland niet oplossen door "geef hen die gebieden terug". Ook de door de Franse Revolutie aangebrachte schade, vernietiging van eigendommen en het verkwanselen ervan kan niet ongedaan worden gemaakt, door te stellen "geef ze terug". Het historische kluwel is dermate dat het een weg ten dode is die alleen maar bijzonder grote sociale onrust brengt.
Dat was ook niet de essentie van mijn bericht, van den Berghe. U probeert de discussie weer maar eens af te buigen naar een totaal ander onderwerp. Laat dat.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2009, 12:15   #142
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Intellectuele component van religie hoort thuis in het onderwijs. Dat wou ik stellen. In alle geledigen ervan.
Niet in alle geledingen, van den Berghe. Die intellectuele component kan voor mijn part deel uitmaken van een vak 'wijsbegeerte', waarin alle levensbeschouwingen aan bod komen, maar dan wel in een hogere of universitaire opleiding, waar de jongeren die de lessen volgen over voldoende maturiteit beschikken om een en ander in het juiste perspectief te plaatsen. In het lager en middelbaar onderwijs hoort zoiets echter niet thuis.
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oud 14 november 2009, 12:18   #143
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Welneen. Als ik dergelijke regels lees, ontwaar ik slechts onberedeneerde frustratie en gebrek aan werkelijkheidszin.
Da's straf datte. In uw reacties ontwaar ik dan weer het te allen koste minimaliseren en het onvoorwaardelijke goedpraten van de misstappen van de eigen sekte. Een gebrek aan werkelijkheidszin dus en niet in het minst een volslagen gebrek aan verantwoordelijkheidszin.

Citaat:
Oud 14 november 2009, 12:18   #144
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
Dat was ook niet de essentie van mijn bericht, van den Berghe. U probeert de discussie weer maar eens af te buigen naar een totaal ander onderwerp. Laat dat.
Toch niet: het wezenlijk hetzelfde. U kunt ons, gelovigen in deze tijd, helemaal niet verantwoordelijk achten voor wat ergens in het verleden is gebeurd. Ik acht de zoon of dochter van een misdadiger ook niet schuldig aan het vergrijp van diens vader.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2009, 12:19   #145
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Da's straf datte. In uw reacties ontwaar ik dan weer het te allen koste minimaliseren en het onvoorwaardelijke goedpraten van de misstappen van de eigen sekte. Een gebrek aan werkelijkheidszin dus en niet in het minst een volslagen gebrek aan verantwoordelijkheidszin.
Nergens in deze discussie heb ik fouten goedgepraat (u fantaseert er weer eens op los). Wel heb ik u onjuiste benadering van de schuldvraag verworpen, terecht.
Oud 14 november 2009, 12:22   #146
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Niet in alle geledingen, van den Berghe. Die intellectuele component kan voor mijn part deel uitmaken van een vak 'wijsbegeerte', waarin alle levensbeschouwingen aan bod komen, maar dan wel in een hogere of universitaire opleiding, waar de jongeren die de lessen volgen over voldoende maturiteit beschikken om een en ander in het juiste perspectief te plaatsen. In het lager en middelbaar onderwijs hoort zoiets echter niet thuis.
Er is geen reden om godsdienstwetenschap van het programma daar uit te sluiten.

Een school hoeft trouwens geen religieus neutrale instelling te zijn, daar we religie als gelovige niet los zien van de gehele mens. Wij isoleren dat niet tot een louter intellectueel tijdverdrijf.
Oud 14 november 2009, 12:27   #147
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U kunt ons, gelovigen in deze tijd, helemaal niet verantwoordelijk achten voor wat ergens in het verleden is gebeurd.
Zoals ik u eerder al probeerde duidelijk te maken, van den Berghe, acht ik "de gelovigen" daar inderdaad niet verantwoordelijk voor: http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=126.

Wat ik wel kan - en ook doe - is de organisatie verantwoordelijk achten voor het feit dat ze vandaag nog steeds de vruchten plukt van haar criminele verleden. Maar waar het om ging, van den Berghe, is dat die vaststelling voor mij voldoende reden is om op geen enkele wijze gelieerd te willen zijn aan die organisatie. En toch blijft die organisatie mij tegen wil en dank als "christen" beschouwen, louter en alleen omwille van het feit dat ik ingeschreven sta in de doopregisters. Net zoals ik het recht heb om mijn gegevens te laten schrappen uit een databank die gebruikt wordt om me publiciteit te sturen, wil ik het recht om mijn gegevens te laten schrappen uit de databank van uw organisatie.

Citaat:
Oud 14 november 2009, 12:30   #148
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er is geen reden om godsdienstwetenschap van het programma daar uit te sluiten.

Een school hoeft trouwens geen religieus neutrale instelling te zijn, daar we religie als gelovige niet los zien van de gehele mens. Wij isoleren dat niet tot een louter intellectueel tijdverdrijf.
Dat moet wel degelijk uit het programma van lager en middelbaar onderwijs geschrapt worden en wel om de reden die ik al verscheidene malen heb aangehaald: minderjarige jongeren beschikken niet over de nodige maturiteit om dergelijke zaken in de juiste context te plaatsen. Ze zijn vaak erg beïnvloedbaar. Een school hoort trouwens wel degelijk een neutrale instelling te zijn. Hoe u als gelovige religie ziet, dient niet ter zake.

Citaat:
Oud 14 november 2009, 12:31   #149
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nergens in deze discussie heb ik fouten goedgepraat
Natuurlijk wel. U heeft nog niets anders gedaan dan dat.

Citaat:
Oud 14 november 2009, 12:50   #150
van Maerlant
Perm. Vertegenwoordiger VN

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Inderdaad, voor een niet-gelovige is het ongetwijfeld moeilijk te begrijpen, maar religie is geen intellectuele bezigheid zoals het bijbrengen van fysica of biologie. Religie is doen en laten, een zienswijze hoe men zijn leven kan of hoort in te richten. Als ouders vindt men dat belangrijk, daar men z'n kinderen het hoogste goed wil bijdragen. Niet alleen materiële zorgen, maar ook geestelijke en dus religieuze.
Inderdaad.

Ik zie nu pas dat je terug bent op het forum . Welkom terug, Jan!
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2009, 12:50   #151
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een school hoeft trouwens geen religieus neutrale instelling te zijn,
Uiteraard wel, het is een plaats waar de realiteit wordt onderwezen, niet waar kinderen worden geindoctrineerd door het groot fabeltjesboek van Kabouter Massamoord. Geloof dient er slechts benaderd te worden vanuit een historisch en psychologisch perspectief, en dus op een leeftijd waarop de studenten matuur genoeg zijn).

Citaat:
daar we religie als gelovige niet los zien van de gehele mens. Wij isoleren dat niet tot een louter intellectueel tijdverdrijf.
Hoe jij religie ziet is irrelevant. De mens wordt als atheist geboren, de notie dat religie niet los te denken is van de gehele mens is dan ook een zoveelste indoctrinatiefabel om de aanwezigheid van religies als evident en onvermijdbaar te verkopen.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2009, 12:52   #152
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Inderdaad, voor een niet-gelovige is het ongetwijfeld moeilijk te begrijpen, maar religie is geen intellectuele bezigheid zoals het bijbrengen van fysica of biologie. Religie is doen en laten, een zienswijze hoe men zijn leven kan of hoort in te richten. Als ouders vindt men dat belangrijk, daar men z'n kinderen het hoogste goed wil bijdragen. Niet alleen materiële zorgen, maar ook geestelijke en dus religieuze.
Vanwaar die "dus"? Waaruit moet blijken dat geestelijke opvoeding per definitie religie inhoudt?
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2009, 13:21   #153
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant Bekijk bericht
Je gaat hier te kort door de bocht. Als we godsdienst voor kinderen verbieden, hoe kunnen ze er dan genoeg over weten om later bewust een keuze te maken? Religie is meer dan wat in boeken staat.
U vertelt onzin. Niemand wil hier de godsdienst verbieden. Maar het is niet zo omdat een kind geen doopsel heeft gekregen, dat men het kind het onderscheid niet kan leren tussen goed en kwaad.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2009, 18:59   #154
van Maerlant
Perm. Vertegenwoordiger VN

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
U vertelt onzin. Niemand wil hier de godsdienst verbieden.
Hier.

Citaat:
Laat je kind met rust met die religieuze bullshit tot hij oud genoeg is om zèlf te kiezen wat hij wil. Godsdienst zou ten strengste moeten verboden worden voor minderjarigen. Altijd en overal.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2009, 19:08   #155
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant Bekijk bericht
Hier.
Voor minderjarigen, schatje... Enkel voor minderjarigen.

Citaat:
Oud 14 november 2009, 20:24   #156
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Paulus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zoals ik u eerder al probeerde duidelijk te maken, van den Berghe, acht ik "de gelovigen" daar inderdaad niet verantwoordelijk voor: http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=126.

Wat ik wel kan - en ook doe - is de organisatie verantwoordelijk achten voor het feit dat ze vandaag nog steeds de vruchten plukt van haar criminele verleden. Maar waar het om ging, van den Berghe, is dat die vaststelling voor mij voldoende reden is om op geen enkele wijze gelieerd te willen zijn aan die organisatie. En toch blijft die organisatie mij tegen wil en dank als "christen" beschouwen, louter en alleen omwille van het feit dat ik ingeschreven sta in de doopregisters. Net zoals ik het recht heb om mijn gegevens te laten schrappen uit een databank die gebruikt wordt om me publiciteit te sturen, wil ik het recht om mijn gegevens te laten schrappen uit de databank van uw organisatie.
Ziet u veel af? Doet het veel pijn?

Alvast sterkte toegewenst.

Paulus
Paulus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2009, 20:55   #157
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus Bekijk bericht
Ziet u veel af? Doet het veel pijn?
Niet fysiek.

Citaat:
Alvast sterkte toegewenst.
Dank u.

Citaat:
Paulus
Raf

Citaat:
Oud 14 november 2009, 22:15   #158
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
U vertelt onzin. Niemand wil hier de godsdienst verbieden. Maar het is niet zo omdat een kind geen doopsel heeft gekregen, dat men het kind het onderscheid niet kan leren tussen goed en kwaad.
Natuurlijk, maar het doopsel gaat niet over de natuurlijke intuïtie van de mens, maar wel over een hoger, bovennatuurlijk goed. Dit wil men juist delen met z'n kinderen. Van bij het begin.
Oud 14 november 2009, 22:16   #159
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel Bekijk bericht
Uiteraard wel, het is een plaats waar de realiteit wordt onderwezen, niet waar kinderen worden geindoctrineerd door het groot fabeltjesboek van Kabouter Massamoord. Geloof dient er slechts benaderd te worden vanuit een historisch en psychologisch perspectief, en dus op een leeftijd waarop de studenten matuur genoeg zijn).
Dat is slechts uw mening, minder noch meer. Geloof is evenwel voor mij vele malen meer dan dat: het is de basis van het doen en laten, van ons handelen en ons denken. Daarom ook geef ik het aan mijn kinderen door, omdat ik de overtuiging ben toegedaan dat opvoeding niet alleen een zaak van louter materiële zaken betreft.
Oud 14 november 2009, 22:47   #160
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Natuurlijk, maar het doopsel gaat niet over de natuurlijke intuïtie van de mens, maar wel over een hoger, bovennatuurlijk goed. Dit wil men juist delen met z'n kinderen. Van bij het begin.
Neen, maar laten we proberen de dingen sereen te bekijken.

Vindt u het dan niet beter dat de kinderen morele principes worden bijgebracht (en voor mij part mogen dat gerust de christelijke principes principes zijn, maar misschien ook humanistische principes) en dat men dan vervolgens zegt aan het volwassen geworden 'kind': 'voil�*, ge kent nu onze christelijke principes, ge zijt volwassen geworden en als ge wilt horen bij onze gemeenschap die deze principes hanteert, kunt ge deze wens formeel bekrachtigen door u als volwassene te laten dopen'.

Dat zou ik pas zinnig vinden.

Laatst gewijzigd door system : 14 november 2009 om 22:48.
system is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be