Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 november 2009, 16:43   #141
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Angst is het niet, het is irritatie dat ik voel.
Dezelfde irritatie (met ook wat plaatsvervangende schaamte) die ik voel wanneer mensen te veel hun best doen om grappig te zijn.
Het soort zatte nonkels dat van geen ophouden weet.
Goed dat je dit meedeelt. Nu weet ik dat ik niet moet bijsturen.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2009, 16:47   #142
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Dat is vooringenomen commentaar die nergens op gebaseerd is. Er zijn heel wat Franstaligen die graag hun stem zouden uitbrengen op een aantal Vlaamse kandidaten. Al was het maar om de macht van de PS te breken.

....
Er zijn misschien ook Nederlanders of Luksemburgers die graag mee zouden stemmen. Maar dat gaat niet hé. Misschien later ooit voor een Verenigde Staten van Europa, maar nu is dat 'buitenland'.

En laat dat 'buitenland' nu net de basis zijn waarop mijn kommentaar gestoeld is.

Duidleijker: Walenland (of hoe ze zich later ook willen noemen, voor mijn part B.) is buitenland. Dat is niet pejoratief of vijandig. Dat is even vriendelijk, in goed nabuurschap, op gelijke voet als de Nederlanders, Duitsers enz.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 4 november 2009, 20:28   #143
Cut de krap
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thomas VDB Bekijk bericht
Brusselse parlementsvoorzitter is bekrompen (30/10/09)

http://www.n-va.be/programma/standpu...il.asp?ID=3443

De nieuwe Brusselse parlementsvoorzitter Françoise DUPUIS (PS) weigert het voorstel van haar administratie om op Sinterklaasdag een bezoek te brengen aan de kinderafdeling van het “Nederlandstalige” Universitair Ziekenhuis (verbonden aan de VUB) te Jette. Dupuis zegt dat zij als Franstalige haar eerste protocollaire bezoek niet aan een Nederlandstalige instelling in Brussel wil afleggen. N-VA Brussels volksvertegenwoordiger Paul De Ridder en N-VA Voorzitter Brussel Karl Vanlouwe vinden dit ongelooflijk bekrompen van haar. Het staat ook in schril contrast met de Voorzitter van het Vlaams Parlement, Jan Peumans (N-VA), die zijn eerste protocollaire bezoek bracht aan Namen ter gelegenheid van het Feest van de Franse Gemeenschap.

De Brusselse parlementsvoorzitter toont hierbij dat zij niet de voorzitter is van alle Brusselaars, maar integendeel een onderscheid maakt tussen Nederlands- en Franstaligen in Brussel. Hierbij heeft de PS-politica zelfs geen aandacht voor het feit dat dit bezoek zou gebracht worden aan een afdeling met zieke kinderen. De “S” van PS staat duidelijk niet voor “sociaal” maar eerder voor “selectief”.

Voor de N-VA is het onbegrijpelijk dat de veelkleurige Brusselse meerderheid van PS, Ecolo, cdH, Open VLD, CD&V en Groen! een voorzitter heeft gekozen die Nederlandstalige instellingen ondergeschikt vindt aan de Franstalige instellingen in Brussel. Voor de N-VA is Dupuis dan ook niet de geschikte voorzitter voor alle Brusselaars. Deze houding doet ons denken aan Antoinette Spaak (MR-FDF), die als oudste parlementslid de openingsvergadering voorzat en weigerde om Nederlands te spreken.

Achja, je kijkt er niet echt meer van op in dit """land""" ... wél?
Vervang het woord "Nederlandstalige" instelling door "Turkse" of "Marrokaanse" instellngen en diegenen die hier die fransdolle PS-ster zitten te verdedigen, staan onmiddellijk op hun achterste poten.
Cut de krap is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2009, 00:35   #144
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nieuwe verkiezingen zouden geen enkel voordeel bieden aan de bevolking. In tegendeel. Het enige verschil zou zijn dat enkel namen van politici zouden kunnen verschillen. Maar inhoudelijk zou alles bij het oude blijven, want gedirigeerd vanuit de partijhoofdkwartieren.
Welke oplossing staat u dan voor, als u schijnbaar de wetten van de democratie niet wenst te eerbiedigen en te volgen (nl. de stem van het volk honoreren)? Alle politici naar huis sturen en een soort verlicht despotisme installeren?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2009, 00:38   #145
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vertel mij eens waarom Franstaligen niet op een Vlaming zouden stemmen. Verhofstadt was bv redelijk geliefd in Wallonië. Leterme daarentegen meende rechten te hebben omdat hij louter en alleen in Vlaanderen een groot aantal stemmen haalde. Hij moest zich Vlaams-nationalist profileren om dat stemmenaantal te halen. Hij had helemala geen achterban in de rest vna ons land. Democratie is toch iets anders?
De eerste zin klopt vooreerst al niet. De kiesindeling in België heeft niets te maken met een of andere subnationaliteit (daar die in het Belgisch staatsrecht onbestaande is). In België voorziet de kieswet een geografische omschrijving waarbinnen de verkiezingen plaatsgrijpen. De verhouding tot de burger wordt bepaald door zijn domicilie, niet door zijn huistaal. Wie als Nederlandstalige in de provincie Henegouwen woont, zal slechts kunnen stemmen op die politici die in die kiesomschrijving opkomen.

Ik merk trouwens ook dat u mijn eerdere opmerking over de geografische indeling van de verkiezingen in andere landen stilzwijgend voorbij gaat. Iets te pijnlijk voor u?
Oud 5 november 2009, 00:43   #146
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wedden dat als dit land een echte democratie zou zijn waarbij we bij verkiezingen ook onze stem zouden mogen uitbrengen voor personen of partijen van de overkant van de taalgrens deze dame een andere ingesteldheid zou hebben.
Als dit uw notie is van "democratie", welke van de ons omringende landen zijn volgens u dan democratisch? Is Frankrijk soms niet democratisch omdat het voor de "législatives" kiesomschrijvingen kent? Is Duitsland volgens u een ondemocratisch land omdat het een ingewikkeld systeem gebonden aan de verschillende "Länder" alsook de bijna driehonderd kiesdistricten?

Het is volslagen prietpraat slechts een landelijke kieskring te zien als het summum van democratie. Uit uw berichten wordt dat ook duidelijk: u kunt geen enkel gegrond argument aandragen.
Oud 5 november 2009, 13:08   #147
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

De nieuwe Brusselse parlementsvoorzitter Françoise DUPUIS (PS) weigert het voorstel van haar administratie om op Sinterklaasdag een bezoek te brengen aan de kinderafdeling van het “Nederlandstalige” Universitair Ziekenhuis (verbonden aan de VUB) te Jette. Dupuis zegt dat zij als Franstalige haar eerste protocollaire bezoek niet aan een Nederlandstalige instelling in Brussel wil afleggen. N-VA Brussels volksvertegenwoordiger Paul De Ridder en N-VA Voorzitter Brussel Karl Vanlouwe vinden dit ongelooflijk bekrompen van haar. Het staat ook in schril contrast met de Voorzitter van het Vlaams Parlement, Jan Peumans (N-VA), die zijn eerste protocollaire bezoek bracht aan Namen ter gelegenheid van het Feest van de Franse Gemeenschap.

De Brusselse parlementsvoorzitter toont hierbij dat zij niet de voorzitter is van alle Brusselaars, maar integendeel een onderscheid maakt tussen Nederlands- en Franstaligen in Brussel. Hierbij heeft de PS-politica zelfs geen aandacht voor het feit dat dit bezoek zou gebracht worden aan een afdeling met zieke kinderen. De “S” van PS staat duidelijk niet voor “sociaal” maar eerder voor “selectief”.

Voor de N-VA is het onbegrijpelijk dat de veelkleurige Brusselse meerderheid van PS, Ecolo, cdH, Open VLD, CD&V en Groen! een voorzitter heeft gekozen die Nederlandstalige instellingen ondergeschikt vindt aan de Franstalige instellingen in Brussel. Voor de N-VA is Dupuis dan ook niet de geschikte voorzitter voor alle Brusselaars. Deze houding doet ons denken aan Antoinette Spaak (MR-FDF), die als oudste parlementslid de openingsvergadering voorzat en weigerde om Nederlands te spreken.

Dat mens is een onmens!
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2009, 14:53   #148
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Welke oplossing staat u dan voor, als u schijnbaar de wetten van de democratie niet wenst te eerbiedigen en te volgen (nl. de stem van het volk honoreren)? Alle politici naar huis sturen en een soort verlicht despotisme installeren?
De stem van het volk honoreren betekent dat de verkozenen hun volledige termijn uitdoen. Je gaat toch geen nieuwe verkiezingen uitschrijven omdat een verkozene zijn ontslag zou indienen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De eerste zin klopt vooreerst al niet. De kiesindeling in België heeft niets te maken met een of andere subnationaliteit (daar die in het Belgisch staatsrecht onbestaande is). In België voorziet de kieswet een geografische omschrijving waarbinnen de verkiezingen plaatsgrijpen. De verhouding tot de burger wordt bepaald door zijn domicilie, niet door zijn huistaal. Wie als Nederlandstalige in de provincie Henegouwen woont, zal slechts kunnen stemmen op die politici die in die kiesomschrijving opkomen.

Ik merk trouwens ook dat u mijn eerdere opmerking over de geografische indeling van de verkiezingen in andere landen stilzwijgend voorbij gaat. Iets te pijnlijk voor u?
Juist ja, Franstaligen die in Vlaanderen wonen (en omgekeerd) zijn verplicht op Vlaamse partijen te stemmen. Idd als het over transfers gaat, dan zijn alle inwoners van ons gewest plots hardwerkende Vlamingen, ook die met een andere moedertaal. Maar als je ze op straat tegenkomt zijn het weer die vervloekte Walen.

Wat betreft die andere landen kan ik me niet voorstellen dat er één land is waar alle grote politieke partijen maar in de helft van het land lijsten met kandidaten heeft. Je kan daar dus onrechtstreeks op kandidaten stemmen door je stem op hun partij uit te brengen.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2009, 16:34   #149
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
...
Wat betreft die andere landen kan ik me niet voorstellen dat er één land is waar alle grote politieke partijen maar in de helft van het land lijsten met kandidaten heeft. Je kan daar dus onrechtstreeks op kandidaten stemmen door je stem op hun partij uit te brengen.
Goed zo, je gaat er nog komen.

B. is niet één land.

Oud 5 november 2009, 18:43   #150
pegasus6869
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Ocharme die kinderen die ze wel bezoekt.

IS DIT HAAR SMOEL !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!AMAAI !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
pegasus6869 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2009, 18:44   #151
Thomas VDB
Partijlid

Thomas VDB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pegasus6869 Bekijk bericht
IS DIT HAAR SMOEL !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!AMAAI !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Le visage du PS dans toute sa gloire
Thomas VDB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2009, 18:59   #152
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Zeg dan eens welke redenen er zo al buiten communautaire kunnen zijn om als Franstalige een bezoek aan een Nederlandstalig ziekenhuis te weigeren?
Akkoord wat de kern van de zaak betreft, maar ik zou toch een paar nuanceringen willen aanbrengen :

Paul De Ridder is zonder twijfel een achtenswaardig man en een emimente historicus. Dit gezegd zijnde zijn er belangrijker problemen dan een geweigerd bezoek van een brusselse trut aan de kinderen van het UZ-Jette.

De taaltoestand van de brusselse openbare en privé-ziekenhuizen bv. Deze is werkelijk hemeltergend. Er zijn gevallen bekend van Frans-onkundige patiënten
die een volledig verkeerde diagnose en dito behandeling kregen, met alle nare gevolgen vandien. Het verplegend personeel wordt tegenwoordig uit het voormalig Oostblok gerecruteerd. Ze moeten wel Frans spreken, maar Nederlands is er niet bij. De ziekenhuisdirecties verschuilen zich achter het leugenachtig aergument dat ze geen Frans-Nederlands personeel vinden. Vreemd toch dat het verplegend personeel in Jette perfect tweetalig en in veel gevallen meertalig is.

Deze wantoestanden moeten onverbiddelijk aan de kaak gesteld worden door de
Vlaamse volksvertegenwoordigers. Telkens opnieuw, tot ze uitgeroeid zijn.
Sinterklaas komt éénmaal per jaar. De soms levensbedreigende en misdadige toestanden in de brusselse ziekenhuizen zijn er dagelijkse kost. Een belangrijk probleem dat voorrang verdient.

Laatst gewijzigd door robert t : 5 november 2009 om 19:00.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2009, 19:02   #153
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Goed zo, je gaat er nog komen.

B. is niet één land.
Ah neen, heb ik iets gemist dan?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Van Dale
land: rijk, staat: de ~en van Europa
FF WIKIPEDIA checken, ik moest eens enkele jaren geslapen hebben.:"Het koninkRIJK België is een West-Europeese STAAT."

OEF ik begon al aan mijn eigen verstandelijke vermogens te twijfelen.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2009, 19:32   #154
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
FF WIKIPEDIA checken, ik moest eens enkele jaren geslapen hebben.:"Het koninkRIJK België is een West-Europeese STAAT."
tik....tak......tik....tak.....
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2009, 20:46   #155
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ah neen, heb ik iets gemist dan?

...

OEF ik begon al aan mijn eigen verstandelijke vermogens te twijfelen.
Ja, je hebt iets gemist.

B. is al een aantal jaren dood, maar de machines die het bloed doen pompen en de longen op en neer doen gaan, zijn nog niet afgekoppeld. Spijtig, want kosten op het sterfhuis.

Maar swat, de draad ging over de voorzitster van het Brusselse parlement, die weigerde om haar eerste protokolair bezoek te laten doorgaan waar het toevallig gepland was, om de enkele reden dat de te bezoeken instelling een Vlaamstalige is.

Hetgeen bij mij het vermoeden doet rijzen dat zij niet de neutrale voorzitster is van alle leden van haar parlement; en dat zij desgevallend ook de belangen van de Vlamingen eer zal tegenwerken dan te dienen.

Oud 5 november 2009, 21:06   #156
MORPHEUS
Minister-President

MORPHEUS's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

--------------------------------------------------------
Jammer jammer jammer

De Vlaamse kindjes had veel tijd en repetities gestopt in een dansje op de muziek van Koen Wouters en Co. Hoe mooi België wel is. En net een Franstalige weigert naar deze kindjes te komen kijken in Brussel…………….omdat het Vlamingen zijn.

Ca fait mal
MORPHEUS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2009, 21:17   #157
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MORPHEUS
De Vlaamse kindjes had veel tijd en repetities gestopt in een dansje op de muziek van Koen Wouters en Co. Hoe mooi België wel is. En net een Franstalige weigert naar deze kindjes te komen kijken in Brussel…………….omdat het Vlamingen zijn.
De Vlaamse regering is op haar neus gevallen met het referendum over de 'Lange Bammer' in Antwerpen en direct zitten we terug over communautaire rommel te leuteren.

De Vlaamse regering gaat nog zwaarder op haar neus vallen met Opel in Antwerpen: "we" gaan nog twee keer meer over communautaire zever leuteren...
Klassieke tsjeventactiek.
't Belooft een heet communautair 2010 te worden...

Laatst gewijzigd door filosoof : 5 november 2009 om 21:19.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2009, 21:21   #158
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MORPHEUS Bekijk bericht
--------------------------------------------------------
Jammer jammer jammer

Ca fait mal
een paar kleine vlaams-nationalisten erbij

Laatst gewijzigd door Shadowke : 5 november 2009 om 21:22.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2009, 21:29   #159
MORPHEUS
Minister-President

MORPHEUS's schermafbeelding

Standaard

[
't Belooft een heet communautair 2010 te worden...[/quote]

-----------------------------------
Inderdaad, we gaan nog veel plezier beleven aan Koen Wouters zijn kinderliedje. De Franstaligen gaan hem constant " in de r**t rijden"
MORPHEUS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2009, 22:08   #160
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Juist ja, Franstaligen die in Vlaanderen wonen (en omgekeerd) zijn verplicht op Vlaamse partijen te stemmen.
En wat is daar problematisch mee? Bij mijn weten ben je helemaal niet verplicht op een bepaalde partij te stemmen; je kan gerust een blanco stem uitbrengen bijvoorbeeld.

Maar de geografische bepaaldheid houdt geen enkele beperking van de democratie in (u beweert dat voortdurend, maar kan schijnbaar geen enkel zinnig argument aanbrengen). Een Duitstalige Zwitser die in Delémont woont, kan voor de Bundesrat ook slechts stemmen op de kandidaten van de Jura (en de officiële taal is daar het Frans). Is Zwitserland dan volgens u niet democratisch?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be