Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 november 2009, 11:50   #141
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
en op termijn is alles in het Frans.
de bedoeling van de Franstalige politici is nog altijd een volledig Franstalig België en de uitroeing van het Nederlands.aan het Duits in de oostkantons zal men niet raken wegens de schrik voor Duitsland.
Totaal onzin! Franstaligen willen dit helemaal niet!
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2009, 12:08   #142
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hendrik de Stoute Bekijk bericht
De piste om alle taalfaciliteiten af te schaffen en te vervangen door het recht van federale documenten te ontvangen over gans het land in een taal naar keuze (FR, NL, DE) vind ik een interessante denkoefening ( = een idee van FR-Rand-Brusselaar ). Op gemeentelijk vlak krijgt iedereen dan documenten in de taal van het gewest. Nu vraag ik mij af, voordat we de taalfaciliteiten volledig afschaffen, wat die eigenlijk allemaal precies inhouden. Kan je bv. nu in Kraainem bv. het recht opeisen om door een Franstalige belastingscontroleur te worden geholpen ?
In een ideale staat zou dat inderdaad de meest democratische oplossing zijn. Op federaal niveau moeten alle burgers overal in de officiële federale staatstalen terecht kunnen, de deelstaten, provincies en gemeenten kunnen trapsgewijs eigen lokale taalpolitiek voeren ten voordele van streektalen.
De vraag is dan echter
1) welke zijn de officiële federale staatstalen? Nl, Fr en Duits? Duits wordt slechts door enkele duizenden in een periferische zone gesproken. Maar Luxemburgs, Waals en andere streektalen die wel wat meer sprekers hebben worden, zoals altijd in Belgique, compleet genegeerd.
2) Is Belgique wel een ideale staat? 180 jaar geschiedenis wijst slechts op één antwoord: nee.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2009, 13:06   #143
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
De franstaligen beschouwen het als de meest normale zaak van de wereld, dat als ze verhuizen naar een gemeente net over de taalgrens, ze alles en nog wat voorgeschoteld krijgen in het Frans; en zodra er drie in dezelfde straat wonen: de aanhechting bij Frankofonië.
En zo schoof de taalgrens op, en dreigt ze verder op te schuiven.

Daarom klaar en duidelijk aan al die oelewappers die kieskringen willen maken die Brussel, of Vlaams Brabant, of Waals Brabant overstijgen: on aan vaard baar.

In andere woorden: geen morzel Vlaamse grond wordt nog opgeofferd.

En ook: geen jota uitbreiding van fasiliteiten. Niks geen inschrijvingsrecht in een ander gewest of gemeenschap, om daar te stemmen voor het federale nivo.

(let op: net zoals vb. Engelsmannen hier kunnen stemmen voor hun eigen verkiezingen in Engeland, hebben wij niks te verbieden aan frankofonen die zouden stemmen voor het Waals parlement.
Maar nooit dus voor Vlaams-Waals gemengde entiteiten, zoals het federale of het Brusselse.)

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2009, 13:31   #144
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
bewijs dan het tegendeel
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2009, 13:34   #145
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat zij wél willen, vooral hun politieke leiders, is genoegzaam bekend geworden langs de taalgrens, in Voeren, in en rond Brussel en heel de Belgische geschiedenis.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2009, 13:40   #146
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
bewijs dan het tegendeel
Geen enkel Franstalig wil de uitroeiing van het Nederlands en een totaal Franstalig België. Vlamingen moeten gewoon de sterke aanwezigheid van Franstaligen in Vlaanderen accepteren, zo simpel is het. Weet u wat u verdient, Shadowke? Franstalige buren zowel op de linkse kant als op de rechtse kant van uw huis. En als u in een appartement leeft, nog beter : al uw appartement vol Franstaligen.
Oud 5 november 2009, 14:21   #147
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Geen enkel Franstalig wil de uitroeiing van het Nederlands en een totaal Franstalig België. Vlamingen moeten gewoon de sterke aanwezigheid van Franstaligen in Vlaanderen accepteren, zo simpel is het. Weet u wat u verdient, Shadowke? Franstalige buren zowel op de linkse kant als op de rechtse kant van uw huis. En als u in een appartement leeft, nog beter : al uw appartement vol Franstaligen.
Franstaligen willen idd gewoon dat alle Vlamingen zich aan hun aanpassen en dat ze dus overal in België Frans kunnen spreken. maw, voor hun is België is een Franstalig land waar de Vlamingen in Vlaanderen tegen elkaar Nederlands mogen spreken maar die moeten hun er dan natuurlijk niet mee lastig vallen...
Oud 5 november 2009, 16:03   #148
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
Franstaligen willen idd gewoon dat alle Vlamingen zich aan hun aanpassen en dat ze dus overal in België Frans kunnen spreken. maw, voor hun is België is een Franstalig land waar de Vlamingen in Vlaanderen tegen elkaar Nederlands mogen spreken maar die moeten hun er dan natuurlijk niet mee lastig vallen...
Het spijtige is nog altijd dat veel Vlamingen dat beeld zelf mee helpen in stand houden wanneer ze met een Franstalige te maken hebben...
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2009, 16:03   #149
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kunt u mij uitleggen waarom in mijn hotel in Brussel ik afgelopen weekeinde 19 Franstalige zenders kon ontvangen (het merendeel uit Frankrijk) en 1 Engelstalige zender (euronews)

En dus geen Nederlandstalige zender. Niet één. Zelfs geen Belgische.
Franstaligen moeten gewoon de sterke aanwezigheid van Nederlandstaligen in Belgie accepteren. Of gaat dat niet op?
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2009, 17:46   #150
Leo
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Daar vergist ge u dus in, het merendeel van de Belgische wetgeving zou gewoon van kracht blijven.
Ja, maar slechts tijdelijk als een soort van gewoonterecht. Ook in de Belgische wetgeving staan er nog artikelen van Napoleon die noch afgeschaft noch gewijzigd zijn.

Het is nogal wiedes dat enkel en alleen de grondwet verdwijnt en daar moet een nieuwe grondwet voor in de plaats komen, iets waar ik links en rechts wel wat over opvang, zij het ondermaats.

De gewone regelgeving zal dan artikel per artikel aan die nieuwe grondwet getoetst moeten worden: dat wil zeggen opgenomen, gewijzigd of gewoon afgevoerd naar de prullenbak van de geschiedenis.
Leo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2009, 18:07   #151
Nyquist
Minister-President

Nyquist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Geen enkel Franstalig wil de uitroeiing van het Nederlands en een totaal Franstalig België.
"S'il y a une patrie �* donner aux francophones, s'il y a une patrie �* leur faire aimer, c'est une patrie francophone, une Belgique francophone." - Didier Reynders

Ontken niet de neus op uw aangezicht, Everytime.

Citaat:
Vlamingen moeten gewoon de sterke aanwezigheid van Franstaligen in Vlaanderen accepteren, zo simpel is het.
Welke sterke aanwezigheid? Een goeie 5%? Vlaanderen heeft overigens nooit anders gedaan dan dat geaccepteerd. Het zijn de eisen tot verregaande privileges, Vlaamse gebiedsafstand, en de daarbijhorende dreigementen die we niet kunnen smaken.
Nyquist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2009, 18:13   #152
Nyquist
Minister-President

Nyquist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Daar vergist ge u dus in, het merendeel van de Belgische wetgeving zou gewoon van kracht blijven.
Vlaanderen zou perfect gemachtigd zijn haar eigen grondwet te schrijven, en haar wetten naar wens aan te passen via parlementaire weg. Het zou geenszins gebonden zijn door de huidige Belgische wetgeving, dat is gewoon niet zo.

Citaat:
In het Minderhedenverdrag is letterlijk sprake van het waarborgen van de voorwaarden "die het mogelijk maken de minderheidstaal te gebruiken in betrekkingen tussen die personen en de bestuurlijke instanties."
En welke juridische waarde heeft het Minderhedenverdrag in het huidige Belgie? Noppes! Welke waarde zal het hebben in een nieuwgevormd Vlaanderen? Ik laat de vraag als een oefening voor de lezer.
Nyquist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2009, 21:48   #153
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Hendrik de Stoute's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Kunt u mij uitleggen waarom in mijn hotel in Brussel ik afgelopen weekeinde 19 Franstalige zenders kon ontvangen (het merendeel uit Frankrijk) en 1 Engelstalige zender (euronews)
Dat kunt u eventueel melden op www.taalrespect.be
Hendrik de Stoute is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2009, 21:57   #154
Hollander

Standaard

Citaat:
Ah, de pagina is vernieuwd. Mooier en sneller. Bedankt

Laatst gewijzigd door Hollander : 5 november 2009 om 21:57.
Oud 5 november 2009, 22:41   #155
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik denk dat hier juridisch weinig tegen te doen valt. Een hotel is een privé-aangelegenheid. Op het eerste zicht lijkt het me zo te zijn, dat het hotelmanagement kiest welke TV-kanalen ze ter beschikking stellen van de klant. Maar het kan nooit kwaad natuurlijk daartegen te protesteren. Ik denk niet dat men daar veel tegen vermag. Zo kan men evenmin het feit juridisch aanvechten dat er op de hotelkamer wel of niet een bijbel ligt.

Laatst gewijzigd door system : 5 november 2009 om 23:08.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2009, 23:13   #156
Hollander

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ik denk dat hier juridisch weinig tegen te doen valt. Een hotel is een privé-aangelegenheid. Op het eerste zicht lijkt het me zo te zijn, dat het hotelmanagement kiest welke TV-kanalen ze ter beschikking stellen van de klant. Maar het kan nooit kwaad natuurlijk daartegen te protesteren. Ik denk niet dat men daar veel tegen vermag. Zo kan men evenmin het feit juridisch aanvechten dat er op de hotelkamer wel of niet een bijbel ligt.
de website heet niet taaljurist.be maar taalrespect.be.

dat heeft vast een reden. Maar u hebt gelijk, het is ongetwijfeld conform de wet.

De wet, ja..maar daar gaat het in Brussel niet om. Het gaat om wie de slimste is. En momenteel wint de francofonie op alle fronten.
Oud 5 november 2009, 23:13   #157
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
2) Is Belgique wel een ideale staat? 180 jaar geschiedenis wijst slechts op één antwoord: nee.
Je vergist je....Voor een bepaalde groep is Belgique wel degelijk een ideale staat. Een machtige groep trouwens.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2009, 23:30   #158
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

En dus geen Nederlandstalige zender. Niet één. Zelfs geen Belgische.
Franstaligen moeten gewoon de sterke aanwezigheid van Nederlandstaligen in Belgie accepteren. Of gaat dat niet op?
Dien klacht dan in!
Oud 5 november 2009, 23:36   #159
Hollander

Standaard

Citaat:
Dien klacht dan in!
maar u kunt dus niet verklaren waarom dat zo is?
Oud 5 november 2009, 23:38   #160
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
maar u kunt dus niet verklaren waarom dat zo is?
Ik heb er geen idee aangezien ik geen Brusselse hotels bezoek.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be