Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 december 2009, 10:03   #141
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hendrik de Stoute
Een stukje geschiedenis :

ONAFHANKELIJKHEIDSVERKLARING VAN HET GRAAFSCHAP VLAANDEREN - 4 JANUARI 1790
DOOR DE STATEN VAN VLAANDEREN
Interessant. Wat mij bij de lectuur evenwel opvalt is het volgende:
De auteur grijpt terug naar de geschiedenis, maar is zeer selectief. Zo spreekt hij met geen woord over de Inquisitie in de 16e eeuw. Meer nog, hij valt zwaar uit naar keizer Jozef II. Vooral omdat die de godsdienstvrijheid in de Oostenrijkse Nederlanden wou herstellen.

Citaat:
Onze steden waeren nu ontbloot; het teeken van verbreking van onze dierbaere Grondwetten was gegeven; en ziet, door een openbaer bevel laet hy toe in onze Nederlanden de verscheydenheyd van Godsdienst, tegenstrydig aen onze Voorregten, door de welke in ons Land den Roomsch Catholyken Godsdienst alleen erkent wierd en geoefent; welke redenen zelfs onze Voor-Vaderen hadden beweegd, om zig niet te ontrekken aen de heerschappye van het Huys van Oostenrijk, onder Philippus den II.
De schrijver staat dus duidelijk helemaal achter de dominantie van het Rooms Katholicisme. Dat in de 16e eeuw tot de komst van het Spaanse expeditiecorps onder Alva, het Calvinisme in de Zuidelijke Nederlanden een veel grotere aanhang kende dan in de Noordelijke gebieden is hem ofwel ontgaan, ofwel zorgvuldig onder de mat geveegd.

Laatst gewijzigd door quercus : 9 december 2009 om 10:05.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2009, 10:11   #142
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zapatista
Voor mijn part mag Vlaanderen of België of Groot-Nederland (even belachelijk als het groot is) gestolen worden. Nationalisme is net als koningen iets Middeleeuws naar mijn mening, ik voel mij geen Vlaming of Belg. Ik voel mij niet verbonden met een stukje grond of een bepaalde manier van doen en zie dus ook niet in waarom men op basis daarvan staten zou moeten oprichten.
Tja, het kan best zijn dat u zich geen Vlaming en ook geen Belg voelt, maar dat neemt niet weg dat u de facto Vlaming bent (het weze dan een niet overtuigde) en juridisch Belg (tot nader order). Maar kom, niemand kan u beletten om dat af te wijzen. Maar, wat doet u dan in deze thread?
Oud 9 december 2009, 14:03   #143
Zapatista
Parlementslid

Zapatista's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Tja, het kan best zijn dat u zich geen Vlaming en ook geen Belg voelt, maar dat neemt niet weg dat u de facto Vlaming bent (het weze dan een niet overtuigde) en juridisch Belg (tot nader order). Maar kom, niemand kan u beletten om dat af te wijzen. Maar, wat doet u dan in deze thread?
Ik ben ook geboren in Limburg, de wereld, Europa, Vlaanderen, België, .. Volgens flaminganten ben ik Vlaming, Volgens Groot-Nederlandsisten ben ik Groot-Nederlander, volgens Belgicisten ben ik een Belg en dit kan ik doortrekken tot in het belachelijke.

Laatst gewijzigd door Zapatista : 9 december 2009 om 14:32.
Zapatista is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2009, 14:41   #144
Renesse
Minister-President

Renesse's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zapatista Bekijk bericht
Ik "verkoop" geen "onnozelheden", ik stel de eentonigheid van Vlaams-nationalisme in vraag.
"Eentonigheid" is een perceptie. Eentje die dan nog niet van belang is, want staten hoeven helemaal niet "hip" en "opwindend" te zijn. Irak is opwindend, maar je vreest er elke dag voor je leven en Amerika is hip, maar niet als je bij het legertje daklozen hoort dat in de Amerikaanse straten zwerft.

Een staat moet vooral efficiënt zijn en dat is het laatste wat je van België kan zeggen. Mag het dan ook nog het bestaan van die staat in vraag te stellen, of mag dat niet meer in naam van het hip zijn?
Oud 9 december 2009, 14:48   #145
Zapatista
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renesse Bekijk bericht
"Eentonigheid" is een perceptie. Eentje die dan nog niet van belang is, want staten hoeven helemaal niet "hip" en "opwindend" te zijn. Irak is opwindend, maar je vreest er elke dag voor je leven en Amerika is hip, maar niet als je bij het legertje daklozen hoort dat in de Amerikaanse straten zwerft.

Een staat moet vooral efficiënt zijn en dat is het laatste wat je van België kan zeggen. Mag het dan ook nog het bestaan van die staat in vraag te stellen, of mag dat niet meer in naam van het hip zijn?
1. Ik stel geen staat in vraag.
2. Met eentonig bedoel ik het oneindig gezeur en gejammer dat met Vlaams-Nationalisme gepaard gaat.
Oud 9 december 2009, 15:43   #146
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zapatista
Ik ben ook geboren in Limburg, de wereld, Europa, Vlaanderen, België, .. Volgens flaminganten ben ik Vlaming, Volgens Groot-Nederlandsisten ben ik Groot-Nederlander, volgens Belgicisten ben ik een Belg en dit kan ik doortrekken tot in het belachelijke.
Ja, kijk eens beste Zapatista, iedereen voelt zich ergens wel, in meerdere of mindere mate, verbonden met een regio. En u kunt dat laten uitdijen van het deel uitmaken van een dorpsclan tot het wereldburgerschap. Maar niet al die fasen worden in de praktijk geconcretiseerd door feitelijke structuren. Dat is voor "Belg" wel het geval met de Belgische nationaliteit. Voor wat Vlaanderen betreft is er weliswaar tot op heden geen Vlaamse nationaliteit, maar er zijn wel reeds politieke structuren die dergelijk streven ondersteunen. Er is immers een Vlaams Parlement en een Vlaamse regering. Met dat "Belg" en "Vlaming" zijn hebben we allemaal, al of niet bewust, te maken. We hebben er allemaal belang bij dat dit optimaal functioneert. Dit is hoegenaamd niet het geval wat België betreft. De zaken dáár op orde stellen lukt niet, omdat er in die staat twee volken wonen met radicaal uiteenlopende beleidskeuzes. Dan lijkt het me logisch dat er in Vlaanderen een streven is om op eigen niveau de zaken zo goed mogelijk in alle onafhankelijkheid te beheren en la Belgique te laten vallen. U vindt dat blijkbaar gezeur. Ik vind dat een behartenswaardig streven.
Oud 9 december 2009, 15:47   #147
Renesse
Minister-President

Standaard

Citaat:
1. Ik stel geen staat in vraag.
Deze opmerking doet vermoeden dat je niet begrepen hebt wat ik geschreven heb.

Citaat:
2. Met eentonig bedoel ik het oneindig gezeur en gejammer dat met Vlaams-Nationalisme gepaard gaat.
Mijn beste vriend, als dat een criterium is waar rekening mee moet gehouden worden, zou je nooit mogen trouwen.
Oud 9 december 2009, 15:49   #148
Renesse
Minister-President

Standaard

Citaat:
Nationalisme is gegroeid uit de Honderdjarige Oorlog.
En ik die dacht dat dit iets was van de Nieuwste Tijd.

En ik die dacht dat de HJO een feodaal conflict was...

Sommigen zijn beter op de hoogte precies. Vertel eens wat meer Zapatista...
Oud 9 december 2009, 16:03   #149
Zapatista
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Deze opmerking doet vermoeden dat je niet begrepen hebt wat ik geschreven heb.

Mijn beste vriend, als dat een criterium is waar rekening mee moet gehouden worden, zou je nooit mogen trouwen.
Wat ik geschreven had had in ieder geval niks met staatsvorming te maken.
Oud 9 december 2009, 16:06   #150
Zapatista
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Ja, kijk eens beste Zapatista, iedereen voelt zich ergens wel, in meerdere of mindere mate, verbonden met een regio. En u kunt dat laten uitdijen van het deel uitmaken van een dorpsclan tot het wereldburgerschap. Maar niet al die fasen worden in de praktijk geconcretiseerd door feitelijke structuren. Dat is voor "Belg" wel het geval met de Belgische nationaliteit. Voor wat Vlaanderen betreft is er weliswaar tot op heden geen Vlaamse nationaliteit, maar er zijn wel reeds politieke structuren die dergelijk streven ondersteunen. Er is immers een Vlaams Parlement en een Vlaamse regering. Met dat "Belg" en "Vlaming" zijn hebben we allemaal, al of niet bewust, te maken. We hebben er allemaal belang bij dat dit optimaal functioneert. Dit is hoegenaamd niet het geval wat België betreft. De zaken dáár op orde stellen lukt niet, omdat er in die staat twee volken wonen met radicaal uiteenlopende beleidskeuzes. Dan lijkt het me logisch dat er in Vlaanderen een streven is om op eigen niveau de zaken zo goed mogelijk in alle onafhankelijkheid te beheren en la Belgique te laten vallen. U vindt dat blijkbaar gezeur. Ik vind dat een behartenswaardig streven.
Hoe is dit repliek op wat ik geschreven heb? Ik zei dat het belachelijk is dat men zich identificeert met een lapje grond.
Oud 9 december 2009, 16:38   #151
Renesse
Minister-President

Standaard

Citaat:
Wat ik geschreven had had in ieder geval niks met staatsvorming te maken.
Dat was duidelijk. U wijst het Vlaams-nationalisme af, niet omdat de staat die zij wenst slechter zou zijn, maar omdat het begrip op zich "eentonig" is.

De ondraaglijke lichtheid van dit forum toch he...
Oud 9 december 2009, 18:07   #152
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je bent volgens mij wat je je voelt. En als dat dat niet onjuist is kan je daarin gelijk hebben.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2009, 18:26   #153
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat was duidelijk. U wijst het Vlaams-nationalisme af, niet omdat de staat die zij wenst slechter zou zijn, maar omdat het begrip op zich "eentonig" is.

Mensen die nog altijd denken dat het beter zal worden als Vlaanderen onafhankelijk wordt, maken een denkfout. De Walen zijn aan het bijbenen. De verouderde industrie (autoassemblage, petrochimie, raffinaderijen en dergelijke) begint steeds meer in Vlaanderen te liggen, zoals vroeger de verouderde industrie (staal, kolen, en andere) hoofdzakelijk in Wallonië lag.

Laatst gewijzigd door system : 9 december 2009 om 18:29.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2009, 18:37   #154
Hollander

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Mensen die nog altijd denken dat het beter zal worden als Vlaanderen onafhankelijk wordt, maken een denkfout. De Walen zijn aan het bijbenen. De verouderde industrie (autoassemblage, petrochimie, raffinaderijen en dergelijke) begint steeds meer in Vlaanderen te liggen, zoals vroeger de verouderde industrie (staal, kolen, en andere) hoofdzakelijk in Wallonië lag.
wat is 'petrochimie'?
Oud 9 december 2009, 18:45   #155
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander
wat is 'petrochimie'?
"Petrochimie" is een barbarisme, meer nog het is een woord dat zo is overgenomen uit het Frans. System beseft blijkbaar niet dat in het Nederlands wordt gesproken over "chemie" en niet over "chimie", wat de Franse terminologie is.
Oud 9 december 2009, 18:45   #156
Zapatista
Parlementslid

Standaard

Citaat:

Ik vind het inderdaad eentonig, tijd voor vernieuwing.
Oud 9 december 2009, 18:53   #157
Hollander

Standaard

Citaat:
"Petrochimie" is een barbarisme, meer nog het is een woord dat zo is overgenomen uit het Frans. System beseft blijkbaar niet dat in het Nederlands wordt gesproken over "chemie" en niet over "chimie", wat de Franse terminologie is.
Aha, een barbarisme dus. Dank u vriendelijk waarde Quercus.

Laatst gewijzigd door Hollander : 9 december 2009 om 18:53.
Oud 9 december 2009, 19:47   #158
Renesse
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Mensen die nog altijd denken dat het beter zal worden als Vlaanderen onafhankelijk wordt, maken een denkfout.
Weet jij wel wat een denkfout is?

Citaat:
De Walen zijn aan het bijbenen.
Hoe lang horen we dat al? Al even lang als de roep om onafhankelijkheid.

Citaat:
De verouderde industrie (autoassemblage, petrochimie, raffinaderijen en dergelijke) begint steeds meer in Vlaanderen te liggen, zoals vroeger de verouderde industrie (staal, kolen, en andere) hoofdzakelijk in Wallonië lag.
Tata ti tata ta. U zegt maar weer wat. Bronnen om die beweringen te staven, gesteld dat de Walen dan nog eens respect krijgen voor Vlaanderen want het gaat niet om geld alleen.
Oud 9 december 2009, 19:48   #159
Renesse
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ik vind het inderdaad eentonig, tijd voor vernieuwing.
De videoclip generatie zullen we maar aannemen...
Oud 9 december 2009, 19:51   #160
Zapatista
Parlementslid

Standaard

Citaat:
De videoclip generatie zullen we maar aannemen...
Ik denk niet dat ik bij die generatie hoor.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be