Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 januari 2010, 14:21   #141
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
Man leer eens begrijpend lezen.

Iemand in de privé heeft een carensdag aan zijn broek. MAW, de eerste dag ziekte wordt niet betaald. Bij een ambtenaar wel. Is dit zo moeilijk te begrijpen?
Regelrechte zever. Bij bedienden gaat die regel niet op en voor de meeste sectoren is dat bij arbeiders ook afgeschaft. U lult maar wat.
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2010, 14:21   #142
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
Mijn broer heeft zijn bedrijf verkocht en werkt nu, om iets om handen te hebben , voor de overheid (voor alle duidelijkheid, hij moest dat niet meer doen , want hij kon gaan rentenieren). Hij lacht zich daar een bult met het zgn. "niveau". De overgrote meerderheid die aan de overheid werkt maakt geen schijn van kans in "de privé". Er zijn er daar inderdaad redelijk wat met diploma's, maar dat is het zowat ; veel theorie maar weinig praktijk, weinig vernieuwing (er zijn natuurlijk uitzonderingen). sommigen zijn waarschijnlijk wel verstandig, maar het werkrytme is er dermate laag.
Ik kan je zeggen dat wat ik van de Europese Commissie heb gezien, er in elk geval wél niveau is.

Over hard werken enz. kunnen we discuteren. Maar niveau hier, sorry.
Oud 8 januari 2010, 14:46   #143
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Pericles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Ik kan je zeggen dat wat ik van de Europese Commissie heb gezien, er in elk geval wél niveau is.

Over hard werken enz. kunnen we discuteren. Maar niveau hier, sorry.
De Europese Commissie, dat kan.En natuurlijk geldt wat mijn broer zegt niet voor de volle 100 procent van de Belgische ambtenarij. Maar we moeten ons toch wel enkele vragen stellen o.a. de deze : Nederland wordt ook bestuurd, en wellicht beter dan dit land, en zij doen het in verhouding met de helft van de ambtenaren. Is het dan zo overdreven te stellen dat het werkrytme hier dan noorzakelijkerwijze aan de lage kant moet liggen ?
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2010, 15:26   #144
Vette Pois(s)on
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vette Pois(s)on's schermafbeelding

Standaard

Veel overuren nu in de winter, hoeft de chauffage niet zo hard te branden thuis
Vette Pois(s)on is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2010, 15:44   #145
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vette Pois(s)on Bekijk bericht
Veel overuren nu in de winter, hoeft de chauffage niet zo hard te branden thuis
veel thuiswerk in de winter, dan betaalt de werkgever de factuur van de verwarming thuis.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2010, 16:13   #146
abou Anis
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
De Europese Commissie, dat kan.En natuurlijk geldt wat mijn broer zegt niet voor de volle 100 procent van de Belgische ambtenarij. Maar we moeten ons toch wel enkele vragen stellen o.a. de deze : Nederland wordt ook bestuurd, en wellicht beter dan dit land, en zij doen het in verhouding met de helft van de ambtenaren. Is het dan zo overdreven te stellen dat het werkrytme hier dan noorzakelijkerwijze aan de lage kant moet liggen ?
Waar haal je dat?
abou Anis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2010, 16:17   #147
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door abou Anis Bekijk bericht
Waar haal je dat?
Eigen ervaring. Nederland werkt gewoon beter dan dit gedrocht. Dien maar je belastingen eens in. En kijk hoe snel ze dat daar afhandelen. En hoe bereikbaar ze zijn. Bij ons is dat een hel !
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2010, 16:22   #148
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Eigen ervaring. Nederland werkt gewoon beter dan dit gedrocht. Dien maar je belastingen eens in. En kijk hoe snel ze dat daar afhandelen. En hoe bereikbaar ze zijn. Bij ons is dat een hel !
Maar daar hebben ze geen Reynders die gewoonweg meesterlijk is in het laten verrotten van den boel.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2010, 16:25   #149
abou Anis
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Welke ervaring? Met welke overheidsdiensten in Nederland heb je al ervaring? En met welke overheidsdiensten in dit land heb je vergelijkbare ervaringen? Op welke basis heb je die ervaringen vergeleken?

Ben jij trouwens de broer van Pericles?

Laatst gewijzigd door abou Anis : 8 januari 2010 om 16:25.
abou Anis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2010, 16:28   #150
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Maar daar hebben ze geen Reynders die gewoonweg meesterlijk is in het laten verrotten van den boel.
Belgie is een land waarin NIKS mag veranderen. Ambtenaren willen hun statuut niet verliezen. Bedienden ook niet. Zelfstandigen willen geen rookverbod. Etc etc....

Iedereen beschermt zijn eigen groepje en zodra er aan geraakt wordt leggen ze de boel plat. Ze erkennen geen meerdere, met als gevolg dat we financieel naar de haaien gaan, en dat we met een compleet onrechtvaardig systeem zitten.

Maak van iedereen werknemers. Iedereen. Inclusief zelfstandigen, die dan gewoon werknemer worden van hun eigen bvba. En geef ze allemaal dezelfde pensioenen a ratio dat ze gewerkt hebben.

Problem solved. En als de ambtenarij merkt dat ze geen volk meer aantrekken door het wegvallen van de vaste benoeming en de buitensporige pensioenen, gaan ze daar ook de salarissen voor knelpuntfuncties gewoon omhoogtrekken. Iedereen content.
Oud 8 januari 2010, 16:33   #151
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door abou Anis Bekijk bericht
Welke ervaring? Met welke overheidsdiensten in Nederland heb je al ervaring? En met welke overheidsdiensten in dit land heb je vergelijkbare ervaringen? Op welke basis heb je die ervaringen vergeleken?

Ben jij trouwens de broer van Pericles?
Belastingdienst, ministerie van OCW, de gemeente en binnenlandse zaken.

Ik vergelijk op basis van snelheid, duidelijkheid van de procedures en de klantvriendelijkheid.

Ik vind het tof dat ik in NL mijn papieren via internet kon bestellen via een digitaal loket, zo hoefde ik niet meer vrij te pakken voor een stomme verklaring. Ook een rijbewijs kon ik zo aanvragen (die moest ik wel in persoon ophalen, bij ons kun je twee keer komen opdraven). Zonder papier van geslaagd of niet, want dat wisten ze daar al (netwerkjes leggen, kendet...)

Ook adres wijzigen, deed ik gewoon via het internet. DigID was het vermoed ik.
Oud 8 januari 2010, 16:45   #152
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dus ze moeten dan maar minder hebben dan jij?
Ik schrijf nergens dat ze minder moeten doen dan ik. Ik vind wel dat we meer dan genoeg betalen voor het ambtenarenkorps en dat ze gerust mogen werken voor het geld dat ze ons kosten.
Oud 8 januari 2010, 16:58   #153
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat klinkt nogal gefrustreerd.

Vergelijk mijn feestdagen eens met de jouwe (lijst 2010):

1 januari
1-2 april + 5 april
13-14 mei
24 mei
21 juli
1-2 november
23-31 december

Je zult zien dat 11 november ontbreekt. Dat is geen vergeetachtigheid.

Wat pensioen betreft, daar kunnen we kort in zijn: ja, ik zal waarschijnlijk meer pensioen trekken. De professionaliteit en gemiddelde lonen liggen dan ook hoger. Ambtenaren zijn gemiddeld hoger geschoold - indien je vergelijkingen trekt met de privé zul je zien dat de basislonen daar iéts hoger kunnen liggen en de pensioenen iéts lager. Erg veel verschil maakt dat toch niet.
Ik ken de juiste datums niet. Maar het is simpel, wij hebben 10 wettelijke feestdagen. De overheid heeft er dus twee meer (Feest van de Vlaamse gemeenschap ontbreekt in uw lijstje, dit is 11 juni)

Nieuwjaar
Feest van de arbeid
Paasmaandag
Hemelvaart
Pinkstermaandag
Nationale feestdag
Maria ten hemelopneming
Allerheiligen
Wapenstilstand
Kerstmis

Dan het familiale verlof. Een arbeider heeft recht op 10 ONBETAALDE dagen.
Het familiaal verlof van een ambtenaar wordt doorbetaald, vandaar dat er, ondanks het doktersbriefje, meer gebruik van gemaakt wordt.
Oud 8 januari 2010, 17:00   #154
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Komaan joh, hoeveel bedrijven hebben geen nieuwjaarsfeest?
Als ze er al één hebben is dat in de vrije tijd, en betaald het bedrijf er zelf voor.

Bij de ambtenaren betaald de belastingbetaler de ambtenaar om een halve dag te feesten.
Oud 8 januari 2010, 17:03   #155
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Regelrechte zever. Bij bedienden gaat die regel niet op en voor de meeste sectoren is dat bij arbeiders ook afgeschaft. U lult maar wat.
Bij de arbeiders bestaat de carensdag nog wel degelijk. Hij wordt bij ons uitbetaald indien we voor de rest van het jaar niet meer ziek vallen.

Nog zo'n groot verschil, ambtenaren hebben een gewaarborgd maandloon, maw, ze worden bij ziekte 1 maand volledig doorbetaald. Een arbeider in de privé heeft 1 week gewaarborgd loon, daarna valt ie op de ziekenkas aan 60%.

Vandaar ook de grote verschillen in werkverlet.
Oud 8 januari 2010, 19:09   #156
Raven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Raven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Komaan joh, hoeveel bedrijven hebben geen nieuwjaarsfeest?
ik denk dat er zowel dit als vorig jaar maar weinig nieuwsjaarsfeesten zullen zijn geweest. Veel reden om te feesten was er ook niet
Oud 8 januari 2010, 19:16   #157
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
Ik ken de juiste datums niet. Maar het is simpel, wij hebben 10 wettelijke feestdagen. De overheid heeft er dus twee meer (Feest van de Vlaamse gemeenschap ontbreekt in uw lijstje, dit is 11 juni)

Nieuwjaar
Feest van de arbeid
Paasmaandag
Hemelvaart
Pinkstermaandag
Nationale feestdag
Maria ten hemelopneming
Allerheiligen
Wapenstilstand
Kerstmis

Dan het familiale verlof. Een arbeider heeft recht op 10 ONBETAALDE dagen.
Het familiaal verlof van een ambtenaar wordt doorbetaald, vandaar dat er, ondanks het doktersbriefje, meer gebruik van gemaakt wordt.
Ik heb geen Vlaamse feestdag en de Wapenstilstand is bij ons geen vrije dag, zoals ik dus eerder zei.

11 juli en 11 november zijn bij ons gewone werkdagen.
Oud 9 januari 2010, 00:04   #158
Dinosaurus
Provinciaal Statenlid

Dinosaurus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven Bekijk bericht
Zoals men hier eigenlijk al mooi aanhaalde, als vastbenoemd ambtenaar moet je al echt goed je best doen om nog buitengewipt te worden. En we weten allebei dat niks doen geen geldige reden is... (geldige redenen zijn eerder zoals aggressie, stelen, endergerlijke). Zeker eens boven de 50 is niks doen de gangbare werkwijze trouwens... als ambtenaar zijnde moet je zeker vertrouwd zijn met de term "pensioenities" . (tot grote frustratie als ik dat goed begrepen heb, want de jongere garde moet natuurlijk hun werk overpakken)

Like I said, ik verkies echte jobs dus in de ambtenarij zal je mij niet vinden. Neemt niet weg dat ik goed weet hoe het eraan toe gaat .

Voor mijn pensioen kom ik allicht wel vanaf mijn 50ste bij de staat werken, ik weet immers dat het ambtenarij pensioen, dat bijzonder hoog ligt, berekend is op de laatste 5 jaren dienst. Die examekes zijn geen probleem, en als behorende tot een minderheidsgroep behoor ben ik nog een gefavoriseert kandidaat ook
Dus, de laatste jaren voor je pensioen ga jij doen wat je nu anderen verwijt...
Wie is nu dan de profiteur...?
Dinosaurus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2010, 00:06   #159
Dinosaurus
Provinciaal Statenlid

Dinosaurus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dus ze moeten dan maar minder hebben dan jij? Scholen worden ook betaald met belastingsgeld - zouden we die kindjes niets productiever laten doen?
Op deze komt weinig reactie, hé...
Dinosaurus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2010, 01:50   #160
pibo®
Parlementslid

pibo®'s schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar pibo®
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven Bekijk bericht
Dat is bij arbeiders zo, niet bij bedienden.

(oorsprong: Men dacht dat arbeiders teveel pinten pakten op zondag, en s'maandags een kater hadden waardoor ze niet konden werken )

niet bij elke arbeider , ben ook arbeider en bij ons is de carensdag niet van toepassing ! verder sluit ik me wel bij Guido aan
pibo® is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be