Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 januari 2010, 16:41   #141
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
effe dimmen gast.
Ik snap best dat er Nederlanders zijn die kotsmisselijk worden van de Vlamingen. Zelf ben ik ook nog een redelijk exemplaar. Maar niet iedere Nederlander is bereid om zoete broodjes te bakken met een volk van hollanderhaters. Het is niet voor niets dat ik hier al vaker heb beweerd dat de Vlamingen blij mogen zijn dat veel Nederlanders niet veel weten over Vlaanderen. Anders was het allang gedaan met de vriendschappelijke betrekkingen.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2010, 16:43   #142
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Laat me niet lachen.(...)Wouter Bos verscheen pas helemaal aan het einde ten tonele. Het is nogal raar om dan hem de schuld te geven. In Nederland was men de eindeloze leugens en geheimzinnigheid van de Belgen zat. Vergeleken met wat de Belgische politici en bankiers hebben geflikt zijn de gedragingen van Wouter Bos relatief onschuldig, ja zelfs te begrijpen. Men is vanuit Belgie continu voorgelogen. En dan wijzen de Belgen achteraf ook nog de beschuldigende vinger naar Nederland. Kennelijk is het te pijnlijk om het eigen falen onder ogen te zien.
Spinoza, dank voor deze informatie. Ik wist delen ervan maar nu is er meer duidelijk. Ik wist wél uit eigen bronnen dat de Luxemburgers de 'Belgen' ook niet meer vertrouwden en dat zij een paar dagen na de eerste deal (minderheidsbelang) toch ook zo snel mogelijk hebben gekozen voor een meerderheidsbelang (nationalisatie) van Fortis Lux.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2010, 16:44   #143
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Ik snap best dat er Nederlanders zijn die kotsmisselijk worden van de Vlamingen. Zelf ben ik ook nog een redelijk exemplaar. Maar niet iedere Nederlander is bereid om zoete broodjes te bakken met een volk van hollanderhaters. Het is niet voor niets dat ik hier al vaker heb beweerd dat de Vlamingen blij mogen zijn dat veel Nederlanders niet veel weten over Vlaanderen. Anders was het allang gedaan met de vriendschappelijke betrekkingen.
Van Poppel is een trol.
Oud 24 januari 2010, 17:21   #144
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Volgens mij snap jij niet hoe het spel gespeeld wordt. Onder banken bestaat min of meer een herenakkoord dat er geen vijandige overnames worden gedaan. Abn Amro had notabene in de statuten staan dat het geen vijandige overnames zou doen. De geplande overname van de Generale Bank door Abn Amro was niet vijandig, want op vraag van het management. Evenzo de overname van Antonveneta. Abn Amro had al jarenlang een belang in die bank, en de volledige overname werd gesteund door de top van dat bedrijf. En dat is dus precies het verschil met de overname van Abn Amro door Fortis. Dat was een vijandige overname. En met risico, want tijdens een economische crisis en met als doel een systeembank in stukken te hakken.
Toch wel, de regels zijn veranderd, maar belangrijker ABN Amro is ook zelf in de situatie beland dat het een prooi werd. Verder was zo'n actie van die kleine maar 'agressieve' hedge fund ook al een teken aan de wand. Toen die vijandige overname kwam, zou ABN Amro al, in zijn geheel, dat wel, worden overgenomen door Barclays, maar de meeste aandeelhouders vonden het vijandige bod beter. Kortom voor zowel ABN Amro en later ook Fortis geldt dat ze ook door eigen toedoen in zo'n situatie belanden.
Oud 24 januari 2010, 17:38   #145
Felix (be)
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
De mentaliteitsverschillen tussen Vlamingen en Nederlanders begrijpen is niet makkelijk.
Een boek van "Nederbelg" Derk-Jan Eppink lezen zou misschien al een klein beetje helpen.

Een wat mij betreft vermakelijk voorbeeld uit een boek van DJE, parafraserend natuuurlijk:
Een Nederlands ondernemer die in Vlaanderen niet zonder succes een bedrijf uit de grond stampte,
maande zijn werknemers nadrukkelijk aan om met hun klachten, vragen en problemen bij hem aan te kloppen.
Tot zijn grote verbazing sprak vrijwel niemand hem aan en een gedeelte van zijn werknemers... nam zelfs ontslag.

Verklaring/interpretatie van Eppink (die mij juist lijkt): de werknemers meenden dat de zaken niet goed gingen, vanwege die uitnodiging!
Een directeur heeft immers geen "adviezen" van zijn "ondergeschikten" nodig, want hij is het die de beslissingen neemt toch? (Aldus de Vlaamse werknemer).
Anecdotisch, maar waarschijnlijk waarheidsgetrouw.
En zo zijn er nog -tig dingetjes...
Felix (be) is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2010, 17:59   #146
Alboreto

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik snap best dat er Nederlanders zijn die kotsmisselijk worden van de Vlamingen. Zelf ben ik ook nog een redelijk exemplaar.
En dan verwonderd het je dat sommige Belgen tegen een hereniging zijn?
Oud 24 januari 2010, 18:00   #147
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Wij zijn de dappersten van alle Galliërs.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2010, 18:05   #148
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
U verwart oorzaak en gevolg. Spinoza stond vroeger positief t.o.v. Vlamingen.

Van Poppel is door niemand serieus te nemen. Het enige wat hij doet is schelden en beledigen. Hij is niet representatief voor de Nederlandse houding en ik neem aan ook niet voor de Vlaamse. Waarschijnlijk iemand die wat lol wil maken.
Oud 24 januari 2010, 18:11   #149
Alboreto

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
U verwart oorzaak en gevolg. Spinoza stond vroeger positief t.o.v. Vlamingen.
Je bevestigt mijn punt.

Als hij een redelijk Nederlands exemplaar is (zijn woorden) die positief stond t.o.v. de Vlamingen (jouw woorden), dan zal een hereniging tussen Nederland en Vlaanderen logischerwijs uitmonden in gefrustreerde Nederlanders zoals Spinoza.

Als goede buren uit elkaars keuken blijven lijkt me dan ook aangewezen.

Citaat:
Van Poppel is door niemand serieus te nemen.
Dat is wel heel makkelijk.

Van Poppel toont twee zaken aan.

1) Ook in Nederland zijn er mensen zijn die grof tegen samenwerking zijn
2) Hij geeft ook aan hoe het komt dat sommige Belgen, die met Nederlanders zoals hij te maken hebben gehad (en die zijn er weet ik) er niets meer van willen weten.
Oud 24 januari 2010, 18:31   #150
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Je bevestigt mijn punt.

Als hij een redelijk Nederlands exemplaar is (zijn woorden) die positief stond t.o.v. de Vlamingen (jouw woorden), dan zal een hereniging tussen Nederland en Vlaanderen logischerwijs uitmonden in gefrustreerde Nederlanders zoals Spinoza.

99% van de Nederlanders staat positief t.o.v. Vlamingen. Spinoza is een uitzondering.

Citaat:
Dat is wel heel makkelijk.

Van Poppel toont twee zaken aan.

1) Ook in Nederland zijn er mensen zijn die grof tegen samenwerking zijn
2) Hij geeft ook aan hoe het komt dat sommige Belgen, die met Nederlanders zoals hij te maken hebben gehad (en die zijn er weet ik) er niets meer van willen weten.
Laat ik het anders zeggen: Van Poppel klinkt niet als een Nederlander door zijn woordgebruik. Eigenlijk verdenk ik hem ervan een Vlaming te zijn die tegen hereniging is en hier wil stoken. Net zoals Sinistra zich altijd voordeed als Nederlander maar in werkelijkheid een uitgeweken Vlaming was. Hoe dan ook, hij is niet representatief.

Er zijn aan beide kanten voorstanders van hereniging, aan beide kanten heb je mensen met reserves en gruwelijke botterikken. Feit is dat het aantal mensen dat voor hereniging is zeer groot is en gestaag groeit. Dat wij nog een aantal vooroordelen hebben te overwinnen lijkt me evident.
Oud 24 januari 2010, 18:34   #151
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Er staan ook West-Vlamingen negatief tegenover Antwerpenaars, maar het is de ernstigheid van de mening en de hoeveelheid die die aanhangt die tellen. Dit kan je ook transponeren op de verhouding tussen Vlamingen, Brusselaars en Walen.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 24 januari 2010 om 18:34.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2010, 18:35   #152
ʇɟıɹɥɔsןǝƃǝıds
Banneling

Standaard

Ik lees een diep wantrouwen van Nederlanders ten op zichte van Belgen. Ik heb het omgekeerde ook al gelezen.

Als gevolg van dat wantrouwen lopen de meeste samenwerkingsverbanden vast op de wil van de een of de ander om via een meerderheidspostitie macht te verwerven.

Een objectieve waarnemer kan nochtans vaststellen dat er geen enkel onoverkomelijk probleem is dat niet door praten kan worden opgelost.

De verschillen zijn, bijvoorbeeld, zoveel kleiner dan de verschillen tussen Texas en Ohio, beide staten in dezelfde VS.

Elkaars eigenheid erkennen zou een eerste grote stap in een goede richting zijn.

Mijn vrouw zegt tegen gasten wel eens dat ik een halve nederlander ben. En ik vind dat een mooi compliment.

Ik lees ook dat 'men' gelooft dat het 'ontbelgen' van de Vlamingen (lees: wegrukken van de Walen) de Vlaming zal veranderen, zal versoepelen naar Nederlanders toe. Dat is, vrees ik, een illusie. Het zal zo niet lopen.

In tegendeel, het nastreven van die illusie draagt bij aan het wantrouwen.
ʇɟıɹɥɔsןǝƃǝıds is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2010, 18:37   #153
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ʇɟıɹɥɔsןǝƃǝıds Bekijk bericht
Ik lees ook dat 'men' gelooft dat het 'ontbelgen' van de Vlamingen (lees: wegrukken van de Walen) de Vlaming zal veranderen, zal versoepelen naar Nederlanders toe. Dat is, vrees ik, een illusie. Het zal zo niet lopen.

Sommige Vlaamse-taalaanhangers denken dat de erkenning van hun tot taal verheven dialect dat verstaanbaar is in Nederlands(wat het een dialect maakt), komt met de Vlaamse staat, als cement van diezelfde staat.
Ha!
Maar Vlamingen zijn in het algemeen toch iets nuchterder dan dat, althans dat hoop ik toch. Maar er zit een kern van waarheid in je betoog dat de 'ontbelging' de Vlamingen helemaal niet gegarandeerd slimmer maakt.

Kijk eens naar die man op het einde: http://www.youtube.com/watch?v=4YcN3e9d_II

Overduidelijk een Vlaams-nationalist.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 24 januari 2010 om 18:51.
Oud 24 januari 2010, 19:26   #154
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:

Ik ben de frustratie juist voorbij. Toen ik Vlamingen hoger had zitten voelde ik me juist gefrustreerd na elke teleurstelling. Maar nu is die tijd voorbij. Vlamingen kunnen mij nu niet meer frustreren want ik verwacht ook niets meer van ze.

Zelfs goede buren of vrienden zijn met de Vlamingen is al moeilijk. Het komt teveel van één kant, en er is geen sprake van wederkerigheid. Veel Vlamingen denken oprecht dat een Nederlander(of Hollander?) er altijd op uit is om je te bedriegen. Zou jij bevriend willen of kunnen zijn met iemand die zo over je denkt?
Oud 24 januari 2010, 19:30   #155
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik ben de frustratie juist voorbij. Toen ik Vlamingen hoger had zitten voelde ik me juist gefrustreerd na elke teleurstelling. Maar nu is die tijd voorbij. Vlamingen kunnen mij nu niet meer frustreren want ik verwacht ook niets meer van ze.

Zelfs goede buren of vrienden zijn met de Vlamingen is al moeilijk. Het komt teveel van één kant, en er is geen sprake van wederkerigheid. Veel Vlamingen denken oprecht dat een Nederlander(of Hollander?) er altijd op uit is om je te bedriegen. Zou jij bevriend willen of kunnen zijn met iemand die zo over je denkt?
U lijkt wel op een Tibetaanse gebedsmolen. U draait altijd dezelfde teksten.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2010, 19:33   #156
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
U lijkt wel op een Tibetaanse gebedsmolen. U draait altijd dezelfde teksten.
Dat kan mischien wel zo zijn, maar ik vind mijn boodschap ook belangrijk. De onvoorwaardelijke liefde van Nederlanders voor Vlamingen heeft ons al veel gekost. Ik probeer mijn landgenoten slechts te waarschuwen dat ze op hun hoede moeten zijn voor Belgen. Bovendien vind ik het ook gewoon leuk om Vlamingen de waarheid te zeggen.
Oud 24 januari 2010, 19:44   #157
Alboreto

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ʇɟıɹɥɔsןǝƃǝıds Bekijk bericht

Ik volg je.

Het lijkt soms dat Nederland de vrouw is die denkt dat ze de man Vlaanderen wel zal veranderen na de trouw.

Zulke huwelijken zijn gedoemd te mislukken.
Oud 24 januari 2010, 19:49   #158
Alboreto

Standaard

Citaat:
Laat ik het anders zeggen: Van Poppel klinkt niet als een Nederlander door zijn woordgebruik.
Ik heb even zijn posts gelezen (het zijn er niet zoveel).
Dat is geen Vlaams hoor, maar wel degelijk Nederlands.
Oud 24 januari 2010, 19:49   #159
Alboreto

Standaard

Citaat:
Dat kan mischien wel zo zijn, maar ik vind mijn boodschap ook belangrijk. De onvoorwaardelijke liefde van Nederlanders voor Vlamingen heeft ons al veel gekost. Ik probeer mijn landgenoten slechts te waarschuwen dat ze op hun hoede moeten zijn voor Belgen. Bovendien vind ik het ook gewoon leuk om Vlamingen de waarheid te zeggen.
Je bedoelt 'Bovendien vind ik het ook gewoon leuk om Vlamingen mijn mening te zeggen'.

Geen probleem mee, Spinoza.

Laatst gewijzigd door Alboreto : 24 januari 2010 om 19:50.
Alboreto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2010, 19:50   #160
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Wallonië is ook een vrouw, maar één met een temperament.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be