Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 april 2010, 19:42   #141
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Vreemd Vlaanderen inderdaad!!

Ik keek zojuist naar 'Man bijt hond'.

Het ging over het dorpsleven. Een koppel had een appartement gekocht, de man had kanker en hoopte er nog te kunnen binnentrekken. Ondertussen had de vrouw het appartement in orde laten maken. Waarom mag Joost weten, maar men had het gesprek tussen de man en de vrouw ondertitelt.

De man tegen zijn vrouw:
Ge hebt dat goed gedaan. Het is een schoon appartement geworden.

Simultane ondertiteling:

Je hebt dat goed gedaan. Het is een mooi appartement geworden.

Ze moesten het individu dat verantwoordelijk is voor zulke vertaling een goede symbolische draai rond zijn oren geven. En zijn naaste chef eveneens!
Ja, spijtig hè system!? Maar je moet er leren mee leven dat "Vlaams" de verzameling is van dialecten in Vlaanderen. Het is geen Algemeen Nederlands. En Nederlands is de formele, wettelijk vastgelegde taal van Vlaanderen. Niet Vlaams. Dus is het goed dat er ondertiteld werd.

Ben je reeds aan het stampvoeten?
Oud 6 april 2010, 19:54   #142
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Ja, spijtig hè system!? Maar je moet er leren mee leven dat "Vlaams" de verzameling is van dialecten in Vlaanderen. Het is geen Algemeen Nederlands. En Nederlands is de formele, wettelijk vastgelegde taal van Vlaanderen. Niet Vlaams. Dus is het goed dat er ondertiteld werd.

Ben je reeds aan het stampvoeten?
ik vind dat eigenlijk niet zo grappig. Blijkbaar gaat de VRT er van uit dat de Vlamingen te achterlijk zijn om 'ge' en 'schoon' te verstaan. Deze steriele kijk op taal is ongelofelijk paternalistisch eigenlijk.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2010, 19:56   #143
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
ik vind dat eigenlijk niet zo grappig. Blijkbaar gaat de VRT er van uit dat de Vlamingen te achterlijk zijn om 'ge' en 'schoon' te verstaan. Deze steriele kijk op taal is ongelofelijk paternalistisch eigenlijk.
Is de ondertiteling niet bedoeld voor export naar NL?
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2010, 20:20   #144
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Is de ondertiteling niet bedoeld voor export naar NL?
Ook Nederlanders verstaan dat.We zijn niet achterlijk
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2010, 20:26   #145
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

.

Laatst gewijzigd door Zwartengeel : 6 april 2010 om 20:30.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2010, 20:35   #146
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta Bekijk bericht
Ook Nederlanders verstaan dat.We zijn niet achterlijk
Ik ben ook niet achterlijk, maar ik heb ooit een lief uit het Leuvense gehad en ook eens een secretaresse uit Aalst: wanneer die telefoneerden met vrienden of familie begreep ik er geen woord van. Ik begrijp redelijk goed Duits, maar niet in Luxemburg, noch in Zürich.
Oud 6 april 2010, 20:37   #147
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Ik ben ook niet achterlijk, maar ik heb ooit een lief uit het Leuvense gehad en ook eens een secretaresse uit Aalst: wanneer die telefoneerden met vrienden of familie begreep ik er geen woord van. Ik begrijp redelijk goed Duits, maar niet in Luxemburg, noch in Zürich.
best dat je dan onder je kerktoren blijft

zelfs ik versta andere dialecten

Laatst gewijzigd door Shadowke : 6 april 2010 om 20:37.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2010, 20:53   #148
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht

Ik ook, maar niet in die mate.
Oud 6 april 2010, 20:55   #149
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
En wat hoor ik op het nieuws deze avond? "Den Dikke" deed als Burgemeester in Vilvoorde ook lekker mee aan die "Gentlemen's agreements". Oeioeioei! De scheur binnen la Belgique wordt nog een stukje dieper. Goed zo! Van schok tot schok komen we dichter bij een grotere Vlaamse autonomie.
En ruzie tussen de spitsbroeders:
Van Rompuy krijgt lik op stuk van Zaventemse kartelgenoot N-VA:
http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20100406_124
Oud 6 april 2010, 20:59   #150
respublica
Minister

Standaard

Citaat:
Vreemd Vlaanderen inderdaad!!

Ik keek zojuist naar 'Man bijt hond' op de VRT.

Het ging over het dorpsleven in Vlaanderen. Een koppel had een appartement gekocht, de man had kanker en hoopte er nog te kunnen binnentrekken. Ondertussen had de vrouw het appartement in orde laten maken. Waarom mag Joost weten, maar men had het gesprek tussen de man en de vrouw ondertitelt.

De man tegen zijn vrouw:
Ge hebt dat goed gedaan. Het is een schoon appartement geworden.

Simultane ondertiteling:

Je hebt dat goed gedaan. Het is een mooi appartement geworden.

Ze moesten het individu dat verantwoordelijk is voor zulke vertaling bij de VRT een goede symbolische draai om zijn oren geven. En zijn naaste chef eveneens! Verhollandsing van onze taal tot en met.
In de spreektaal zeg ik ook altijd "Ge" of "Gij", maar geen haar op mijn hoofd denkt er aan om dat ooit op te schrijven, want dat doe je nu eenmaal niet. Er moet een grens afgebakend worden tussen schrijf- en spreektaal, zoals in alle taalgemeenschappen van heden en verleden het geval was en is.

Het kan soms zeer moeilijk zijn om dialect te begrijpen. Ik heb al moeite om (oude) mensen van het meer volkse type uit mijn eigen regio te verstaan, hoe moet dat dan zijn voor iemand die uit een ander deel van het Nederlandse taalgebied komt? Ondertiteling is geen slecht idee als de mensen dialect spreken.
respublica is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2010, 21:03   #151
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ook, maar niet in die mate.
Ik versta die discussies over die taal eigenlijk niet. Ik versta niet waarom het zo moeilijk is simpelweg streektalen te aanvaarden als streektalen en het AN als standaardtaal. Ondertiteling vind ik zinvol. Niet per se voor elk woord, maar iemand die volop Limburgs praat, versta ik ook niet hoor.

In Baskenland heb ik dezelfde discussies gezien. Ook daar heel wat weerstand tegen het "Algemeen Baskisch". Gevolg is dat mensen ginder dan maar gauw in het Spaans gaan praten, dan zijn ze zeker dat ze elkaar verstaan. Terwijl het AB aangeleerd wordt op school.

Ook daar discussies gezien over taaltesten. Daar moet iedereen die afleggen. Ook zij die het Baskisch als moedertaal hebben. Ik vind dat goed. Zo'n test mogen ze van mij hier ook invoeren. Het zou de aandacht voor de taal vergroten.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2010, 21:06   #152
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Ook daar discussies gezien over taaltesten. Daar moet iedereen die afleggen. Ook zij die het Baskisch als moedertaal hebben. Ik vind dat goed. Zo'n test mogen ze van mij hier ook invoeren. Het zou de aandacht voor de taal vergroten.
Wat is de precieze bedoeling van die taaltesten? Waarvoor worden die gebruikt en wat is hun draagwijdte?
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2010, 21:11   #153
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En ruzie tussen de spitsbroeders:
Van Rompuy krijgt lik op stuk van Zaventemse kartelgenoot N-VA:
http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20100406_124
Dat kartel is toch reeds lang opgedoekt?
Oud 6 april 2010, 21:20   #154
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
enkel op nationaal en regionaal niveau.
in vele gemeenten zijn er nog cdv-nva-kartels

Laatst gewijzigd door Shadowke : 6 april 2010 om 21:23.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2010, 21:21   #155
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Federaal en Vlaams wel. Gemeentelijk veelal niet.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2010, 21:24   #156
roodhaar
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Mensen die in Vlaanderen komen wonen, moeten Vlaams of Nederlands spreken of een ernstige poging doen om dit te leren. Punt uit.

Idem dito voor Wallonië en de Duitstalige gebieden: ieder die daar gaat wonen moet zich de taal van de streek eigen maken.

Dat is toch de evidentie zelf.

idd, mij kan het geen bal schelen wat je afkomst is, al ben je een marsmannetje met bruine huid en roze bollen en geel kroeshaar met een oranje snor met voorliefde van het eigen geslacht en een geloof nog belachelijker dan "jeseke met zijn engeltjes en rijstpap met gouden lepeltjes".
Maar als je bij Vlaanderen wil horen en Vlaming wil worden, moet je op zijn minst de taal leren en mee aan de kar willen trekken van de ontwikkeling van Vlaanderen ( zijnde werken of alles willen doen om te werken; inclusief elke (klote)job aanvaarden of studeren); en ik vermoed oprecht dat de doorsnee blanke vlaming er geen probleem mee zal hebben om dergelijke Marokkaanse, turkse of zwarte "prospects" als Vlaming en als één van ons te willen aanvaarden en erkennen en te verdedigen indien noodzakeliijk !
.

Laatst gewijzigd door roodhaar : 6 april 2010 om 21:26.
roodhaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2010, 21:25   #157
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door respublica Bekijk bericht
In de spreektaal zeg ik ook altijd "Ge" of "Gij", maar geen haar op mijn hoofd denkt er aan om dat ooit op te schrijven, want dat doe je nu eenmaal niet. Er moet een grens afgebakend worden tussen schrijf- en spreektaal, zoals in alle taalgemeenschappen van heden en verleden het geval was en is.

Het kan soms zeer moeilijk zijn om dialect te begrijpen. Ik heb al moeite om (oude) mensen van het meer volkse type uit mijn eigen regio te verstaan, hoe moet dat dan zijn voor iemand die uit een ander deel van het Nederlandse taalgebied komt? Ondertiteling is geen slecht idee als de mensen dialect spreken.
Ik doe het toch. En wat is daar nu verkeerd aan?

Als ik nu u nu een bedankmail zou sturen met ondermeer de tekst: "ik ben gisteren zeer goed ontvangen geweest door uw familie, het was een puike namiddag en ik moet u zeggen dat ge een schoon appartement hebt...', wat is daar nu verkeerd aan?

Laatst gewijzigd door system : 6 april 2010 om 21:27.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2010, 21:33   #158
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En dat was een zeer hoffelijk geformuleerd advies. De betrokkenen hebben dat niet ervaren als een externe druk. Jij wel natuurlijk, want jij weet er het fijne van...
Ik ben er zeker van dat ook U zich niet zult laten vertellen welke naam U aan uw zaak zou geven.

U zou ook bij uw initiële naam "De Hollandse Stoofpot" blijven voor uw nieuwe restaurant in pakweg Hannut.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2010, 21:35   #159
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht

Met enige inspanning versta ik 90% van de Vlaamse dialecten. Ook dat van Tienen.

Bent U trouwens van 't weekend naar Hakendover geweest ?
Bent U dat op de voorgrond ?

Laatst gewijzigd door Henri1 : 6 april 2010 om 21:45.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2010, 21:40   #160
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Ik versta die discussies over die taal eigenlijk niet. Ik versta niet waarom het zo moeilijk is simpelweg streektalen te aanvaarden als streektalen en het AN als standaardtaal. Ondertiteling vind ik zinvol. Niet per se voor elk woord, maar iemand die volop Limburgs praat, versta ik ook niet hoor.

In Baskenland heb ik dezelfde discussies gezien. Ook daar heel wat weerstand tegen het "Algemeen Baskisch". Gevolg is dat mensen ginder dan maar gauw in het Spaans gaan praten, dan zijn ze zeker dat ze elkaar verstaan. Terwijl het AB aangeleerd wordt op school.

in Baskenland ben ik nog niet geweest, maar ik las wel dat er maar een 15 of 20% van de bevolking daadwerkelijk Baskisch spreekt. In Catalonië schijnen er nog minder te zijn die effectief Catalaans gebruiken.

Indien er daar dan taaltesten worden geëist trekt wel héél erg op 't opleggen van een taal door een minderheid (romantische of zich toekomstige heersers wanende?) nationalisten. Zeker in Baskenland waar ze niet vies van terrorisme zijn.
Niets voor mij dus.

Laatst gewijzigd door filosoof : 6 april 2010 om 21:43.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be