![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, .... |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#141 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
ALs je ook werkelijk doet wat je beweert, iets waar ik aan twijfel.
Zonder O2, geen dierlijk leven. Zonder CO2, geen leven. "The reason people use a crucifix against vampires is that vampires are allergic to bullshit." - Richard Pryor Laatst gewijzigd door rikbe : 13 mei 2010 om 21:09. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#142 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#143 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#144 | ||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
-landgebruik en versnippering van habitat door wegen (vormt bedreiging voor biodiversiteit) -veiligheid voor kwetsbare weggebruikers (fietsers en voetgangers), evenals voor dieren Dus blijft: niet te veel rijden, snelheidsbeperking, slimme kilometerheffing, hogere parkeertarieven, aanmoedigen van carpoolen, een modal shift naar openbaar vervoer en fiets, green city planning,... Citaat:
Externe kosten internaliseren zou een goede stap zijn, ja. En laten we dan een hoge waarde zetten op mensen- en dierenlevens. Stel het leven van een gewerveld (voelend) dier (vogel, eekhoorn, kat, pad, rat,...) is 10.000 euro. Gemiddeld rijdt een auto elk jaar 1 dier dood, en een auto rijdt gemiddeld 16.000 km. Dus dat is iets van 0,5 euro per gereden km te betalen. En dan hebben we nog het leven van een mens, hoeveel zou dat kosten? Misschien ook een bewijs dat we geen echte democratie hebben: als de 4 miljoen dieren die ieder jaar in het verkeer omkomen ook zouden kunnen stemmen... En als de mensen macht zouden hebben en niet de grote bedrijven (de autoconstructeurs,...). En tot slot: als mensen een gevaarlijke ethiek hebben, dan ben ik niet zo voor democratie en het geven van macht aan die mensen, want die misbruiken dan hun macht. Goed, samengevat: we hoeven niet rijk en slim te zijn om te kiezen voor fiets en openbaar vervoer. Ik kan vandaag beslissen om de trein te nemen in plaats van de auto. Maar ik kan niet vandaag beslissen om een superzuinige wagen uit te vinden. Dat onderzoek en technische vernieuwing is belangrijk, maar dat is een verantwoordelijkheid van ingenieurs, terwijl alle burgers ook hun verantwoordelijkheid hebben als consument. Dus we moeten én-én doen: zowel techologische innovatie als consuminderen (en ook bevolkingskrimp natuurlijk). |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#145 | ||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#146 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Ik denk ook niet dat elke auto gemiddeld een keer per jaar een dier door rijd. Ik heb bijvoorbeeld nog nooit een gewerveld dier doodgereden. Hoogstens een paar naaktslakken (maar dat vooral met de fiets).
![]() |
![]() |
#147 |
|
![]() Weet je. Ik streef ook zorgzaamheid, vredelievendheid, voorzichtigheid, solidariteit, rechtvaardigheid en mededogen na. En ik denk dat ik met de keuzes die ik in mijn leven maak op dit gebied zelfs een stuk verder ga geraken dan jij.
![]() |
#148 | ||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#149 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Daar bn ik dan benieuwd naar. Wat doe jij dan zoal concreet? Misschien kan ik wel van jou leren?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#150 | |||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Laten we een gedachtenexperiment doen: stel jij wordt geboren op aarde, maar je weet niet tot welk wezen: een vogel, een mens, iemand met een auto, een kind op de fiets,... Jij mag kiezen hoe de wetten van de samenleving er uit mogen zien, rekening houdend met de wetten van de natuur. Hoe zou je dan de samenleving inrichten? Wat zou je het ergst vinden, dat je als dier of fietsend kind doodgereden zou worden, of dat je als man niet meer je status zou kunnen benadrukken met een sjieke wagen? Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#151 | |||||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#152 | ||||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
(Toch vreemd dat als het over jouw veiligheid zou gaan, je anders reageert dan als het over de veiligheid van anderen gaat) Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Deepeco : 14 mei 2010 om 14:06. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#153 |
Europees Commissaris
|
![]() Jutland voor het ogenblik.
![]() |
#154 |
Minister-President
|
![]() Deepeco,
Al die externe kosten die ja aangeeft zijn berekend en "gemonetariseerd"; daar zijn al verschillende studies naar geweest (o.a.: http://tmleuven.be/project/externekosten/index.htm) Akkoord met internalisering van externe kosten, dan betaalt de gebruiker (maatschappelijk) de juiste prijs, inclusief voor vb. het risico van aanrijden van een dier, waar sommigen in de bevolking problemen mee hebben (en zelfs dat kan in "geld" omgezet worden vb. via revealed preference onderzoek). Besef wel dat personenwagens al behoorlijk zwaar belast worden (inschrijvingstaks, jaarlijkse taks, brandstoftaks) dus dat een internalisering hoogstens de stijgende transportvraag zal afremmen.
![]() |
#155 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#156 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#157 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#158 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#159 |
Minister-President
|
![]() Adrian, wat Deepeco aangeeft is inderdaad een probleem. In de berekening van externe kosten van ongevallen wordt aan een leven een waarde toegekend, om de kost van een sterfgeval door verkeer schaalbaar te maken. Bij de bepaling van de waarde van een leven komt er hoe dan ook ethiek bij te kijken. De waarde van een leven =/= (of == ?) som van toegevoegde waarde of productie of consumptie of inkomen of ... en WTP technieken zijn op dit vlak al helemaal niet te vertrouwen.
Het is ook een maatschappelijke keuze om te aanvaarden dat er doden vallen in het verkeer. Als je internaliseert (dus ook doden door verkeer) en economisch optimaliseert, ga je eigenlijk voorbij aan de intrinsieke waarde van een mensenleven. In feite kan je hetzelfde zeggen voor dieren. Nu, ik ben voor het economisch optimum, maar ik begrijp de ethische bedenking en je moet dat niet zomaar afdoen als "poging tot filosoferen"
![]() |
#160 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Maar dat is het ook. Wat hij doet, daar zou iedereen die serieus met ethiek bezig is eens goed mee lachen.
![]() |
![]() |