Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 mei 2010, 16:55   #141
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Gemeenten hebben in principe geen zelfbeschikkingsrecht. Zie Kosovo, waar gemeenten met een Servische meerderheid zich uiteindelijk niet bij Servië mochten aansluiten. Geprojecteerd op Vlaanderen komt daarbij ook nog eens dat Vlaamse gemeenten onder voogdij vallen van de Vlaamse Overheid (die de Vlaamse burgemeesters benoemt en kan schorsen) wat een referendum voor aansluiting bij een ander gewest of land evenzeer onwettelijk maakt. Een goede zaak, gezien afwijken hiervan een precedent zou kunnen vormen dat aanleiding zou kunnen geven tot zeer schadelijke uitwassen. We hebben bijvoorbeeld in de Bosnische burgeroorlog begin jaren negentig genoeg kunnen vaststellen hoe de verschillende strijdende partijen op grote schaal etnische zuiveringen doorvoerden met als voornaamste doel beslag te kunnen leggen op bepaald grondgebied.
Nogal een vergezochte vergelijking. In tegenstelling tot de meeste Vlamingen zijn die Balkanners geen platbroeken. Daar vechten ze om hun grond, hier zijn ze zelfs te lui om te gaan betogen.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2010, 16:55   #142
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Dat geloof je toch zelf niet?
lees je wel kranten?
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2010, 16:55   #143
De Rotterdammer
Provinciaal Gedeputeerde

De Rotterdammer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Gemeenten hebben in principe geen zelfbeschikkingsrecht. Zie Kosovo, waar gemeenten met een Servische meerderheid zich uiteindelijk niet bij Servië mochten aansluiten. Geprojecteerd op Vlaanderen komt daarbij ook nog eens dat Vlaamse gemeenten onder voogdij vallen van de Vlaamse Overheid (die de Vlaamse burgemeesters benoemt en kan schorsen) wat een referendum voor aansluiting bij een ander gewest of land evenzeer onwettelijk maakt. Een goede zaak, gezien afwijken hiervan een precedent zou kunnen vormen dat aanleiding zou kunnen geven tot zeer schadelijke uitwassen. We hebben bijvoorbeeld in de Bosnische burgeroorlog begin jaren negentig genoeg kunnen vaststellen hoe de verschillende strijdende partijen op grote schaal etnische zuiveringen doorvoerden met als voornaamste doel beslag te kunnen leggen op bepaald grondgebied.
...wat in ieder geval voor mij weer duidelijk maakt, dat Belgie in veel opzichten een Balkanland is. Hoe zou jij dan het probleem oplossen?
De Rotterdammer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2010, 16:56   #144
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Rotterdammer Bekijk bericht
Dat is dus precies het krampachtige territoriale denken, waardoor jij je land kapot maakt, Shadowke. Die mensen kunnen zelf wel bepalen waarbij ze behoren en als de meerderheid Franstalig is en geen zin hebben om bij Vlaanderen te behoren, dan horen ze er niet bij.
het lijkt me niet verstandig om in het fragiele Belgische evenwicht de taalgrens ter discussie te stellen.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2010, 16:57   #145
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Nogal een vergezochte vergelijking. In tegenstelling tot de meeste Vlamingen zijn die Balkanners geen platbroeken. Daar vechten ze om hun grond, hier zijn ze zelfs te lui om te gaan betogen.
Waar zeg ik dat het de Vlamingen zouden zijn die zouden proberen grondgebied in te palmen middels etnische zuiveringen?

Hoe dan ook, als het hier niet zou gebeuren; er zijn genoeg conflicthaarden in de wereld waar men het Belgische precedent dat hier gepropageerd wordt maar al te graag zou inroepen als excuus om zijn wil door te drijven en desnoods via moordpartijen en brandschatting een deel van het grondgebied van de tegenstander tot het zijne te maken. Wil je die doos van Pandora echt openmaken?

Laatst gewijzigd door Zwartengeel : 15 mei 2010 om 17:00.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2010, 16:57   #146
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Rotterdammer Bekijk bericht
...wat in ieder geval voor mij weer duidelijk maakt, dat Belgie in veel opzichten een Balkanland is. Hoe zou jij dan het probleem oplossen?

Vlaanderen doet niet aan etnische zuiveringen!
er zijn wel een partij die dat ziet zitten in België, maar langs franstalige zijde: FDF
Oud 15 mei 2010, 16:58   #147
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
het lijkt me niet verstandig om in het fragiele Belgische evenwicht de taalgrens ter discussie te stellen.
idd Hollander.
De Rotterdammer kent blijkbaar evenveel van België als een amoebe. helemaal niets.
Oud 15 mei 2010, 17:01   #148
Steve_M

Standaard

Citaat:
Waar zeg ik dat het de Vlamingen zouden zijn die zouden proberen grondgebied in te palmen middels etnische zuiveringen?
Jaja, de Franstaligen gaan etnische zuiveringen plegen. Door Frans te spreken bij de bakker in Vilvoorde of wat? Of hoe een geladen begrip als 'etnische zuivering' compleet te devalueren. We kunnen het misschien een 'linguïstische holocaust' noemen. Dit is precies de gecrispeerde calimero-houding die mij wegjaagt van elke vorm van flamingantisme.

EDIT: je hebt nog een stukje toegevoegd aan je originele post. Ik denk eerlijk gezegd niet dat de Belgische situatie in het buitenland veel aandacht en bekendheid geniet. Dat is althans mijn ervaring.

Laatst gewijzigd door Steve_M : 15 mei 2010 om 17:02.
Oud 15 mei 2010, 17:02   #149
Hollander

Standaard

Citaat:
Jaja, de Franstaligen gaan etnische zuiveringen plegen. Door Frans te spreken bij de bakker in Vilvoorde of wat? Of hoe een geladen begrip als 'etnische zuivering' compleet te devalueren. We kunnen het misschien een 'linguïstische holocaust' noemen. Dit is precies de gecrispeerde calimero-houding die mij wegjaagt van elke vorm van flamingantisme.
je baseert je standpunten toch niet op hoe anderen de hunne uiten?

ben je Belgicist omdat sommige Vlaminganten zich nogal kruidig roeren?
Oud 15 mei 2010, 17:02   #150
Steve_M

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht

Vlaanderen doet niet aan etnische zuiveringen!
er zijn wel een partij die dat ziet zitten in België, maar langs franstalige zijde: FDF
Allez, nog ene.
Oud 15 mei 2010, 17:04   #151
Shadowke

Standaard

Citaat:
Allez, nog ene.
ken je de standpunten van het FDF wel?
waarschijnlijk niet.
Oud 15 mei 2010, 17:05   #152
De Rotterdammer
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
idd Hollander.
De Rotterdammer kent blijkbaar evenveel van België als een amoebe. helemaal niets.
Misschien ken ik Belgie even weinig als een amoebe, maar ik ben leergierig en wil heel graag voorgelicht worden. In plaats van schamper en ruzieachtig kinderachtig te reageren, kan je me ook vertellen waarom het onverstandig is om de taalgrens ter discussie te stellen.

Laat ik het anders zeggen: ik ben Nederlander en de geschiedenis gebiedt het mij een unie met Vlaanderen aan te gaan. Dan wil ik ook dat die taalgrens -die dan ook mijn landsgrens zal zijn- klaar en eenduidig gedefinieerd is, zonder dat zij de springstof voor nieuwe conflikten zal zijn en waarbinnen alle bewoners zich geborgen zal voelen.
Oud 15 mei 2010, 17:06   #153
Steve_M

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
je baseert je standpunten toch niet op hoe anderen de hunne uiten?

ben je Belgicist omdat sommige Vlaminganten zich nogal kruidig roeren?
Dat speelt zeker wel een rol en dat doet het volgens mij voor wel meer mensen. Zeker sinds de opkomst van het VB is de Vlaamse zaak zowat compleet gemonopoliseerd door extreem-rechts. Daardoor is het voor meer links georiënteerden erg moeilijk te ijveren voor die zaak. Bovendien roeren ze zich wel kruidig, maar dan vooral op internetfora en op café. Effectief iets doen voor hun zaak, dat is al een heel ander paar mouwen. Te lui, te vadsig, te weinig zelfvertrouwen ... Al die draden over aanhechting bij Nederland illustreren dat trouwens perfect.

Dat is uiteraard niet de enige reden dat ik eerder pro-België dan pro-Vlaanderen neig, maar ik zou liegen als ik zou beweren dat het niet meespeelt.
Oud 15 mei 2010, 17:07   #154
Steve_M

Standaard

Citaat:
ken je de standpunten van het FDF wel?
waarschijnlijk niet.
Weet jij wel wat een etnische zuivering is? Waarschijnlijk niet.
Oud 15 mei 2010, 17:10   #155
De Rotterdammer
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:

EDIT: je hebt nog een stukje toegevoegd aan je originele post. Ik denk eerlijk gezegd niet dat de Belgische situatie in het buitenland veel aandacht en bekendheid geniet. Dat is althans mijn ervaring.
Je hebt gelijk, in Duitsland weet men hoegenaamd niets over Belgie. Omdat ik er regelmatig ben, wordt mij nog wel eens gevraagd of ik naast het Nederlands, Engels en Duits ook het "Belgisch" spreken kan. Andere Duitsers denken dan dat Belgen reserve-Fransen of reserve-Hollanders zijn. Belgie is voor Duitsland oninteressant. Zelfs de Duitstalige Oostkantoners zijn hier praktisch onbekend.
Oud 15 mei 2010, 17:12   #156
zal wel...
Vreemdeling

Standaard

wel typisch dat er stgeeds weer op dezelfde onderwerpen wordt ingehaakt en er nauwelijks positief naar een oplossing wordt gezocht. De titel klopt dus: Belgie een zielige vertoning.

Maar ook in de psychiatrie komt dit fenomeen voor waarbij de patient zichzelf dieper en dieper laat afzakken om zo niet tot een oplossing (genezing) hoeft te komen. welke immers een zware weg is om af te leggen.
zal wel... is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2010, 17:15   #157
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zal wel... Bekijk bericht
wel typisch dat er stgeeds weer op dezelfde onderwerpen wordt ingehaakt en er nauwelijks positief naar een oplossing wordt gezocht. De titel klopt dus: Belgie een zielige vertoning.

Maar ook in de psychiatrie komt dit fenomeen voor waarbij de patient zichzelf dieper en dieper laat afzakken om zo niet tot een oplossing (genezing) hoeft te komen. welke immers een zware weg is om af te leggen.
er is een oplossing voor: de definitieve scheiding!
wallonie en vlaanderen die elk hun eigen weg gaan.
één regering in beide delen, maar Vlaanderen zal een franstalige minderheid hebben en Wallonië een Vlaamse minderheid.
maar een tweetalig België met één regering zal er nooit komen!

Laatst gewijzigd door Shadowke : 15 mei 2010 om 17:16.
Oud 15 mei 2010, 17:15   #158
Hollander

Standaard

Citaat:
Dat speelt zeker wel een rol en dat doet het volgens mij voor wel meer mensen. Zeker sinds de opkomst van het VB is de Vlaamse zaak zowat compleet gemonopoliseerd door extreem-rechts. Daardoor is het voor meer links georiënteerden erg moeilijk te ijveren voor die zaak. Bovendien roeren ze zich wel kruidig, maar dan vooral op internetfora en op café. Effectief iets doen voor hun zaak, dat is al een heel ander paar mouwen. Te lui, te vadsig, te weinig zelfvertrouwen ... Al die draden over aanhechting bij Nederland illustreren dat trouwens perfect.

Dat is uiteraard niet de enige reden dat ik eerder pro-België dan pro-Vlaanderen neig, maar ik zou liegen als ik zou beweren dat het niet meespeelt.
Het VB is gewoon te besmet en dat doet Vlaanderen momenteel meer kwaad dan goed. Het beste zou zijn als men andere partijen zou dwingen een duidelijk pro-Vlaams discours te kiezen.
Dat gebeurt nu ook wel getuige de gestage opkomst van NVA/LDD etc, maar het zou de Vlaamse zaak zéker goed doen als er aan de linkerkant van het spectrum ook die keuze werd gemaakt.
Maar goed, ik kan niet geheel uitsluiten dat Belgicistische partijen het wel comfortabel vinden racisme en vlaamse ontvoogding aan elkaar te koppelen, en daar heel aardig in slagen terwijl de Vlaamse zaak daar maar mondjesmaat een antwoord op heeft (en dat verbaast mij zéér)
Oud 15 mei 2010, 17:16   #159
Hollander

Standaard

Citaat:

welke zware weg zou jij België aanraden?
Oud 15 mei 2010, 17:21   #160
De Rotterdammer
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:

Een zielige vertoning is dat de boel in Belgie door de Belgen zelf nodeloos gecompliceerd wordt gemaakt door handnekkig aan territorien vast te houden en politieke taboes te scheppen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be