Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord

Discussietools
Oud 26 mei 2010, 13:59   #141
thefishdoesntthink
Gouverneur

thefishdoesntthink's schermafbeelding

Standaard

Stopt nu gewoon allemaal met zoveel vlees te eten en een verlicht levenspad zal zich voor u openspreiden.
Oud 26 mei 2010, 14:03   #142
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Deepeco Bekijk bericht
of als je te veel koolhydraten en verzadigde vetten eet
of als je te weinig beweegt
In ieder geval is er een statistisch positieve correlatie tussen hoeveelheid lichaamsgewicht en hoeveelheid vlees dat men eet.
En is die correlatie statistisch significant? En hoe positief schatten ze de correlatiecoëfficiënt in?
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2010, 14:48   #143
Deepeco
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
bedankt. De recentste is van 1999?

Soit. Er is dus een correlatie met vlees. Net zoals er een correlatie is met hoge eiwit-inname, lage vezel-inname, sociale status, educatiegraad. Lichaamsgewicht wordt multifactorieel bepaald. Om er dan 1, die u toevallig goed uitkomt, te viseren, is intellectueel oneerlijk.
hoezo viseren? Het is gewoon een aspect.

Citaat:
Moraal van het verhaal: het gaat om balans, en afwisseling. Een monotoom dieet, en dat moet gij als vegetarier (veganist?) zeker weten, is nefast.
Jazeker, als vegetarier of veganist moet men erg gevarieerd eten, net zoals vleeseters, om gezond te zijn. Het goede nieuws is nu dat men zelfs als veganist effectief voldoende gevarieerd kan eten. Als je kijkt naar wat ik eet, ik denk dat dat gevarieerder is dan de gemiddelde vleeseter...

Laatst gewijzigd door Deepeco : 26 mei 2010 om 15:14.
Deepeco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2010, 15:10   #144
Deepeco
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AsGardSGO Bekijk bericht
Zal het nog eens proberen te stellen:
Ik vind de foto niet meer terug met de voedingspiramide zoals wij die eten. Daarop was te zien dat er helemaal geen piramide meer is: te weinig van categorieen groenten en fruit, te veel van categorie eiwitrijke producten (vlees)

Citaat:
Elk voedingsmiddel op zich levert een aantal voedingsstoffen. Eén enkel voedingsmiddel levert echter nooit alle vereiste voedingsstoffen. In dit model vind je 7 groepen voedingsmiddelen die elk hun aandeel leveren in de samenstelling van een gezonde, gevarieerde en evenwichtige voeding. Het topje van de actieve voedingsdriehoek is eigenlijk een toemaatje.

Vlees levert dus ook noodzakelijke voedingstoffen en hoort nu eenmaal op een verantwoorde manier in een gezonde voeding.
de groep "vlees" bevat ook vervangproducten. Voedingsdeskundigen zijn het erover eens dat alle essentiële stoffen die in vlees zitten ook door alternatieven opgenomen kunnen worden.

Citaat:
In weze kun je nog zeggen dat je niet dagelijks kilo's (of 100den grammen) vlees moet eten en dat je best best alwisselt met vis, gevogelte en andere vervangers. Gegrild is ook het gezondste (of gestoomd voor vis).
En vanuit ecologisch en voornamelijk dierenrechtenoogpunt is het best om voor die groep enkel de plantaardige vervangers te gebruiken

Citaat:
Het argument dat je geen vlees, vis of gevogelte eet voor de reden die jij aanhaalt is dus een overtuiging en niet meer. Een recht maar geen exacte wetenschap.
ja, het is een kwestie van ethiek, van rechtvaardigheid, zorgzaamheid, vredelievendheid, geweldloosheid, dat soort dingen.

Citaat:
Ja dieren worden gekweekt voor het vlees en dat wordt massaal verslonden; economische impuls van overconsumptie.
Millieuonvriendelijk: het vele transport van slachtvee, reinigingsmiddelen en bewaarmiddelen om bovenstaande industrie draaiende te houden
Energieverspillend: zie de 2 bovenstaande puntjes
De meesten halen trouwens als voornaamste argu dan ook aan dat ze dit bewust doen en voor hun gezondheid. Dat zijn al dus helemaal drogredenen.
hoezo drogredenen?

Citaat:
Als we dus gewoon allemaal weer normaal vlees zouden eten dan is er weer minder gevaar voor die biodiversiteit.
mja, dat is maar de vraag. De koolstof, ecologische en watervoetafdrukken van vlees blijven telkens hoger dan plantaardige alternatieven.

Citaat:
Deze laatste wordt trouwens meer bedreigd door de menselijke houding; ontbossingen, overpopulatie (kleiner wordende overlevingsgebieden voor de verschillende biotopen en dieren) van de mens, pollutie in het algemeen (kijk de recente enorme ramp met de olie weer) alsook overconsumptie tbv persoonlijk financieel gewin.
ja, en vlees eten is daarbij één van de belangrijkere oorzaken.

Laatst gewijzigd door Deepeco : 26 mei 2010 om 15:11.
Oud 26 mei 2010, 15:20   #145
Pieke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
hoezo viseren? Het is gewoon een aspect.
A, das just, het ging niet over obesitas, maar het past gewoon in je kruistocht tegen vlees.

Citaat:
Jazeker, als vegetarier of veganist moet men erg gevarieerd eten, net zoals vleeseters, om gezond te zijn. Het goede nieuws is nu dat men zelfs als veganist effectief voldoende gevarieerd kan eten. Als je kijkt naar wat ik eet, ik denk dat dat gevarieerder is dan de gemiddelde vleeseter...
Gij moet wel, anders krijgt ge last van bepaalde kwaaltjes.

Ik heb daar weinig last van. Ik eet gepland en gevarieerd, vlees incluis.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2010, 15:37   #146
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Stuur een bericht via Skype™ naar rikbe
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thefishdoesntthink Bekijk bericht
Stopt nu gewoon allemaal met zoveel vlees te eten en een verlicht levenspad zal zich voor u openspreiden.
Stop met eten den dan zal je echt de verlichting kennen.
Oud 26 mei 2010, 15:40   #147
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nu snap ik ,waarom veggies niet bijster slim zijn: ze zijn de hele tijd bezig te bedenken wat ze moeten eten om gezond te blijven.
Oud 26 mei 2010, 15:43   #148
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
A, das just, het ging niet over obesitas, maar het past gewoon in je kruistocht tegen vlees.

Gij moet wel, anders krijgt ge last van bepaalde kwaaltjes.

Ik heb daar weinig last van. Ik eet gepland en gevarieerd, vlees incluis.
Ik plan eigenlijk helemaal niets en eet waar ik goesting in (=behoefte aan) heb.
Voordat mensen konden denken aten ze ook.
Oud 26 mei 2010, 15:50   #149
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik vind de foto niet meer terug met de voedingspiramide zoals wij die eten. Daarop was te zien dat er helemaal geen piramide meer is: te weinig van categorieen groenten en fruit, te veel van categorie eiwitrijke producten (vlees)
ik begrijp je fixatie op eiwitten. Dat ligt nl in lijn met je kruistocht tegen vlees.
De meeste gezondheidsadviezen viseren calorieen.

Citaat:
de groep "vlees" bevat ook vervangproducten. Voedingsdeskundigen zijn het erover eens dat alle essentiële stoffen die in vlees zitten ook door alternatieven opgenomen kunnen worden.
mits gevarieerde planning. Iets dat ieder weldenkend mens zou moeten doen, ongeacht hij vleeseter is.

Citaat:
En vanuit ecologisch en voornamelijk dierenrechtenoogpunt is het best om voor die groep enkel de plantaardige vervangers te gebruiken
en dat enkel in jouw ogen echt belangrijk is

Citaat:
mja, dat is maar de vraag. De koolstof, ecologische en watervoetafdrukken van vlees blijven telkens hoger dan plantaardige alternatieven.
Soja? Een ecologische en economische ramp voor Zuid-Amerika. Ga je daar ook een kruistocht tegen organiseren?
Oud 26 mei 2010, 15:52   #150
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rikbe Bekijk bericht
Ik plan eigenlijk helemaal niets en eet waar ik goesting in (=behoefte aan) heb.
Met zes aan tafel dient er op voorhand nagedacht te worden over wat de pot gaat schaffen. En daar mag best over nagedacht worden.
Oud 26 mei 2010, 16:24   #151
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:
Voordat mensen konden denken?

Was er toen een GB met overdaad aan kapotgefabrikeerde vol smaakstoffen zijnde prefabbrol.
Cdude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2010, 16:25   #152
AsGardSGO
Minister

AsGardSGO's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

ja, het is een kwestie van ethiek, van rechtvaardigheid, zorgzaamheid, vredelievendheid, geweldloosheid, dat soort dingen.

hoezo drogredenen?

Toen ik naar school ging zagen we daar, bij dokter en het medische onderzoek het voedings klavertje 4 hangen dat na 30 jaar (1967-1997) door die driehoek is vervangen. De boodschap is belangrijk; niet de verpakking.

Ik herinner me nog goed tijdens de lessen niet confessionele zedenleer; onze juffrouw was een vegetarier (of veganist, ben het precieze even kwijt) en omdat wij toen niet geloofden in vleesvervangers en dat die ook lekker konden zijn had ze vanalles klaargemaakt en mee naar de lessen gebracht.
Simplistische conclusie van volgend debat hierover: leven en laten leven en af en toe eens positief durven buiten de eigen lijntjes kleuren.

Wat ik opmaak hier is dat we in de zoveelste impasse zitten die het niveau bereikt van de ene die de andere van zijn gelijk wil overtuigen. Het enige verstandige dat je dan kan doen is met wederzijds respect het debat dan ook staken. Even goei vrienden zoals we zeggen
"If you can"t explain it simply, you don't understand it enough"
- Albert Einstein
AsGardSGO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2010, 16:28   #153
AsGardSGO
Minister

AsGardSGO's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Met zes aan tafel dient er op voorhand nagedacht te worden over wat de pot gaat schaffen. En daar mag best over nagedacht worden.
hehe jazeker; vroeger was het vreten wat de pot schaftte als je aan tafel bijschoof. Vandaag de dag is het niet gek dat je 4 gerechten mag maken bij wijze van spreken als je met zessen of meer aan tafel gaat
Ik lust geen groenten, ikke geen vlees, ikke kan da of da nie verdragen,...
bende losers (op zijn Filip Geubels gezegd he)
"If you can"t explain it simply, you don't understand it enough"
- Albert Einstein

Laatst gewijzigd door AsGardSGO : 26 mei 2010 om 16:29.
AsGardSGO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2010, 16:30   #154
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:
a, het is een kwestie van ethiek, van rechtvaardigheid, zorgzaamheid, vredelievendheid, geweldloosheid, dat soort dingen.
I HATE HIPPIES

Citaat:
Als iedereen vegie wordt is er ook landbouwgrond tekort want ipv stukje vlees moet je dan 6 borden konijnevoer eten.
Oud 26 mei 2010, 17:15   #155
@rno
Vreemdeling

@rno's schermafbeelding

Standaard

Tegen zoveel geweld kan ik niet op. Mits gezond en gelukkig, spreken wij elkaar over tien jaar nog wel een keer en kijken we glimlachend terug op al de onzin die hier is verkondigd (behalve de uitspraak van Albert Einstein natuurlijk).
@rno is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2010, 18:35   #156
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cdude Bekijk bericht
Voordat mensen konden denken?

Was er toen een GB met overdaad aan kapotgefabrikeerde vol smaakstoffen zijnde prefabbrol.
Ok, correctie: voordat de mensen als mensen konden denken.
Oud 26 mei 2010, 19:10   #157
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:
Ok, correctie: voordat de mensen als mensen konden denken.
En wanneer mag dat dan wel zijn?
Oud 26 mei 2010, 21:28   #158
Deepeco
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
ik begrijp je fixatie op eiwitten. Dat ligt nl in lijn met je kruistocht tegen vlees.
De meeste gezondheidsadviezen viseren calorieen.
en dan voornamelijk in de vorm van suikers en verzadigde vetten. En als we nu kijken naar de categorie eiwitrijke producten, dan blijkt dat vlees meer verzadigde vetten heeft dan plantaardige eiwitbronnen

Citaat:
Soja? Een ecologische en economische ramp voor Zuid-Amerika. Ga je daar ook een kruistocht tegen organiseren?
nee, natuurlijk niet. het is de soja voor veedieren die rampen veroorzaakt, niet de soja voor veggies. De reden is simpel: je hebt ruwweg gezegd 7 kg soja nodig voor 1 kg vlees en 6 kg oneetbare mest.
Oud 26 mei 2010, 21:34   #159
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En wanneer mag dat dan wel zijn?
Voor sommige mensen is dat lang geleden, voor anderen ligt dat ver in de toekomst.
Oud 26 mei 2010, 21:40   #160
Deepeco
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
I HATE HIPPIES
Wil je nu zeggen dat je rechtvaardigheid, zorgzaamheid, geweldloosheid e.d. haat?

Citaat:
Als iedereen vegie wordt is er ook landbouwgrond tekort want ipv stukje vlees moet je dan 6 borden konijnevoer eten.
Nee, je moet dan niet 6 borden konijnevoer eten. Je moet dan eten wat veganisten eten. En voor veganisme is minder akkerland nodig dan voor de huidige intensieve veeteelt.
Overigens: als ik zou pleiten voor een mondiaal veganisme, dan is dat niet in eerste instantie omwille van ecologische redenen, maar wel omwille van dierenrechten. Het argument van dierenrechten staat eigenlijk veel sterker dan het milieu-argument. Maar dat zou dus ook wel kunnen betekenen dat de bevolking zou moeten krimpen. Waarschijnlijk zal toch de bevolking moeten krimpen, want ik geloof niet dat we de wereldbevolking kunnen blijven voeden: ik denk aan het probleem van peak oil (straks wordt de kunstmest duurder, want kunstmest wordt gemaakt met aardgas), bodemerosie (onze landbouwtechnieken met eenjarige teelten en monoculturen zijn erg destructief voor de teelaarde) en watertekorten (fossiele grondwatervoorraden geraken op en rivieren drogen uit, dus peak water). Dus hoe gaan we om met droogte en onvruchtbare akkers zonder kunstmest? Biologische permacultuur is daarvoor één van de beste oplossingen, maar de vraag is of dat de huidige wereldbevolking duurzaam kan voeden.

Laatst gewijzigd door Deepeco : 26 mei 2010 om 21:40.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be