Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 21 juni 2010, 15:54   #141
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
Geen vergissing.
Er zijn mensen gesneuveld voor dit land.
Er hebben mensen gevochten voor dit land.
Dat is wel heel dom, uw leven geven voor een abominatie zoals Belgie.
Oud 21 juni 2010, 15:58   #142
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Dat was een "rechtzetting" van iets dat ons door de strot was geramd.
"1830" is ook heel wat mensen door de strot geramd.

Mag dat ook rechtgezet worden?

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline  
Oud 21 juni 2010, 16:18   #143
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Kan mij het wat schelen wat voor staatsorganisatie er was voor of na 1830, of zelfs deze voormiddag nog.
Mijn politieke visie maakt dat ik morgenvoormiddag al liefst een onafhankelijk Vlaanderen in de EU zou zien.

Wat de gevolgen daarvan zouden zijn voor de voetbal, de basket of het hamerslingeren, kan mij geen bal schelen.
(Ik denk trouwens niet dat de Luxemburgers gefrustreerd zijn omdat zij iets minder dan hun buurlanden meespelen in die sportieve hoogmissen ...)

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline  
Oud 21 juni 2010, 16:22   #144
Julianus
Lokaal Raadslid

Julianus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht

Ik denk dat degene die nu pleiten voor de splitsing van België, 180 jaar geleden de eersten geweest zouden zijn om zich omwille van onderdrukking van Nederland af te scheuren...
Oud 21 juni 2010, 16:37   #145
GZV
Provinciaal Statenlid

GZV's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Na de verkiezingen zullen Elio en BDW misschien overeenkomen om te splitsen en dan zal men later spijt hebben.

De KUL en de UCL vragen zich al meer en meer af waarom ze ooit gesplitst zijn en....
in Sport Voetbal lees ik dat
men hoopt om vanaf 2011-12 weer een eengemaakte Tsjecho-Slowaakse voetbalcompetitie op te starten.
De scheiding heeft gezorgd voor lege stadions, amper spankracht, geen sponsors en geen geld + de uittocht van jonge talenten.

Tsjecho-Slowaakse wordt vaak aangegeven als voorbeeld van een perfecte scheiding; maar de eerste tekenen van spijt zijn er al.

Hopelijk staat de draad niet op de verkeerde plaats.
ik denk dat we dan beter af zijn met een NL-VL competitie.
GZV is offline  
Oud 21 juni 2010, 16:42   #146
The Common Sense
Parlementslid

The Common Sense's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Julianus Bekijk bericht
Ik denk dat degene die nu pleiten voor de splitsing van België, 180 jaar geleden de eersten geweest zouden zijn om zich omwille van onderdrukking van Nederland af te scheuren...
Uiteraard!
Oud 21 juni 2010, 17:16   #147
leuri
Provinciaal Statenlid

leuri's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Inderdaad: Gent = de hoofdstad van West-Vlaanderen voor de jongeren; maar:

Daarover gaat het niet:
ik gaf dat als voorbeeld. Men beweert dat Tsjechoslovakije het voorbeeld is, van een perfecte scheiding; maar blijkbaar krijgt men er al spijt van en misschien is dat maar de voorbode van een nieuw eengemaakt Tsjechoslovakije .
Dat is heel goed mogelijk, net zoals de plannen voor een bene-liga de voorbode kan zijn voor een nieuw Verenigd Koninkrijk der Nederlanden.
leuri is offline  
Oud 21 juni 2010, 17:26   #148
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is best mogelijk, maar dat maakt het streven naar een grondige hervorming of zelfs een opsplitsing van België niet méér of minder 'legitiem'.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline  
Oud 21 juni 2010, 20:53   #149
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Is dat waar ?

Oei.

Kan je ons wat meer zeggen, volgens jouw denkproces, over hoe die mensen destijds dachten over de afscheuring. Kwestie van dat te kunnen vergelijken met mijn vizie op democratie, overheid en politiek.

Nu, als het zo maar een halfdronken toogbedenking is, laat dan maar zitten hé.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline  
Oud 21 juni 2010, 20:53   #150
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
ik denk dat gij verkeerd denkt
born2bewild is offline  
Oud 21 juni 2010, 21:07   #151
KVE
Provinciaal Statenlid

KVE's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In Catalonië is het op de terugweg; zie onlangs referendum zonder succes.

In Wales moet de regering de mensen bijna verplichten om iets te doen met de autonomie.

Het gaat bovendien allemaal om randgebieden in Europa en/of hun land.
Ook over gebieden die echt in de minderheid zijn.

In BE gaat het om een meerderheid van de bevolking dat een armere minderheid wil verstoten.
Ligt bovendien ook in het centrum van Europa; met tal van EU-instellingen.
Dat kost ons vooral nog méér geld die EU-instellingen. Al 'ns gezien wat die verhuis van Brussel naar Straatsburg en omgekeerd ons kost?

Laatst gewijzigd door KVE : 21 juni 2010 om 21:10.
KVE is offline  
Oud 21 juni 2010, 21:11   #152
KVE
Provinciaal Statenlid

KVE's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht

Zelfs volbloed sos Tobback vond het ontstaan van België een vergissing. Nog liever vandaag dan morgen weg met 't Belziekske!
KVE is offline  
Oud 21 juni 2010, 21:18   #153
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door KVE Bekijk bericht
Zelfs volbloed sos Tobback vond het ontstaan van België een vergissing. Nog liever vandaag dan morgen weg met 't Belziekske!
Linkje?
filosoof is offline  
Oud 21 juni 2010, 21:19   #154
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Linkje?
filosoof, iedereen die niet op een andere planeet vertoeft weet dat
born2bewild is offline  
Oud 21 juni 2010, 21:40   #155
Julianus
Lokaal Raadslid

Julianus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Is dat waar ?

Oei.

Kan je ons wat meer zeggen, volgens jouw denkproces, over hoe die mensen destijds dachten over de afscheuring. Kwestie van dat te kunnen vergelijken met mijn vizie op democratie, overheid en politiek.

Nu, als het zo maar een halfdronken toogbedenking is, laat dan maar zitten hé.
Ik ben geen historicus (hoewel ik morgen examen geschiedenis heb), maar de Franstalige, liberale bourgeoisie in de Zuidelijke Nederlanden kon de onderdrukking vanwege de Fransonkundige, calvinistische Noordelijke Nederlanders niet verdragen en scheurde zich 15 jaar nadat ze bij de Noordelijke Nederlanden gevoegd waren, af. Met Britse en Franse steun mocht België onafhankelijk worden onder de voorwaarde dat het neutraal bleef. (Ik vraag me trouwens af of Wallonië zich volgens dat verdrag van Londen wel bij Frankrijk m�*g aansluiten?)

180 jaar later is de situatie gespiegeld: de Nederlandstaligen willen van de Nederlandsonkundige liberale, Franstalige bourgeoisie af (en ook van de werklozen idd). De situatie van 1830 is dus onze huidige situatie in het kwadraat, de separatisten van nu waren in 1830 dus separatisten in het kwadraat.
Oud 21 juni 2010, 21:45   #156
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik denk het niet. In 1830 werden in Antwerpen, Gent, Brugge en verschillende andere Vlaamse steden petities gehouden om Koning Willem te smeken om Vlaanderen niet los te laten. In Vlaanderen had men eindelijk degelijk onderwijs (al die scholen zijn na 1830 gesloten), en een redelijk democratisch bestuur. Het zijn Luikse, Brusselse en Franse troepen die deze Vlaamse steden 'bevrijd' hebben.
gertc is offline  
Oud 21 juni 2010, 21:49   #157
gehuigert
Europees Commissaris

gehuigert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
Ik denk het niet. In 1830 werden in Antwerpen, Gent, Brugge en verschillende andere Vlaamse steden petities gehouden om Koning Willem te smeken om Vlaanderen niet los te laten. In Vlaanderen had men eindelijk degelijk onderwijs (al die scholen zijn na 1830 gesloten), en een redelijk democratisch bestuur. Het zijn Luikse, Brusselse en Franse troepen die deze Vlaamse steden 'bevrijd' hebben.
Heb je daar een bron voor (over die petities). Zelf nooit iets over gehoord in mijn geschiedenislessen en google geeft bij de eerste resultaten enkel tekst over andere petities (o.a. tegen het verplicht Nederlands etc.)
gehuigert is offline  
Oud 21 juni 2010, 22:23   #158
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

[quote=azert;4828750
Tsjecho-Slowaakse wordt vaak aangegeven als voorbeeld van een perfecte scheiding; maar de eerste tekenen van spijt zijn er al.

Hopelijk staat de draad niet op de verkeerde plaats.[/QUOTE]

Azert, onlangs op reis geweest in Tsjechië en/of Slovakije ?
ik vermoed van niet !?
Boduo is offline  
Oud 21 juni 2010, 22:25   #159
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gehuigert Bekijk bericht
Heb je daar een bron voor (over die petities). Zelf nooit iets over gehoord in mijn geschiedenislessen en google geeft bij de eerste resultaten enkel tekst over andere petities (o.a. tegen het verplicht Nederlands etc.)
ik ook niet maar ook niet over wat de belgen geprobeerd hebben met het groothertogdom Luxemburg. Schandelijk !
Boduo is offline  
Oud 21 juni 2010, 22:27   #160
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Na de verkiezingen zullen Elio en BDW misschien overeenkomen om te splitsen en dan zal men later spijt hebben.

De KUL en de UCL vragen zich al meer en meer af waarom ze ooit gesplitst zijn en....
in Sport Voetbal lees ik dat
men hoopt om vanaf 2011-12 weer een eengemaakte Tsjecho-Slowaakse voetbalcompetitie op te starten.
De scheiding heeft gezorgd voor lege stadions, amper spankracht, geen sponsors en geen geld + de uittocht van jonge talenten.

Hopelijk staat de draad niet op de verkeerde plaats.
Wat een voorbeeld... qua voetbalcompetitie is VL trouwens beter af bij NL.
liberalist_NL is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be