![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#141 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Van Nostradamus blijkt hoe langer hoe meer uit te komen, en hij heeft voorspeld tot het jaar 7000. Is hij de ware profeet?
![]() |
#142 |
Schepen
|
![]() Ik denk dat we het woord atheïst misschien allemaal anders definiëren, maar we begrijpen van elkaar wat we bedoelen, toch? Is dat dan niet genoeg?
(bedoel maar: de discussie begint zich meer naar het onderwerp taal te begeven) |
![]() |
![]() |
![]() |
#143 | |||
Staatssecretaris
|
![]() vrede,
in de heilige qoer'aan lezen we, in soerah al hujurat: Citaat:
Citaat:
het gebruiken van godsdienstige mythologie voor het (feitelijk) verklaren van fenomenen als ontstaan, hemelverschijnselen, het weer... is op zich vrij recent. pas toen aan het begin van de moderniteit hier in het westen een wetenschappelijke methodologie ontwikkeld werd die zo sterk was dat wetenschap een echte feitenverklaring kon beginnen leveren, werd (als reactie hierop) de feitelijke/letterlijke interpretatie van de religieuze mythologie naar voor geschreven. in die tijd ontstond de vreemde tendens om 'geloof' (geloven in deze of die verklaring van dit of dat feit) als kernpunt van de religie te zien. Citaat:
religie, metafoor en poezie zullen altijd een deel van onze taal blijven, want binnen het feitelijk discours kunnen we niet alles uitdrukken. er ontsnapt altijd iets aan het feitelijke, iets wat voorbijgaat aan die feiten. ik zit hier bijvoorbeeld aan een tafel, de zon straalt door het raam, de koffie staat voor me te geuren. ik kan, in theorie, alle feiten kennen (tot de preciese chemische samenstelling van de koffiedamp en de preciese reactie van de geur-receptoren in mijn lijf), maar er is iets aan deze situatie die het louter feitelijke overstijgt. er is iets transcendent in deze situatie. mijn persoonlijke beleving is anders dan de optelsom van de feiten. mystici uit verschillende tradities gebruiken metaren als 'god' of 'heilig' om die transcendente dimmensie te beschrijven. vrede, redwasp
DENK EROM: EIGEN KARMA EERST! ALTIJD, OVERAL! Laatst gewijzigd door redwasp : 22 juni 2010 om 12:12. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#144 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#145 |
Staatssecretaris
|
![]() vrede,
ik hoop dat ik nu je illusies in deze wereld niet helemaal verbrijzel, maar dit soort argumentloze discussies zijn op dit forum eerder regel dan uitzondering. vrede, redwasp
![]() |
#146 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Mochten we totaal andere wezens zijn die nooit rode dingen gezien hebben omdat ze geen rood licht kunnen zien, dan zouden we wel, als we heel gesofistikeerd zijn, een menselijke testpersoon eventueel zo kunnen analyseren dat we het verband zien tussen zekere neurale stimuli, en het zeggen van de woorden "ik zie rood licht", en we hebben dus een fysiek verband gevonden tussen "rood licht in de ogen" en het zeggen van de woorden "ik zie rood licht" ; maar we zouden in de verste verte nooit kunnen weten hoe dat ERVAREN WORDT, om rood licht te zien, gezien we dat zelf niet kunnen en die ervaring ons, als blind reptiel, totaal vreemd is. Dat is dus iets dat niet open is tot wetenschappelijke bestudering, BEHALVE als we dat doen op subjecten die "op ons gelijken" en we de hypothese maken dat als zo een subject iets zegt als "ik zie rood licht" dat dat overeen komt met een ervaring die overeen komt met die die WIJ hebben in een gelijkaardig geval. Maar van een computer zal je dus nooit weten of die ECHT iets ervaart, en of die ervaring ergens iets gelijkaardigs zou hebben met wat wij ervaren, als die zegt dat ie rood licht ziet, of het getal Pi hem zeer doet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#147 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Volgens mij bestaat er een soort "threshold" waarboven een intelligentie emoties en een ego ontwikkelt. Als je een artificieel(positronic?) brain ontwikkelt dat in staat is om te leren en kan reageren met zijn omgeving (Data?) zal dit, volgens mij en mits genoeg rekenkracht, vanzelf intelligent worden. Je zal "hem" dus kunnen vragen hoe PI voelt ![]() Uiteraard is dit SF maar volgens mij heeft de mens dezelfde ontwikkeling ondergaan wat hem uiteindelijk zijn verbeelding,zelfbeeld en dus ook zijn religies gaf. Laatst gewijzigd door Cdude : 22 juni 2010 om 13:18. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#148 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Kijk, tussen een machine die zich behavioristisch PERFECT GEDRAAGT alsof ie emoties heeft, en een machine die echt emoties heeft, kan je observationeel geen onderscheid maken, net op dezelfde manier dat ik geen onderscheid kan maken tussen een ander menselijk lichaam dat zich fysisch gedraagt alsof het emoties heeft maar er geen heeft (de fameuze filosofische zombie) en een mens zoals ik. Ik kan zelfs niet eens weten of andere mensen echte subjectieve ervaringen hebben, of enkel maar "zielloze" biologische machines zijn die zich net zo gedragen als mijn lichaam, en dus net op dezelfde manier praten, en zich gedragen als verliefde dingens, en zovoort. Op dezelfde manier denk ik dat stenen geen pijn kunnen voelen, maar dat weet ik eigenlijk niet. Citaat:
Het bestaan van een subjectieve ervaring kan niet bewezen worden (behalve voor die ervaring die je zelf hebt, en die kan je niet aan iemand anders bewijzen, tenzij "door analogie"). Let wel, ik heb niet gezegd dat computers nooit geen subjectieve ervaringen zouden kunnen hebben, alleen dat het onmogelijk zal zijn om dat te weten. Laatst gewijzigd door patrickve : 22 juni 2010 om 13:28. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#149 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#150 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
You should live your life and try to make the world a better place for your being in it, whether or not you believe in god. If there is no god, you have lost nothing and will be remembered fondly by those you left behind. If there is a benevolent god, he will judge you on your merits and not just on whether or not you believed in him. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#151 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#152 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#153 | |
Staatssecretaris
|
![]() vrede,
Citaat:
trouwens, als die robot dezelfde transcendente ervaring ondergaat, zal het ook voor die robot onmogelijk zijn om dat wat aan de feiten ontsnapt te vangen in een louter feitelijk discours. vrede, redwasp
![]() |
![]() |
#154 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Nu blijft het wel opmerkelijke lectuur, dat wel.
![]() |
![]() |
#155 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#156 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Het zou mijn verhaal van het menselijk bewustzijn kunnen bevestigen. Het verhaal van de AI robot deden Asimov en véle anderen me reeds lang geleden voor. "dat wat aan de feiten ontsnapt te vangen in een louter feitelijk discours." begrijp ik niet... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#157 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
http://en.wikipedia.org/wiki/Philosophical_zombie http://en.wikipedia.org/wiki/Dualism...phy_of_mind%29 Ik ben mij voor die dingen gaan interesseren in het kader van de veel-werelden theorie waar er dus vele bijna identieke "copieen" van jezelf bestaan, maar waar je er slechts 1 van "ervaart", en dat het die "ervaring" is welke gegeven wordt door de kwantum-mechanisch berekende kansen. Laatst gewijzigd door patrickve : 22 juni 2010 om 14:34. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#158 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() ![]() Veel te verwarrend. (eerste zinnen (poked) doen mij al denken aan een authistische vrouw beschreven door O. Sacks. Deze speelde tijdens interacties met mensen filmpjes af van menselijk gedrag die ze dan naspeelde. De vrouw "begreep" wel koeien en ontwikkelde diervriendelijke slachthuizen ![]() Laatst gewijzigd door Cdude : 22 juni 2010 om 14:38. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#159 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |