Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 8 juli 2010, 19:38   #141
Bartjeuh
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
Nee zeker, "Sale Flamand" is daar het meest verspreidde scheldwoord.
Volgens mij is het "sal Flamand" in het mannelijk, en "sale Flamande" in het vrouwelijk, maar slaat "sale Flamand" nergens op. Tenzij misschien op een of andere vorm van transsexueel die we totaal niet bedoeld hebben...
Bartjeuh is offline  
Oud 8 juli 2010, 19:41   #142
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Kodo Kodo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Veel Vlamingen zijn dus wel in het verleden geblokkeerd en beseffen niet dat we nu in 2010 zijn. Wat kan hen schelen dat ze rond hen mensen in het Frans horen spreken? Als dat hen verhindert te slapen, moeten ze hun dokter heel vlug raadplegen.
Dat klopt wel, Everytime, maar misschien heb je niet aan alles gedacht, en is er soms sprake van meer dan alleen maar "Frans horen spreken".

Niettemin: wij moeten Everytime serieus nemen, vooral omdat hij een andere visie heeft dan de Vlamingen hier! Bovenstaande opmerking is op zich heel zinnig, en Vlamingen doen er goed aan, er even bij stil te staan.
Oud 8 juli 2010, 19:44   #143
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Sale Flamand is wel degelijk juist.
Scarabaeida is offline  
Oud 8 juli 2010, 19:46   #144
Bartjeuh
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
"Wel degelijk juist"??? IK zou toch niet graag voor een vuile Vlaming versleten worden, hoor! Is dus helemaal niet juist, maar erg verkeerd!
Bartjeuh is offline  
Oud 8 juli 2010, 19:49   #145
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
U liegt. Hoe het trouwens mogelijk is om meer Frans te spreken is mij een raadsel. Ofwel spreek je Frans ofwel spreek je dat niet. Zo simpel is dat.

Dat is nog een flagrantere leugen als uw voorgaande. In het Vlaamse binnenland is zoiets onmogelijk en aan de kust is uw verhaaltje al helemaal belachelijk.
Toch niet. Ik heb dergelijke verhalen vaak van Franstaligen gehoord, en het zelf eens uitgetest door in Vlaanderen Frans te spreken: soms krijg je wel degelijk afwijzende reacties, maar een Franstalige die er het fijne van snapt kan deze moeilijkheden met twee, drie woordjes Nederlands allemaal voorkómen, zonder NL te hoeven leren. Als ik botweg iedereen in het Frans aanspreek, zonder me ook maar af te vragen wie wel Frans zou kennen, tja, dan geeft dat geen optimaal resultaat. "Spreek u France, iek nie goe Nédeurlance?" doet al wonderen.
Oud 8 juli 2010, 19:51   #146
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ja maar, ik ga nog wel in bad, hoor!
Oud 8 juli 2010, 19:56   #147
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bartjeuh Bekijk bericht
Volgens mij is het "sal Flamand" in het mannelijk, en "sale Flamande" in het vrouwelijk, maar slaat "sale Flamand" nergens op. Tenzij misschien op een of andere vorm van transsexueel die we totaal niet bedoeld hebben...
Très bien.

Opzettelijk of niet: seci constitut un illustration de la niveau du jeunesse, et donque de la titre donné par le starteur du topique.

Wat de spelling betreft: de Franstaligen kunnen het zelf ook zo, vooral in Frankrijk lees je nogal wat!

Laatst gewijzigd door Kodo Kodo : 8 juli 2010 om 20:01.
Kodo Kodo is offline  
Oud 8 juli 2010, 20:00   #148
Bartjeuh
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kodo Kodo Bekijk bericht
Très bien.

Opzettelijk of niet: seci constitut un illustration de la niveau du jeunesse, et donque de la titre donné par le starteur du topique.
De titel van de topic suggereert enige moeilijkheid om de eindtermen FR te halen, terwijl het zelfs triestig gesteld is met de eindtermen NL...
Bartjeuh is offline  
Oud 8 juli 2010, 20:05   #149
Gwylan
Minister-President

Gwylan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
hier en daar zal er inderdaad wel 1 zijn die NL wil leren.
Ik begrijp uw frustratie. Het is inderdaad godgeklaagd. Hoe kan een normaal mens nu zo dom zijn om diverse talen te leren en te onderhouden die hij/zij niet constant nodig heeft in het leven, en aldus mettertijd vlot vijf- �* zestalig te zijn. Jamaar, en dan te bedenken dat je de dag van vandaag met enkel wat koeter-Engels zowat overal ter wereld terecht kunt.

Meertaligheid is een schande, mijnheer Azert. Ze moesten dat afschaffen, de talen.

Nu, eerlijk gezegd, wie lak heeft aan cultuur en/of geestelijk hoe dan ook te beperkt is om een beetje opener te denken dan een tuinslak, heeft aan een paar internationaal erkende scheldwoorden inderdaad voldoende om zich uit te drukken.
Die heeft geen talen nodig : een welgemikte scheet volstaat om aan eenieder duidelijk te maken wat voor vlees men in de kuip heeft.
Gwylan is offline  
Oud 8 juli 2010, 20:10   #150
Bartjeuh
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
Ik begrijp uw frustratie. Het is inderdaad godgeklaagd. Hoe kan een normaal mens nu zo dom zijn om diverse talen te leren en te onderhouden die hij/zij niet constant nodig heeft in het leven, en aldus mettertijd vlot vijf- �* zestalig te zijn. Jamaar, en dan te bedenken dat je de dag van vandaag met enkel wat koeter-Engels zowat overal ter wereld terecht kunt.

Meertaligheid is een schande, mijnheer Azert. Ze moesten dat afschaffen, de talen.

Nu, eerlijk gezegd, wie lak heeft aan cultuur en/of geestelijk hoe dan ook te beperkt is om een beetje opener te denken dan een tuinslak, heeft aan een paar internationaal erkende scheldwoorden inderdaad voldoende om zich uit te drukken.
Die heeft geen talen nodig : een welgemikte scheet volstaat om aan eenieder duidelijk te maken wat voor vlees men in de kuip heeft.
Way to go, man! You couldn't be more right!
Bartjeuh is offline  
Oud 8 juli 2010, 21:00   #151
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

ik ben wat naar de match in Brussel aan het kijken en de interviews achteraf.

Er wordt blijkbaar hoofdzakelijk NL en EN gesproken.
Geen probleem blijkbaar voor de franstaligen daar.

De VL zouden meteen een fluitconcert hebben ingezet wegens geen NL.
azert is offline  
Oud 8 juli 2010, 21:02   #152
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht

een beetje over je toeren?
Meertaligheid is heel belangrijk; maar NL komt meestal na EN, FR, Duits, Spaans en vele andere talen.
azert is offline  
Oud 8 juli 2010, 21:03   #153
Bartjeuh
Banneling

Standaard

Citaat:
Maar neent, gij! We zijn hier wel wat beschaafder en beleefder dan dat, hoor!
Bartjeuh is offline  
Oud 8 juli 2010, 21:03   #154
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
ik ben wat naar de match in Brussel aan het kijken en de interviews achteraf.

Er wordt blijkbaar hoofdzakelijk NL en EN gesproken.
Geen probleem blijkbaar voor de franstaligen daar.

Kiim is VL
de FR taligen moeten hun plaats leren kennen (2) in B of het zal niets worden
born2bewild is offline  
Oud 8 juli 2010, 21:20   #155
Gwylan
Minister-President

Gwylan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
......Meertaligheid is heel belangrijk; maar NL komt meestal na EN, FR, Duits, Spaans en vele andere talen.
Ikzelf ben zowat de laatste mens op aarde die daarvan overtuigd moet worden. Ik denk dat u dat argument beter eens in Franstalig België gaat verkondigen.

En dan kunt u er misschien bijvertellen dat vermits de Belgische Franstaligen in een land wonen waar de taal der meerderheid het Nederlands is, het voor hen zaak is het NL evenzeer als het FR te beheersen. En daarna uiteraard het Engels en elke taal die zij wensen.

Laatst gewijzigd door Gwylan : 8 juli 2010 om 21:21.
Gwylan is offline  
Oud 8 juli 2010, 22:02   #156
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tenzij je natuurlijk Vlaams zout wil zeggen ...
(Ik vraag me af hoeveel kiekens hier een woordenboek gepakt hebben vooraleer te durven beweren dat het zus of dat het zo was.)

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline  
Oud 8 juli 2010, 23:48   #157
Miguelito
Minister

Miguelito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
In 2007 schreef ik hier: als de Franstaligen zo door gaan, zullen ze na de komende verkiezingen tegenover heel andere mensen aan tafel zitten. Quod erat demonstrandum.

En als ze de les nu nog niet geleerd, zullen ze na de volgende verkiezingen tegenover nog heel andere mensen zitten. Frans spreken tijdens de onderhandelingen zal er al niet meer inzitten.
Miguelito is offline  
Oud 9 juli 2010, 00:38   #158
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De VL gaan er prat op dat hun eindtermen er garant voor staan dat men na het middelbaar en degelijk niveau haalt voor FR.

Kamerlid Peter Dedecker, nochtans nog niet zo lang van de schoolbanken, zegt:

mijn Frans is een absolute ramp
http://peterdedecker.eu/blog/eedafle...Peter+Dedecker)

en ook Kim Geybels heeft heel wat moeite blijkbaar:
http://www.kimgeybels.be/index.php?p...id=1&page_nr=1
Het is van het middelbaar geleden dat hij Frans nodig had. Zoals u kan lezen.
Citaat:
Dit om de simpele reden dat hij perfect tweetalig is, en mijn Frans een absolute ramp is. Het is geleden van het middelbaar dat ik nog Frans sprak: ik heb het sindsdien nog nooit nodig gehad, al zeker niet voor het werk. In de onderzoekswereld, laat staan de IT-sector, is Engels de lingua franca en kom je met Frans niet echt ver.
Uw bewering over de eindtermen is dus op niets gestoeld.

Maar deze houding siert hem:
Citaat:
Ik zal dan ook graag gebruik maken van de door de Kamer aangeboden taalcursussen Frans. Dat is zeker een grote meerwaarde, niet alleen persoonlijk, maar zeker in deze nieuwe omgeving een absolute must als je met iedereen wil communiceren. Laat staan dat ik wil dat men mij kan verwijten wat zovele Vlamingen de Franstaligen verwijten.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline  
Oud 9 juli 2010, 04:37   #159
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
een beetje over je toeren?
Meertaligheid is heel belangrijk; maar NL komt meestal na EN, FR, Duits, Spaans en vele andere talen.
Ah, messieu hazerte,

mag ik U vriendelijk vragen mij mede te willen delen hoeveel en wélke andere talen mijn leerlingen eigenlijk zouden moeten kennen vooraleer ze ook aan NL als te studeren materie toe zijn?

Dank bij voorbaat voor elk antwoord,

djimi

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline  
Oud 9 juli 2010, 04:52   #160
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Pericles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bartjeuh Bekijk bericht
Jongen toch, ga elders zeiken.
Pericles is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be