Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Persmededelingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite.
Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 juli 2010, 11:05   #141
The Common Sense
Parlementslid

The Common Sense's schermafbeelding

Standaard

Oud 27 juli 2010, 11:14   #142
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door The Common Sense Bekijk bericht
Inderdaad, sorry als ik soms wat onduidelijk ben, mag je ook altijd duidelijk maken. Ik weet het niet, maar mij lijkt het gewoon enorm verkeerd dat een Vlaamse winkel klanten benadert in het Arabisch... (maar let wel: dan heb ik het niet over internationale faciliteiten als hotels!)
En een winkel mag geen buitenlanders bedienen?
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2010, 11:44   #143
The Common Sense
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
En een winkel mag geen buitenlanders bedienen?
Natuurlijk wel, maar binnenlanders niet in een vreemde taal.
Oud 27 juli 2010, 12:27   #144
dominatrix
Minister-President

dominatrix's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Glenneke Bekijk bericht
Zolang wij allen betalen om die ingeweken arabieren Nederlands te leren hoeft een winkelketen deze inspanningen niet teniet te doen dit draagt totaal niet bij aan de integratie, hoe meer Nederlands men ziet hoe sneller men het begrijpt en hoe sneller men de officiële communicatie van de overheid kan begrijpen. Arabisch mag dan wel een wereldtaal zijn het is wel het Engels dat gebruikt wordt in de meeste internationale relaties vanuit ons land. Daarom mag het Engels van mij iets meer maar kan zij ook nooit de volledige rechten van het Nederlands verwerven
Een statement waarmee ik mij alvast kan verzoenen.
Oud 27 juli 2010, 12:29   #145
The Common Sense
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dominatrix Bekijk bericht
Een statement waarmee ik mij alvast kan verzoenen.
2
Oud 27 juli 2010, 12:31   #146
dominatrix
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Dat is een taalwet die onmogelijk te onderhandelen is, als ze al wenselijk zou zijn. Privé-ondernemingen genieten immers de grondwettelijke taalvrijheid. Veel succes om je tweede derde meerderheid te vinden om dat te veranderen.

Hier heb je een overzichtje van wat kan en niet kan:

http://brussel.vlaanderen.be/taalvrijheid.html
Dat neemt niet weg dat je niet zou mogen aanklagen dat er een niet Europese-taal in ons midden in opmars is.

In deze moeten we immers ook altijd een stap verder denken: Als we het arabisch steeds meer in haar opmars beginnen te gedogen welk zinnig argument zal er op het einde van de rit nog overblijven om het te weerhouden van een officiële erkenning zoals sommigen binnen de sp.a dit nu voorstaan?
Oud 27 juli 2010, 12:36   #147
dominatrix
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Je moet consequent zijn en alle vreemde talen gelijk behandelen dan. Mij storen die opschriften niet. Ik word dáárdoor nergens in mijn taalrechten gehinderd.
We zouden alle vreemde talen een evenredige behandeling moeten geven, daar heb je idealistisch een punt. Echter is dat zeer moeilijk beheersbaar met een Engelse taal die overal de toon zet. Welaan, politiek overwint slechts door hart en vurigheid, ik wil niet dat het het arabisch is dat in toekomende tijden overal de toon gaat zetten daarom vind ik een aanklacht gegrond jegens arabische opschriften in mijn straatbeeld.

Trouwens, U stoort het misschien niet. Nog niet. Maar wie zegt dat je over enkele decennia nog evenzo denkt als het straatbeeld nog meer transformaties heeft moeten ondergaan en het Nederlands een heel stuk meer aan de lijve de verdringing heeft mogen ondervinden?

We zijn trouwens, met dit als symptoom, steeds meer en meer bezig met het faciliteren van een Islamitische zuil naast onze traditionele zuilen. Los van het feit dat ik helemaal geen zuilen meer wil, sta ik nog minder springen om een Islamitische zuil. Daarom moeten we een stapje voor zijn en preventief de aanklacht jegens het arabisch in ons midden levendig houden.
Oud 27 juli 2010, 12:43   #148
suqar_7loe
Perm. Vertegenwoordiger VN

suqar_7loe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen, ik vind dat niet logisch. Trouwens ze kunnen de grootste mensenhatende teksten op hun gevels neerpennen zonder dat wij het ook maar zouden doorhebben. Of ik kan, zoals ik het enkele weken geleden in Riga nog aan de lijve mocht ondervinden, daar iets gaan bestellen zonder door te hebben dat er twee prijslijsten bestaan: Eentje voor volksgenoten en eentje voor de 'vreemdelingen'. Maar dat is het praktische. Hier gaat het om het ideologische: Langzaam maar zeker maakt een taal, met de daaraan onlosmakelijk verbonden cultuur, opgang in onze samenleving parallel aan die oorspronkelijke samenleving. Met als onvermijdelijk slot dat we uiteindelijk toch wederom op een historisch momentum aanbelanden waarop toch één van de twee het leidende moet worden. Net zoals de Vlaamse beweging eertijds het door van onder uit te werken het Frans als bestuurstaal in Vlaanderen kon marginaliseren om het ten slotte te elimineren.

Welaan, dan zeg ik, laat ons dat momentum aub niet afwachten maar laat ons pro-actief ageren en onze gebruiken voorop plaatsen. En daar hoort ook onze taal bij.
Wel, ik vind het logisch. Van mij mag het er ook staan int chinees en berbers en alle andere talen die je u maar kunt bedenken. Ik heb daar geen probleem mee.

Waar het hart van vol is. Deze uitspraak is lachwekkend, u bent dus een bange vlaming? Een vlaming die vreest dat er een mensenhatende tekst zal worden neergepend, wees gerust ik ken vlamingen die mij in het arabisch aanspreken en vaak sterker zijn in de taal.

Citaat:
Trouwens ze kunnen de grootste mensenhatende teksten op hun gevels neerpennen zonder dat wij het ook maar zouden doorhebben.
Welke cultuur? Grapjas.
Oud 27 juli 2010, 13:20   #149
Steve_M

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat neemt niet weg dat je niet zou mogen aanklagen dat er een niet Europese-taal in ons midden in opmars is.

In deze moeten we immers ook altijd een stap verder denken: Als we het arabisch steeds meer in haar opmars beginnen te gedogen welk zinnig argument zal er op het einde van de rit nog overblijven om het te weerhouden van een officiële erkenning zoals sommigen binnen de sp.a dit nu voorstaan?
Zou ik hier een bronnetje voor mogen zien?
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2010, 15:45   #150
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
We zouden alle vreemde talen een evenredige behandeling moeten geven, daar heb je idealistisch een punt. Echter is dat zeer moeilijk beheersbaar met een Engelse taal die overal de toon zet. Welaan, politiek overwint slechts door hart en vurigheid, ik wil niet dat het het arabisch is dat in toekomende tijden overal de toon gaat zetten daarom vind ik een aanklacht gegrond jegens arabische opschriften in mijn straatbeeld.
Als Engels de toon zet, legt u zich daarbij neer. Als Arabisch de toon zet, vindt u dat wij ons daartegen moeten verzetten.

Waarom behandelt u Engels anders dan Arabisch?
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2010, 16:12   #151
Glenneke
Provinciaal Statenlid

Glenneke's schermafbeelding

Standaard

Engels is Europees en staat dichter bij de westerse identiteit dan het Arabisch, daarbuiten vind ik dat Engelstalige moedertaalsprekers die hier komen wonen ook maar het Nederlands machtig moeten zijn iedereen gelijk voor de wet in dat opzicht
Glenneke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2010, 16:15   #152
Steve_M

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Engels is Europees en staat dichter bij de westerse identiteit dan het Arabisch, daarbuiten vind ik dat Engelstalige moedertaalsprekers die hier komen wonen ook maar het Nederlands machtig moeten zijn iedereen gelijk voor de wet in dat opzicht
Het ging over Brussel. De wet zegt daar helemaal niet dat je het Nederlands machtig moet zijn (dat zegt de wet overigens ook niet over Vlaanderen, maar in de praktijk is het wel zo handig). Brussel heeft officieel het statuut van tweetalige stad, wat betekent dat overheden je moeten bedienen in het Frans of het Nederlands (wat al eens misloopt). Verder garandeert de grondwet je volledige taalvrijheid, behalve in een aantal specifieke gevallen:

http://brussel.vlaanderen.be/taalvrijheid.html
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2010, 16:19   #153
The Common Sense
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Daarvoor is een integratieproces nodig, maar dat wordt verhinderd door bv. winkels die klanten in het Engels, Arabisch,... bedienen.
Oud 27 juli 2010, 16:28   #154
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik hoop dat hiermee het laatste irrelevante drogargument de revue gepasseerd is.

Fins en Baskisch staan even ver van het Nederlands, als het Arabisch.
Het Iraans (Farsi) staat linguïstiek veel dichter bij het Nederlands. Mag ik daaruit concluderen dat Iraanse opschriften wel mogen, maar Finse niet?
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Oud 27 juli 2010, 16:34   #155
The Common Sense
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Ik hoop dat hiermee het laatste irrelevante drogargument de revue gepasseerd is.

Fins en Baskisch staan even ver van het Nederlands, als het Arabisch.
Het Iraans (Farsi) staat linguïstiek veel dichter bij het Nederlands. Mag ik daaruit concluderen dat Iraanse opschriften wel mogen, maar Finse niet?
Zegt dit genoeg? :

Citaat:
Het Duits is, met 18 % van de Europese bevolking, de meest gesproken moedertaal in de EU. Het Engels is met 51 % de meest gekende taal in het algemeen.
- Wikipedia

Laatst gewijzigd door The Common Sense : 27 juli 2010 om 16:36.
The Common Sense is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2010, 16:35   #156
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

ik begrijp het buikgevoel wel.
maar het is wat het is: een buikgevoel, dat met geen enkel rationeel argument aan te houden valt.
Oud 27 juli 2010, 16:41   #157
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door The Common Sense Bekijk bericht
Zegt dit genoeg?
Neen, dit zegt niets.
Of Engels wereldwijd nu veel of weinig gesproken wordt, is compleet irrelevant in de bepaling welke talen in Vlaanderen op een etalage mogen. Vraag dat maar aan de Quebecaanse taalpolitie.

Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 27 juli 2010 om 16:43.
Oud 27 juli 2010, 16:42   #158
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
ik begrijp het buikgevoel wel.
maar het is wat het is: een buikgevoel, dat met geen enkel rationeel argument aan te houden valt.
2
Oud 27 juli 2010, 16:50   #159
The Common Sense
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Neen, dit zegt niets.
Of Engels in Europa nu veel of weinig gesproken wordt, is compleet irrelevant in de bepaling welke talen in Vlaanderen op een etalage mogen. Vraag dat maar aan de Quebecaanse taalpolitie.
Op een etalage niet, nee. Maar het is wel begrijpelijk dat men eerder het Engels probeert te gebruiken in Europa, dan het Arabisch of Fins.
Oud 27 juli 2010, 16:54   #160
yassine
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
De affiches die het VB nog niet zo heel lang geleden her en der liet ophangen, zullen we maar niet bovenhalen zeker?
Toch wel. Sommige mensen willen eerst zien, dan geloven.

En... de top van de ijsberg:

Dit zijn pas overtredingen van de taalwet.
yassine is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be