![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#141 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#142 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Overigens heeft België heel de 19e eeuw geen enkele moeite gedaan om de situatie van het Nederlands te verbeteren. In het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden had dit alles wel gebeurd, was dit alles zelfs al aan het gebeuren in die mooie, maar korte 15 jaren. Laatst gewijzigd door respublica : 25 augustus 2010 om 08:15. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#143 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Het unitaire België moet ook altijd één oplossing vinden voor twee regio's die vaak sterke verschillen met elkaar vertonen. Onze arbeidsmarkt is bijvoorbeeld erg verschillend. Eén niet-afgestelde oplossing is in zo'n geval slecht voor beide landsdelen. Nu geloof ik ook dat heel veel dingen gemeenschappelijk zijn aan alle mensen en ben ik een enorme voorstander van de Europese Unie, maar geen haar op mijn hoofd gaat het belang van volkeren en gemeenschappen ontkennen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#144 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Waar ik voorstander van ben, is dat het volk, ieder individu apart, zelf mag kiezen van welke tussenniveaus wel of niet onderdeel te zijn. Een individu moet vrij kunnen kiezen om bij een niveau aan te sluiten of bij een niveau weg te gaan. Pas dan zullen er tussenniveaus ontstaan die het volk echt wil. Slechts enkele bevoegdheden zoals sociale zekerheid, veiligheid en het garanderen van ieders vrijheid dienen altijd bij een overheid behouden te blijven en aangezien iedereen daar evenveel recht op moet hebben dienen dat bevoegdheden van het wereldniveau te worden waarbij echte democratie kan spelen. België moet altijd één oplossing vinden voor 10,5 miljoen individuen. Vlaanderen zou één oplossing voor 6,2 miljoen individuen moeten vinden. Dat blijven nog altijd miljoenen mensen die verplicht worden om samen te beslissen. Samenwerking heeft grote voordelen, dus zal er altijd samengewerkt worden, ook als dat niet verplicht is. Geen haar op mijn hoofd denkt er echter aan om mensen te verplichten om van een volk of gemeenschap onderdeel te zijn. Wat de echte volkeren en gemeenschappen zijn, zullen we wel zien nadat samenwerking een vrijwillige keuze is en geen verplichting. Los hiervan: Jij zegt “Nu geloof ik ook dat heel veel dingen gemeenschappelijk zijn aan alle mensen en ben ik een enorme voorstander van de Europese Unie.”. Jij bent ervan overtuigd dat alle mensen sommige dingen delen, waarom dan pleiten voor een Europese Unie en niet voor een democratisch wereldniveau? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#145 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Hoewel ik geloof dat heel veel gemeenschappelijk is aan alle mensen (hoe kan het ook anders), geloof ik toch niet in een democratisch wereldniveau. Men zegt wel "de wereld is een dorp", maar dit klopt maar ten dele. De verschillen tussen de wereldculturen blijven enorm groot. Heel veel volkeren hebben zelfs nog geen kennis gemaakt met het idee democratie. Een wereldniveau zou veel te ver van de burger staan, nog tig malen verder dan de EU. De EU is in onze tijd echter een goed begin om een internationale democratie te organiseren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#146 | |||||
Europees Commissaris
|
![]() Het doet me plezier dit te lezen. Je bericht toonde dit niet aan.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#147 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() In het andere geval is het een "slechte" Vlaming, misschien ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#148 |
Minister
|
![]() Ik deel mensen niet in in goed of slecht, dat is meer iets voor jou. Maar wie geen belang hecht aan de democratische rechten van de Vlamingen, is geen vriend van het Vlaamse volk, noch -wat veel erger is- van de democratie. Het kan bijvoorbeeld niet dat een meerderheidsgemeenschap in een democratisch land bestuurd wordt door een regering gesteund door een minderheid aan parlementariërs van die gemeenschap, zoals bij Van Rompuy I of Leterme II.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#149 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Deze discussie gaat naar de kern van het probleem van wat "men" onder "democratie" verstaat en geeft ook duidelijk aan dat verschillende mensen het over een verschillende zaak hebben bij dit begrip. Het is zowat mijn hobby om over het ontstaan wat we "democratie" noemen opzoekingen te doen en kwam daarbij tot de vaststelling dat men meestal het zgn "Westerse model" beschrijft met de "Magna Charta" , "de Akte van Verlaetinghe" als startpunt voor een hele evolutie gedurende enkele eeuwen die geleid hebben tot de praktijk van het opstellen van grondwetten, mensenrechtenverklaringen
zelfs in staten die geen humanistische-christelijke enz.. "grondslag" hebben. Geheel terzijde maar ook rechtstreeks betrokken bij dit onderwerp is het onderscheid in het benoemen van staten in het Esperanto door de heer Zamenhof, waar er een verschil zou gemaakt worden tussen "etnische" staten en staten waar er veel immigratie is (geweest). Het verschil tussen het achtervoegsel "ujo" wat "bevattend" betekent zoals bv. in monujo = portemonnee. en het achtervoegsel "io" of "o" zoals in Usono (USA). Deze indeling wordt nu als "verouderd" aanzien / in het recente Nederlands/Esperénto woordenboek heeft men de landen- en inwonersbenamingen gelijkgeschakeld. De spraakunst- leerhandboek van de fameuze Faulhaber ui het interbellum maakte echter nog wel dit onderscheid. Hij had het nog over een Belgujo ipv zoals tegenwoordig een Belgo... Dat er "entische" reflexen blijven bestaan is wel zeker - maar in principe is het voor ieder mens mogelijk zich ergens te vestigen en de nationaliteit van zijn plaats van vestiging aan te nemen (en zelfs de nationaliteit van zijn oorsprong eventueel te behouden). Dat er aan dit "recht" voorwaarden verbonden zijn (voornamelijk van kapitaalkracht) is zeker, maar dat die regels gaandeweg afgezwakt worden (naarmate er minder kapitaalkracht voor nodig is) is ook zeker. Maar hoe zit dat dan met de "democratie" in een meer gemondializeerde of geglobalizeerde wereld ? Moeten alle bestaande grenzen herzien worden of verdwijnen ? Kan men één bepaalde "eenheidsworst" democratie invoeren die dan gelijk is voor iedereen en overal ? Is er een universele politiemacht die de rechten van de mens, de vrouw, ouderlingen, kinderen overal gaat verdedigen ? Ik denk dat er een zoektocht moet beginnen om precies die waarden te vinden die werkelijk universeel zijn en die begrenzingen te vinden die moeten (niet mogen) verschillen. Kan er bv. aanvaard worden dat er maatschappelijke structuren bestaan waar het verboden is voor meisjes "om de woning te verlaten" zodat die niet naar schoiol kunnen gaan ? Er bestaan verschillen ; maar niets is relatief, er zijn normen en waarden die superieur zijn aan andere.
![]() |
#150 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#151 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#152 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Maar hij kreeg wel de steun van een meerderheid van de bevolking, de regering Leterme II of Van Rompuy I niet. Daar gaat het me om, niet om ras of wat dan ook. Van mijn part mag een man van 85 president worden, zolang hij maar gesteund wordt door het volk. Het is dan hun keuze. [Bij ons betekent "het volk" trouwens "de volksvertegenwoordigers", want het volk kiest natuurlijk bij ons niet direct een premier of regering.] Laatst gewijzigd door respublica : 25 augustus 2010 om 14:10. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#153 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#154 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Een totale zelfbeschikking lijkt me geen goed idee. De belastinginning zou niet opgesplitst mogen worden en die zou verdeeld moeten worden over de staten evenredig met het aantal inwoners. Zo niet, dan zou zelfbeschikking kunnen gebeuren wanneer het enkel het eigen welzijn ten goede komt, terwijl het schadelijk is voor het algemeen welzijn. Het bedrag dat voor elke staat in verhouding tot het aantal inwoners gelijk is, kan voor een individuele staat wel vanzelfsprekend aangevuld worden door vrijwillige bijdragen van de leden. Je hebt gelijk dat hoe groter het niveau, hoe verder dat niveau van de mensen staat. Daarom lijkt het me een slecht idee om meer bevoegdheden aan het wereldniveau te geven dan noodzakelijk. Belastinginning en verdeling daarvan aan de staten evenredig met het aantal inwoners lijkt mij een minimum dat wel noodzakelijk is. Mensen hebben verschillende noden, maar de ene mens heeft niet meer noden dan de andere. Het is in ieder geval toch niet objectief te bepalen hoeveel noden verschillende mensen hebben. Het totaal van mijn voorstellen hierover uit zich volgens mij in een mooi evenwicht tussen democratie en individuele vrijheid. Die grote mate van individuele vrijheid kan zich uiten in plutocratie, waarbij beslissingen met geld genomen worden, maar zo lang er ook een democratie bestaat waarvan iedereen onderdeel is, het wereldniveau, kan verzekerd worden dat geld niet gebruikt wordt om te regeren over anderen tegen de wil van die anderen in en dat geld op een eerlijke wijze verdiend wordt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#155 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Onzin, België heeft geen recht op een pensioen. Als het al op iets recht zou hebben, dan is het op het betalen van een Wietergutmachung aan zijn voormalige kolonie Vlaanderen. I Want My Money Back.
![]() |
#156 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() en kijk eens wat het aangericht heeft.
![]() |
#157 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Evengoed ben ik met mijn hart trouwens voor een opengrenzenbeleid en een maximale besteding aan solidariteit. Maar ik weet ook wel dat de wereld zo niet in elkaar zit, dat dat in onze tijd gewoon niet kan. Met het idee in je eerste paragraaf ben ik echter helemaal niet akkoord. Zelfsbeschikkingsrecht van het individu? Je lijkt extreem complexe regelingen te bedenken om het individu toch maar in volledige vrijheid te laten. Volledige vrijheid voor het individu is echter een utopie. Nadat het zelfsbeschikkingsrecht der volkeren uitgeoefend is, kunnen 'volksgenoten' die het niet eens waren met de beslissing nog steeds democratisch actie voeren. Dat is het belangrijkste. Niet iedereen zelf kan kiezen in welke staatsvorm hij wil leven (met dus meerdere staten over één gebied). Als nationalist hecht ik ook nogal veel belang aan de wil van de groep, want wij hebben niet alleen rechten in de samenleving waar we leven, maar ook plichten. Eén van die plichten is voor mij het aanvaarden van de democratische keuze van je volk om zijn zelfbeschikkingsrecht uit te oefenen. Laatst gewijzigd door respublica : 26 augustus 2010 om 00:29. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#158 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De geschiedenis leert ons immers dat de Vlaming zelfs bij het minste vermoeden er voordeel aan te hebben een staatsman te steunen, dit zonder twijfel doen en zelfs niet nadenken over de mogelijke gevolgen en zonder te kijken of deze hen wel echt beterschap brengt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#159 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Zwartengeel : 26 augustus 2010 om 07:26. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#160 | |
Minister
|
![]() Citaat:
De Vlaming is jammer genoeg, zoals ook zwartengeel schrijft, weinig ondernemend. Je moet ook wel begrijpen dat de Belgische coup van 1830 sterk gesteund werd door het Franse leger. Anders had deze coup zelfs mislukt bij de Tiendaagse veldtocht. |
|
![]() |
![]() |