Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 25 augustus 2010, 08:42   #141
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

in ieder geval, met de zaken dat nu op tafel ligt, is er 1 ding zeker: de volgende verkiezingen zullen weer over staatshervorming gaan. De Franstaligen laten alles verrotten en de Vlamingen kijken er naar. De ene wsl met wat afschuw, de andere (N-VA) realiseert zich dat de volgende verkiezingsoverwinning al binnen is.
Oud 25 augustus 2010, 08:43   #142
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door den ambetantsten Bekijk bericht
Ik ben ervan overtuigd dat zoiets inderdaad in een paar weken kan worden uitgewerkt. Als men de principes niet wil verdrinken in het gebruikelijke Belgisch gefoefel en gearrangeer weliswaar... Zoals ik al meermaals zei: afwachten dus!
Maar hoe kan dat nu al die wetteksten in een paar weken uitwerken en dan nog door het college op fouten laten controleren? Onmogelijk beste vriend.
speurneus is offline  
Oud 25 augustus 2010, 08:43   #143
den ambetantsten
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door speurneus Bekijk bericht
Hij heeft natuurlijk gelijk als hij stelt dat geld het grote probleem zal worden. Hoe kan je de deelstaten immers meer geld toestoppen als de federale kas leeg is,...meer nog als de schulden van de federale kas zich torenhoog opstapelen. Iedereen weet dat de huidige financieringswet de federale staat in een wurggreep houdt. In die optiek was ik ervan overtuigd dat men de financieringswet zou aanpakken op het moment dat men over die fameuze 25 miljard besparingen zou praten. Niet dus,...Blijkbaar spant men vandaag de kar voor het paard en dat is iets wat ik niet begrijp.
De kar voor 't paard? Ik zou 't tegendeel durven beweren! Elke communautaire en andere (regeerakkoord, dus o.a. begroting) discussie staat of valt met een fatsoenlijke regeling van de centen. Daarom dan ook dat men goed moet beseffen dat het afbakenen van een "perimeter" een zaak is, maar alles wat buiten die perimeter valt komt als een boemerang terug tijdens de besprekingen over de rest van het regeerakkoord. Nu victorie kraaien is dan ook "loechtelijk" overdreven.
den ambetantsten is offline  
Oud 25 augustus 2010, 08:44   #144
den ambetantsten
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
in ieder geval, met de zaken dat nu op tafel ligt, is er 1 ding zeker: de volgende verkiezingen zullen weer over staatshervorming gaan. De Franstaligen laten alles verrotten en de Vlamingen kijken er naar. De ene wsl met wat afschuw, de andere (N-VA) realiseert zich dat de volgende verkiezingsoverwinning al binnen is.
Astemblief! Voor 't eerst zijn Franstaligen en Vlamingen objectieve bondgenoten geworden! Het eindresultaat ligt nu al vast, daar is geen lievemoederen meer aan!
Oud 25 augustus 2010, 08:50   #145
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
De kar voor 't paard? Ik zou 't tegendeel durven beweren! Elke communautaire en andere (regeerakkoord, dus o.a. begroting) discussie staat of valt met een fatsoenlijke regeling van de centen. Daarom dan ook dat men goed moet beseffen dat het afbakenen van een "perimeter" een zaak is, maar alles wat buiten die perimeter valt komt als een boemerang terug tijdens de besprekingen over de rest van het regeerakkoord. Nu victorie kraaien is dan ook "loechtelijk" overdreven.
Maar over centen kan je toch alleen maar praten als je weet hoeveel je kan of mag uitgeven, en dat is nog helemaal niet gebeurt.
Je kan de drakonische besparingen die voor de deur staan daar toch niet los zien van de financieringswet. Of dacht jij misschien dat de regio's niet zouden moeten meebetalen om deze 25 miljard te vinden.
speurneus is offline  
Oud 25 augustus 2010, 08:51   #146
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Er mag nu eindelijk eens "geland" worden.
Die was volgens onze zelfverklaarde winnaar nochtans voorzien voor gisteren.
fox is offline  
Oud 25 augustus 2010, 08:52   #147
den ambetantsten
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door speurneus Bekijk bericht
Maar over centen kan je toch alleen maar praten als je weet hoeveel je kan of mag uitgeven, en dat is nog helemaal niet gebeurt.
Je kan de drakonische besparingen die voor de deur staan daar toch niet los zien van de financieringswet. Of dacht jij misschien dat de regio's niet zouden moeten meebetalen om deze 25 miljard te vinden.
Voila, dus alles wat niet in 't communautaire luik wordt geregeld, komt onherroepelijk terug in de "gewone" regeringsonderhandelingen!
Oud 25 augustus 2010, 08:54   #148
den ambetantsten
Parlementsvoorzitter

Standaard

Oh terloops, iemand de stoere krijger gezien? De Libre meldt een ehm... "gros clas sur BHV". Vraagt dit niet om een nieuwe thread???
Oud 25 augustus 2010, 09:02   #149
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oh terloops, iemand de stoere krijger gezien? De Libre meldt een ehm... "gros clas sur BHV". Vraagt dit niet om een nieuwe thread???
Het is simpel. Voor mij heeft NVA het tot nu toe zeer goed gedaan. Toch blijft het voor mij zo dat ze geen enkele toegeving mag doen op BHV en dat geldt denk ik voor veel mensen. Inschrijvingsrechten zijn compleet taboe en ik hoop dat NVA dit beseft want anders zal het hen zuur opbreken.
fox is offline  
Oud 25 augustus 2010, 09:13   #150
den ambetantsten
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Het is simpel. Voor mij heeft NVA het tot nu toe zeer goed gedaan. Toch blijft het voor mij zo dat ze geen enkele toegeving mag doen op BHV en dat geldt denk ik voor veel mensen. Inschrijvingsrechten zijn compleet taboe en ik hoop dat NVA dit beseft want anders zal het hen zuur opbreken.
Ik troost mij met de gedachte dat er tot nu toe nog steeds niets "onherroepelijks" is gebeurd. Het is verre van ideaal, maar 't blijft verdedigbaar, immers:
- er is een vrij aanzienlijke overdracht van bevoegdheden, zelfs al gaat het nog steeds niet over "homogene" pakketten...
- op zijn minst het principe van de responsabilisering lijkt aanvaard...

Dus er zijn nog steeds geen echte "fouten" gemaakt. Want zelfs al mislukken de onderhandelingen (nog steeds een realistische mogelijkheid) dan nog kan N-VA in de feiten aantonen dat ze wel degelijk voor een akkoord zijn gegaan, maar dat het de Franstaligen waren die uiteindelijk op de rem zijn gaan staan. Bovendien bevat het "akkoord" (dat er nog geen is, maar soit) nog steeds voldoende splijtstof om in geval van een akkoord een zekere levensverzekering te vormen voor komende communautaire onrust (precies omwille van de onwil aan Franstalige kant om de zaken rechtlijnig en doorzichtig af te bakenen - zie de "perimeter").
Voor 't eerst zitten de Vlamingen dus in een win-win-situatie... Eerlijk gezegd: ik dacht niet dat ik het vlug zou meemaken.
Oud 25 augustus 2010, 09:28   #151
pixelpower
Provinciaal Gedeputeerde

pixelpower's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
Als er geen eindakkoord is over alles wat zal besproken worden, is er geen akkoord.

Wie uit de persberichten heeft gedistilleerd wat het zogenaamde “accord de principe” inzake de financieringswet inhoudt, weet dat het enkel gaat om enkele “principes” waaraan men zich belooft te houden bij de komende besprekingen inzake een mogelijke aanpassing van de financieringswet. Nogal logische principes overigens, als u het mij vraagt.

De besprekingen zelf over bedoelde mogelijke aanpassingen van de financieringswet moeten echter nog beginnen, net zoals bijvoorbeeld deze over het onderwerp BHV, de eventuele bijkomende financiering van Brussel, etc…etc…

Kortom, er is op dit ogenblik nog niets concreets.

Nu al juichen of treuren is derhalve op zijn minst extreem voorbarig. Het enige waar men op dit ogenblik kan om juichen of treuren is het feit dat de theoretische (en wie weet zelfs praktische) mogelijkheid om ooit tot een akkoord te komen (nog) niet helemaal opgeblazen blijkt.

Mijn analyse tot dusver is deze :

• De Wever speelt het kennelijk slim. Als de Franstaligen te weinig ver willen gaan in het tegemoetkomen van zijn eisen, doet hij er nog een flink schepje “eis” bovenop. Net voor het absolute breekpunt wordt bereikt, geeft hij dan een paar voor de hand liggende “principes” toe, maar in werkelijkheid heeft hij bereikt dat er dan toch onderhandeld zal worden over onderwerpen waartegen anders gegarandeerd een Franstalig veto zou bestaan. Het plots op tafel gooien van de financieringswet is daar een goed voorbeeld van.

• Aldus creëert De Wever tevens een mogelijkheid tot het gratis verwerven van passend “wisselgeld” voor toegeeflijkheid vanwege de Franstaligen inzake de verwezenlijkingen die hij sowieso moeten binnenhalen (de splitsing van BHV, bijvoorbeeld) vooraleer ooit van een totaalakkoord sprake zou kunnen zijn.

• Dat de Franstaligen, die dit alles vanzelfsprekend ook wel snappen, nog steeds bereid zijn tot verder onderhandelen in het licht van de te verwachten Vlaamse onverzettelijkheid die hen bij de bespreking van de concrete punten nog te wachten staat, wijst op een heilige schrik voor een mislukking. Als er geen federale regeringsmeerderheid gevormd zou kunnen worden, zou dit zo goed als het begin van het einde van de federale staat België betekenen, en dat weten zij maar al te goed. Wil daarbij niet vergeten dat de huidige ontslagnemende regeringscoalitie mettertijd ook al geen meerderheid meer had aan Vlaamse zijde, en derhalve uit democratisch oogpunt niet anders dan een minderheidsregering kon genoemd worden.

Ik waag mij liever niet aan voorspellingen over een mogelijk eindresultaat, maar mij lijkt het tot dusver dat de “toegevingen” die De Wever (en in zijn kielzog, de andere Vlaamse partijen) zullen doen (anders is er uiteraard geen enkel totaalakkoord mogelijk) zullen beperkt blijven tot chicken feed. U mag dat voor de gelegenheid gerust vertalen als “hanenvoer”.

We zullen zien….
Zeer mooi samengevat, dit!
pixelpower is offline  
Oud 25 augustus 2010, 09:31   #152
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/...ringswet.dhtml

Akkoord over aanpassing financieringswet

Preformateur Elio Di Rupo en de zeven partijen die over een staatshervorming onderhandelen hebben naar verluidt een akkoord over de aanpassing van de financieringswet bereikt.

De onderhandelaars zaten vandaag sinds 11h30 samen om na te gaan of er nog voldoende vertrouwen was om samen voort te praten. Het akkoord zou gestoeld zijn op drie principes: significante verhoging voor de deelstaten, meer geld voor Brussel en het principe van de solidariteit blijft behouden.

Een crisis is dus voorlopig afgewend. De onderhandelaars zijn rond 18h uit elkaar gegaan.

24/08/10 18u17

@ flaminganten: !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Wat een misplaatst triomfalisme ...

Hoogmoed komt voor den val.
Ernst Niessen is offline  
Oud 25 augustus 2010, 09:50   #153
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pixelpower Bekijk bericht
Zeer mooi samengevat, dit!
Heel kernachtig gezegd, komt het hierop neer:

Het Belgische systeem heeft een slag gewonnen, maar zeker (nog lang) niet het akkoord. Oftewel: men prijze de dag niet voor het avond is ...
Ernst Niessen is offline  
Oud 25 augustus 2010, 10:08   #154
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

nog wat commentaar in de morgen:
http://www.demorgen.be/dm/nl/2461/De...een-wrak.dhtml

Citaat:
Onze openbare financiën zijn een wrak
Citaat:
Onze financiën functioneren als een versleten wagen: duur in het onderhoud, onverantwoord om mee verder te gaan. Of de onderhandelaars het helemaal begrepen hebben valt nog af te wachten.
Oud 25 augustus 2010, 10:09   #155
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat is dat tegenwoordig met die Morgen zeg? Seffens worden ze nog anti-royalisten ook.

Laatst gewijzigd door Xenophon : 25 augustus 2010 om 10:09.
Xenophon is offline  
Oud 25 augustus 2010, 10:13   #156
respublica
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/...ringswet.dhtml

Akkoord over aanpassing financieringswet

Preformateur Elio Di Rupo en de zeven partijen die over een staatshervorming onderhandelen hebben naar verluidt een akkoord over de aanpassing van de financieringswet bereikt.

De onderhandelaars zaten vandaag sinds 11h30 samen om na te gaan of er nog voldoende vertrouwen was om samen voort te praten. Het akkoord zou gestoeld zijn op drie principes: significante verhoging voor de deelstaten, meer geld voor Brussel en het principe van de solidariteit blijft behouden.

Een crisis is dus voorlopig afgewend. De onderhandelaars zijn rond 18h uit elkaar gegaan.

24/08/10 18u17

@ flaminganten: !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Denk je soms dat wij geen financiële autonomie willen voor de regio's? Sommige flaminganten zijn alleen blij met het einde van België, maar voor de meeste N-VA'ers is dat weliswaar ook het doel, maar mag het ook in stappen gaan. Dit is een stap naar het einde van België...
respublica is offline  
Oud 25 augustus 2010, 10:23   #157
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik ben benieuwd of BWarrior c.s. na het lezen van dit artikel hun prematuriteit ook met lachebekjes kunnen staven.
Ernst Niessen is offline  
Oud 25 augustus 2010, 10:31   #158
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door respublica Bekijk bericht
Denk je soms dat wij geen financiële autonomie willen voor de regio's? Sommige flaminganten zijn alleen blij met het einde van België, maar voor de meeste N-VA'ers is dat weliswaar ook het doel, maar mag het ook in stappen gaan. Dit is een stap naar het einde van België...
Het doel heiligt immers alle middelen.
Ernst Niessen is offline  
Oud 25 augustus 2010, 12:42   #159
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Wat is dat tegenwoordig met die Morgen zeg? Seffens worden ze nog anti-royalisten ook.

De Morgen is het prototype van la gauche caviaar. Links lullen maar rechts zakkenvullen.
solidarnosc is offline  
Oud 25 augustus 2010, 12:45   #160
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Dus er zijn nog steeds geen echte "fouten" gemaakt. Want zelfs al mislukken de onderhandelingen (nog steeds een realistische mogelijkheid) dan nog kan N-VA in de feiten aantonen dat ze wel degelijk voor een akkoord zijn gegaan, maar dat het de Franstaligen waren die uiteindelijk op de rem zijn gaan staan. Bovendien bevat het "akkoord" (dat er nog geen is, maar soit) nog steeds voldoende splijtstof om in geval van een akkoord een zekere levensverzekering te vormen voor komende communautaire onrust (precies omwille van de onwil aan Franstalige kant om de zaken rechtlijnig en doorzichtig af te bakenen - zie de "perimeter").
Voor 't eerst zitten de Vlamingen dus in een win-win-situatie... Eerlijk gezegd: ik dacht niet dat ik het vlug zou meemaken.

Neen er zijn nog geen fouten gemaakt, maar wat mij wel zorgen baart is dat het inschrijvingsrecht in 6 faciliteitengemeentes op tafel ligt. Zoiets hoort zelfs helemaal niet op tafel te liggen en hopelijk wordt het er dan ook snel afgeveegd. Ook het feit dat er zogezegde technische experts nodig zijn om simpelweg een kieskring in 2 te verdelen waarvoor er zelfs al een wet klaar ligt, is geen goed teken. Over BHV hoort niet onderhandelt te worden.
fox is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be