Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 september 2010, 11:12   #141
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Gelukkig is 'het overboord gooien' van het Frans niet de stelling die Smet naar voor brengt. Hij wil enkel het Engels een plek geven in het onderwijs die aansluit bij de realiteit.

Vanuit een globaal denken heeft de minister meer dan overschotten van gelijk. Maar daarom hoeft het Franse onderricht niet afgeschaft te worden. Dat kan -uiteraard- gewoon blijven bestaan.

Een betere optie zou zijn, dat de verplichting Frans als tweede taal wegvalt. Laat de leerlingen/ouders kiezen (uit een beperkt aantal talen bvb. FR, DU, EN (de twee andere landstalen aangevuld met de wereldtaal Engels)) welke taal zij onderwezen willen krijgen als eerste vreemde taal.
Maar precies dat aanpassen aan de realiteit en de mensen zelf laten kiezen is iets wat in Vlaanderen nog steeds niet kan: het zou in de Belgicistische visie immers betekenen dat de Vlamingen kunnen kiezen om niet langer perfect Frans te kunnen, waardoor de Belgisch-Brusselse staat alweer een middel verliest om de Vlaming onder de duim te houden.

Net als schuldinductie-door-nazificering is het verplichte onderwijs van Frans als tweede taal een instrument om de Franstalige dominantie in België overeind te houden. Niet verwonderlijk dat uitgerekend een Belgicistische tsjeef als Peeters die dominantie blijft verdedigen.
Oud 28 september 2010, 11:27   #142
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Maar precies dat aanpassen aan de realiteit en de mensen zelf laten kiezen is iets wat in Vlaanderen nog steeds niet kan: het zou in de Belgicistische visie immers betekenen dat de Vlamingen kunnen kiezen om niet langer perfect Frans te kunnen, waardoor de Belgisch-Brusselse staat alweer een middel verliest om de Vlaming onder de duim te houden.

Net als schuldinductie-door-nazificering is het verplichte onderwijs van Frans als tweede taal een instrument om de Franstalige dominantie in België overeind te houden. Niet verwonderlijk dat uitgerekend een Belgicistische tsjeef als Peeters die dominantie blijft verdedigen.
Wat een zever.

Als ik ga soliciteren wordt er gevraagd dat ik perfect tweetalig (NL/FR) ben en de kennis van het Engels is een pluspunt. Dat is nog steeds zo in de overgrote meerderheid van de gevallen.

En dat is wat telt. Geen politieke spelletjes. De jongeren moeten met maximale kansen van de school afkomen, en aan de kennis van het Engels schort er weinig in Vlaanderen. De kennis van het frans gaat zienderogen achteruit. Het omkeren van de situatie gaat dit enkel verergeren.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2010, 12:41   #143
Slasty
Burgemeester

Slasty's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Kortom het niveau daalt weer omdat engels een pakske gemakkellijker is.

goed bezig ! Verschraling van het onderwijs, here we come !
Engels gemakkelijker??? Ga jij maar eens aan de gemiddelde Vlaming de volgorde van een correct grammaticale Engelse zin proberen duidelijk te maken of de plaatsing van adverbs...
Good luck!
Oud 28 september 2010, 12:43   #144
Slasty
Burgemeester

Slasty's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
De waarheid is iets genuanceerder: de Vlaming heeft geen bijzonderer talenknobbel, maar in vergelijking met de gemiddelde Engelsman of Fransman zijn Vlamingen taalkundige wonders.
Inderdaad, in vergelijking met bvb de Luxemburgers of de Zwitsers zijn wij niet bepaald spectaculair te noemen qua niveau.
Oud 28 september 2010, 13:50   #145
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Slasty Bekijk bericht
Engels gemakkelijker??? Ga jij maar eens aan de gemiddelde Vlaming de volgorde van een correct grammaticale Engelse zin proberen duidelijk te maken of de plaatsing van adverbs...
Good luck!
De gemiddelde vlaming interesseert me niet.

De jongeren de dag van vandaag zijn zeer vlot met het engels, getuige ook mijn studenten.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2010, 18:31   #146
van Maerlant
Perm. Vertegenwoordiger VN

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kortom het niveau daalt weer omdat engels een pakske gemakkellijker is.

goed bezig ! Verschraling van het onderwijs, here we come !
Probeer maar eens perfect de Engelse taal te beheersen. We zullen zien hoe groot dat "pakske" van u is.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2010, 18:33   #147
van Maerlant

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De gemiddelde vlaming interesseert me niet.
Mooi staaltje van wereldvreemdheid.

Citaat:
De jongeren de dag van vandaag zijn zeer vlot met het engels, getuige ook mijn studenten.
Vlot? Ongetwijfeld. Correct? Allerminst.

Citaat:
getuige ook mijn studenten.
Prachtige bron. Ik val zowaar van mijn stoel.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2010, 19:03   #148
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Niemand wil van het Frans afgeraken, jongen.

Precies daarom moeten het Frans als verplichte tweede taal vervangen worden door het Engels. De rest van Europa heeft dat al gedaan, zelfs Wallonië, alleen Vlaanderen blijft nog achter ... om politieke redenen.
De helft van Wallonië kiest voor NL als 2de taal.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2010, 19:06   #149
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Er is een tijd geweest dat je kon kiezen voor EN of FR als 2de taal.
Men is ermee gestopt.
Ik denk dat het kwam omdat het moeilijk te organiseren was met klassen die zich moesten splitsen voor EN of FR
en ook omdat de derde taal FR op niets trok;
EN als 3de taal kon nog een zeker niveau halen wegens ook contact met het EN buiten de school; 3de taal FR had als resultaat 0.
Oud 28 september 2010, 19:09   #150
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Slasty Bekijk bericht
Good luck!
De overgrote meerderheid spreekt Globish ipv EN; dat is van weinig belang.
Oud 28 september 2010, 19:14   #151
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant Bekijk bericht
Vlot? Ongetwijfeld. Correct? Allerminst.
Als je vlot Engels praat, zal dat op zijn minst ook vrij correct Engels zijn. Je kunt niet enerzijds een taal vlot spreken, en anderzijds constant fouten maken.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2010, 19:42   #152
Rapture
Staatssecretaris

Rapture's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant Bekijk bericht
Probeer maar eens perfect de Engelse taal te beheersen. We zullen zien hoe groot dat "pakske" van u is.
U verstaanbaar maken in het Engels? Gemakkelijk
Engelse teksten lezen? Heel gemakkelijk
Academisch Engels spreken? Heel moeilijk

Maar heeft de economische wereld behoefte aan mensen die perfect academisch Engels spreken? Totaal niet.

Wat dat betreft is onze kennis van het Engels ruimschoots voldoende. Tis niet omdat ge geen Shakespeare-engels kunt dat daarvoor uw Engels ondermaats is.
Oud 28 september 2010, 19:44   #153
Rapture
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Wat een zever.

Als ik ga soliciteren wordt er gevraagd dat ik perfect tweetalig (NL/FR) ben en de kennis van het Engels is een pluspunt. Dat is nog steeds zo in de overgrote meerderheid van de gevallen.

En dat is wat telt. Geen politieke spelletjes. De jongeren moeten met maximale kansen van de school afkomen, en aan de kennis van het Engels schort er weinig in Vlaanderen. De kennis van het frans gaat zienderogen achteruit. Het omkeren van de situatie gaat dit enkel verergeren.
Mijn ervaring is toch enerzijds anders. Elke job waarvoor ik solliciteerde was het al voldoende als ge Nederlands kon. Frans? Waarvoor Frans kennen als ge in Vlaanderen werkt?
Oud 28 september 2010, 20:37   #154
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Rekening houdend met het feit dat ze engels allemaal kennen van de liedjes en zo... zijn er dat nog weinig die bereid zijn, om de taal van de meerderheid der belgen aan te leren.
Bob is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2010, 20:46   #155
Another Jack
Banneling

Standaard

Meneer Smet zou misschien eerst eens beginnen met te zorgen dat alle leerlingen Nederlands kunnen en dat ze op school aanwezig zijn.

Dat zou al een revolutie zijn.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2010, 20:47   #156
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rapture Bekijk bericht
U verstaanbaar maken in het Engels? Gemakkelijk
Engelse teksten lezen? Heel gemakkelijk
Academisch Engels spreken? Heel moeilijk

Maar heeft de economische wereld behoefte aan mensen die perfect academisch Engels spreken? Totaal niet.

Wat dat betreft is onze kennis van het Engels ruimschoots voldoende. Tis niet omdat ge geen Shakespeare-engels kunt dat daarvoor uw Engels ondermaats is.
Wees maar gerust dat de meerderheid moeite heeft met het lezen van engelse romans.
Oud 28 september 2010, 20:48   #157
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Ja, die mogen kiezen.
Oud 28 september 2010, 21:54   #158
Rapture
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Wees maar gerust dat de meerderheid moeite heeft met het lezen van engelse romans.
En het kunnen lezen van Engelse romans biedt een economische meerwaarde?
Oud 28 september 2010, 23:02   #159
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rapture Bekijk bericht
En het kunnen lezen van Engelse romans biedt een economische meerwaarde?
Niet zo direct. Maar het is niet ingewikkelder dan vlot een technische verhandeling lezen, of een vlotte conversatie voeren.
Oud 28 september 2010, 23:20   #160
Rapture
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Niet zo direct. Maar het is niet ingewikkelder dan vlot een technische verhandeling lezen, of een vlotte conversatie voeren.
Dat weet ik nog zo niet.

Tijdens de uniefjaren kreeg ik (vooral in het masterjaar) veel vakken in het Engels met bijhorende Engelstalige literatuur geschreven door buitenlandse proffen allerhande (dus niet dat die simpele zinnen gebruikten). Vond ik veel simpeler dan Engelstalige romans waar ze nog woorden als "thee", "thou" en "thy" gebruiken. Een taal beheersen betekent voor mij u verstaanbaar kunnen maken in die taal zowel mondeling als schriftelijk en vica versa. En Engels is net een gemakkelijke taal om op deze wijze te beheersen. Verlangen dat onze jeugd zich foutloos in allerhande talen kan uitdrukken is tijdsverlies imo. Dat mensen die Germaanse talen studeren dit foutloos moeten kunnen, oké maar verwacht niet dat iedereen in staat moet zijn om Hyacint Bouquet-engels te produceren.

Net zoals hier al mensen beginnen zeuren dat de jeugd tegenwoordig geen Nederlands meer zou kunnen. Is hun Nederlands dan zo slecht dat ze mekaar niet meer verstaan? Of omdat ze eens een dt-fout schrijven?

Laatst gewijzigd door Rapture : 28 september 2010 om 23:22.
Rapture is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be