Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 oktober 2010, 15:43   #141
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
Rudy gaat hieronder even vlotjes schetsen in een paar zinnetjes hoe je een niet-misbruikt kind met gedragsproblemen van een misbruikt kind met gedragsproblemen onderscheidt.
Een beetje nuanceren Nyno. Van een psycholoog en pedagoog verwacht ik dit per definitie. De doordeweekse ouder kan zich enkel baseren op ervaring. Pragmatisch. Deze laatste kan een gedragsprobleem enkel vaststellen als het probleem zich stelt.

Van wie is opgeleid mag je toch een toegevoegde waarde verwachten. Of niet soms ?
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2010, 15:45   #142
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Ongetwijfeld bedoel je dit, maar 'k denk dat op d�*t geval, iedereen de wens van het kind moet respecteren.
De wensen van een kind groeien met de leeftijd. Babys geef je affectie en contact zowiezo. De relatie met ouders is dus iets gecompliceerder dan die met personen die het kind pas later kennen. Niet dat een baby geen wensen heeft. Een besnijdenis vind ie NIET leuk bijvoorbeeld.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2010, 15:48   #143
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Heb je je ooit afgevraagd hoe het komt dat je zo denkt? Ik kan me voorstellen dat je als baby veel tijd in een wieg doorbracht en weinig in de armen, dat je ouders ervan uitgaan dat het laten wenen van de baby goed is om hem niet te 'verwennen' en dergelijke.
Ik moet gewoon niet weten van al dat gepampel dat heeft niks te maken met mijn al dan niet gefrustreerde baby tijd, je zou misschien zelf kunnen stellen dat je juist omdat je teveel "verwennerij" moet ondergaan er een degout van krijgt, dat kan een even goeie theorie zijn.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2010, 15:52   #144
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Ongetwijfeld bedoel je dit, maar 'k denk dat op d�*t geval, iedereen de wens van het kind moet respecteren.
Mee eens Adrian. En met deze verkondig je dan ook een liberaal standpunt: het balang van het individu, een mes dat op zeer jonge leeftijd wel eens aan twee kanten snijdt. Vanaf wanneer ben je moreel verantwoordelijk voor je gedrag ?
Maar, ik ouder van twee tiener-dochters en een tiener-zoon stel ook maar vast dat je een probleem binnen deze context pas vaststelt als ze met het probleem op de proppen komen. Tot op heden heb ik een probleem op dit vlak nog niet mogen meemaken. Gelukkiglijk.
Maar zoals we elkaar begrijpen. De kunst wordt uiteindelijk kinderen vooral mondig te maken. En ervoor te zorgen dat er geen schroom is als ze met een ongemakkelijk gevoel bij pa of ma komen aankloppen. Of bj wie ook.
Rudy.

Laatst gewijzigd door Rudy : 5 oktober 2010 om 15:54.
Oud 5 oktober 2010, 15:56   #145
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
...je zou misschien zelf kunnen stellen dat je juist omdat je teveel "verwennerij" moet ondergaan er een degout van krijgt, dat kan een even goeie theorie zijn.
Affectie is positief voor de ontwikkeling. Dat is al geen theorie meer ondertussen gezien de stand van zaken in richtingen als psychologie en pedagogie.
Oud 5 oktober 2010, 16:00   #146
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Reaktie op eerste post: Piemeltje wassen is stout, voorhuidje wegknippen geen probleem. Ik zou zeggen pak de grofste problemen eerst aan.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 5 oktober 2010 om 16:00.
Oud 5 oktober 2010, 17:06   #147
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Ik moet gewoon niet weten van al dat gepampel dat heeft niks te maken met mijn al dan niet gefrustreerde baby tijd, je zou misschien zelf kunnen stellen dat je juist omdat je teveel "verwennerij" moet ondergaan er een degout van krijgt, dat kan een even goeie theorie zijn.
Ons kinderen hoeven niet te worden behandeld als wij destijds. Tijden, zeden,waarden en normen veranderen.
Toch beter het een en het ander in vraag stellen. Kinderen worden mondiger. Kinderen vinden niet meer dat wat pa en ma vertellen het evangelie is. Die tijd is voorbij vriend.
Waar uiteindelijk deze draad om gaat is hoe een overheid of een gesubsidieerde instantie met de huidige frustraties omgaat.
Laten we dus als vowassenen praten: de oudere pragmatici versus de pas afgestudeerden met boekenwijsheid.
Mijn vaststelling is, uit de praktijk, en ook na lezen in media, dat het jong vrouwelijk welzijnswerk worstelt.

Laatst gewijzigd door Rudy : 5 oktober 2010 om 17:09.
Oud 5 oktober 2010, 17:08   #148
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Reaktie op eerste post: Piemeltje wassen is stout, voorhuidje wegknippen geen probleem. Ik zou zeggen pak de grofste problemen eerst aan.
Citaat:
De wensen van een kind groeien met de leeftijd. Babys geef je affectie en contact zowiezo. De relatie met ouders is dus iets gecompliceerder dan die met personen die het kind pas later kennen. Niet dat een baby geen wensen heeft. Een besnijdenis vind ie NIET leuk bijvoorbeeld.
Dat kind heeft nooit om een besnijdenis gevraagd. Je kan evengoed een arm afhakken.

Laatst gewijzigd door Rudy : 5 oktober 2010 om 17:10.
Oud 5 oktober 2010, 19:09   #149
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
sensoa ZEGT dat helemaal niet.

onze kinderen groeien op in een wereld waarbij de volwassenen niet eens het onderscheid kunnen maken tussen een publicatie en wat de pers van die publicatie maakt.

Zo staat dit er wel hé.

Citaat:
Aldus Erika Frans van Sensoa (www.sensoa.be)

"Het is goed dat leerkrachten en opvoeders nadenken over wat geoorloofd gedrag is. Maar Sensoa heeft met experts al zo'n leidraad uitgewerkt. Dat is het vlaggensysteem (zie tekeningen), waarbij leerkrachten aan de hand van criteria kunnen beoordelen welk gedrag aanvaardbaar is of niet"

Leraar aait leerling van 7 door het haar. GELE VLAG: voorzichtig zijn, niet elk kindt vindt dit leuk

Lerares leunt over een 15-jarige leerling. GELE VLAG: voorzichtig, kan intimiderend zijn.

Een moeder wast de piemel van haar 12-jarige zoon. Dit is een RODE VLAG: not done dus.

Het interview is te lezen op
http://www.standaard.be/artikel/deta...T&subsection=3

Waar eindigt dit ?
Oud 6 oktober 2010, 00:40   #150
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Een beetje nuanceren Nyno. Van een psycholoog en pedagoog verwacht ik dit per definitie. De doordeweekse ouder kan zich enkel baseren op ervaring. Pragmatisch. Deze laatste kan een gedragsprobleem enkel vaststellen als het probleem zich stelt.

Van wie is opgeleid mag je toch een toegevoegde waarde verwachten. Of niet soms ?
een leerkracht is geen pedagoog of psycholoog. een leerkracht is een leerkracht.
denk je dat psychologen en pedagogen zomaar eventjes *vingerknip* kan vaststellen of een kind seksueel misbruikt is? Een psycholoog die dénkt dat hij dat kan, d�*t is een slechte psycholoog. Ge kunt u nl. aardig vergissen, en een vergissing op dat vlak heeft serieuze consequenties.
Blijkbaar moeten professionelen volgens u over een bepaald soort plots ontstane intuïtie beschikken. Die mag niét door vorming ontstaan, want dan verschuilen ze zich achter opleiding. Die plots ontstane intuitie moet er wel in slagen om dingen te zien die een ouder niet ziet, nl. dat een kind seksueel misbruikt wordt. Me dunkt is de ouder nog steeds diegene die het meest ervaring heeft met z'n eigen kinderen. Als dié seksueel misbruik bij hun eigen kind vaak niet eens zien, waarom zou een leerkracht het, zonder enig woordje uitleg, wél moeten kunnen?

waarom steek ik eigenlijk nog moeite in dit soort onnozelheden?
Oud 6 oktober 2010, 00:46   #151
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
Zo staat dit er wel hé.
je post een tekst waar het NIET in staat.
Er staat NIET: ge aait een kind beter niet.
Er staat: voorzichtig zijn, niet alle kinderen hebben dit graag.
Gele vlaggen staan voor gedragingen waarbij je eerst peilt of het gedrag aanvaard wordt door het kind voor je er mee doorgaat. Het wil zeggen, zoals het er staat: doe dat niet zomaar vanuit het idee dat iedereen dat graag heeft.
En als je merkt dat er geen probleem is, dan kan je daar - natuurlijk binnen bepaalde proporties - mee doorgaan. Je moet geen uren over dezelfde bol blijven aaien natuurlijk. Of 100 keer per dag.
Er staat niet: ge doet dat beter niet.
Dat staat er in die uitgave. Lees ze misschien eens in plaats van dingen uit te vinden.

fokking christ. echt, wat een mongolentoestand.
Oud 6 oktober 2010, 07:53   #152
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
waarom steek ik eigenlijk nog moeite in dit soort onnozelheden?
Ah. Je mening wordt wel ernstig genomen hoor. Ben daar zo goed als zeker van.
Daarbij, dergelijke onderwerpen zijn geen onnozelheden. Vind ik toch. Tenzij voor iemand die een probleem enkel aanpakt als het kalf al verdronken is.
Wat Senso & Co uiteindelijk doen is betuttelingsbeleid. Het gesubsidieerd moralistich vingertje van vadertje Staat die haar citoyens beschouwd als potentiële dommerikken en vindt dat je bij alles best een tekeningetje maakt.
Oud 6 oktober 2010, 18:34   #153
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
je post een tekst waar het NIET in staat.
Er staat NIET: ge aait een kind beter niet.
Er staat: voorzichtig zijn, niet alle kinderen hebben dit graag.
Gele vlaggen staan voor gedragingen waarbij je eerst peilt of het gedrag aanvaard wordt door het kind voor je er mee doorgaat. Het wil zeggen, zoals het er staat: doe dat niet zomaar vanuit het idee dat iedereen dat graag heeft.
En als je merkt dat er geen probleem is, dan kan je daar - natuurlijk binnen bepaalde proporties - mee doorgaan. Je moet geen uren over dezelfde bol blijven aaien natuurlijk. Of 100 keer per dag.
Er staat niet: ge doet dat beter niet.
Dat staat er in die uitgave. Lees ze misschien eens in plaats van dingen uit te vinden.
Wat je vertelt is een ander verhaal dan wat de kwaliteitsmedia publiceert naar het publiek.
Prentjes blijven in het achterhoofd hangen.

Maar inderdaad. Het zou goed zijn eens het volledig vlaggensysteem te bestuderen. Moeilijk voor wie weinig tijd heeft.
Probeer eens iets te relativeren. Ik hoop enkel dat als er Sensoa-theorieën worden verspreid binnen een school, ik er als ouder ook van op de hoogte word gebracht.
Idem dito voor wie binnen de welzijnssector werkt, of het nu gaat om de sanitair-verzorgster of de afgestudeerde psycholoog.

Wat niet belet dat ik vind dat ik het spijtig zou vinden dat met dit prentjesgedoe de ouders (per definitie opvoeders) en de ervaren professionals binnen Welzijn zich niet meer zouden kunnen beroepen op intuïtie

De leerkracht is er om kennis over te maken.
De ouder is er om op te voeden.

Zou het kunnen dat de prentjes er niet zijn voor de Westerling ?

Laatst gewijzigd door Rudy : 6 oktober 2010 om 18:36.
Oud 6 oktober 2010, 18:38   #154
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
fokking christ. echt, wat een mongolentoestand.
Mongolentoestand ? Het verbaast mij dat je zo gemakkelijk berust in wat de overheid je inlepelt.
Oud 6 oktober 2010, 19:19   #155
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Mongolentoestand ? Het verbaast mij dat je zo gemakkelijk berust in wat de overheid je inlepelt.
dat ging, denk ik, over de discussie hier
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2010, 08:57   #156
plakker
Minister

plakker's schermafbeelding

Standaard

Het is eigenlijk ver gekomen dat, wanneer je een leeraar een kind over z'n kopke ziet strijken, je in je hoofd plots een gele pedo-vlag moet zien wapperen.
plakker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2010, 09:22   #157
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door plakker Bekijk bericht
Het is eigenlijk ver gekomen dat, wanneer je een leeraar een kind over z'n kopke ziet strijken, je in je hoofd plots een gele pedo-vlag moet zien wapperen.
eerder een gele auti-vlag, denk ik zo.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2010, 15:18   #158
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door plakker Bekijk bericht
Dat de juf efkes over je kopje wrijft kan nochtans toch zo fijn zijn.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be