Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 8 oktober 2010, 18:11   #141
Miguelito
Minister

Miguelito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door respublica Bekijk bericht
Stoere verklaringen, zeg mij eens hoe jij dat kan weten? Volgens mij had jij ook NOOIT voorspeld dat N-VA 28% kon halen in 2010.
Hij weet het gewoon. Hij zegt het ook vooraf en krijgt dan ook altijd gelijk zoals bij geybels of zijn wafelvoorspelling.
system is het groot forum gelijk. En nu heeft hij ontdekt dat men niet met de score van een partij moet rekenenen, maar met de score die niet op de partij.

één ding begrijp ik niet. peilingen zijn waardeloze brol maar als argument (82% is VOOR belgië) telt het weer wel.

Laatst gewijzigd door Miguelito : 8 oktober 2010 om 18:19.
Miguelito is offline  
Oud 8 oktober 2010, 18:12   #142
van Maerlant
Perm. Vertegenwoordiger VN

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Gelukkig kunnen we op de N-VA rekenen om er alles aan te doen opdat dat zo zou blijven.
Heb jij buiten generische boodschappen uit The Big Book of Trolling ook nog iets anders te zeggen?

Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline  
Oud 8 oktober 2010, 18:15   #143
Geert C

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant Bekijk bericht
Heb jij buiten generische boodschappen uit The Big Book of Trolling ook nog iets anders te zeggen?
Excuseer?
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.
Geert C is offline  
Oud 8 oktober 2010, 18:28   #144
EddyBal

EddyBal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Hola, ik ben het niet die beweert dat al wie voor "meer bevoegdheden voor de regio's" is voorstander is van confederalisme of van een "Copernicaanse omwenteling" (wat dat ook moge betekenen), hé.

Gelukkig kunnen we op de N-VA rekenen om er alles aan te doen opdat dat zo zou blijven.
Copernicaanse omwenteling, zoals door KRIS PEETERS van de CD&V gevraagd, houd in dat de meeste macht uitgaat van de regio's. Omgekeerd van wat er NU in België gebeurt.

NVA zal op geen enkel voorstel ingaan dat niet belangrijke bevoegdheden en middelen in de handen van de deelstaten legt.

Is er nog iets onduidelijk?
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline  
Oud 8 oktober 2010, 18:30   #145
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Dus, als ik het goed begrijp, zou uit de peilingen ,waar u zo in gelooft, blijken, dat 82% van de Vlamingen geen onafhankelijk Vlaanderen wilt en kiest voor België. Vermits, steeds volgens deze peiling, slechts 18% van de Vlamingen de splitsing wel wilt.

U bent nog niet thuis zo te zien.
Voor welk België kiezen ze, system? Vlaamse onafhankelijkheid op zich is een fetish. De politieke en mentale ontvoogding van Vlaanderen, daar draait het om.
SDG is offline  
Oud 8 oktober 2010, 18:33   #146
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Miguelito Bekijk bericht
Hij weet het gewoon. Hij zegt het ook vooraf en krijgt dan ook altijd gelijk zoals bij geybels of zijn wafelvoorspelling.
system is het groot forum gelijk. En nu heeft hij ontdekt dat men niet met de score van een partij moet rekenenen, maar met de score die niet op de partij.één ding begrijp ik niet. peilingen zijn waardeloze brol maar als argument (82% is VOOR belgië) telt het weer wel.
Neen, ik hecht geen belang aan peilingen, hoeveel keer moet ik u dat nog zeggen. Maar u hecht belang aan peilingen. Niet ik dus. En daarom speel ik even uw spelletje mee en wijs u erop dat u dan ook alles moet zeggen over uw graag geziene peiling. En dus niet alleen het cijfer tonen dat u zo verblijdt (33%) maar ook dat er zoveel Vlamingen (82%) voor het behoud van België zijn. En ik neem aan dat u dat niet erg verblijdt.

Een ander fenomeen dat ik had reeds lang geleden had voorspeld, is dat de NVA niet zozeer veel nieuwe stemmen wint, maar de andere nationalistische partij (+ een deel van de LDD) leegzuigt. Dus maw, de Vlaams-nationalistische stemmen verschuiven, maar nemen niet echt toe.

Laatst gewijzigd door system : 8 oktober 2010 om 18:34.
system is offline  
Oud 8 oktober 2010, 18:38   #147
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Pericles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDG Bekijk bericht
Voor welk België kiezen ze, system? Vlaamse onafhankelijkheid op zich is een fetish. De politieke en mentale ontvoogding van Vlaanderen, daar draait het om.
Als de Vlamingener maar voor kiezen om alle geïnde belastingsgelden alsmede alle bijdragen voor de sociale zekerheid in eigen handen te houden , hoeft zelfs voor mij (VB-er) België niet ophouden te bestaan.
Pericles is offline  
Oud 8 oktober 2010, 18:39   #148
EddyBal

Standaard

Citaat:
Neen, ik hecht geen belang aan peilingen, hoeveel keer moet ik u dat nog zeggen. Maar u hecht belang aan peilingen. Niet ik dus. En daarom speel ik even uw spelletje mee en wijs u erop dat u dan ook alles moet zeggen over uw graag geziene peiling. En dus niet alleen het cijfer tonen dat u zo verblijdt (33%) maar ook dat er zoveel Vlamingen (82%) voor het behoud van België zijn. En ik neem aan dat u dat niet erg verblijdt.

Een ander fenomeen dat ik had reeds lang geleden had voorspeld, is dat de NVA niet zozeer veel nieuwe stemmen wint, maar de andere nationalistische partij (+ een deel van de LDD) leegzuigt. Dus maw, de Vlaams-nationalistische stemmen verschuiven, maar nemen niet echt toe.
Ben je vld niet vergeten vermelden?
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline  
Oud 8 oktober 2010, 18:39   #149
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Ze kiezen voor een België waar de deelstaten ruime bevoegheden krijgen. Net zoals ik. Opvallend is dat 16% (!) van de Vlamingen terug willen naar de unitaire staat... Als het nu een peiling was geweest onder de Walen zou me dat niet verwonderd hebben maar onder de Vlamingen... Voor de Vlaams-nationalisten die rotsvast in deze peilingen geloven en hun vreugde niet opkunnen voor het moment, moet dit wel een ontchoogeling zijn en een koude douche om nog zoveel 'belgicisten' te ontwaren onder de Vlamingen. Maar goed, dat ze zich maar troosten bij de gedachte dat het slechts twijfelachtige peilingen zijn.

Laatst gewijzigd door system : 8 oktober 2010 om 18:53.
system is offline  
Oud 8 oktober 2010, 18:41   #150
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Vlaamse verkiezingen juni 2009:

- N-VA: 13,1%
- VB: 15,3%
- LDD: 7,6%

Totaal: 36%

---------------

Federale verkiezingen juni 2010:

- N-VA: 27,8%
- VB: 12,3%
- LDD: 3,7%

Totaal: 43,8%

---------------

Peiling september 2010:

- N-VA: 33%
- VB: 9,6%
- LDD: 2,5%

Totaal: 45,1%

Nog eens je berekening opnieuw maken, zou ik zeggen.
SDG is offline  
Oud 8 oktober 2010, 18:42   #151
Sunny
Banneling

Standaard

De duiding in het RTBf nieuws is er weer naar : het woord confederalisme krijgen ze niet over hun lippen.
Ze duiden maar die keuzemogelijkheden:
- onafhankelijkheid
- terug naar een unitaire staat
- en 58 % voor de "federale" staat

Ze willen het niet begrijpen.
Sunny is offline  
Oud 8 oktober 2010, 18:43   #152
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Een op de drie voor N-VA - Met 33 procent hoogste score in geschiedenis DS/VRT-peiling

De Wever heerst

Arme, arme System...

En o ja:

Citaat:
Zowat eenderde van de ondervraagde Vlamingen wist dat de N-VA de lopende onderhandelingen had stopgezet. TNS-Media ziet evenwel geen verschil in de resultaten die voor en na dat breukmoment werden afgenomen. De beslissing van Bart De Wever heeft bijgevolg zijn partij bevoordeeld, noch benadeeld.
Oud 8 oktober 2010, 18:43   #153
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal Bekijk bericht
Ben je vld niet vergeten vermelden?
Ja maar de SPa wint en de CDV wint lichtjes en ook Groen wint wat als ik me niet vergis. Dus waar die stemmen van de VLD naar toe gaan is niet duidelijk en ze gaan zeker niet voor 100% naar de NVA.
system is offline  
Oud 8 oktober 2010, 18:45   #154
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
82% van de Vlamingen is voor het behoud van België. En dat is voor mij wat telt. En de NVA zal daar rekening moeten mee houden. Ze kunnen nog maar moeilijk comedie blijven spelen zoals nu.

Tenminste, indien de peilingen enige waarde hebben... Want volgens mij gaat de NVA bij de volgende verkiezingen ... zeker nu dat we weten wie de stekker uittrok. Welnu, laat ons eens een voorpelling doen mbt tot de volgende peiling. Hoeveel geeft u de NVA bij de volgende peiling?

Laatst gewijzigd door system : 8 oktober 2010 om 18:47.
system is offline  
Oud 8 oktober 2010, 18:45   #155
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ze kiezen voor een België waar de deelstaten ruime bevoegheden krijgen. Net zoals ik. Opvallend is dat 16% (!) van de Vlamingen terug willen naar de unitaire staat... Als het nu een peiling was geweest onder de Walen zou me dat niet verwonderd hebben maar onder de Vlamingen... Voor de Vlaams-nationalisten die rotsvast in deze peilingen geloven en hun vreugde niet opkunnen voor het moment, moet dit wel een ontchoogeling zijn en een koude douche om nog zoveel 'belgicisten' te ontwaren onder de Vlamingen. Maar goed, dat ze zich maar troosten bij de gedachte dat het slechts twijfelachtige peilingen.
Het zou eigenlijk net omgekeerd moeten zijn. In een unitaire staat in de ware zin van het woord ligt de werkelijke macht immers bij de demografische meerderheid, zijnde de Vlamingen. Indien de Walen voorstander zijn van een unitair België, betekent dat dat ze ofwel niet weten waar een unitair België werkelijk voor staat of dat ze dat verwarren met het huidige unionistische federalisme, met al zijn ondemocratische grendels en blokkeringsmogelijkheden.
SDG is offline  
Oud 8 oktober 2010, 18:54   #156
EddyBal

Standaard

Citaat:
Ze kiezen voor een België waar de deelstaten ruime bevoegheden krijgen. Net zoals ik. Opvallend is dat 16% (!) van de Vlamingen terug willen naar de unitaire staat... Als het nu een peiling was geweest onder de Walen zou me dat niet verwonderd hebben maar onder de Vlamingen... Voor de Vlaams-nationalisten die rotsvast in deze peilingen geloven en hun vreugde niet opkunnen voor het moment, moet dit wel een ontchoogeling zijn en een koude douche om nog zoveel 'belgicisten' te ontwaren onder de Vlamingen. Maar goed, dat ze zich maar troosten bij de gedachte dat het slechts twijfelachtige peilingen.
Ik zal eerlijk zijn, en zeggen dat ik maar raar opkeek dat 16% die rare oplossing koos. Ik troostte mezelf met de gedachte dat die mensen niet echt wisten waarover dat ging, of sommigen misschien net wel: Vlaams België, want dat zou het uiteindelijke resultaat zijn.

Ik denk dat dat gegeven niet voldoende is onderzocht om daar echt op in te kunnen gaan, maar het deed me dus inderdaad raar opkijken.
Een ontgoocheling vind ik dat cijfer niet. Dat maar 18% radicaal voor onafhankelijkheid kiest slechts een klein beetje. Omdat ik denk dat de tussenoplossing voor de meeste mensen de aanlokkelijkste lijkt. Meer en betere bevoegdheden voor de regio's

Wat me ook interesseert is of die peiling ook in Brussel en Wallonië is gebeurd. Géén cijfers daarover. Wel jammer.
EddyBal is offline  
Oud 8 oktober 2010, 18:59   #157
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dus, als ik het goed begrijp, zou uit de peilingen ,waar u zo in gelooft, blijken, dat 82% van de Vlamingen geen onafhankelijk Vlaanderen wilt en kiest voor België. Vermits, steeds volgens deze peiling, slechts 18% van de Vlamingen de splitsing wel wilt.

U bent nog niet thuis zo te zien.
Ja, maar die 82 % die geen onafhankelijk Vlaanderen wil wenst wel een confederale staat zoals de N-VA het ook wil. Bijgevolg niet het soort Belgique waar jij met je fellow-travellers nog steeds van droomt. Dus ben jij nog niet thuis.
Oud 8 oktober 2010, 18:59   #158
toccata
Europees Commissaris

toccata's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal Bekijk bericht
Wat me ook interesseert is of die peiling ook in Brussel en Wallonië is gebeurd. Géén cijfers daarover. Wel jammer.
Inderdaad

toccata is offline  
Oud 8 oktober 2010, 18:59   #159
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Het zou eigenlijk net omgekeerd moeten zijn. In een unitaire staat in de ware zin van het woord ligt de werkelijke macht immers bij de demografische meerderheid, zijnde de Vlamingen. Indien de Walen voorstander zijn van een unitair België, betekent dat dat ze ofwel niet weten waar een unitair België werkelijk voor staat of dat ze dat verwarren met het huidige unionistische federalisme, met al zijn ondemocratische grendels en blokkeringsmogelijkheden.
Ja, dat is zo. Maar dan moet u ook alles zeggen en dan moeten de Vlaamse Brusselse schepenen hun mandaten opzeggen want die krijgen d'office een x aantal schepenzetels. Dat is ook een ondemocratische afspraak. Indien er zetels zouden worden toegekend naar het aantal stemmen, dan hebben we geen enkele Vlaamse schepenen nog in Brussel en dan is de Vlaamse hoofdstad Brussel een stad waar we helemaal niets meer te vertellen hebben. Vervolgens moet er een federale kieskring komen. Ik ben daar wel voorstander van.

Maar let wel, men ziet het in elke federale staat. Minderheden worden beschermd. En de minderheid in België zijn de Walen en de Duitstaligen én de Vlamingen in Brussel.

Laatst gewijzigd door system : 8 oktober 2010 om 19:01.
system is offline  
Oud 8 oktober 2010, 19:00   #160
EddyBal

Standaard

Citaat:
82% van de Vlamingen is voor het behoud van België. En dat is voor mij wat telt. En de NVA zal daar rekening moeten mee houden. Ze kunnen nog maar moeilijk comedie blijven spelen zoals nu.

Tenminste, indien de peilingen enige waarde hebben... Want volgens mij gaat de NVA bij de volgende verkiezingen ... zeker nu dat we weten wie de stekker uittrok. Welnu, laat ons eens een voorpelling doen mbt tot de volgende peiling. Hoeveel geeft u de NVA bij de volgende peiling?
Je gegoochel met cijfers op de manier dat jij ze aanbrengt, kloppen niet echt met de realiteit. Je probeert iets te forceren dat niet echt blijkt. Ik denk dat je "onafhankelijk Vlaanderen" aan Bart wil plakken, terwijl die duidelijk voor wat anders ging en gaat. Hij speelt dus op generlei wijze comedie. Hij probeert te verkrijgen wat menig Vlaming wil: meer bevoegdheden, en liefst geen klein beetje. Of dacht je dat ze voor wat anders op hem stemmen of "zouden kunnen stemmen" ?

Volgende peiling? NOG meer en je mag me citeren
EddyBal is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be